Olen ehkä jo sairastunut koronan ollessani talven Aasiassa. Oli sen verran outoa kuumeilua muutama päivä ja hieman oli ylätiehengitys vaikeuksiakin. Meinaakohan ne muuten testata rokotettavat mahdollisesta taudin sairastumisesta saadusta immuniteetistä? Vai pistääkö kaikille halukkaille jokatapauksessa?
Veriryhmäni ainakin on hyvä koronan tai siis minun kannaltani. Koronahan eniten rokottaa A-veriryhmän henkilöitä ja itse olen parasta O-ryhmää. Tosin kolme sairastamaani keuhkokuumetta ovat jo hieman tuhonneet keuhkojani. En tiedä tekeekö nuo sairastamani keuhkokuumeet minusta riskiryhmäläisen. Olen onneksi kuitenkin, ainakin omasta mielestäni hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ylipainoa ole yhtään. Painoindeksi on noin 22. En omista puntaria joten en voi tarkistaa.
Jos minulle nyt tulee keuhkokuume ja korona sen jälkeen niin kai se sitten on kohtalon ivaa jolloin se pitää vain hyväksyä. Tämä skenaario on kuitenkin aika isoa lottoa, joten se täytyy vain hyväksyä osana minun elämää. Jätkän elämistä nyt kuitenkin pelkäämättä ko skenaariota.
Veikkaisin, että rokottavat kaikki, koska sairastettua tautia on todella hankala testata jälkikäteen.
Itsekin pidän mahdollisena, että sairastimme lievän koronan maaliskuussa. Kävimme ihan maaliskuun alussa päiväristeilyllä Uumajassa, ja tuohon aikaan Ruotsia ei vielä laskettu epidemia-alueeksi. No, ei mennyt kauaa, kun laskettiin, ja tuon takia olikin takautuvasti etätyöpakkoa yms. Avovaimo sai siitä flunssan, ja itselläni oli parina iltana hieman kurkku kipeä. Erikoista oli vain se, että meillä oli kummallakin outoja oireita yli kuukauden. Närästystä, painon tunnetta rinnassa, kohonnut syke, yhtäkkistä väsymistä. Ei mitään dramaattista kuitenkaan, ja vasta jälkikäteen alkoi tulla mieleen, että olisiko se voinut olla tuo. Todennäköisesti ei, vaan tuossa oli monen tekijän summa. Lääkärikaverini piti kuitenkin koronaa ihan mahdollisena.
En kuitenkaan ole niin hullu, että laskisin tuon varaan. Ja rokotteesta ei olisi haittaa, vaikka olisikin taudin sairastanut. Noin lievä tauti ei välttämättä edes tarjoaisi mitään suojaa - jos tuo nyt kaikkien oletuksien vastaisesti olisikin ollut korona.
Lottoa tämä ei mielestäni ole, koska se on täysin satunnaista. Enemmän todennäköisyyksien mukaan pelailua. Todennäköisyys vakaviin sivuvaikutuksiin rokotteista on häviävän pieni verrattuna vakaviin jälkiseurauksiin tuosta sairaudesta.