Olen sanonut tässä ketjussa aiemminkin, mutta mielestäni Suomessa oltaisiin voitu hoitaa sikaflunssarokotteesta johtuvat narkolepsiatapaukset paremmin ja erityisesti panostaa viestintään ja kommunikointiin sekä mielikuvaan, että rokotteen takia sairastuneista pidetään huolta ja heidän elämänsä turvataan.Väitän että ihan tyhmyydestä ja yksinkertaisuudesta. Siihen kun lyödään kiilaksi ripaus hyväuskoisuutta, valtion sekä viranomaisten epäilemistä ja suoranaista vihaa niin voila, meillä on rokotevastainen henkilö. Uskovaisuudesta myös lisäkerrointa.
Koska sitä ei hoidettu niin hyvin kuin oltaisiin voitu, on Suomessa myös viranomaisten kesken tehty tietoinen valinta luoda kansan keskuuteen rokotteisiin liittyvää epävarmuutta.
Kansa on varmasti tyhmää, en sitä epäile, mutta juuri siksi olisikin pitänyt panostaa narkolepsian jälkihoitoon ja viestintään. Niin, että jokainen Ilta-Sanomiin haastattelun antanut sairastunut olisi kertonut, että tauti on kyllä äärimmäisen ikävä, mutta olen saanut kaiken hoidon ja avun, jota yhteiskunnalta olen osannut odottaa ja enemmänkin. Olisko voinut tulla pitkässä juoksussa halvemmaksi, jos kattavan rokotesuojan ansiosta saadaan pienennettyä sairastuneiden ja rajoitusten määrää tässä ja tulevissa pandemioissa?
Paitsi tietenkin jos silloin ajateltiin, että ei ihmisten mielikuvilla ole väliä, ei sikainfluenssan jälkeen varmaan enää kuitenkaa tule uusia pandemioita ikinä.