Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 255 518
  • 10 614

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minusta on myös todella hyvä, että otat rokotteita joita ei kunnolla testattu.
Näin tulee Koronan suhteen käymään ja en ainakaan itse ottaisi ikinä vastuullini jos lapset saisivat jotain narkolepsian tapaisia sairauksia rokotteen takia jota ei ole testattu.
Se, että lapset ja nuoret saavat narkolepsian taivastaavan taudin, joka tuhoaa heidän elämän on suurempi haitta kuin se, että monisairaita vanhuksia kuolee jonkun verran.
Tätä lukiessa saa kyllä sellaisen käsityksen, että narkolepsiaa sairastavat ovat suunnilleen työkyvyttömiä, eivätkä pysty elämään edes etäisesti normaalia elämää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Näin tulee Koronan suhteen käymään ja en ainakaan itse ottaisi ikinä vastuullini jos lapset saisivat jotain narkolepsian tapaisia sairauksia rokotteen takia jota ei ole testattu.
Se, että lapset ja nuoret saavat narkolepsian taivastaavan taudin, joka tuhoaa heidän elämän on suurempi haitta kuin se, että monisairaita vanhuksia kuolee jonkun verran.

Entäpä mitä sitten ajattelet, jos lapsesi saa koronan (tai mistä taudista nyt puhutaankaan) ja sen jälkeen sen narkolepsian tai vastaavan? Rokote itsessäänhän ei narkolepsiaa kenellekään aikaan saanut vaan tauti puhkesi esiin sellaisilla, joilla siihen taipumus jo muutenkin oli. Monet noista (tuskin toki kaikki) olisivat sen narkolepsian saaneet joka tapauksessa jossain vaiheessa, ehkä jo pelkän influenssan jälitautina?

No, ymmärrän varsin hyvin ajatusta, että esim. kiireellä kehitettyä koronarokotetta ei ole halua ottaa, mutta esim. influenssarokotuksen vähättelyä en taas jaksa ymmärtää. Joka sitä vähättelee, ei ole influenssaa koskaan sairastanut. Se siis on vallan paljon eri asia kuin ns. tavallinen flunssa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itsellä varmaan eniten riippuisi siitä että kuinka helposti rokotetta on saatavissa ja kuinka usein sen pitäisi ottaa, jos pitää usemman kertaa vuodessa ja aina erikseen nähdä vaivaa että tuon saa niin voi jäädä tekemättä, itse en ole mitään rokotetta sitten koulun ja armeijan käynnyt ottamassa, se kynnys noihin on jotenkin itselle ehkä ollut turhan iso ja sitten vielä se että ne aina taitaa maksaa. Varsinaisesti mitenkään siis rokotteita vastaan mutta mielestäni noissa on tuo kynnys ehkä tehty liian isoksi ainakin meikäläiselle, jos sen voisi saada ilmaiseksi vaikka samalla kun käy kaupassa tai kiertelee kaupungilla niin saattaisi ottaakin, mutta että jos pitäisi vaikka jonotella pitkään terveyskeskuksessa ja maksaa viellä päälle niin kynnys kyllä ainakin jonkin verran nousee. siis itse olen pitkäaikaistyötön ja siinä tuo rahallinen kynnys varmaan se isoin vaikka isoista rahoista ei puhuta.

edit: ei siis itsellä hajua onko tarkoitus koronarokotteen maksaa ottajalle mitään, mutta ainakin tuo hinta siis on yksi syy miksi itse en käy rokotettavana vaikka rokoitteita vastaan ei ole mitään.
Kyllä jos Suomen ulkopuolella säännöllisesti matkustelet, niin kannattaisi tuo hepatiitti-rokotus ottaa, vaikka maksaakin. Varsinkin tuon a-hepatiitin voi saada käytännössä ihan mistä tahansa, ei riitä huolellisuus ruuan kanssa esimerkiksi.

Ja kyllä mä perusrokotteet pyrin itse pitämään kunnossa. Tässä digitalisaatio auttaa, kun rekistereistä nuo nykyään löytyy. Kaikki rokotuskortit hukkui aina jonnekin, ja sitten oli ihan arvailua, mitä oli saanut ja milloin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, ymmärrän varsin hyvin ajatusta, että esim. kiireellä kehitettyä koronarokotetta ei ole halua ottaa, mutta esim. influenssarokotuksen vähättelyä en taas jaksa ymmärtää. Joka sitä vähättelee, ei ole influenssaa koskaan sairastanut. Se siis on vallan paljon eri asia kuin ns. tavallinen flunssa.
Tiedän yhden kerran sairastaneeni influenssan ja ei se kokemuksena mikään aivan hirvittävä ollut, viisi päivää sairaslomaa. Norovirus tautina paljon v-mäisempi.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Tiedän yhden kerran sairastaneeni influenssan ja ei se kokemuksena mikään aivan hirvittävä ollut, viisi päivää sairaslomaa. Norovirus tautina paljon v-mäisempi.

Hyvin yksilöllistähän tuo on. "Helpolla" voi influenssasta päästä viikossa, pahimmillaan menee kuukausi ja mahdolliset jälkitaudit ja paranemattomat vauriot päälle. Minulla taas Noro oli reilun päivän juttu ripuleineen ja kuumeineen. Edes laatta ei lentänyt kertaakaan. Veli sitten tykittikin molemmista päistä ja yhtä aikaa.

Influenssarokotteen maksullisuus on minua ihmetyttänyt. Luulisi, että sen tarjoaminen maksutta kustantaisi helposti itsensä vältettyjen saikkujen muodossa. En tosin ole numeroita murskannut, että ihan mutulla mennään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Influenssarokotteen maksullisuus on minua ihmetyttänyt. Luulisi, että sen tarjoaminen maksutta kustantaisi helposti itsensä vältettyjen saikkujen muodossa. En tosin ole numeroita murskannut, että ihan mutulla mennään.
Ai niin, perusterve ihminen joutuu siitä maksamaan noin niin kuin lähtökohtaisesti. En muistanut tuota. Meillä työnantaja maksaa halukkaille rokotuksen + perheestä löytyy riskiryhmäläinen, jonka myötä koko perhe saa (saisi) influenssarokotukset maksutta myös julkisen terveydenhuollon puolelta.

Luulen, että jos noita ei maksutta itse saisi, niin jäisi ottamatta. Siltä osin ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät sitä ota. Mutta jos suht helpolla vaivalla ja maksutta saisi, niin sitten olisi typeryyttä jäädä ottamatta.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Täällä ihan hyvä listaus käynnissä olevista rokotehankkeista sekä siitä, missä vaiheessa ne ovat. Sitä en sitten tiedä että kuinka ajantasaisesti tiedot tuolla päivittyvät.

Linkki nytimes.com
 
Influenssarokotteen maksullisuus on minua ihmetyttänyt. Luulisi, että sen tarjoaminen maksutta kustantaisi helposti itsensä vältettyjen saikkujen muodossa. En tosin ole numeroita murskannut, että ihan mutulla mennään.
Ai niin, perusterve ihminen joutuu siitä maksamaan noin niin kuin lähtökohtaisesti. En muistanut tuota. Meillä työnantaja maksaa halukkaille rokotuksen + perheestä löytyy riskiryhmäläinen, jonka myötä koko perhe saa (saisi) influenssarokotukset maksutta myös julkisen terveydenhuollon puolelta.

Luulen, että jos noita ei maksutta itse saisi, niin jäisi ottamatta. Siltä osin ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät sitä ota. Mutta jos suht helpolla vaivalla ja maksutta saisi, niin sitten olisi typeryyttä jäädä ottamatta.
Kyllä sen influenssarokotuksen saa käytännössä ilmaiseksi jokainen joka haluaa. Melkein jokaiselta löytyy lähipiiristä joku riskiryhmäläinen ja tuotahan ei mitenkään edes varmisteta, sen kuin marssii rokotettavaksi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Edelliseen viestiin jatkona heitän nappulani Filippiineille, Deutsche Welle on tällä kertaa linkkini:


Ja taisi jossain olla maininta jonkun Brasilian osavaltion pääjehun innosta ostaa sojuz-rokotetta heti ja isosti.

Sojuz-kantoraketit ovat olleet aika soivia pelejä, mutta mutta rokote..
Duterte toivottavasti tosiaan testaa ihan ite, oikein niin maan perusteellisesti.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sputnik-rokote on kohta valmis, ei muuta kuin tilaukset vain käyntiin ja halukkaille piikki käsivarteen

" Venäjällä kehitetyn Sputnik-koronarokotteen ensimmäisissä testeissä kaikki rokotetut alkoivat kehittää vasta-aineita virukselle rokotuksen jälkeen, eikä merkittäviä sivuvaikutuksia ilmennyt, kertoivat venäläistutkijat tiedelehti Lancetissa julkaistussa artikkelissa perjantaina. "


Joku maallikko voisi epäillä, että tuossa Sputnikissa on vain pieni määrä Covid-19 virusta, joka aktivoi elimistön vasta-ainetuotannon.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Sputnik-rokote on kohta valmis, ei muuta kuin tilaukset vain käyntiin ja halukkaille piikki käsivarteen

" Venäjällä kehitetyn Sputnik-koronarokotteen ensimmäisissä testeissä kaikki rokotetut alkoivat kehittää vasta-aineita virukselle rokotuksen jälkeen, eikä merkittäviä sivuvaikutuksia ilmennyt, kertoivat venäläistutkijat tiedelehti Lancetissa julkaistussa artikkelissa perjantaina. "


Joku maallikko voisi epäillä, että tuossa Sputnikissa on vain pieni määrä Covid-19 virusta, joka aktivoi elimistön vasta-ainetuotannon.

Joku voisi todeta, että rokotteen sivuvaikutuksena saattaa ilmetä äkillistä ja voimakasta verensokerin laskua, joka voi johtaa koomaan...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Joku voisi todeta, että rokotteen sivuvaikutuksena saattaa ilmetä äkillistä ja voimakasta verensokerin laskua, joka voi johtaa koomaan...

Meinaatko, että Navalnyi oli ensimmäisiä Sputnikin koekaniineja?
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt tuli hieman takapakkia eräälle rokotteelle. Toivottavasti tuo venäläisten rokote on parempi niin kuin veljet itänaapurissa ovat kertoneet. Innolla odotan jo ensimmäistä rokotetta jotta saamme viruksen hillintään. Itse menen ensimmäisenä ottamaan rokotteen.



Edit: esim sikaflunssasta saadut narkolepsiat tuli lapsille parikin vuotta rokotuksen jälkeen. Jos sinun lapselle tuli rokottamisen jälkeen narkolepsia, ei sitä enää laskettu rokotteen aiheuttamaksi. Ehkä Odotankin muutaman vuoden, ennen kuin rokotteen otan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Edit: esim sikaflunssasta saadut narkolepsiat tuli lapsille parikin vuotta rokotuksen jälkeen. Jos sinun lapselle tuli rokottamisen jälkeen narkolepsia, ei sitä enää laskettu rokotteen aiheuttamaksi. Ehkä Odotankin muutaman vuoden, ennen kuin rokotteen otan.

Mitä sinä tässä höpötät @Lätkä-Bongari Iso-E ? Minäkin otin sikainfluenssarokotteen muinoin. Meinaatko, että jos minulle nyt puhkeaisi narkolepsia, niin johtuisi siitä rokotteesta? Missä vaiheessa sinun mielestäsi rokotteen syy narkolepsiaan katkeaa, kuinka monta vuotta on raja?
 
Suosikkijoukkue
KK
Mitä sinä tässä höpötät @Lätkä-Bongari Iso-E ? Minäkin otin sikainfluenssarokotteen muinoin. Meinaatko, että jos minulle nyt puhkeaisi narkolepsia, niin johtuisi siitä rokotteesta? Missä vaiheessa sinun mielestäsi rokotteen syy narkolepsiaan katkeaa, kuinka monta vuotta on raja?
Olet vissiin aikuinen eikä aikuisille tietääkseni narkolepsia osunut tuon rokotteen seurauksena.

Edit: olet kuitenkin valmis ottamaan rokotteen vaikkei sitä ole vielä edes kunnolla testattu. Hienoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli hieman takapakkia eräälle rokotteelle. Toivottavasti tuo venäläisten rokote on parempi niin kuin veljet itänaapurissa ovat kertoneet. Innolla odotan jo ensimmäistä rokotetta jotta saamme viruksen hillintään. Itse menen ensimmäisenä ottamaan rokotteen.

Hienoa, että olet tullut järkiisi. Tähän mennessä olet toitottanut, että et missään nimessä ota rokotetta ja nyt olet ensimmäisten joukossa hakemassa sen. Hienoa, kerrassaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olet vissiin aikuinen eikä aikuisille tietääkseni narkolepsia osunut tuon rokotteen seurauksena.

Edit: olet kuitenkin valmis ottamaan rokotteen vaikkei sitä ole vielä edes kunnolla testattu. Hienoa.

Mielestäni en edellisessä viestissäni (tai missään muussakaan aiemmin kirjoittamassani viestissä ole) kertonut valmiudestani ottaa kunnolla testaamatonta rokotetta. Ilmeisesti olen niin kuitenkin jossain viestissäni tehnyt, koska olet moisen johtopäätöksen tehnyt. Osoittaisitko minulle tuon kirjoitukseni, niin käyn sitä itsekin kriittisesti sitten tarkastelemaan.

Mistäs tiedät, minkä ikäinen olin rokotuksen saadessani?

Kuten ketjussa on jo moneen kertaan kirjoitettu, puhkesi narkolepsia sikainfluenssarokotteen seurauksena 235 lapselle tai nuorelle. Rokote ei kuitenkaan suoranaisesti aiheuttanut narkolepsiaa vaan sen seurauksena narkolepsia puhkesi sellaisilla lapsilla, joilla ko. taudille alttius oli jo valmiiksi. Monella heistä tuo tauti olisi tullut ilman rokotettakin. Kuinka monella, sitä ei voi tietää eikä mitenkään selvittää. Luultavasti ei kuitenkaan kaikilla.

Se mitä tuossa edellisessä viestissäni kritisoin sinun viestiisi liittyen oli tuo väite, että jopa pari vuotta myöhemmin tulleet narkolepsiat olisivat rokotuksesta johtuen. Mihin perustat tuon väitteen, kun kyse on henkilöistä, kenellä oli muutenkin korkeampi alttius narkolepsian puhkeamiselle? Ja haluaisin tosiaan myös näkemyksesi siitä, että minkä ajanjakson jälkeen yhteys rokotteen aiheuttamaan narkolepsiaan katkeaa/katkesi?
 
Suosikkijoukkue
KK
Mielestäni en edellisessä viestissäni (tai missään muussakaan aiemmin kirjoittamassani viestissä ole) kertonut valmiudestani ottaa kunnolla testaamatonta rokotetta. Ilmeisesti olen niin kuitenkin jossain viestissäni tehnyt, koska olet moisen johtopäätöksen tehnyt. Osoittaisitko minulle tuon kirjoitukseni, niin käyn sitä itsekin kriittisesti sitten tarkastelemaan.

Mistäs tiedät, minkä ikäinen olin rokotuksen saadessani?

Kuten ketjussa on jo moneen kertaan kirjoitettu, puhkesi narkolepsia sikainfluenssarokotteen seurauksena 235 lapselle tai nuorelle. Rokote ei kuitenkaan suoranaisesti aiheuttanut narkolepsiaa vaan sen seurauksena narkolepsia puhkesi sellaisilla lapsilla, joilla ko. taudille alttius oli jo valmiiksi. Monella heistä tuo tauti olisi tullut ilman rokotettakin. Kuinka monella, sitä ei voi tietää eikä mitenkään selvittää. Luultavasti ei kuitenkaan kaikilla.

Se mitä tuossa edellisessä viestissäni kritisoin sinun viestiisi liittyen oli tuo väite, että jopa pari vuotta myöhemmin tulleet narkolepsiat olisivat rokotuksesta johtuen. Mihin perustat tuon väitteen, kun kyse on henkilöistä, kenellä oli muutenkin korkeampi alttius narkolepsian puhkeamiselle? Ja haluaisin tosiaan myös näkemyksesi siitä, että minkä ajanjakson jälkeen yhteys rokotteen aiheuttamaan narkolepsiaan katkeaa/katkesi?
Se oli retorinen kysymys, että olet valmis ottamaan kunnolla testaamattoman rokotteen. Ajattelin juuri siksi, että otit sikaflunssa rokotteen.


En osaa sanoa, mutta jos kerran yhteys on löydetty, niin vaikeahan se on sanoa, mihinkä ajanjaksoon raja on vedettävä. Tuollaiset määrät mitä narkolepsiaan sairastui ei tule valtiolle ihan älyttömästi maksamaan. Se on kärpäsen paska Itämeressä Suomen talouden kannalta.

No jäädään odottamaan, kuinka nopeasti se ensimmäinen rokote saapuu ja kuinka turvallinen se sitten loppujen lopuksi on kenellekin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä Odotankin muutaman vuoden, ennen kuin rokotteen otan.

Eikös sinun kannattaisi ajatusmaailmasi mukaan käydä jossain sopivassa välissä hakemassa koronatartunta jostain? Saat sen sairastettua alta pois, eikä tarvitse odottaa rokotteita. Tosin en kyllä usko, että sellaista edes ottaisit, kun mielipiteesi niistä on tullut selväksi.

Ja kun et omien puheittesi mukaan selvästikään ole riskiryhmäläinen, niin nythän se korona kannattaa sairastaa. Sairaaloissa on tilaa, jos kävisi se epätodennäköinen vaihtoehto, että saisit vakavan muodon. Ja jos vain päätät odottaa, niin vaarana onkin, että odotusaikana sinuun iskee joku vakavampi sairaus, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, ja sen jälkeen oletkin riskiryhmäläinen, jolle korona on paljon vaarallisempi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten ketjussa on jo moneen kertaan kirjoitettu, puhkesi narkolepsia sikainfluenssarokotteen seurauksena 235 lapselle tai nuorelle. Rokote ei kuitenkaan suoranaisesti aiheuttanut narkolepsiaa vaan sen seurauksena narkolepsia puhkesi sellaisilla lapsilla, joilla ko. taudille alttius oli jo valmiiksi. Monella heistä tuo tauti olisi tullut ilman rokotettakin. Kuinka monella, sitä ei voi tietää eikä mitenkään selvittää. Luultavasti ei kuitenkaan kaikilla.

Ymmärtääkseni se olisi todennäköisesti tullut tuosta joukosta niille, ketkä olisivat sairastuneet sikainfluenssaan. Narkolepsianhan todettiin muistikuvieni mukaan yleistyneen myös sikainfluenssan sairastaneiden keskuudessa.

Mielestäni tässäkin ketjussa on ollut linkki tutkimukseen, jossa on todettu, että juuri H1N1-virus olisi ollut se, joka sai tuon narkolepsian puhkeamaan. Ja tuossa rokotteessa oli käytetty heikennettyä virusta, joka kykeni sitten joillain aiheuttamaan tuon taudin, mikäli sopiva alttius löytyi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eikös sinun kannattaisi ajatusmaailmasi mukaan käydä jossain sopivassa välissä hakemassa koronatartunta jostain? Saat sen sairastettua alta pois, eikä tarvitse odottaa rokotteita. Tosin en kyllä usko, että sellaista edes ottaisit, kun mielipiteesi niistä on tullut selväksi.

Ja kun et omien puheittesi mukaan selvästikään ole riskiryhmäläinen, niin nythän se korona kannattaa sairastaa. Sairaaloissa on tilaa, jos kävisi se epätodennäköinen vaihtoehto, että saisit vakavan muodon. Ja jos vain päätät odottaa, niin vaarana onkin, että odotusaikana sinuun iskee joku vakavampi sairaus, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, ja sen jälkeen oletkin riskiryhmäläinen, jolle korona on paljon vaarallisempi.
Olen ehkä jo sairastunut koronan ollessani talven Aasiassa. Oli sen verran outoa kuumeilua muutama päivä ja hieman oli ylätiehengitys vaikeuksiakin. Meinaakohan ne muuten testata rokotettavat mahdollisesta taudin sairastumisesta saadusta immuniteetistä? Vai pistääkö kaikille halukkaille jokatapauksessa?

Veriryhmäni ainakin on hyvä koronan tai siis minun kannaltani. Koronahan eniten rokottaa A-veriryhmän henkilöitä ja itse olen parasta O-ryhmää. Tosin kolme sairastamaani keuhkokuumetta ovat jo hieman tuhonneet keuhkojani. En tiedä tekeekö nuo sairastamani keuhkokuumeet minusta riskiryhmäläisen. Olen onneksi kuitenkin, ainakin omasta mielestäni hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ylipainoa ole yhtään. Painoindeksi on noin 22. En omista puntaria joten en voi tarkistaa.

Jos minulle nyt tulee keuhkokuume ja korona sen jälkeen niin kai se sitten on kohtalon ivaa jolloin se pitää vain hyväksyä. Tämä skenaario on kuitenkin aika isoa lottoa, joten se täytyy vain hyväksyä osana minun elämää. Jätkän elämistä nyt kuitenkin pelkäämättä ko skenaariota.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ehkä jo sairastunut koronan ollessani talven Aasiassa. Oli sen verran outoa kuumeilua muutama päivä ja hieman oli ylätiehengitys vaikeuksiakin. Meinaakohan ne muuten testata rokotettavat mahdollisesta taudin sairastumisesta saadusta immuniteetistä? Vai pistääkö kaikille halukkaille jokatapauksessa?

Veriryhmäni ainakin on hyvä koronan tai siis minun kannaltani. Koronahan eniten rokottaa A-veriryhmän henkilöitä ja itse olen parasta O-ryhmää. Tosin kolme sairastamaani keuhkokuumetta ovat jo hieman tuhonneet keuhkojani. En tiedä tekeekö nuo sairastamani keuhkokuumeet minusta riskiryhmäläisen. Olen onneksi kuitenkin, ainakin omasta mielestäni hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ylipainoa ole yhtään. Painoindeksi on noin 22. En omista puntaria joten en voi tarkistaa.

Jos minulle nyt tulee keuhkokuume ja korona sen jälkeen niin kai se sitten on kohtalon ivaa jolloin se pitää vain hyväksyä. Tämä skenaario on kuitenkin aika isoa lottoa, joten se täytyy vain hyväksyä osana minun elämää. Jätkän elämistä nyt kuitenkin pelkäämättä ko skenaariota.

Veikkaisin, että rokottavat kaikki, koska sairastettua tautia on todella hankala testata jälkikäteen.

Itsekin pidän mahdollisena, että sairastimme lievän koronan maaliskuussa. Kävimme ihan maaliskuun alussa päiväristeilyllä Uumajassa, ja tuohon aikaan Ruotsia ei vielä laskettu epidemia-alueeksi. No, ei mennyt kauaa, kun laskettiin, ja tuon takia olikin takautuvasti etätyöpakkoa yms. Avovaimo sai siitä flunssan, ja itselläni oli parina iltana hieman kurkku kipeä. Erikoista oli vain se, että meillä oli kummallakin outoja oireita yli kuukauden. Närästystä, painon tunnetta rinnassa, kohonnut syke, yhtäkkistä väsymistä. Ei mitään dramaattista kuitenkaan, ja vasta jälkikäteen alkoi tulla mieleen, että olisiko se voinut olla tuo. Todennäköisesti ei, vaan tuossa oli monen tekijän summa. Lääkärikaverini piti kuitenkin koronaa ihan mahdollisena.

En kuitenkaan ole niin hullu, että laskisin tuon varaan. Ja rokotteesta ei olisi haittaa, vaikka olisikin taudin sairastanut. Noin lievä tauti ei välttämättä edes tarjoaisi mitään suojaa - jos tuo nyt kaikkien oletuksien vastaisesti olisikin ollut korona.

Lottoa tämä ei mielestäni ole, koska se on täysin satunnaista. Enemmän todennäköisyyksien mukaan pelailua. Todennäköisyys vakaviin sivuvaikutuksiin rokotteista on häviävän pieni verrattuna vakaviin jälkiseurauksiin tuosta sairaudesta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Lottoa tämä ei mielestäni ole, koska se on täysin satunnaista. Enemmän todennäköisyyksien mukaan pelailua. Todennäköisyys vakaviin sivuvaikutuksiin rokotteista on häviävän pieni verrattuna vakaviin jälkiseurauksiin tuosta sairaudesta.
Niin, täälläkin moneen kertaan viesteissä mainittu sikainfluenssarokote on nostettu esiin mielessä että kaikki H1N1-rokotteet aiheuttivat ihan tyhjästä narkolepsiaa pahaa-aavistamattomille ihmisille. Totuushan on, että yksi monista rokotteista oli tehty siten että sen vahvistusaineena oli käytetty itse viruksesta peräisin olevaa proteiinia (vahvikkeella aiheutetaan elimistölle reaktio, jonka ansiosta elimistö tuottaa immuunivasteen ja selvittää rokotteessa olevista markkereista että minkälaisia paskeita emme jatkossa elimistöön halua), mikä saattoi aktivoida osalla populaatiota olevan narkolepsialle altistavan geenin. Tästä noheva tekeekin laskutoimituksen ja päätyy lopputulemaan että luonnonmukaisesti taudin sairastamalla olisi sama geeni aktivoitunut joka tapauksessa, minkä päälle itse virustaudin tuomat oireet ja mahdolliset komplikaatiot. Lisäksi noheva osaa lukea että tämä ongelma koski ainoastaan yhtä monista rokotteista ja näin ollen ne muuta rokotetta saaneet säästyivät sekä virustaudilta, että virusperäisen proteiinin aiheuttamilta komplikaatioilta.

Toki voidaan heittää väitteitä että ei se tauti olisi levinnyt kuitenkaan vaikkei ketään olisi rokotettu, mutta ilmeisen hanakka oli leviämään.

Kohtaloon jos uskoo näissä asioissa, niin sittenhän on toki ihan sama mitä elämänvalintoja tekee. Aina voi jäädä bussin alle kotiovella tjsp.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös