Nyt on muutaman päivän kokemuksia koronapassin käytöstä. Tuttavista useampi on passia hyödyntänyt ja vaikuttaa siltä, että ravintoloitsijat pitävät passia hyvin tervetulleena. Paikat pysyy auki, asiakkaat juovat ja asiakkaita palvellaan. Passin kanssa on teknisiä ongelmia määrityksistä alkaen, mutta se toimii alusta alkaen paremmin kuin itse uskoin. Nyt liiketoiminta normalisoituu ravintoloiden näkökulmasta. Ja asiakkas voi itse valita, ottaako passin vai jättääkö ottamatta.
Mediatietojen perusteella rokotteisiin on tullut lisäkiinnostusta. Vaikka rokotevastaiset ovat provosoineet eri puolilla maata, onhan tämä koronapassin varassa toimiva ravintoloiden iltayö- ja yöelämä hyvä tulos. Olen aika varma, että ilman passia Kiurut olisivat saaneet voiton ja ravintoloilla olisi jo tiukat rajoitukset kenties 17:00 alkaen.
Olen kannustanut hankkimaan rokotteet, koska niiden osalta ei ole tunnettuja yleisiä haittatekijöitä. Rokotteen ottamalla auttaa itseään ja Suomen taloutta sekä vähentää mahdollista lisäkuormitusta sairaaloissa. Ja olen edelleen lisäsuojautunut rokotusten jälkeen, vaikka en samaa muilta vaadikaan.