Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 612
  • 10 614

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Neljännen piikin hain pari tuntia sitten, kun sitä kerran riskiryhmäläisille tarjottiin. Kolme ensimmäistä oli kaikki Modernaa, mutta nyt antoivat Pfizerin. Hervannan pisteelle oli varattavia aikoja viiden minuutin välein, mutta tasan yhden piikille tulleen näin itseni lisäksi sinä aikana kun hetken odotin rokotusta ja sitten 15 minuuttia istuin piikin jälkeen. Paria ajan varannutta huhuiltiin käytävällä, eivät olleet ilmeisesti varattuun aikaan vaivautuneet saapumaan. Edellisiin kertoihin peilaten oletan edessä olevan muutama päivä lievää käsikipua ja ehkä pientä kuumeilua päivä-puolitoista, jos sitäkään. Ei paha hinta suojan lisäbuustista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Neljännen piikin hain pari tuntia sitten, kun sitä kerran riskiryhmäläisille tarjottiin. Kolme ensimmäistä oli kaikki Modernaa, mutta nyt antoivat Pfizerin. Hervannan pisteelle oli varattavia aikoja viiden minuutin välein, mutta tasan yhden piikille tulleen näin itseni lisäksi sinä aikana kun hetken odotin rokotusta ja sitten 15 minuuttia istuin piikin jälkeen. Paria ajan varannutta huhuiltiin käytävällä, eivät olleet ilmeisesti varattuun aikaan vaivautuneet saapumaan. Edellisiin kertoihin peilaten oletan edessä olevan muutama päivä lievää käsikipua ja ehkä pientä kuumeilua päivä-puolitoista, jos sitäkään. Ei paha hinta suojan lisäbuustista.
Itelle ei enää pfizeristä tullut kuumetta, toisin kuin aiemmilla kolmella kerralla modernin kanssa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei tehnyt haittailmoitusta, niin miten sitten voi olla varma että juuri koronavirusrokote sen vyöruusun aiheutti?

Voin olla väärässäkin, mutta vyöruusulla on ymmärtääkseni jonkinlainen, mutta varsin marginaalinen yhteys rokotteisiin. Jos se on aktivoituakseen, niin se tekee sen usein stressin yhteydessä, ja rokotus on aina jonkinlainen stressi elimistölle, joten siitä tämä yhteys. Koronarokote ei tässä yhteydessä poikkea muista rokotteista.

Ei siis mitään uutta auringon alla. Vyöruusu on välillä todella vittumainen, mutta kun huomioidaan rokotusten kokonaishyödyt, on haitta ihan mitätön. Ja kun tauti voi tulla muustakin, on rokotteiden mustamaalaus jokseenkin turhaa.

Itse esimerkiksi sairastin vyöruusun poikkeuksellisen nuorena, eli 14-vuotiaana. Yleensä se iskee tuon ikäisiin vain, jos on joku immuniteettia laskeva sairaus tai lääkitys, mutta minulla ei sellaista ollut. Enkä kyllä ollut saanut mitään rokotuksiakaan hetkeen. Tuo iski juuri kesäloman jälkeen, joten kaipa koulun alku stressasi sitten alitajunnassa. Mutta enpä tuon takia aja koulujen kieltämistä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jos ei tehnyt haittailmoitusta, niin miten sitten voi olla varma että juuri koronavirusrokote sen vyöruusun aiheutti?

Saatan nyt nillittää sanamuodosta, mutta miten voi olla varma, että koronavirusrokote aiheutti vyöruusun, vaikka tekisikin sen ilmoituksen?

Olisi mielestäni tärkeää ymmärtää, että rokotteen haitat eivät ole mikään on/off, vaan siinä käyrän (joka kuvaa oireiden haitallisuutta/vakavuutta) keskivaiheilla osa käy tutkimuksissa, osa ei. Osa tekee haittailmoituksen, osa ei. Minulla tuli toisen ja kolmannen rokotteen jälkeen rytmihäiriöitä, jotka hiipuivat pois n. 3-4 kuukauden päästä. Ei mitään kovin vakavaa, mutta inhottava vaiva, joka pisti kaiken vähänkään raskaamman liikunnan tauolle yhteensä yli puoleksi vuodeksi. Lisäksi pumppuvaivat tuntuvat rassaavan päätä. En tehnyt haittailmoitusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Uudet koronarokotteet lässähtivät"

Onpa taas revitty otsikko Iltalehdessä. Esimerkiksi alkutekstissä (jota pidemmälle keskiverto suomalainen ei halua tai osaa lukea) puhutaan omikron-varianttia vastaan räätälöidystä rokotteesta ja siitä, että se ei anna perinteistä koronarokotetta parempaa suojaa...

Toki itse uutisessa sitten myöhemmin mainitaan, että se on BA1-alavarianttia vastaan kehitetty, ja siksi sen teho jääkin melko heikoksi nyt kiertäviä BA4- ja BA5-variantteja vastaan tartunnan ehkäisyssä - mikä on ihan odotettua, kun ei se BA1:n sairastaminenkaan suojaa.

Sitten toki mainitaan, että tämän hetken arviot tämän uuden rokotteen tehosta ovat vain hyvin alustavia, ja pohjautuvat lähinnä eläinkokeisiin ja ihmisten vasta-aineanalyyseihin, eli data on varsin spekulatiivista.

Mutta uudet rokotteet lässähtivät. Tähän useampi iva-hymiö perään ja naurua ja jakoja ties mihin salaliitto- ja denialismiryhmiin.


Ei sillä, että itsekään enää pitäisin koronaa erityisen suurena yhteiskunnallisena ongelmana... Alkuperäiset rokotteet täyttivät tehtävänsä varsin kiitettävästi, mikä näkyy tehohoidon tarpeen vähäisyytenä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Sitä miettii, onko näistä rokotteista enään kohta mitään hyötyä. Kun niin moni on kuitenkin sairastanut koronaa lievänä tai oireettomana. Tuntuu, että näissä uutisissa puhutaan rokotteiden ylivoimaisuudesta ja unohdetaan itse tartuntojen antama vastustuskyky. Ehkä rokotteista vielä riskiryhmille ja vanhuksille jotain hyötyä on, vaikka hekin ovat tietämättään voineet sairastaa koronaa tai koronia.

Nyt kun vielä vallalla on ollut jo pitkään Omikron variantti ja sen eri variantit, jotka jo itsessään sairastettuina suojaavat muilta Omikron muunnoksilta. Hienosti tämä virologi Vapalahti nosti tämän asian esiin joissain kesän koronauutisissa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oliko se nyt viidettä vai kuudetta rokotekierrosta jo kun parhaimmillaan joillekin on annettu.

Kai ne asiantuntijat sitten tietää, että tuollaisesta jotain hyötyä oikeasti on.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Oliko se nyt viidettä vai kuudetta rokotekierrosta jo kun parhaimmillaan joillekin on annettu.

Kai ne asiantuntijat sitten tietää, että tuollaisesta jotain hyötyä oikeasti on.

Itse olen pudonnut kärryiltä ja porskutan edelleen kahden voimalla. Ja elossa olen pysynyt.
 
K

Kiekkokatsoja

Hyvähän se on, että edelleen on rokotetta tarjolla niille, jotka sitä haluaa/tarvitsee.
Yhä useampi puolestaan ei enää halua/tarvitse.
Päättäkööt sitten jokainen itse, että ottaako sitä, vai ei. Se kun on jokaisen oma asia.
Itse jätän jatkossa rokotteen ottamatta, jos sitä on tarjolla. Sille ei enää ole tarvetta.
Osa hoki sitä myrkkypiikiksi. Ja loi salaliittoreorioita. Vieläköhän jaksavat vouhottaa asian kanssa, vai onko vouhotuksen aihe jo muuttunut?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oliko se nyt viidettä vai kuudetta rokotekierrosta jo kun parhaimmillaan joillekin on annettu.

Kai ne asiantuntijat sitten tietää, että tuollaisesta jotain hyötyä oikeasti on.

Viides taitaa olla pisin. Esimerkiksi isäni on sellainen saanut. Elinsiirtopotilas kun on, niin nuo hyljinnänestolääkkeet ovat sellaisia, että rokotteiden teho jää matalammaksi kuin meillä perusterveillä. Siksi niitä pääsee ottamaan tiuhaan.

Eli on joillekin hyötyä. Meille perusterveille taas lääketieteen asiantuntijoiden mukaan moisesta ei olisi iloa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Uusi koronarokote on hyväksytty.

"EU:n alainen Euroopan lääkevirasto Ema on hyväksynyt tänään Pfizer- ja Biontech- lääkeyhtiöiden koronarokotteen, joka on suunnattu koronaviruksen uusia, erittäin tarttuvia omikron-variantteja BA.4 ja BA.5 vastaan."

 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvähän se on, että edelleen on rokotetta tarjolla niille, jotka sitä haluaa/tarvitsee.
Yhä useampi puolestaan ei enää halua/tarvitse.
Päättäkööt sitten jokainen itse, että ottaako sitä, vai ei. Se kun on jokaisen oma asia.
Itse jätän jatkossa rokotteen ottamatta, jos sitä on tarjolla. Sille ei enää ole tarvetta.
Osa hoki sitä myrkkypiikiksi. Ja loi salaliittoreorioita. Vieläköhän jaksavat vouhottaa asian kanssa, vai onko vouhotuksen aihe jo muuttunut?
Voi kuule, kyllä ne Twitterissä ainakin jaksavat edelleen ihan täysillä. Hieman nuo pääministerin juhlimiset häiritsivät, mutta nyt ovat kaikki sekopäät palanneet tuttuun ja turvalliseen myrkkypiikkilätinään tai sitten Venäjän ylistämiseen.

Itse kun olen kolme annosta saanut ja melko lievän koronankin sairastanut, voin toki uuden tehosteen ottaa ainakin jos se on spesifimpi uusia variantteja vastaan. Noin muuten varmaankin voisin edetä näillä nyt saaduilla rokotteilla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Itse kun olen kolme annosta saanut ja melko lievän koronankin sairastanut, voin toki uuden tehosteen ottaa ainakin jos se on spesifimpi uusia variantteja vastaan. Noin muuten varmaankin voisin edetä näillä nyt saaduilla rokotteilla.

Eikös tuo ollut jo jossain, että jos on 3 piikkiä pohjilla ja sairastettu korona (virallisesti todettu) niin neljättä tehostepiikkiä ei tipu?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Suomeen saapuu tällä viikolla koronaviruksen BA4- ja BA5-viruskantaa vastaan räätälöityä koronarokotetta. Nämä niin sanotut omikronrokotteet saivat Euroopan lääkevirastolta EMA:lta myyntiluvan viime viikon maanantaina.

Varianttirokotteita on tulossa Suomeen viikottain useita eriä, kaikkiaan lähes 5 miljoonaa annosta.

THL:n jo syyskuun alussa tiedottama rokotussuositus astuu voimaan lokakuun alussa. Tämän hetkisen suosituksen mukaan varianttirokotteilla rokotetaan kaikki yli 65-vuotiaat, kaikkiin riskiryhmiin kuuluvat yli 18-vuotiaat, sekä 12-vuotta täyttäneet voimakkaasti immuunipuutteiset henkilöt.

Heille kaikille on tarkoitus antaa varianttitehosterokote loka-marraskuun aikana influenssarokotuksen yhteydessä.

Perusterveille, jotka ovat jo saaneet täyden rokotussarjan, tai muuten sairastaneet koronan, ei varianttirokotteella annettavaa tehosterokotetta ole tulossa.

Näin on päätetty siksi, että THL:n mukaan suurin osa väestöstä on hyvässä vakavan taudin suojassa, eli saanut joko kolme rokotetta tai sairastanut taudin ja saanut kaksi rokotetta.

Uusien varianttien ja tautitilanteen muuttuessa THL on varautunut muuttamaan suosituksiaan. Mikäli virustilanne pysyy ennallaan, on riskiryhmien ja yli 65-vuotiaiden seuraava kausirokotus mahdollisesti aikaisintaan vasta puolen vuoden päästä.


 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten on, vieläkö STM pitää siitä yleisvaarallisuudesta kynsin hampain kiinni? THL:n ylilääkärin mukaan yksi oireeton päivä taudin jälkeen riittää ja eikun takaisin töihin, joten joko vihdoin suostuisi STM:kin poistamaan taudin listalta.

 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rokotusten osalta keskustelu mediassa tuntuu ehkä hieman laantuneen. Linja näyttää nyt vakiintuneen, ja ihan hyvä niin.

Eli tällä hetkellä näyttää siltä, että suurin osa pärjää toistaiseksi kolmella annoksella. Osalle annetaan neljäs, ja se kaikkien riskialttein väestö ottaa tehosteannoksia sitten toistaiseksi.

Omat vanhempani saavat viimeisimmän tehosteensa lähipäivinä yhdessä kausi-influenssarokotteen kera. Heille tuosta on hyötyä niin iän kuin tiettyjen korkean riskin perussairausten vuoksi. Isälläni piikki on jo kuudes, äidilläni viides.

Linja on oikeastaan oikein hyvä. Terve työikäinen väestö ei neljänsistä piikeistä ainakaan tässä kohtaa hyötyisi. Rokotusresurssit kannattaa kohdistaa sinne, missä rokotteista on selkeästi hyötyä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Influenssarokotteen yhteydessä tarjosivat neljättä koronarokotusta, kyseessä on lievempi tehoste. Otin tarjouksen vastaan, sairastamisesta on kuusi kuukautta ja kolmannesta rokotteesta kymmenen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Nyt sitä ehkä uskaltaa jo näin anonyymisti lätkäpalstalla kertoa, että meidän perheessä ei otettu koronarokotteita. Sitä on joutunut välillä jopa valkoisia valheita kertomaan, ettei ulkopuoliset ole saaneet asiasta tietää. Ei tarvitse tätäkään ketjua kauas lukea, niin palautuu mieleen miksi näin. Ei haluttu leimautua yhteiskunnan pohjasakkaan, koronakriitikkohörhöiksi tai vastaaviksi sekopäiksi. Jossain vaiheessa sairastumisella pelottelu ja rokottautumisen paine oli todella ahdistavaa, että sitä kieltämättä alkoi pohtia oman päätöksen viisautta.

Korona on nyt käynyt läpi koko perheen kaksi kertaa ja perusflunssaa kummempia oireita ei olla saatu. Jälkimmäinen kerta oli jo melkein oireeton. Olen loppuen lopuksi siitä todella ylpeä, että meidän kantti piti loppuun saakka. Harmillisesti jotkut henkilöt ovat tainneet saada rokotuksista sivuoireita ja ihan oikeasti tuntuu siltä, että oman lähipiirin rokotetut ovat saaneet pahempia oireita, kuin me itse. Korostan nyt kuitenkin, että tämä on täysin minun omaa mutua, enkä julista minään totuutena. Koen kuitenkin, että saatettiin välttyä pahemmalta kun ei rokottauduttu.

Emme jaksaneet missään vaiheessa aiheesta väitellä yleisen ilmapiirin takia yhtään, vaan pidimme asiaa jokaisen omana päätöksenään. Kunnioitettiin myös jokaisen omaa tahtoa tässä asiassa, vaikka usein ilmapiiri ei tuntunutkaan tasa-arvoiselta ja teki mieli muutama valittu sana sanoa. Onneksi ei siihen lähdetty ja annettiin muiden räksyttää. Oma äitini oli itseasiassa aika rasittava paasaaja ja jouduin jo siskoni kautta välittämään viestin, että haluaako hän olla cool-mummo ja leikkiä lastenlastensa kanssa, vai riidelläänkö jostain helkutin rokotteesta kun kerrankin nähdään. Systeri hoiti homman tyylikkäästi, vaikka olikin ehdottomasti rokotteiden kannalla. Äidilleni jouduttiin sitä valkoista valetta aika paljon syöttämään.

Tiedostan, että varmasti löytyy argumentteja meidän päätöstä vastaan, mutta edellisen valtion suositteleman "turvallisen" rokotteen jälkeen näin läheltä narkolepsiaan sairastumisen ja heidän perheensä tuskan, että se vaikutti hyvin paljon omaan päätökseeni koronarokotteen kohdalla. En taida enää luottaa yhteenkään nopeasti kehitettyyn rokotteeseen. Nyt ei onneksi ole enää minkäänlaisia yhteiskunnallisia paineita rokottautumiseen, joten fiilis asian suhteen on ihan hyvä. Oikeastaan tekisi mieli nostaa molemmat sentterit ylös ja haistattaa kaikille vitut, mutta en sitä tee, sillä varmasti joku jossain pelasti henkensä rokottautumalla kaiken sen paineen alla.

Onkohan palstalla joku muu, joka pystyy jollain tasolla samaistumaan meidän tarinaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös