Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 250 982
  • 10 614

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

En tiedä miten paljon tässä ketjussa on aiemmin keskusteltu tästä suomalaisesta nenäsumutepohjaisesta rokotteesta, tai siis rokoteaihiosta, mutta onhan tämä pelkästään jo mekanisminsa puolesta erittäin mielenkiintoinen homma. Toimiessaan rokotteella olisi lukuisia etuja muihin kilpailijoihin nähden aina logistiikasta siihen, ettei rokotteen saanut voisi tartuttaa tautia edelleen. Toki pitää heti alkuun muistaa, että alustavat tulokset on saatu vasta eläinkokeilla eli moni asia voi mennä vielä vikaan.

Jos tuo firma tarvitsee parikymmentä - sata miljoonaa homman boostaamiseen, valtion kannattaisi ne kaivaa jonkinlaista sitoumusta osuudesta tulevista voitoista vastaan. Tämä jos joku olisi valtion tasolla ajateltuna low risk - high reward -sijoitus. Low risk siis sen vuoksi, että sijoitus on pähkinärahaa verrattuna potentiaalisiin voittoihin jos homma menee maaliin.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Jos tuo firma tarvitsee parikymmentä - sata miljoonaa homman boostaamiseen, valtion kannattaisi ne kaivaa jonkinlaista sitoumusta osuudesta tulevista voitoista vastaan. Tämä jos joku olisi valtion tasolla ajateltuna low risk - high reward -sijoitus. Low risk siis sen vuoksi, että sijoitus on pähkinärahaa verrattuna potentiaalisiin voittoihin jos homma menee maaliin.

Näinpä ja kuten tuossa uutisessakin todetaan, niin tässähän samalla luodaan pohjaa jo tulevia pandemioita ajatellen, joiden hoidossa ja hallinnassa voitaisiin sitten hyödyntää (toivottavasti) hyväksi ja tehokkaaksi havaittua rokotekniikkaa ja kokemuksia.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Katsotaanpa vain milloin Sputnik laskeutuu Suomeen...
Tai kiinalainen rokote.
 
F

Flonaldo


Hallitus linjasi koronarokottamisten korvaamisesta sairaanhoitovakuutuksesta. Sairausvakuutuslakia muutetaan niin, että Kela voisi korvata työterveyshuollossa tehtävän rokottamisen. Korvauskustannukset rahoitettaisiin valtion varoista. Korvauksen suuruus päätetään myöhemmin. Valtio vastaa rokotteen hankinnasta ja kunnat järjestämisvastuulleen kuuluvasta jakelusta. Myös sekä yksityisessä että julkisessa terveydenhuollossa tehtävien rokotusten matkakustannukset tulisivat korvattaviksi. Hallitus antaa esityksen koronarokottamisen korvaamisesta eduskunnalle helmikuussa.

HYVÄ!
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pieni posi tähän väliin: Suomessa on rokotettuja n. 117 tuhatta ja vahvistettuja tartuntoja n. 43 tuhatta. Rokotettuja siis yli 2,5-kertainen määrä sairastuneihin nähden.

Aika komea suhdeluku tuo, päästäisiinköhän globaalisti pronssipallille Israelin ja Arabiemiraattien jälkeen?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Koronapiina saattaa jatkua vuoteen 2022 – Tämä on THL:n rokotusarvio nyt

Eihän tämä enää yllätä, ja ei kai tässä mitään uutta tietoa paljon ole, mutta kyllä on vähän epäuskoinen olo miten nopeasti kaikki meni vituiksi rokotusasioissa.

No en nyt tiedä onko "kaikki mennyt vituiksi", sillä markkinoille on kaikesta huolimatta puskettu ennätysajassa useampikin toimiva rokote ja lisää on tulossa. Se, että kesään mennessä kaikki halukkaat oltaisiin päästy rokottamaan, kuulosti alkujaankin melkoisen optimistiselta skenaariolta. Pidän edelleen hyvänä virstanpylväänä sitä hetkeä kun riskiryhmät ovat saaneet piikin olkavarteensa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No en nyt tiedä onko "kaikki mennyt vituiksi", sillä markkinoille on kaikesta huolimatta puskettu ennätysajassa useampikin toimiva rokote ja lisää on tulossa.
Lupauksiin nähden vituiksi, vaikka ne yltiöptimistisia olivatkin. No odotellaan, eihän tässä muutakaan voi.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Koronapiina saattaa jatkua vuoteen 2022 – Tämä on THL:n rokotusarvio nyt

Eihän tämä enää yllätä, ja ei kai tässä mitään uutta tietoa paljon ole, mutta kyllä on vähän epäuskoinen olo miten nopeasti kaikki meni vituiksi rokotusasioissa.

Suosittelisin kaikkia että jätätte väliin kotimaisen median uutiset rokotuksista. Median perehtyneisyys ja asiantuntijoiden kommentit aivan onnettomia, tietenkin on huomioitava myös että negatiiviset uutiset myyvät paremmin kuin muut. Toisaalta näissä kommenteissa myös paistaa kuinka onnettomasti EU komissio saa jalkautettua tietoa toimitusmääräennusteista valtionhallinnoille kun THL:n johtava asiantuntija toteaa "että ei tässä kauheasti uskalla enää ennustaa".

Erittäin hyvä esimerkki oli kun maanantaina erikoistoimittaja Jouko Juonala oli todennäköisesti asiaan mitenkään perehtymättä touhutippa housuissa vaatimassa AstraZenecan päätä vadille EU komission ja EU valtiohallintojen kommenttien tahdittamana. Kommentti: Nyt on selityksen paikka, AstraZeneca – mihin ”ennakkoon valmistetut” rokotteet katosivat? (linkki IS.fi)

Kuten nyt pari päivää myöhemmin tiedämme niin tämän jutun koko "asiasisältö" on osoittautunut täysin virheelliseksi, ja itse tosiaan luokittelen tämän jutun niin ala-arvoiseksi roskaksi kuin ikinä vaan voi.

Jos asiaan haluaa suhtautua kylmän analyyttisesti (julkisten tiedonlähteiden pohjalta), niin palaisin edellisellä sivulla antamaani arvioon:

Nykyisellä aikataululla viikosta 6 eteenpäin puhutaan toimitusmäärissä 50 000 - 70 000 AZ rokoteannoksesta ja 60 000 - 70 000 Pfizerin rokoteannoksesta per viikko. Lisäksi Modernalta 5000 - 10 000 per viikko. Huhtikuun loppuun mennessä olisi pessimistisessäkin arviossa Suomeen saapunut kumulatiivisesti n. 1,4 miljoonaa rokoteannosta. Toimitustahdin koko ajan lähtökohtaisesti kiihtyessä en näe mitään syytä että rokotteita varsinaisesti enää huhti-toukokuussa pitäisi mitenkään erityisemmin jemmata vaan toukokuussa tuo on jo saatavilla laajemmalle joukolle.

Tuo tarkoittaa että kaikki halukkaat ja relevantit (=ei saattohoidossa ym. olevat) yli 65 vuotiaat (Israelin datan perusteella 85% = 1,09 miljoonaa Suomalaista) on rokotettu vähintään ensimmäisellä rokotteella jo huhtikuun loppuun mennessä. Kuten olen aiemmin jo tänne kirjoittanut, kun oletetaan että ilmoitetut suojat vaikeaa tautimuotoa vastaan toteutuvat jo ensimmäisen rokotteen jälkeen, kuolleisuus tippuu laskennallisesti tällä rokotemäärällä jopa 90-94% koska yli 65 vuotiaiden osuus koronaan kuolleista on tyypillisesti n. 94%.
 
Viimeksi muokattu:

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Ihmeellisesti myös olen nähnyt erittäin vähän juttuja joissa käsitellään tuota faktaa, että kun n. 25% kansasta on suojattu niin kuolleisuus laskee teoriassa tosiaan yli 90%, jopa 98%. Perustuen siis kuolleiden ikäjakaumaan, tyypillisesti alle 2% on alle 45 vuotiaita ja varmaan noistakin moneen tapaukseen liittyy sairaalloinen liikalihavuus tai muut sairaudet, eli luokitellaan iästä huolimatta riskiryhmään.

Kaikki uutisointi keskittyy siihen, että rokotteilla pitäisi saavuttaa laumaimmuniteetti ennen kuin koronapandemia on ohi (eli kun ei todeta enää uusia tartuntoja). Itse ainakin olen koko ajan pitänyt katseen siinä pallossa, että milloin rajoituksia voidaan alkaa poistamaan. Jokainen voi miettiä mikä intressi poliitikoilla on jatkaa rajoitusten ylläpitoa kun esimerkiksi Suomessa kuolemantapaukset olisivat olleet nykyisillä rajoituksilla 20-60 koko koronapandemian aikana mikäli tuo 25% kansanryhmä olisi ollut "suojassa".

Saksalainen virologi Christian Drosten puhui, ja alkoi lobbaamaan, tästä viime viikolla. Tuo oli ainakin ensimmäinen kommentti jonka itse olen tähän aiheeseen liittyen lukenut.

"When the elderly and perhaps some of the at-risk groups will have been vaccinated, there will be huge economic, social, political and perhaps legal pressure to end the coronavirus measures," Drosten said.

But if this happens, he said a lot of people would become infected with Covid-19 within a short time. "Then we would no longer have case numbers of 20,000 or 30,000, but in the worst case: 100,000 per day," Drosten warned.

Lähde: https://www.thelocal.de/20210122/ge...vid-19-cases-if-measures-taken-away-too-early

Itse uskon että asiassa edetään jollain hybridimallilla, koska kieltämättä COVID voi olla ikävä ja aiheuttaa pitkäkestoisia sairauksia myös nuorissa. Mutta toisaalta jos kuolleisuus tippuu tuolle tasolle että puhutaan pienemmistä lukemista kansakuntien tasolla kuin influenssassa vaikka rajoitukset poistetaan, niin uskon että paine avata yhteiskunnat kasvaa niin korkeaksi ettei noista haittavaikutuksista niin paljoa välitetä. Tässä jää sitten tietenkin myös yksilön vastuulle paljon.
 
F

Flonaldo

Itse uskon että asiassa edetään jollain hybridimallilla, koska kieltämättä COVID voi olla ikävä ja aiheuttaa pitkäkestoisia sairauksia myös nuorissa. Mutta toisaalta jos kuolleisuus tippuu tuolle tasolle että puhutaan pienemmistä lukemista kansakuntien tasolla kuin influenssassa vaikka rajoitukset poistetaan, niin uskon että paine avata yhteiskunnat kasvaa niin korkeaksi ettei noista haittavaikutuksista niin paljoa välitetä. Tässä jää sitten tietenkin myös yksilön vastuulle paljon.
Varmasti missään ei avata kaikkia luukkuja sinä päivänä, kun riskiryhmät on rokotettu. Ongelma on siinä, että väestöllä yhä - toisin kuin influenssan kohdalla - ei ole lainkaan suojaa virusta vastaan ja se on nuoremmillekin ikävä tauti sekä erittäin tarttuva.

Nyt toki käynee siinä mielessä hyvin vuodenaikojen kannalta, että tämä tapahtuu jossain vaiheessa kesää. Muuten voisi olla hyvin mahdollista, että Suomessa "elämä täysin normaalia" -skenaariossa niitä alle 50-vuotiaiden tartuntoja kertyisi > 10 000 per päivä jossain kohdin. Siis täysin teoreettista, eikä näin tule tapahtumaan, mutta kaikki luukut avaamalla voisi käydä parissa kuukaudessa. Vaikka sairaala% olisi jotain hyvin minimaalista, uusia hoidettavia voisi tulla kymmeniä päivässä ja hoitojaksot pitkiä.

Toivottavasti, kaikkialla, ihan koko väestön rokotukset ovat todella pitkällä seuraavan syksyn tullessa. Kynnys minkään rajoitusten laittamiselle on siinä vaiheessa, todennäköisesti hyvin menneen kesän jälkeen, todella korkea.

***

Suomalaismeppi ja EU:n terveysvaliokunnan jäsen Nils Torvalds oli tänään kierrellyt useammissakin euromedioissa. Torvalds nosti ongelmaksi sen, että AZ:n kanssa on sovittu yhtä ja ainoat luvut kvartaalitasoisia. Toinen sopimus on taas EU:n ja jäsenvaltioiden välillä ja siellä jäsenille on luvattu päiväkohtaisia lukuja (mistä varmaan nämä kaikki "luvatut ja sovitut" annokset ovat peräisin).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti missään ei avata kaikkia luukkuja sinä päivänä, kun riskiryhmät on rokotettu. Ongelma on siinä, että väestöllä yhä - toisin kuin influenssan kohdalla - ei ole lainkaan suojaa virusta vastaan ja se on nuoremmillekin ikävä tauti sekä erittäin tarttuva.

Nyt toki käynee siinä mielessä hyvin vuodenaikojen kannalta, että tämä tapahtuu jossain vaiheessa kesää. Muuten voisi olla hyvin mahdollista, että Suomessa "elämä täysin normaalia" -skenaariossa niitä alle 50-vuotiaiden tartuntoja kertyisi > 10 000 per päivä jossain kohdin. Siis täysin teoreettista, eikä näin tule tapahtumaan, mutta kaikki luukut avaamalla voisi käydä parissa kuukaudessa. Vaikka sairaala% olisi jotain hyvin minimaalista, uusia hoidettavia voisi tulla kymmeniä päivässä ja hoitojaksot pitkiä.

Ja sitten myös mietitään, että kuinka iso rasitus se on yhteiskunnalle ja taloudelle, jos porukkaa on yhtäkkiä massoittain sairauslomilla ja karanteenissa. Moni pieni ravintola esimerkiksi olisi aika nopeasti pulassa, jos koko sen henkilökunta on yhtäkkiä jatkuvasti karanteenissa altistuksien takia.

Mutta itse olen optimisti, ja uskom, että kesään mennessä rokotteet ja nyt tiukennetut rajatoimet ovat sen verran saaneet tartuntoja kuriin, että viime kesän kaltainen lähes avoin yhteiskunta on kyllä ihan mahdollinen.
 
F

Flonaldo

Ja sitten myös mietitään, että kuinka iso rasitus se on yhteiskunnalle ja taloudelle, jos porukkaa on yhtäkkiä massoittain sairauslomilla ja karanteenissa. Moni pieni ravintola esimerkiksi olisi aika nopeasti pulassa, jos koko sen henkilökunta on yhtäkkiä jatkuvasti karanteenissa altistuksien takia.
Nämä ovat tietysti rajoituksia, ja siinä "elämä normaalia" -skenaariossa niitä ei ole. Silloin hyvin pieni osa käy testeissä ja edes suuri osa oireellisista ei jää töistä kotiin. Ja niitä rajoituksia varmaan pyritään ylläpitämään vielä syksyllä jossain määrin, mutta luulen ettei tosiaan niillä enää kovin kummoista vaikutusta ole.
 
F

Flonaldo

Myöhäisillan piristykseksi laskin miten THL:n lukujen ja ennakko-odotusten perusteella rokotteita on eri valmistajilta saapumassa Q1 loppuun mennessä. Nämä siis osuudet siitä, mitä tulossa maaliskuun loppuun mennessä koko EU:n tilausmäärästä.

Pfizer 16,2 %
Moderna 5,1 %
AstraZeneca 10,3 %

Noihin lukuihin nähden hieman erikoista, miten AZ:sta riidellään näillä äänenpainoin, mutta kahden muun suhteen EU on suhteellisen hiljaa.

Pfizer on (Suomen lukujen pohjalta) toimittanut koko EU:lle n. 15 miljoonaa annosta tähän viikkoon mennessä. Israelille, Arabiemiraateille ja Bahrainille lukema on n. 10 miljoonaa. Tämä ei ilmeisesti ole minkään sortin ongelma kuitenkaan EU:lle, koska...?

***

Saksan EU:n terveysvaliokunnan Peter Liese näyttää myös menettäneen järkensä ja esittää aseuhkauksia.

"We have to show our weapons... we need to tell other companies in the world, if we treat the Europeans as second class, you will suffer for this."
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sain rokotuksen n. viikko sitten. Vielä ei ole ainakaan mitään sivuoireita tullut. Pistoskohta vähän kipeytyi ja muutaman kerran illan aikana päässä vähän "vippasi", mutta laitan sen piikkiin, että elimistössä oli sinne normaalisti kuulumatonta tavaraa. Työkaveri sanoi, että koko iltavuoro töissä meni kuin olisi laivalla ollut, siihen malliin välillä keinutti.

Itse rokotustapahtuma olikin sitten, noh, miten sen nätisti sanoisi, jäätävää urpoilua. Sinne piti siis varata aika etukäteen ja rokotettavia otettiin sisään viiden minuutin välein. Rokotuspaikka oli entuudestaan tuttu terveyskeskuksen kellarikerroksessa sijaitseva pieni luokkahuone, jossa olen aiemmin ollut koulutuksessa, joten no problem, ajattelin. Ukko sisään, piikki käteen ja ukko ulos, simple as that.
Mutta.
Ohjeena oli, että sisään tullaan ovesta, josta normaalisti kuljetaan ulos. Ei hätää, ajattelin taas. Olen siitä kulkenut ennen ulos, niin varmasti osaan siitä myös sisäänpäin mennä.
Koitti päivä kun astelin kohti rokotuspaikkaa. Tulen ovelle, josta kuuluisi netissä saamieni ohjeiden mukaan mennä sisään. Ovessa on lappu, jossa on nuoli vasemmalle ja teksti "koronarokotukset".
Selvä, vasemmalle siis. Kävelen vasemmalle ja tulen rakennuksen nurkalle.
Ei mitään mistä pääsisi sisään. Tai hetkinen, onhan tuossa tuommoinen lastauslaiturin ovi, josta mies kantaa juuri jotain laatikkoa sisälle. Menen siitä.
Kävelen ison varaston läpi. Ei mitään opastusta missään. Jos en olisi ollut ennen käynyt kyseisessä paikassa, en välttämättä olisi osannut katsoa oikealle pitkän käytävän päähän, jossa pienellä lapulla oli osoitettu samanlainen nuoli ja teksti, kuin äsken ulko-ovessa.
Sinne sitten.
Oikea paikka löytyi.
Menen sisään ja ilmoitan, "hei, minulla oli rokotusaika varattuna klo.9 ja tässä olen." Kello oli tasan 9. Kaksi huoneessa olevaa tätiä menee hirveään paniikkiin ja huutaa "ULOS ULOS ULOS, ei täällä saa olla muita, kutsumme sinut sisään sitten."
Selvä.
Menen käytävään odottamaan.
Hetken päästä toinen tädeistä tulee käytävään ja kysyy olenko nönnönnöö? En ole. Kuka sinä olet? Malkkinen. Selvä, tule sisään. Täti pyytää henkilöllisyystodistuksen ja alkaa näpytellä tietoja koneelle.
-Miksi sinulla on kaksi aikaa varattuna päällekäin?
-En tiedä, yhden ajan olen tietääkseni varannut.
-Ahaa, no ei kai sillä väliä. Asutko (kunnassa, joka sijaitsee 30km päässä asuinpaikastani)?
-En, olen paikallinen.
-Hmmmmm, missä olet töissä?
Kerron työpaikkani.
-Vai niin, no, selvitellään nämä myöhemmin, pistetään nyt se piikki.
Naps, pistetty. No niin, sitten henkilöllisyystodistus mukaan ja kotiin, ajattelin.
Ei.
Tarvitsen ajan tehosterokotukseen ja sen saan siltä toiselta tädiltä tuosta sermin takaa, jolle henkilöllisyystodistukseni on nyt siirtynyt.
Täti ojentaa minulle käsinkirjoitetun lapun, jossa lukee tehosterokotuksen ajankohta.
-Kiitos, saisinko nyt myös ajokorttini takaisin?
-Hetkinen, en löydä tietojasi koneelta. Asutko (kunnassa, joka sijaitsee 30km päässä asuinpaikastani)?
-En, olen paikallinen.
-Hmmmmm, missä olet töissä?
Kerron työpaikkani.
-Vai niin, nyt täytyy kyllä soittaa Pirjolle, odota hetki.
Nainen soittaa.
Arvaatteko jo?
Kyllä vaan.
Pirjo ei vastaa.
-No niin, päästäisiinkö tässä asiassa nyt eteenpäin? Vaimo ja lapsi odottaa autossa. Tämän piti kestää pari minuuttia.
-Pitää odottaa, että Pirjo soittaa takaisin. Hetki vain.
Pirjo soittaa.
Täti ja Pirjo juttelevat.
Hetken päästä Pirjo tulee.
-Mikäs täällä on ongelma?
-Tämän herran tietoja ei löydy mistään ja on kaksi aikaa varattuna päällekkäin ja sitä ja tätä ja tota.
-Paina hiirellä tuosta nappulasta.
-OHO! MItes se nyt noin. Kappas vaan. Ei ollut minun vika, ihan varmaan oli joku muu painanut väärin ei ollut minun vika minä en ole tehnyt mitään.
-No mutta nyt osaat.
-Kiitos Pirjo. Tuossa on Malkkinen ajokorttisi ja tämä lappu siihen tehosterokotukseen.
-Annoit jo sen lapun, mutta kiitos kumminkin.
Poistun rakennuksesta klo. 9.25. Tänä aikana ketään muuta ei rokotettu, vaikka viiden minuutin välein piti ottaa ihmisiä sisään.

Voi olla, että jonkin aikaa menee vielä, että koko kansa on rokotettu...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys rokottamiseen liittyen niiltä, jotka ovat saaneet jo rokotuksen.

Kun teidät on rokotettu onko teidät saman tien lähetetty pois?

Näin minulle tehtiin monta vuotta saadessani kausi-influenssarokotuksen työterveydessä, mutta kahdella viimeisellä kerralla hoitaja on käskenyt istumaan käytävällä ja tullut jonkin ajan päästä sanomaan, että nyt voit lähteä. Ilmeisesti haluttu varmistua, ettei tule mitään allergista tai muuta yllättävää reaktiota.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kysymys rokottamiseen liittyen niiltä, jotka ovat saaneet jo rokotuksen.

Kun teidät on rokotettu onko teidät saman tien lähetetty pois?

Näin minulle tehtiin monta vuotta saadessani kausi-influenssarokotuksen työterveydessä, mutta kahdella viimeisellä kerralla hoitaja on käskenyt istumaan käytävällä ja tullut jonkin ajan päästä sanomaan, että nyt voit lähteä. Ilmeisesti haluttu varmistua, ettei tule mitään allergista tai muuta yllättävää reaktiota.
En ole saanut vielä koronarokotetta mutta muutoin sama kokemus, kun marraskuussa kävin ottamassa influenssarokotteen, piti vartti pysyä sisätiloissa rokotteen antamisen jälkeen. Liittyy tosiaan siihen anafylaksisen shokin mahdollisuuteen.

Aikaisempina vuosina ei ole minkään rokotteen takia pitänyt varttia "odotella".
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Huhhuh mitä tarina @Malkkinen toivotaan, että kyseessä oli yksittäistapaus ja muutaman hoitajan välinen sekaannus
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kysymys rokottamiseen liittyen niiltä, jotka ovat saaneet jo rokotuksen.

Kun teidät on rokotettu onko teidät saman tien lähetetty pois?

Näin minulle tehtiin monta vuotta saadessani kausi-influenssarokotuksen työterveydessä, mutta kahdella viimeisellä kerralla hoitaja on käskenyt istumaan käytävällä ja tullut jonkin ajan päästä sanomaan, että nyt voit lähteä. Ilmeisesti haluttu varmistua, ettei tule mitään allergista tai muuta yllättävää reaktiota.
Hyvä huomio, joka tarinastani jäi pois. Rokotteen saamisen jälkeen olisi tosiaankin pitänyt odottaa käytävällä 15min tädiltä lupaa poistua. Minun tapauksessani se aika luonnollisestikin tuli umpeen siinä sekoilua seuratessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys rokottamiseen liittyen niiltä, jotka ovat saaneet jo rokotuksen.

Kun teidät on rokotettu onko teidät saman tien lähetetty pois?

Näin minulle tehtiin monta vuotta saadessani kausi-influenssarokotuksen työterveydessä, mutta kahdella viimeisellä kerralla hoitaja on käskenyt istumaan käytävällä ja tullut jonkin ajan päästä sanomaan, että nyt voit lähteä. Ilmeisesti haluttu varmistua, ettei tule mitään allergista tai muuta yllättävää reaktiota.

Niin kauan kuin minä olen rokotteita ottanut, niin käytävällä on käsketty istua sen 10-15 minuuttia. Allerginen reaktio tai joku muu heikotus on syynä tähän.

Tosin yleensä tuossa on luotettu rokotteen ottaja omaan kykyyn seurata aikaa. Hoitaja ei ole erikseen tullut sanomaan asiasta.

Tosin parhaiten muistissa ovat työpaikan influenssarokotteet, joissa rokotettavia on ollut reippaasti. Siinä on hankala sanoa jokaiselle erikseen aikaa, jolloin on vapaa lähtemään.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Myöhäisillan piristykseksi laskin miten THL:n lukujen ja ennakko-odotusten perusteella rokotteita on eri valmistajilta saapumassa Q1 loppuun mennessä. Nämä siis osuudet siitä, mitä tulossa maaliskuun loppuun mennessä koko EU:n tilausmäärästä.

Pfizer 16,2 %
Moderna 5,1 %
AstraZeneca 10,3 %

Noihin lukuihin nähden hieman erikoista, miten AZ:sta riidellään näillä äänenpainoin, mutta kahden muun suhteen EU on suhteellisen hiljaa.

Pfizer on (Suomen lukujen pohjalta) toimittanut koko EU:lle n. 15 miljoonaa annosta tähän viikkoon mennessä. Israelille, Arabiemiraateille ja Bahrainille lukema on n. 10 miljoonaa. Tämä ei ilmeisesti ole minkään sortin ongelma kuitenkaan EU:lle, koska...?

***

Saksan EU:n terveysvaliokunnan Peter Liese näyttää myös menettäneen järkensä ja esittää aseuhkauksia.

"We have to show our weapons... we need to tell other companies in the world, if we treat the Europeans as second class, you will suffer for this."

"Arms" ei tietenkään voi tarkoittaa tuossa kontekstissa mitää muuta vaan sotahan siellä julkistetaan. Siellä jo Saksassa suunnitellaan Blitzkriegia kohti firman pääkonttoria?

Aiemmin oli suurin huoli, että rokotus muuttaa 5G-tukiasemaksi. Nyt itselleni on ainakin tullut huoli, että rokotuksen jälkeen minusta tulee AstraZenecan / Oxfordin puolustajabotti internetin ihmemaahan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamu-uutisista kuultua: EU ja Azra Zeneca eivät päässeet eilen illalla käydyissä neuvotteluissa sopuun ja asiassa eteenpäin. Huomenna tullee myyntilupa EMA.lta rokotteelle ja asiasta tiedotettanee lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös