Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 410
  • 10 614

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottaen huomioon kuinka vahvasti tuota nuorille vaaraton flunssa-juttua on vedetty, ei ole ihme, että pieni vihjaus lapsettomuudesta tekee ihmeitä.

Varmasti tuo on ainakin osittain taustalla. Rokotekriittiset ovat keksineet kyllä hyvän argumentin, joka tuntuu uppoavan yleisöönsä.

Seurasin vähän, että miten tartuntojen ikäjakauma on muuttunut viime aikoina. Yksi huolestuttava kehitys on tapahtunut. Yli 70-vuotiaiden tartunnat ovat kasvaneet reippaasti. Ohessa eri tarkastelupäivinä mitattu tartuntojen määrä kuluneen kahden viikon aikana. Suluissa kaikki tartunnat ja yli 70-vuotiaiden osuus samana tarkastelujaksona.

21.7. 43 kpl (4177 kpl, 1.03%)
19.8. 139 kpl (10214 kpl, 1.36%)
16.9. 233 kpl (6966 kpl. 3.34%).

Tässä voi toki olla muutamia selityksiä. Ensinnäkin vanhempia ihmisiä todennäköisesti testataan herkemmin, jolloin esimerkiksi vanhusten hoivakotien kohdalla voidaan havaita enemmän oireettomia ja lieväoireisia tapauksia kuin muilla ikäryhmillä. Toisaalta taustalla voi myös olla se, että rokotteen tuoma suoja ei enää tuon ikäisillä ole niin hyvä, jolloin läpäisyinfektioita tulee enemmän kuin muissa ikäryhmissä. Kolmanneksi tuon ikäryhmän tehosterokotuksistakin alkaa olla kulunut aikaa, joten suojatehon hiipuminen yhdistettynä tuohon edellä mainittuun syyhyn voi myös alkaa näkyä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Minulla on oikeus! Mitä oikeuksia ollaan nyt rajoittamassa yhteiskuntaan integroituvien kustannuksella? Paitsi kaikki aukiolojen rajoitukset, turvavälit yms yms
Koronapassi on tässä tilanteessa taas uudenlainen rajoitus, kun maalin pitäisi olla kaikista rajoituksista luopuminen. Ja vieläpä hyvin ongelmallinen rajoitus. Ehkä jos kelloa käännettäisiin puoli vuotta taaksepäin, niin passi olisi ihan kelpo väline kaikenlaisten täyssulkujen sijaan. Mutta parin kuukauden päästä kelvoton kapistus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koronapassi on tässä tilanteessa taas uudenlainen rajoitus, kun maalin pitäisi olla kaikista rajoituksista luopuminen. Ja vieläpä hyvin ongelmallinen rajoitus. Ehkä jos kelloa käännettäisiin puoli vuotta taaksepäin, niin passi olisi ihan kelpo väline kaikenlaisten täyssulkujen sijaan. Mutta parin kuukauden päästä kelvoton kapistus.

Aika lailla samoilla linjoilla olen. Toki mieleen tulee sekin, että olisiko passin tulemisen suunnittelussa taustalla se, että uhka tuollaisesta kannustaisi nuorisoa menemään piikitettäväksi?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Huomenna based 12 viikon välillä kakkonen hihaan. Ainakin viikonloppu varmaan menee aika paskana, sen voinee raportoida jo ennen ammusta. Mut ehkä sit ens viikosta eteenpäin ei tarvi enää mitään koronaa miettiä.

Helvetti vajaa puol tuntia piikistä niin alkoi jo käsi kipeytymään. Millainenhan liskodisko tästä tulee?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helvetti vajaa puol tuntia piikistä niin alkoi jo käsi kipeytymään. Millainenhan liskodisko tästä tulee?

Käden kipeytyminen tuossa kohtaa taitaa vain johtua siitä, mihin piikki pistettiin. Joskus sattuu enemmän, välillä vähemmän.

Varsinaiset sivuvaikutukset, kuten kuume ja päänsärky, tulevat sitten viiveellä. Allekirjoittaneella ne alkoivat noin puoli vuorokautta piikistä. Suurin osa sitten toisaalta meni ohi jo toiset puoli vuorokautta myöhemmin, ja olon paraneminen tapahtui vielä jännästi hyvin lyhyessä ajassa.

Särkylääkkeen olin ottanut muutamaa tuntia aiemmin, eikä sen pitäisi hämäläisilläkään vaikuttaa noin hitaasti.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Käden kipeytyminen tuossa kohtaa taitaa vain johtua siitä, mihin piikki pistettiin. Joskus sattuu enemmän, välillä vähemmän.

Varsinaiset sivuvaikutukset, kuten kuume ja päänsärky, tulevat sitten viiveellä. Allekirjoittaneella ne alkoivat noin puoli vuorokautta piikistä. Suurin osa sitten toisaalta meni ohi jo toiset puoli vuorokautta myöhemmin, ja olon paraneminen tapahtui vielä jännästi hyvin lyhyessä ajassa.

Särkylääkkeen olin ottanut muutamaa tuntia aiemmin, eikä sen pitäisi hämäläisilläkään vaikuttaa noin hitaasti.

Jännästi tuntui tuossa haukkarissa. Nyt kun tässä touhunnut, niin tilanne ei ole edennyt viimeiseen 20 minuuttiin. Tämä seuranta on ymmärrettävästi tärkeää, moni kysyi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Veijari Haasta nyt vähän tuota lapsettomuusväitteen esittänyttä ja kysy siltä, että mistä on tuon tiedon saanut ja mihin tutkimukseen tms. tuo tieto perustuu. Pohjusta vaikka sillä, että yritit itsekin löytää tuollaista tutkimustietoa, muttet kyennyt sitä löytämään.
Mulle myös yksi yli 50-vuotias äiti pohti nuorten naisten rokotuksiin liittyen, että jos ne eivät tule raskaaksi. Vähän hämmästyin, mutta kuittasin asian vain sillä, että eivät rokotukset sellaista aiheuta. Ei juteltu asiasta sen enempää.

Kyseinen äiti on ottanut itse rokotukset, vaikka on aina ollut jonkin verran epäluuloinen rokotusten suhteen. Hänen tyttärestään en tiedä. Aikoinaan tyttö ainakin kuulemma otti esim. HPV-rokotteen, vaikka äiti vastusti.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Etelä-Pohjanmaalla asuva 67 vee tätini ja hänen miehensä kävivät tuossa pari kuukautta sitten kylässä, ja kertoivat etteivät aio ottaa rokotetta. Kummankin mielestä koko pandemia on huijausta. Facebookissa tädin mies on jaellut rokotevastaisia linkkejä. En tiedä onko mieli sen jälkeen muuttunut, veikkaisin että ei. Jos on jo kerran oman mielipiteensä pandemiasta ja rokotteesta muodostanut, niin mikäpä sen sitten muuttaisi. Paitsi ehkä se, jos tauti osuu omalle kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Koronapassi on tässä tilanteessa taas uudenlainen rajoitus, kun maalin pitäisi olla kaikista rajoituksista luopuminen. Ja vieläpä hyvin ongelmallinen rajoitus. Ehkä jos kelloa käännettäisiin puoli vuotta taaksepäin, niin passi olisi ihan kelpo väline kaikenlaisten täyssulkujen sijaan. Mutta parin kuukauden päästä kelvoton kapistus.
Nojuu, sitä mä juuri tarkoitin, että jos näiden kulkutautifanien ie. idioottien määrä ylittää kriittisen massan, niin JOUDUTAAN turvautumaan johonkin vitunaikasiin koronapasseihin tai muihin rajoituksiin.

JOS ihmiset aistisi valoa, niin piikit olisi hihassa ja homma sitä myöten paketissa - vaan eipä se nyt siltä näytä. Ei näille kristakiuruille nyt ehdointahdoin kannata ammuksia antaa!
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olisikin selkeästi vaan pelkoa rokotteita kohtaan. Noita olisi helpompi koittaa puhua ja vakuuttaa, että hyvin menee. Mutta kun ei, tuo vastaisuus vie hieman toiselle levelille. Lääkkeitä tutkineet eivät olekaan asiantuntijoita, vaikka ovat kehittäneet muutaman muunkin lääkkeen. Ja näitä teorioita syötetään mitä oudommilla lähteillä.

Olen lääkekeskusteluja seurannut niin kauan kuin some on ollut olemassa, eikä tällaista ole vastaan tullut. Omissa piireissä osataan kysyä lääkäreiltä, meneekö haitat tosiaan niin ja näin.

Okei, vastaan tuli tällainen juttu viiden vuoden takaa. Tässä vähän näkyy tuo, että sairauksiin ei uskota ennen kuin ne oikeasti näkyy.

 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän noita syitä kieltäytyä (toistaiseksi) on tullut vastaan:
- Pelkää piikkejä (jollain tasolla ymmärrän)
- Raskaus (ymmärrän täysin)
- Itse tai joku läheinen saanut erittäin pahan reaktion rokotteesta (jotenkuten ymmärrän)
- Väitös siitä että rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi (en ymmärrä)
- Pelko siitä että saa vakavan sivuoireen, joka voi olla mitä tahansa sokeutumisesta lerppakulliin (en ymmärrä)
- Väitös siitä että heikentää ihmisen omaa puolustuskykyä (en ymmärrä)
- Se että nuorille tuo on usein vaan flunssa (typerä puolustus, koska jollekkin se saattaa olla vakava)
- Big Pharma ja Big reset (toisaalta loistava syy, eri asia on se että tuohon uskoo)

Noita eniten empiviä, jotka kuitenkin rokotteen ovat ottaneet, on eniten vaikuttanut ulkomaiden tilanne. Eli siellä se passi saattaa olla pakollinen ja helpottaa matkustusta tulevaisuudessa. Jos tuota miettii, niin voisi olla mahdollista että koronapassin tiukka käyttöönotto saisi useamman ottamaan rokotteen.
 

ath_lon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Yllätyin eilen, kun pari ihan fiksua työkaveria (molemmat noin 25v naisia) kertoivat etteivät ole ottaneet koronarokotusta, eivätkä aio ottaa. Toisen naisen perustelu oli, että on kuullut, että rokote voi aiheuttaa lapsettomuutta.

Olin käymässä sairaalassa niihin aikoihin, kun rokote ikärajaa aiottiin laskea koskemaan 12v riskiryhmäläisille. Juttelin hoitajan kanssa asiasta ja hän sanoi, ettei anna oman teini-ikäisen tyttärensä ottaa rokotetta, koska se voi aiheuttaa hedelmättömyyttä. En ollut asiasta koskaan kuullut, joten kysyin, onko siitä tutkimustietoa. Sain vastaukseksi, että löytyy. Tein myöhemmin hakuja, mutta en löytänyt muuta kuin viittauksia feikkiuutisiin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaupassa noin 60-vuotias mies katseli vähän aikaa, kun myyjällä oli pleksi. Vitsaili sitten maskeista jotain epäselvää. Kun ympärillä alkoi olla vähän vaivautuneita ilmeitä, niin hoksasi ehkä itsekin että nyt ei ollut tilannetaju ihan hallussa ja koitti vielä pelastaa tilanteen ja sanoi kuuluvasti: "minulla ei ole mitään koronaa, minä kävin toukokuussa sairaalassa operaatiossa ja ottivat samalla sen testinkin".

Luulisi, että kaikki normaalit ihmiset olisivat törmänneet edes joihinkin perusfaktoihin koronasta tässä puolentoista vuoden aikana, mutta paljonhan sitä aina luulisi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olen eri mieltä. Nyt siitä passista olisi hyötyä kun suurin osa suomalaisista on saanut tai on kohta saamassa toisen piikin. Passin avulla voidaan palata normaaliin kaikkien rokotteen ottaneiden osalta. Passin ansiosta saadaan myös suurin osa anti-vaxxereista ottamaan piikit koska elämä on aika kurjaa jos ei minnekään saa mennä.

Näin juuri. Rokotepassista on hyötyä juuri nyt, ja jos nyt unohdetaan yksilötaso niin nimenomaan siis ravintoloille ja tapahtuma-alan toimijoille. Yökerhot ovat helppo esimerkki, koska ne voisivat olla taas täysin normaalisti auki ja ottaa rokotepassin omaavia ihmisiä sisään, koska heitä kuitenkin on ihmisten selkeä enemmistö. Kyse on elinkeinotoiminnan ja ihmisten työpaikkojen pelastamisesta..

- Itse tai joku läheinen saanut erittäin pahan reaktion rokotteesta (jotenkuten ymmärrän)
- Pelko siitä että saa vakavan sivuoireen, joka voi olla mitä tahansa sokeutumisesta lerppakulliin (en ymmärrä)

Tartun ennen kaikkea näihin. Ennen kuin sain oman kakkospiikkini, niin tiesin useita kymmeniä tuntemiani ihmisiä, jotka olivat jo saaneet tehosteen jopa useita kuukausia sitten. Eikä kenellekään ollut tullut yhtään mitään kuumetta/päänsärkyä kummempaa, ei niin kenellekään. Jokainen porskuttaa elämässään ihan mielekkäästi eteenpäin. Tämä viimeistään vakuutti minutkin ottamaan kakkospiikin, faktat pöydällä olivat niin kiistattomat..

Tuohon jälkimmäiseen ranskalaiseen taas ei voi oikein kommentoida kuin, että olen siis selvästikin itse elävä esimerkki rokotteen turvallisuudesta. Ihan vain tiedoksi, ja käytän seuraavassa tarkoituksella provokatiivisen inhorealistista kielikuvaa, jos jollain rokotevastustajalla on vaikka tarve ripustaa pyyhkeensä kuivumaan..
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Oon vissiin vähän daiju, mutta mitä siitä passista on oikeasti hyötyä taudin leviämisen kannalta ? Käsittääkseni kuitenkin rokotetut levittävät tautia samoin kuin rokottamattomatkin ?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oon vissiin vähän daiju, mutta mitä siitä passista on oikeasti hyötyä taudin leviämisen kannalta ? Käsittääkseni kuitenkin rokotetut levittävät tautia samoin kuin rokottamattomatkin ?
Passin avulla päästetään yhteen tilaisuuteen vain niitä rokotettuja, jolloin rokottamattomat ovat turvassa, kun eivät pääse sinne tautipesäkkeeseen.
 
F

Flonaldo

Oon vissiin vähän daiju, mutta mitä siitä passista on oikeasti hyötyä taudin leviämisen kannalta ? Käsittääkseni kuitenkin rokotetut levittävät tautia samoin kuin rokottamattomatkin ?
Eivät levitä. Tuplarokotus suojaa ylipäänsä tartunnan saamiselta n. 80-prosenttisesti. Jos rokotuksista huolimatta tartunnan saa, sen kesto on huomattavasti lyhyempi ja suurimman osan ajasta viruksen määrä elimistössä huomattavasti pienempi. Rokotettu levittää siis tautia 90+ % vähemmän samoin kuin rokottamaton.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Ei tasan niin mitään järkeä enää tässä vaiheessa ole tuossa passissa. Joskus aiemmin ehkä olisi ollut, mutta nythän paikat pitää saada auki rokotetuille ja rokottamattomille. Eikä järjestää yhtään byrokratiaa tuon viruksen ympärille, mikä jos oikein olen käsittänyt, tulee pyörimään hamaan tappiin saakka täällä keskuudessamme. Tuo passihan olisi luultavasti vain yksi ikiliikkuja mistä ei ihan helpolla eroon päästäisikään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olen eri mieltä. Nyt siitä passista olisi hyötyä kun suurin osa suomalaisista on saanut tai on kohta saamassa toisen piikin. Passin avulla voidaan palata normaaliin kaikkien rokotteen ottaneiden osalta. Passin ansiosta saadaan myös suurin osa anti-vaxxereista ottamaan piikit koska elämä on aika kurjaa jos ei minnekään saa mennä.
Juuri nyt voisikin olla marginaalinen hyöty, mutta kun sitä passia ei ole juuri nyt. Kun sellainen saadaan käyttöön tuossa marras-joulukuussa, niin huomataan, että taas heitettiin rahaa roskikseen oikein urakalla ja ketään ei pitäisi kiinnostaa mikään koronapassi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri nyt voisikin olla marginaalinen hyöty, mutta kun sitä passia ei ole juuri nyt. Kun sellainen saadaan käyttöön tuossa marras-joulukuussa, niin huomataan, että taas heitettiin rahaa roskikseen oikein urakalla ja ketään ei pitäisi kiinnostaa mikään koronapassi.
No, onhan se hyvä jos lainsäädäntö on valmiina seuraavan pandemian aikana. Vai olisiko kivempi, jos sitä ei tehdä nyt, huutaa taas kuinka on ollut vuosia aikaa tehdä lainsäädäntö eikä mitään ole saatu aikaan?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No, onhan se hyvä jos lainsäädäntö on valmiina seuraavan pandemian aikana. Vai olisiko kivempi, jos sitä ei tehdä nyt, huutaa taas kuinka on ollut vuosia aikaa tehdä lainsäädäntö eikä mitään ole saatu aikaan?
On se hyvä, jos uskoo, että tämä nyt muodostettava laki sopii edes jotenkuten seuraavaan pandemiaan. Jos seuraavassa pandemiassa jotain passilakia kaipaillaan, niin sitä on kyllä sitten ihan hyvä aika valmistella rokotuksia jne. odotellessa. Kuten nytkin tehtiin muissa maissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös