Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 251 899
  • 10 614

julle-jr

Jäsen
Väitän että ihan tyhmyydestä ja yksinkertaisuudesta. Siihen kun lyödään kiilaksi ripaus hyväuskoisuutta, valtion sekä viranomaisten epäilemistä ja suoranaista vihaa niin voila, meillä on rokotevastainen henkilö. Uskovaisuudesta myös lisäkerrointa.
Olen sanonut tässä ketjussa aiemminkin, mutta mielestäni Suomessa oltaisiin voitu hoitaa sikaflunssarokotteesta johtuvat narkolepsiatapaukset paremmin ja erityisesti panostaa viestintään ja kommunikointiin sekä mielikuvaan, että rokotteen takia sairastuneista pidetään huolta ja heidän elämänsä turvataan.

Koska sitä ei hoidettu niin hyvin kuin oltaisiin voitu, on Suomessa myös viranomaisten kesken tehty tietoinen valinta luoda kansan keskuuteen rokotteisiin liittyvää epävarmuutta.

Kansa on varmasti tyhmää, en sitä epäile, mutta juuri siksi olisikin pitänyt panostaa narkolepsian jälkihoitoon ja viestintään. Niin, että jokainen Ilta-Sanomiin haastattelun antanut sairastunut olisi kertonut, että tauti on kyllä äärimmäisen ikävä, mutta olen saanut kaiken hoidon ja avun, jota yhteiskunnalta olen osannut odottaa ja enemmänkin. Olisko voinut tulla pitkässä juoksussa halvemmaksi, jos kattavan rokotesuojan ansiosta saadaan pienennettyä sairastuneiden ja rajoitusten määrää tässä ja tulevissa pandemioissa?

Paitsi tietenkin jos silloin ajateltiin, että ei ihmisten mielikuvilla ole väliä, ei sikainfluenssan jälkeen varmaan enää kuitenkaa tule uusia pandemioita ikinä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Edelleen, osa riskiryhmäläisistä ei voi sitä rokotettakaan ottaa. Heitä(kin) varten tarvitaan sitä laumasuojaa. Puhdasta itsekkyyttä ajatella, että ei rokotetta ota.

Se on voi voi ajattelutapaan liittyy vahvasti ajatus, että heikompi kansanosa joutaa kuolla pois. Muuttuisikohan ajattelutapa, jos omaan lähipiiriin kuuluisi yksilö, joka ei rokotetta perussairautensa vuoksi voisi ottaa?
Ei muuttuisi. Olet oikeassa ajattelutavastani. Itsekästä tai ei, se on minun valintani. Onneksi kohta tuo virus muuttunee sellaiseksi, että sitä ei niin vain pysäytetä ja ihmisiä menee lakoon vielä enemmän. Viruksilla on jännä tapa muuntautua, kun sitä aletaan tuhoamaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei muuttuisi. Olet oikeassa ajattelutavastani. Itsekästä tai ei, se on minun valintani.

Eli jos sinulla olisi vaikkapa syöpää tai jotain muuta sellaista sairautta, joka estäisi rokotteen antamisen lapselle, sairastava lapsi tai puoliso, niin et siltikään ottaisi rokotetta? Tai sinua ei haittaisi yhtään, että hänen ympärillään pörrääväät ihmiset eivät sitä ottaisi, kun vähät laumasuojasta ja se on vaan voi voi.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei muuttuisi. Olet oikeassa ajattelutavastani. Itsekästä tai ei, se on minun valintani. Onneksi kohta tuo virus muuttunee sellaiseksi, että sitä ei niin vain pysäytetä ja ihmisiä menee lakoon vielä enemmän. Viruksilla on jännä tapa muuntautua, kun sitä aletaan tuhoamaan.

minua ei haittaa ottaako ihmiset rokotetta vai ei. Itse aion ottaa. Mitä jos lentoyhtiöt tai muut maat vaativat rokotustodistusta että päästävät maahan. Meinaatko siinä tapauksessa ottaa vai suosia kotimaan matkailua pysyvästi?
 
Suosikkijoukkue
KK
Eli jos sinulla olisi vaikkapa syöpää tai jotain muuta sellaista sairautta, joka estäisi rokotteen antamisen lapselle, sairastava lapsi tai puoliso, niin et siltikään ottaisi rokotetta? Tai sinua ei haittaisi yhtään, että hänen ympärillään pörrääväät ihmiset eivät sitä ottaisi, kun vähät laumasuojasta ja se on vaan voi voi.
Jos ja jos ja jos. Mitä jos ei jossiteltaisi? En ole hankkimassa lapsia tähän sairaaseen maailmaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
minua ei haittaa ottaako ihmiset rokotetta vai ei. Itse aion ottaa. Mitä jos lentoyhtiöt tai muut maat vaativat rokotustodistusta että päästävät maahan. Meinaatko siinä tapauksessa ottaa vai suosia kotimaan matkailua pysyvästi?
Tuskin nuo kyselevät niitä tulevaisuudessa. Ulkomaan matkailu osaltani on bannassa ainakin tämän vuoden. Katsotaan joskus vuoden päästä tilannetta uudestaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos ja jos ja jos. Mitä jos ei jossiteltaisi? En ole hankkimassa lapsia tähän sairaaseen maailmaan.
Sinänsä terve ajatus, että ei kannata jossitella. Mutta sitten ei kannata jossitella silläkään, jos siitä rokotteesta saakin jonkin ikävän taudin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei muuttuisi. Olet oikeassa ajattelutavastani. Itsekästä tai ei, se on minun valintani. Onneksi kohta tuo virus muuttunee sellaiseksi, että sitä ei niin vain pysäytetä ja ihmisiä menee lakoon vielä enemmän. Viruksilla on jännä tapa muuntautua, kun sitä aletaan tuhoamaan.
Tiedätkös muuten että tämä argumenttisi on ihan puutaheinää sekä paskaakin päälle? Jos viruksilla olisi tuo väittämäsi ominaisuus, niin oletettavasti meillä jylläisi isorokko ja polio, toki roimasti vaarallisempina versioina kuin ennen rokotuskampanjoiden alkua. Virus mutatoituu lisääntyessään ja virus lisääntyy isäntäeliönsä soluissa. Jos virus ei pääse isäntäeliöön, ei se siellä pistä pystyyn virustehtaiksi muutettuja soluja, mitkä sitten puskevat pihalle enemmän tai vähemmän identtisiä kopioita viruksesta. Toki eri virusmuodot taistelevat keskenään, mikä saa muutettua tehokkaimmin isäntäeliön soluja virustehtaiksi ja tyypillisesti nopeimmin leviävät sekä lisääntyvät ja pisimpään aktiivista tautia ylläpitävät virusmuodot jäävät dominanteiksi. Tuo ei kuitenkaan liity mitenkään siihen että jos nyt alkuperäinen virus saataisiin rokotuskampanjalla hävitettyä, ilmestyisi jostain tyhjästä joku supermutanttivirus tappamaan kaikki.

Luonnollisesti kulkutautimyönteiset (käytetään myös hämäävää termiä rokotevastaiset) ihmiset toimivat parhaansa mukaan tuhotakseen populaatiotason immuniteetin ts. laumasuojan ja kyllähän se isorokkokin saataisiin palaamaan helposti kun joku vaan käy semmoisen itselleen hakemassa ja alkaa hinkutella rupiaan kanssaihmisiin kontaktissa oleviin pintoihin, kun kovin suuri osa ihmiskunnasta ei ole enää ko. taudille immuuni, johtuen siitä että se saatiin aikoinaan rokotekampanjalla hävitettyä.

Pahoittelut kärkkäästä kielestä. Perustelen tarpeen sillä että ihmisille haitallisen vikatiedon levittäminen on äärimmäisen edesvastuutonta ja siitä pitää mielestäni myös mainita.
 

Luoto

Jäsen
Mistä tää rokotevastaisuus kumpuaa, vai onko rokotteita aina vastustettu samassa mittakaavassa ja nyt vaan internetin kultaisella aikakaudella tää äänekäs vähemmistö pääsee enemmän esille ja sitä kautta saavat ihmisiä käännytettyä rokotevastaisiksi?
Olisikohan puolueuskollisuus yksi tekijä? Olen saanut sellaisen vaikutelman, että kunnon persu vastustaa koronarokotuksia, samoin kuin erilaisia koronarajoituksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa
K

kiwipilot

Olisikohan puolueuskollisuus yksi tekijä? Olen saanut sellaisen vaikutelman, että kunnon persu vastustaa koronarokotuksia, samoin kuin erilaisia koronarajoituksia.

Samoin tiedepuolueeksi mielellään profiloituvan Vihreiden kannattajat suhtautuvat skeptisesti rokotteisiin. Hauskaa, että on edes yksi asia mikä yhdistää Vihreitä sekä Perussuomalaisia.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sinänsä terve ajatus, että ei kannata jossitella. Mutta sitten ei kannata jossitella silläkään, jos siitä rokotteesta saakin jonkin ikävän taudin.
Tai jossitella jos korona tappaa sinut tai olet massatartuttaja tai saat vakavan version. Liikaa jossittelua. Kaikki hypoteesit ovat mahdollisia. Itse olen linjani valinnut (saattaa muuttua ajan kanssa) ja kommentoin sen mukaan
 
Suosikkijoukkue
KK
Tiedätkös muuten että tämä argumenttisi on ihan puutaheinää sekä paskaakin päälle? Jos viruksilla olisi tuo väittämäsi ominaisuus, niin oletettavasti meillä jylläisi isorokko ja polio, toki roimasti vaarallisempina versioina kuin ennen rokotuskampanjoiden alkua. Virus mutatoituu lisääntyessään ja virus lisääntyy isäntäeliönsä soluissa. Jos virus ei pääse isäntäeliöön, ei se siellä pistä pystyyn virustehtaiksi muutettuja soluja, mitkä sitten puskevat pihalle enemmän tai vähemmän identtisiä kopioita viruksesta. Toki eri virusmuodot taistelevat keskenään, mikä saa muutettua tehokkaimmin isäntäeliön soluja virustehtaiksi ja tyypillisesti nopeimmin leviävät sekä lisääntyvät ja pisimpään aktiivista tautia ylläpitävät virusmuodot jäävät dominanteiksi. Tuo ei kuitenkaan liity mitenkään siihen että jos nyt alkuperäinen virus saataisiin rokotuskampanjalla hävitettyä, ilmestyisi jostain tyhjästä joku supermutanttivirus tappamaan kaikki.

Luonnollisesti kulkutautimyönteiset (käytetään myös hämäävää termiä rokotevastaiset) ihmiset toimivat parhaansa mukaan tuhotakseen populaatiotason immuniteetin ts. laumasuojan ja kyllähän se isorokkokin saataisiin palaamaan helposti kun joku vaan käy semmoisen itselleen hakemassa ja alkaa hinkutella rupiaan kanssaihmisiin kontaktissa oleviin pintoihin, kun kovin suuri osa ihmiskunnasta ei ole enää ko. taudille immuuni, johtuen siitä että se saatiin aikoinaan rokotekampanjalla hävitettyä.

Pahoittelut kärkkäästä kielestä. Perustelen tarpeen sillä että ihmisille haitallisen vikatiedon levittäminen on äärimmäisen edesvastuutonta ja siitä pitää mielestäni myös mainita.
Juu käsi pystyyn. Jatkan tästä keskustelua kunhan olen hieman selvittänyt päätäni. Tai sitten en.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
@kiwipilot en ole huomannut, mutta oletko jo saanut sen tehostepiikin tai tiedon milloin sen saat?
 
F

Flonaldo

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tää rokotevastaisuus kumpuaa, vai onko rokotteita aina vastustettu samassa mittakaavassa ja nyt vaan internetin kultaisella aikakaudella tää äänekäs vähemmistö pääsee enemmän esille ja sitä kautta saavat ihmisiä käännytettyä rokotevastaisiksi?

Taannoin selvitin asiaa Wikipediasta:

Kahdeksankymmentäluvulla annettiin poliorokote reilussa kuukaudessa 95% suomalaisista. Aika paljon on rokotevastaisuus noussut noista ajoista.

Jonnet eivät muista sokeripalaa.
 

Salama44

Jäsen
Suomessa on nyt rokotettu koronaa vastaan ensimmäisen kerran 1% koko väestöstä n. 55 000. Riskiryhmäläisiä yli 70 vuotiaita joiden joukossa on jo myös muita kuin hoitajia näistä on vajaa 10000. Heillä on 55 % suoja.

Toisen kerran rokotettuja oli päivällä ensimmäiset n. 300 eli 0,0055 % koko väestöstä. Heillä on 95% suoja viikon päästä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Vastaus löytyisi googlettamallakin, mutta kännykällä ähertäessä on vaan helpompi kysyä täällä - mikä se nyt onkaan lopullinen strategia tämän AZ:n rokotteen kanssa?

Kun nykytiedon valossa se antaa 70% suojan, mutta eikö senkin pitänyt yltää sinne 90% hujakoille tehoste annoksen myötä? Kun sitten joissain artikkeleissa oli, että sitä kuitenkin tuikattaisiin vain yksi annos per hlö?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös