Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 250 644
  • 10 614

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Eikai siinä koronapassin QR-koodissa muita tietoja ole kuin nimi ja että on koronaa vastaan rokotettu? Ei löydy tietoja oletko sairastanut klamydian tai jonkun muun ikävän taudin.
Tämänhän voi itse kukin vaikka ihan itse testata, koska kuka tahansa voi tuon koronapassin lukijan puhelimeensa sovelluskaupasta ilmaiseksi ladata.
 

theZ

Jäsen
Eikai siinä koronapassin QR-koodissa muita tietoja ole kuin nimi ja että on koronaa vastaan rokotettu? Ei löydy tietoja oletko sairastanut klamydian tai jonkun muun ikävän taudin.
Ihan sama mitä siellä lukee. Täysin ideologinen asia ja tuli vaan mieleen kun tuosta asiasta valaistiin tarkemmin. Joku ikuisuuden olemassaoleva terveystietoja sisältävä henkilörekisteri mitä ei pysty muuttamaan tai mihin pääsyä ei pysty estämään jos koodi vaan löytyy ei kuulosta äkkiseltään kovin lailliselta. Täytyy varmaan lähettää kyselyä sinne että miten toimitaan tapauksessa että haluan nuo tiedot poistaa ja kysyä missä vaiheessa olen antanut suostumuksen luoda tietokanta missä tiedot näkyvät ilman mahdollisuutta poistaa niitä. Vähemmästäkin GDPR-asioissa on nillitetty.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikai siinä koronapassin QR-koodissa muita tietoja ole kuin nimi ja että on koronaa vastaan rokotettu? Ei löydy tietoja oletko sairastanut klamydian tai jonkun muun ikävän taudin.

Sieltä löytyy ainakin myös luottokorttitiedot, tieto siitä, mitä puoluetta äänestää, peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo, tieto siitä, missä kaikkialla on vieraillut elämänsä aikana, viimeisimmän veropäätöksen tiedot sekä suosikkijoukkue jääkiekossa. Tietysti noita ei perus-lukusovellulsella pysty katsomaan - mutta jos on sopivan korkeassa asemissa, niin silloin saa sellaisen lukijan, jolla pystyy näkemään myös nämä tiedot. Ja jos tuon passin erehtyy lataamaan puhelimensa, niin 5G:n kautta se lähtee maailmalle. Noin olen kuullut varmasta lähteestä. Voi siellä olla paljon muutakin.

Ja vakavasti ottaen: ei tuosta kannata stressata. Olen itse ajatellut niin, että jos Vladimir Putinia tai jotain muuta mahtavaa henkilöä kiinnostaisi meikäläisen tietyt tiedot, niin eivätköhän nuo saisi ne selville. Sitä en sitten tiedä, että mitä ne niillä tiedoilla tekisivät...
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katselin vähän kun Itävallassa tuota piti näyttää vähän joka paikassa, ainakin niillä koodinlukijoilla siinä ei näy kuin nimi ja vihreä täppä että homma on ok. Syntymäaika taisi olla myös.
 

theZ

Jäsen
Ja vakavasti ottaen: ei tuosta kannata stressata. Olen itse ajatellut niin, että jos Vladimir Putinia tai jotain muuta mahtavaa henkilöä kiinnostaisi meikäläisen tietyt tiedot, niin eivätköhän nuo saisi ne selville. Sitä en sitten tiedä, että mitä ne niillä tiedoilla tekisivät...
Ei näistä kukaan varmasti oikeasti huolissaan ole jos ei sitten joku levelin hörhö bongaa tätä keskustelua ja saa lisää bensaa liekkeihinsä.

Noin muuten vaan kun GDPR:n nojalla on kielletty kaikkea aivan helvetin naurettavaakin niin tuntuu vaan oudolta että kun tuon QR-koodin tietoineen olisi eri tavoilla voinut toteuttaa niin valitaan se keittiölakimiehen silmiin laittomalta vaikuttava tapa säilöä tietoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin muuten vaan kun GDPR:n nojalla on kielletty kaikkea aivan helvetin naurettavaakin niin tuntuu vaan oudolta että kun tuon QR-koodin tietoineen olisi eri tavoilla voinut toteuttaa niin valitaan se keittiölakimiehen silmiin laittomalta vaikuttava tapa säilöä tietoa.
Siis se kuponkihan on ihan sun omassa hallussa, itse sinä sen voit hävittää.

Tietysti jos mietit sitä omakantaa mistä todistuksen saa, niin siellähän on kaikki sun terveystiedot muutenkin, ja asiaa mistään tarkistamatta voin sanoa että löytyy varmasti laki, joka tämän sallii.
 

theZ

Jäsen
Siis se kuponkihan on ihan sun omassa hallussa, itse sinä sen voit hävittää.

Tietysti jos mietit sitä omakantaa mistä todistuksen saa, niin siellähän on kaikki sun terveystiedot muutenkin, ja asiaa mistään tarkistamatta voin sanoa että löytyy varmasti laki, joka tämän sallii.
Et nyt yritäkään ymmärtää mistä tässä puhutaan. Siellä omakannan sivuilla lukee kauanko tietoja säilytetään lakeihin perustuen. Tiedot mm. hävitetään 12v potilaan kuoleman jälkeen ja 120v syntymästä jos kuolemasta ei ole tietoa. Reseptitiedot katoavat jopa 22,5v kuluttua kirjoittamisesta. QR-koodin takana olevat tiedot eivät katoa koskaan ja se on lain vastainen tapa säilöä tietoa mikäli tietoja ei voi poistaa eikä muuttaa. Jos mietit mistä keskustelu lähti niin ihmisillä on ihan perusteltua olettaa että QR-koodin takana olevat tiedot on muokattavissa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
QR-koodin takana olevat tiedot eivät katoa koskaan ja se on lain vastainen tapa säilöä tietoa mikäli tietoja ei voi poistaa eikä muuttaa. Jos mietit mistä keskustelu lähti niin ihmisillä on ihan perusteltua olettaa että QR-koodin takana olevat tiedot on muokattavissa.
Siis sitä sinun QR-koodia ei ole olemassakaan missään ennen sinä itse menet sinne omakantaan sen generoimaan. Ja kun ne tiedot mistä koodi muodostetaan poistetaan, ei sitä koodia saa enää mistään uudestaan muodostettua...
 

theZ

Jäsen
Siis sitä sinun QR-koodia ei ole olemassakaan missään ennen sinä itse menet sinne omakantaan sen generoimaan. Ja kun ne tiedot mistä koodi muodostetaan poistetaan, ei sitä koodia saa enää mistään uudestaan muodostettua...
Onko tästä faktaa että koodi generoituu sillä hetkellä kun käyttäjä avaa tiedoston tai avaa sivun? Ettei se vaan olisi valmiina siellä siitä hetkestä lähtien kun todistus sinne ilmestyy? Jos käyttäjä sen generoi itse olisi aiheellista siinä vaiheessa pyytää suostumus toimenpiteelle ja sille, että ikuisiksi ajoiksi luot terveystietojasi ja nimesi sisältävän tietokannan koodin taakse eikä sitä pysty jälkeenpäin muokkaamaan eikä poistamaan. Jos mä vaikka antaisin oman tulostetun lappuni esim. firmalle tai urheiluseuralle jotta voisivat esim. nopeuttaa jotain prosessia minulle jäisi oikeus poistattaa tietoni myöhemmin.

Ei sillä ole mitään merkitystä että voiko koodia muodostaa uudelleen enää jatkossa jos ne tiedot sillä koodilla ovat joka tapauksessa ikuisuuden luettavissa. Periaatteessa voisi tulkita että pidän hallussa itse sitä tietokantaa lähtökohtaisesti mutta kun niihin tietoihin pääsee käsiksi muutkin ja ihan vääntämällä randomilla jonkun QR-koodin saattaa päästä jonkun rokotustietoihin käsiksi niin näen tässä vähintäänkin kyseenalaisen tavan käsitellä tietoja tietosuojan kannalta.

Tämän paskan voi kyllä mun puolesta lopettaa tähän. Pointin joko ymmärtää tai ei, ei ole sen arvoinen asia että kannattaa rautalangasta alkaa vääntää niille jotka eivät tätä todennäköistä epäkohtaa näe. Tuon GDPR:n takia on menty monissa asioissa naurettavuuksiin ja yksittäisiä vuosikausia vanhoja minkään kannalta irrelevantteja tietoja olen pyynnöistä joutunut poistelemaan lakiin vedoten jostain harrasteporukoiden tietokannoista niin voisi olla ihan tervettä olettaa että valtiotasolla liikuttaessa näitä pykäliä noudatettaisiin myös. Koronapassin QR-koodin olisi voinut tehdä staattisena tai dynaamisena ja nyt jostain syystä ilmeisesti (jos olet oikeassa) valittiin tapa missä tietoja ei jälkikäteen voi muokata tai poistaa.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Olen välttänyt kommentoimasta rajoituksia suuremmin, koska ne ovat vaihdelleet viikosta ja kuukaudesta toiseen tässä tilanteessa. Nyt on kuitenkin aika avata sanainen arkkuni juurikin näistä viimeisimmistä toimista.

Huomisesta eteenpäin kolme kertaa rokotetut kansalaiset ja rokottamattomat uuvatit ovat samalla viivalla. Rokotepassi on toistaiseksi hylätty ja ravitsemusliikkeisiin pääsee sisään ilman passia (tai on päässyt jo jonkin aikaa).

Olen pettynyt suomalaisiin; yli 13 % on jättänyt ensimmäisenkin rokotteen ottamatta, syystä tai toisesta. Puhutaan paljon perusterveistä, nuorista yms. Osa tuollaisistakin on nyt ns. mullan alla, letkuissa, tai käynyt kuormittamassa terveydenhuoltoa.

Tämä rokotevastainen porukka ei ole pandemian aikana tyytynyt olemaan hiljaa, päinvastoin; rokottamattomat uuvatit ottivat asiakseen mm. jakaa disinformaatiota Covidista, arvostella ravintoloita, jotka edellyttivät "natsipassia" tyyliin "nolla tähteä" jne ja oikein marssia asiansa puolesta. Samaan aikaan levittäen tautia eteenpäin ilollamielin.

Yksikin terveydenhuoltoa kuormittanut rokottamaton on liikaa ja turha. Kun savu lopulta laskeutuu on loppulaskun paikka; kuinka paljon muista kuin terveyssyistä rokottamattomia kävi pandemian aikana sairaanhoidossa?

Seuraavaa pandemiaa ja osaa luonnollista karsintaa odotellessa...

PS. Ota uuvatti piikki.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Periaatteessa voisi tulkita että pidän hallussa itse sitä tietokantaa lähtökohtaisesti mutta kun niihin tietoihin pääsee käsiksi muutkin ja ihan vääntämällä randomilla jonkun QR-koodin saattaa päästä jonkun rokotustietoihin käsiksi niin näen tässä vähintäänkin kyseenalaisen tavan käsitellä tietoja tietosuojan kannalta.
Minä en ihan nyt ymmärrä, että miten jollain randomilla QR-koodilla pääsee jonkun rokotustietoihin? Ne tiedothan on siinä QR-koodissa, ei se lukijasovellus mitään mistään omakannasta minun käsitykseni mukaan lue.

Kirjoittelin jokin aika sitten pitkähkön viestin, jossa kuvaan, miten prosessi kaiken järjen mukaan menee. Ei tuossa mielestäni ole mitään sellaista, mikä GDPR:ää rikkoisi. Tässä linkki höpinääni: Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos mä vaikka antaisin oman tulostetun lappuni esim. firmalle tai urheiluseuralle jotta voisivat esim. nopeuttaa jotain prosessia minulle jäisi oikeus poistattaa tietoni myöhemmin.
Jos sinä printtaat sieltä omakannasta minkä tahansa saamasi diagnoosin vaikka paperiille ja lähetät sen "firmalle tai urheiluseuralle", niin mikä ihmeen ero siinä on siihen qr-koodiin? Ei mikään.
 

theZ

Jäsen
Minä en ihan nyt ymmärrä, että miten jollain randomilla QR-koodilla pääsee jonkun rokotustietoihin? Ne tiedothan on siinä QR-koodissa, ei se lukijasovellus mitään mistään omakannasta minun käsitykseni mukaan lue.

Kirjoittelin jokin aika sitten pitkähkön viestin, jossa kuvaan, miten prosessi kaiken järjen mukaan menee. Ei tuossa mielestäni ole mitään sellaista, mikä GDPR:ää rikkoisi. Tässä linkki höpinääni: Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?
Ei rokotustietoihin mutta passi itsessään kertoo terveystiedoista. Käsittääkseni niillä joilla koronapassia ei ole ei myöskään ole mitään QR-koodia ja siten jo pelkästään passista löytyvä nimikin on tietosuoja.fi:n ohjeistuksen mukainen henkilötieto. Rokotuksesta ja/tai sairastetusta koronasta. Käsittelit laajasti ja hyvin sitä miten kenenkään ei tarvitse olla oikeasti huolissaan ja esitit hyvin miten hypoteettisia tilanteita uhkatilanteet tai kaupallisesti tietojen hyödyntämiset olisivat. Ihan fiksua puhetta mutta ei liity suoraan tähän. Ja parempi tilannehan se olisi jos ne tiedot luettaisiin Omakannasta. Silloin ne sieltä poistamalla pystyttäisiin poistamaan kokonaan.

Jos sinä printtaat sieltä omakannasta minkä tahansa saamasi diagnoosin vaikka paperiille ja lähetät sen "firmalle tai urheiluseuralle", niin mikä ihmeen ero siinä on siihen qr-koodiin? Ei mikään.

Se eroaa siten, että jos se firma tai urheiluseura tuhoaa sen paperidiagnoosin tai merkinnän tietokannoistaan GDPR:n mukaisesti niin kukaan ulkopuolinen ei teoreettisestikaan pääse niihin enää käsiksi. Sen sijaan sen Staattisen QR-koodin osalta voi tosiaan vaikka bruteforcettamalla eri QR-koodeja ja sieltä koronapasseja etsimällä löytää ihmisten terveystietoja. Nyt noita tietoja ei voi teoreettisestikaan ilmeisesti poistaa mitenkään vaan sen koronapassin voi lukea vaikka sadan vuoden päästä.
 

MaV

Jäsen
Se eroaa siten, että jos se firma tai urheiluseura tuhoaa sen paperidiagnoosin tai merkinnän tietokannoistaan GDPR:n mukaisesti niin kukaan ulkopuolinen ei teoreettisestikaan pääse niihin enää käsiksi. Sen sijaan sen Staattisen QR-koodin osalta voi tosiaan vaikka bruteforcettamalla eri QR-koodeja ja sieltä koronapasseja etsimällä löytää ihmisten terveystietoja. Nyt noita tietoja ei voi teoreettisestikaan ilmeisesti poistaa mitenkään vaan sen koronapassin voi lukea vaikka sadan vuoden päästä.
Jos bruteforcetat QR-koodeja ja testaat mitkä niistä ovat valide dataltaan ja allekirjoitukseltaan, et kai voi saada mitään tietoa. Silloinhan generoit esim. koodit, joiden mukaan "theZ" on saanut yhden, kaksi ja kolme rokotusta. Koodi on validi, kertoo tuon tiedot, mutta ei välttämättä ole mitenkään totta, kun se on generoitua dataa.
 

theZ

Jäsen
Jos bruteforcetat QR-koodeja ja testaat mitkä niistä ovat valide dataltaan ja allekirjoitukseltaan, et kai voi saada mitään tietoa. Silloinhan generoit esim. koodit, joiden mukaan "theZ" on saanut yhden, kaksi ja kolme rokotusta. Koodi on validi, kertoo tuon tiedot, mutta ei välttämättä ole mitenkään totta, kun se on generoitua dataa.

Eli se että olen sairastanut koronan ei ole terveystieto jos todellisuudessa olenkin sairastanut koronan + saanut yhden rokotteen. Tai tieto siitä jos olen saanut kolme rokotetta ei ole terveystieto jos todellisuudessa olen saanut neljännenkin?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja vakavasti ottaen: ei tuosta kannata stressata. Olen itse ajatellut niin, että jos Vladimir Putinia tai jotain muuta mahtavaa henkilöä kiinnostaisi meikäläisen tietyt tiedot, niin eivätköhän nuo saisi ne selville. Sitä en sitten tiedä, että mitä ne niillä tiedoilla tekisivät...
Alkaa muistuttaa jo NSA-kohua n. 10v takaa. Itsekkin silloin tokaisin jollekkin kun kysyttiin että enkö omat tietoni haluaisi pitää salassa, niin että jos jenkkilässä jotain kiinnostaa että työpäivän aluksi luen uutiset + jatkoajan, sitten sama homma ruokiksella, niin senkus selvittävät.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tästä faktaa että koodi generoituu sillä hetkellä kun käyttäjä avaa tiedoston tai avaa sivun? Ettei se vaan olisi valmiina siellä siitä hetkestä lähtien kun todistus sinne ilmestyy? Jos käyttäjä sen generoi itse olisi aiheellista siinä vaiheessa pyytää suostumus toimenpiteelle ja sille, että ikuisiksi ajoiksi luot terveystietojasi ja nimesi sisältävän tietokannan koodin taakse eikä sitä pysty jälkeenpäin muokkaamaan eikä poistamaan. Jos mä vaikka antaisin oman tulostetun lappuni esim. firmalle tai urheiluseuralle jotta voisivat esim. nopeuttaa jotain prosessia minulle jäisi oikeus poistattaa tietoni myöhemmin.

Ei sillä ole mitään merkitystä että voiko koodia muodostaa uudelleen enää jatkossa jos ne tiedot sillä koodilla ovat joka tapauksessa ikuisuuden luettavissa. Periaatteessa voisi tulkita että pidän hallussa itse sitä tietokantaa lähtökohtaisesti mutta kun niihin tietoihin pääsee käsiksi muutkin ja ihan vääntämällä randomilla jonkun QR-koodin saattaa päästä jonkun rokotustietoihin käsiksi niin näen tässä vähintäänkin kyseenalaisen tavan käsitellä tietoja tietosuojan kannalta.

Tämän paskan voi kyllä mun puolesta lopettaa tähän. Pointin joko ymmärtää tai ei, ei ole sen arvoinen asia että kannattaa rautalangasta alkaa vääntää niille jotka eivät tätä todennäköistä epäkohtaa näe. Tuon GDPR:n takia on menty monissa asioissa naurettavuuksiin ja yksittäisiä vuosikausia vanhoja minkään kannalta irrelevantteja tietoja olen pyynnöistä joutunut poistelemaan lakiin vedoten jostain harrasteporukoiden tietokannoista niin voisi olla ihan tervettä olettaa että valtiotasolla liikuttaessa näitä pykäliä noudatettaisiin myös. Koronapassin QR-koodin olisi voinut tehdä staattisena tai dynaamisena ja nyt jostain syystä ilmeisesti (jos olet oikeassa) valittiin tapa missä tietoja ei jälkikäteen voi muokata tai poistaa.
Ainakin omassa todistuksessa tunniste oli eri kun otin sen ensin elokuun alussa ja sitten toisen kerran myöhemmin syksyllä.
 

MaV

Jäsen
Eli se että olen sairastanut koronan ei ole terveystieto jos todellisuudessa olenkin sairastanut koronan + saanut yhden rokotteen. Tai tieto siitä jos olen saanut kolme rokotetta ei ole terveystieto jos todellisuudessa olen saanut neljännenkin?
Ei, koska kyse on täysin keksitystä tiedosta. Edelleen, sillä QR-koodin avulla ei oteta yhteyttä mihinkään tietokantaan, vaan se sisältää itsessään sen infonsa. Jos kirjoitan lapulle, että Urho Kekkonen sai 5.1.2021 kolmannen annoksen Modernaa, onko se terveystieto? Tämä olisi vastaava skenaario. Huomauttaisin myös, että bruteforcellahan tulisi ihan hirveän paljon enemmän virheellisen tiedon passeja kuin todellisuudessa olemassa olevasta datasta tuurilla generoituaja oikeita.
 

theZ

Jäsen
Edelleen, sillä QR-koodin avulla ei oteta yhteyttä mihinkään tietokantaan, vaan se sisältää itsessään sen infonsa. Jos kirjoitan lapulle, että Urho Kekkonen sai 5.1.2021 kolmannen annoksen Modernaa, onko se terveystieto?
Niin tästähän tässä on ollut koko ajan kyse. Jos sillä otettaisiin yhteyttä tietokantaan niin poistamalla tietokanta voitaisiin toimia GDPR:n mukaisesti. Ja kyllä, se että Urho Kekkonen sai 5.1.2021 kolmannen annoksen Modernaa tai sama Kekkonen on sairastanut koronavirustaudin 23.7.2021 on terveystieto. Ja myöskin henkilötieto jota GDPR koskee. Linkki tietosuoja.fi. "Mikä on henkilötieto?" Oletan siis että esimerkissäsi se Kekkonen todella sai rokotteen mainittuna ajankohtana. Koska eiväthän nuo koronapassinkaan tiedot väärää tietoa sisällä eikä kolmas rokote poista toista tai toinen ensimmäistä. Ylipäätään rokotepassin löytyminen kertoo joko sairastetusta koronavirustaudista tai rokotteesta vai näkyykö teillä rokottamattomilla ja koronan sairastamattomilla koronapassi Omakannassa?

Se on laissa määritelty kauanko tuollaiset tiedot saavat näkyä. Tuolta aiemmin voit lukea kauanko vastaavat saavat näkyä vaikkapa Omakannassa. Staattisen QR-koodin takana ne näkyvät käytännössä ikuisesti jos sisältöä ei voi muokata tai poistaa. Mitä merkitystä sillä sitten on niin eipä oikeasti varmaan yhtään mitään.
 

MaV

Jäsen
Se on laissa määritelty kauanko tuollaiset tiedot saavat näkyä. Tuolta aiemmin voit lukea kauanko vastaavat saavat näkyä vaikkapa Omakannassa. Staattisen QR-koodin takana ne näkyvät käytännössä ikuisesti jos sisältöä ei voi muokata tai poistaa. Mitä merkitystä sillä sitten on niin eipä oikeasti varmaan yhtään mitään.
Minulla on aika paljon vaikeuksia ymmärtää, mikä tässä on varsinaisesti se ongelma. Omakannan dokumentissahan on QR-koodi ja tietoja tekstimuodossa. Jos tuon dokumentin tiedoston säilyttää tai printtaa paperille, terveystiedot säilyvät niin kauan kuin dokumentti on olemassa. Sama pätee muuhunkin Omakannassa olevaan terveysdataan. Jos ne ottaa dokumentiksi, ei dokumentti häviä itsestään. Ainoa ero olisi siinä, jos tuota QR-koodia säilytettäisiin siellä ikuisesti. Onko ilmoitettu, että näin olisi tarkoitus tehdä?
 

theZ

Jäsen
Minulla on aika paljon vaikeuksia ymmärtää, mikä tässä on varsinaisesti se ongelma. Omakannan dokumentissahan on QR-koodi ja tietoja tekstimuodossa. Jos tuon dokumentin tiedoston säilyttää tai printtaa paperille, terveystiedot säilyvät niin kauan kuin dokumentti on olemassa. Sama pätee muuhunkin Omakannassa olevaan terveysdataan. Jos ne ottaa dokumentiksi, ei dokumentti häviä itsestään. Ainoa ero olisi siinä, jos tuota QR-koodia säilytettäisiin siellä ikuisesti. Onko ilmoitettu, että näin olisi tarkoitus tehdä?
Se ero on täysin teoreettinen ja ideologinen. Laki kun sanoo että nuo tiedot pitää olla poistettavissa. Staattisen QR-koodin kohdalla noin ei voi tehdä koska ne tiedot säilyvät siellä ikuisesti ja ihan luomalla randomilla QR-koodeja lopulta löytyisi jonkun terveystiedoiksi tai vähintään henkilötiedoiksi luokiteltavia tietoja jotka lain nojalla pitäisi olla poistettavissa. Sen paperisen dokumentin voi heittää silppuriin tai polttaa kun aika tietojen säilyttämiselle umpeutuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ero on täysin teoreettinen ja ideologinen. Laki kun sanoo että nuo tiedot pitää olla poistettavissa. Staattisen QR-koodin kohdalla noin ei voi tehdä koska ne tiedot säilyvät siellä ikuisesti ja ihan luomalla randomilla QR-koodeja lopulta löytyisi jonkun terveystiedoiksi tai vähintään henkilötiedoiksi luokiteltavia tietoja jotka lain nojalla pitäisi olla poistettavissa. Sen paperisen dokumentin voi heittää silppuriin tai polttaa kun aika tietojen säilyttämiselle umpeutuu.
Sinä trollaat? trollaathan vaikka?
 

theZ

Jäsen
Sinä trollaat? trollaathan vaikka?
Mullakin on fiilis että GDPR:n laatineet trollaa. Sen verran tyhmää pilkunnussintaa monilta osin. Työssäni rikon lakia siltä osin jatkuvasti ja oletan ettei ketään oikeasti kiinnosta. Kuitenkin kun puhutaan valtiollisen tason toimijoista ja suuresta julkisesta asiasta niin kiinnostaa ajatuksen tasolla toimivatko hekin kuten suuri osa käytännössä rekistereitä pitävistä tai henkilöistä jotka eivät edes ymmärrä pitävänsä mitään rekisteriä kun toimivat maalaisjärjen mukaan.

Oletko sitä mieltä että koronapassissa nykymuodossaan ei ole tietojen säilömisen kannalta mitään kyseenalaista vai onko kyse niin mitättömästä asiasta kokonaisuudessaan ettei se haittaa koska väärinkäyttöä ei todennäköisesti ilmene? Jos jälkimmäinen niin ollaan samaa mieltä. Jos ensimmäinen niin et edelleenkään jaksa edes yrittää ymmärtää mistä puhutaan.

Tottakai mulle on ihan yhdentekevää käytännössä poistetaanko Omakannasta hammaslääkärikäyntini 12v kuolemani jälkeen kuten laki velvoittaa mutta suhtaudun silti vähän ironisesti naureskellen valtiotason toimijoiden järjestelmiin jotka eivät teknisesti edes mahdollista lain mukaan toimimista. Etenkin kun asia olisi ollut toteutettavissa toisinkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko sitä mieltä että koronapassissa nykymuodossaan ei ole tietojen säilömisen kannalta mitään kyseenalaista vai onko kyse niin mitättömästä asiasta kokonaisuudessaan ettei se haittaa koska väärinkäyttöä ei todennäköisesti ilmene? Jos jälkimmäinen niin ollaan samaa mieltä. Jos ensimmäinen niin et edelleenkään jaksa edes yrittää ymmärtää mistä puhutaan.
Olen sitä mieltä ettei koronapassissa ole nykymuodossaan säilömisen kannalta mitään kyseenalaista. Se poistuu maailmasta ihan yhtä tehokkaasti kuin mikä tahansa omassakannassa oleva tieto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös