Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 227
  • 10 614

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Eikös se aika tullut automaationa ensimmäisellä piikillä?
Ei mulla ainakaan tullut. Jostain kaupungin ajanvaraussivuston kautta itse sai valikoida.

Toinen piikki itsellä syyskuun alussa. Moderna oli ykköspiikkinä kesäkuun alussa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Nyt on ollut täydet 5Gt muutaman tunnin kropassa. Ei tunnu nanobottien vipellys, eikä Gates ole ottanut yhteyttä. Eikä se munakaan kasvanut. Olen pettynyt.

Mutta kyllähän tää hyvä homma on. Toivottavasti kaikki muutkin saatte mahdollisimman pian piikkiä käteen.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei mulla ainakaan tullut. Jostain kaupungin ajanvaraussivuston kautta itse sai valikoida.

Toinen piikki itsellä syyskuun alussa. Moderna oli ykköspiikkinä kesäkuun alussa.
Kyllä täällä länsirannikolla ainakin kaikille lyötiin lappu kouraan ensimmäisen piikin jälkeen että tässä on seuraavan piikin päivämäärä ja aika ja paikka. Jos sitä lähtee perumaan niin menee jonon hännille...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ykköspiikki haettu ja Tampereella ainakin Messukeskuksella jono meni noin 20min jäljessä omasta ajasta. Kertoivat, että noin 1200 rokotetaan päivässä siellä ja tuskinpa tuota enempää edes kerkiäisivät jonosta päätellen.

Sivuoireita ei ole vielä ilmennyt edes kipeän käden vertaa.
Ratinassa taas oli täyttä klo 10 mutta silti sai rokotteen 15min etuajassa kun saavuttiin hitusen aiemmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei mulla ainakaan tullut. Jostain kaupungin ajanvaraussivuston kautta itse sai valikoida.

Toinen piikki itsellä syyskuun alussa. Moderna oli ykköspiikkinä kesäkuun alussa.
Itse Vantaalta, ja ollut molempia käytäntöjä. Eli joillekin oli mahdollista varata samantien molemmat ajat itse, ja tätä se järjestelmä suosittelikin. Itse varatessani aikoja ei ollut kuitenkaan lainkaan kakkospiikille saatavissa, jolloin sitten antoivat rokotuksessa sen lapun. Ei sitäkään pakko ollut ottaa, jos aika ei sopinut, sitten sai varata taas toisenkin itse.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kyllä täällä länsirannikolla ainakin kaikille lyötiin lappu kouraan ensimmäisen piikin jälkeen että tässä on seuraavan piikin päivämäärä ja aika ja paikka. Jos sitä lähtee perumaan niin menee jonon hännille...
Aa sori joo, käsitin täysin väärin. Ekan piikin jälkeen sai tosiaan ton toisen ajan suoraan käteen.

Jotenkin luin, että kyse oli ekan piikin ajanvarauksesta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Silloin toukokuussa 1. piikille mennessä kysyttiin että varataanko toinen aika samalla ja sanoin että ei vielä kun oli elokuun kesäloman aikataulut auki.
Eikö olisi kannattanut varata rokotusaika silloin ja sitten sovittaa kesäloman ohjelmisto ympärille?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Riittääkö siis rokotuksen saamiseen, että olen itse nyt siinä rokotejonos? Vai pitääkö jotenkin vielä aktivoitua, asian eteen?

Vaikka suomalaiset tykkäävät jonottaa, niin tässä tapauksessa kannattaa myös aktivoitua, ja kävellä koppiin asti jotta kaikki saadaan rokotettua.

Kysyjälle ei ilmeisesti ole useista viesteistä huolimatta avautunut, että käytännöt vaihtelevat kunnittain.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Faucin mukaan 99,2 % USA:ssa kesäkuussa Covidiin kuolleista oli rokottamattomia. Tuollaisia uutisia pitäisi rummuttaa jokaisessa uutislähetyksessä Suomessakin.

Lisäksi homma kai menee Jenkeissä blue state / red state -linjojen mukaan. Rebuosavaltioissa vähemmän rokottautuneita, enemmän tapauksia jne. Ei tämä sielläkään ohi ole niin kauan kun puolessa maata uudet variaatiot saavat rauhassa muhia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan hyvä linjaus. Eivät varmaan käytännössä ole ihan noin tiukkoja, vaan hyväksyttäviä syitä lienee muitakin, kuten vaikkapa kertausharjoitus, oikeudessa todistajana tai syytettynä oleminen, työhaastattelu tai vaikkapa lähiomaisen hautajaiset.

Tai mistä minä tiedän, vaikka byrokratia estäisikin tällaisen... Eipä sekään ihmetyttäisi, että kirjoitettu ohje estää maalaisjärjen.
Se on just sinänsä vähän kakspiippunen juttu. Kävin tänään siis itse ekalla piikillä (eli voi nukkua jatkossa rauhassa kun isoveli valvoo, 5g vitsit on jo liian väsyneitä että jaksais heittää ja lähimaksua en vielä tsekannut miten toimii) ja siinähän se aika piti ottaa, ok, ei siinä mitään, tarjottiin että päivämäärä NN on eka tarjolla, miltä kuullostaa ja mietin hetken että en oo mitään keikkaa sille viikolle sopinu vielä ja kysyin että mikäs viikonpäivä, ai torstai, eiköhän onnistu. Mutta tosiaan kun saatan olla siinä vaiheessa tekemässä yhtä viransijaisuutta toisessa kaupungissa, katotaan miten käy niin toivottavasti nyt sitten antavat siirtää jos on duunissa toisella puolen suomea vaikka kirjoilla oisinkin stadin kämpässä. No, ei oo vielä Kaupungissa tätä kai päätetty. Mutta lähinnä kun on itse elämäntilanteessa jossa elänyt friikkumuusikon elämää (no nyt ei pahemmin toki...) ja mistä ihan oikeesti nyt tietää kesällä syksyn kuvioita kun kukaan ei tiedä ja kalenterit täytetään myöhään. No, eiköhän duuni kelpaa syyksi.

Eikö olisi kannattanut varata rokotusaika silloin ja sitten sovittaa kesäloman ohjelmisto ympärille?
Kaikissa tapaukissa se ei vaan ole pelkästään itsestä kiinni. Toki suuri osa voi niin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mutta tosiaan kun saatan olla siinä vaiheessa tekemässä yhtä viransijaisuutta toisessa kaupungissa, katotaan miten käy niin toivottavasti nyt sitten antavat siirtää jos on duunissa toisella puolen suomea vaikka kirjoilla oisinkin stadin kämpässä.
Saat kyllä siirtää tuolla perusteella.

Noin muuten tuo rokotusaikojen siirtäminen/käyttämättä jättäminen kesälomien vuoksi on suurempi ongelma. Ei voi olla iso asia sovittaa yhtä nopeaa rokotuskäyntiä kalenteriin, varsinkin kun aika on ollut tiedossa jo reilusti etukäteen. Pahimmassa tapauksessa kallisarvoinen rokoteannos voidaan joutua heittämään hukkaan , jos korvaavaa tulijaa siirretylle ajalle ei löydy.

Kesälomalaisten ruuhkauttamiin puhelimiin vastaaminen sitoo myös terveydenhoitoalan työvoimaa, jolle olisi käyttöä muuallakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihan hyvä linjaus. Eivät varmaan käytännössä ole ihan noin tiukkoja, vaan hyväksyttäviä syitä lienee muitakin, kuten vaikkapa kertausharjoitus, oikeudessa todistajana tai syytettynä oleminen, työhaastattelu tai vaikkapa lähiomaisen hautajaiset.

Tai mistä minä tiedän, vaikka byrokratia estäisikin tällaisen... Eipä sekään ihmetyttäisi, että kirjoitettu ohje estää maalaisjärjen.

Kyllä se lomareissukin kelpasi ongelmitta, kunhan siirron teki kuukausi tai kaksi sitten. Ongelma tällaisissa on, kun jengi herää asioihin päiviä tai viikkoa ennen varattua aikaa.
 

Carlos

Jäsen
Sitä vaan tässä halusin tulla sanomaan, että Sveitsissä rokotustahti on käytännössä pysähtynyt, n. puolet kansasta on käynyt piikillä ja se tuntuu jäävän about siihen. Virallisen arvion mukaan syksyyn mennessä tuskin yksikään maan 26 kantonista on saavuttanut 60% rokotekattavuutta, vaikka tavoite on 80%. Omassa kantonissani esim. uusia ajanvarauksia tulee enää n. 20kpl päivässä. Tätä yritetään nyt buustata eri kampanjoilla ja mm. rokotebussilla joka ajelee ympäriinsä.

Nyt asiantuntijat vaativat yhtenä tehokeinona että tuotaisiin uusi, "klassinen" rokotetyyppi, jolloin moni joka vierastaa varsinkin näitä mRNA -rokotteita, saattaisi suostua semmoisen ottamaan.

Toisaalta taas monet vapaudestaan tarkat sveitsiläiset sanovat että eivät suostu ottamaan rokotetta ylipäätänsä jos heidän vapautensa ja ihmisoikeutensa riippuvat siitä.

Asiasta laajemmin saksaa taitaville mm täällä:

Ja tässä käppyrää rokotusten etenemisestä:


Ihan vaan haluan avata hiukan näkökulmia, että kaikki ei välttämättä ole niin mustavalkoista. Tarkoittaen että henkilö joka kieltäytyy COVID-19 -rokotteesta, saattaa olla muutakin kuin palstatotuuden vaalima "kulkutautimyönteinen idiootti joka uskoo litteään maahan ja horoskooppeihin".
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan vaan haluan avata hiukan näkökulmia, että kaikki ei välttämättä ole niin mustavalkoista. Tarkoittaen että henkilö joka kieltäytyy COVID-19 -rokotteesta, saattaa olla muutakin kuin palstatotuuden vaalima "kulkutautimyönteinen idiootti joka uskoo litteään maahan ja horoskooppeihin".
Saattaa se henkilö olla jotain muutakin, mutta mikään niistä vaihtoehdoista ei ole sen parempi.

Ei jotenkin yllätä noin rusinat pullasta maasta, että ei haluta kantaa kortea kekoon. Minä, minä ja minä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sitä vaan tässä halusin tulla sanomaan, että Sveitsissä rokotustahti on käytännössä pysähtynyt, n. puolet kansasta on käynyt piikillä ja se tuntuu jäävän about siihen. Virallisen arvion mukaan syksyyn mennessä tuskin yksikään maan 26 kantonista on saavuttanut 60% rokotekattavuutta, vaikka tavoite on 80%. Omassa kantonissani esim. uusia ajanvarauksia tulee enää n. 20kpl päivässä. Tätä yritetään nyt buustata eri kampanjoilla ja mm. rokotebussilla joka ajelee ympäriinsä.

Nyt asiantuntijat vaativat yhtenä tehokeinona että tuotaisiin uusi, "klassinen" rokotetyyppi, jolloin moni joka vierastaa varsinkin näitä mRNA -rokotteita, saattaisi suostua semmoisen ottamaan.

Toisaalta taas monet vapaudestaan tarkat sveitsiläiset sanovat että eivät suostu ottamaan rokotetta ylipäätänsä jos heidän vapautensa ja ihmisoikeutensa riippuvat siitä.

Asiasta laajemmin saksaa taitaville mm täällä:

Ja tässä käppyrää rokotusten etenemisestä:


Ihan vaan haluan avata hiukan näkökulmia, että kaikki ei välttämättä ole niin mustavalkoista. Tarkoittaen että henkilö joka kieltäytyy COVID-19 -rokotteesta, saattaa olla muutakin kuin palstatotuuden vaalima "kulkutautimyönteinen idiootti joka uskoo litteään maahan ja horoskooppeihin".
Totaalisen idioottimaista tuo on joka tapauksessa. Logiikka samaa tasoa kuin että syöpähoidoissa kieltäytyy ehdottomasti mistään muusta kuin skalpellilla tapahtuvasta pesäkkeiden poistosta ja bakteeri-infektioiden tapauksessa se on sulfa tai ei mitään, koska "uusista tekniikoista ei kyllä tiedetä tarpeeksi". Idioottimaista myös tuo logiikka jonka mukaan rokotteen ottaminen poistaa vapautta ja ihmisoikeutta siinä missä kulkutaudin jyllääminen vapaasti on ihan ok ja jees. Onhan se toki luonnonmukaista kuolla ruttoihin.

Sveitsiläisillä on saavutuksensa, mutta on siellä monessa mielessä täysin idioottimaista toimintaakin tullut esimerkiksi muulle maailmalle. Oliko jokunen vuosi sitten esim. kansanäänestys nykyisenkaltaisen talousjärjestelmän (siis velkaan ja siinä mielessä olemattomaan varallisuuteen perustuvan) romuttamisesta, mihin paikallinen taloustieteilijä kommentoi että olisi äärimmäisen mielenkiintoinen kokeilu, joskin toki myös täydellisen tuhoisa.

Henkilö joka kieltäytyy COVID-19 rokotteesta on kyllä loppupeleissä aika heikoilla logiikan ja/tai lähdekritiikin taidoilla varustettu hyödyllinen (kulkutaudin kannalta) idiootti. Siitä ei ikävä kyllä pääse mihinkään vaikka kuinka yrittäisi itselleen muuta vakuuttaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Henkilö joka kieltäytyy COVID-19 rokotteesta on kyllä loppupeleissä aika heikoilla logiikan ja/tai lähdekritiikin taidoilla varustettu hyödyllinen (kulkutaudin kannalta) idiootti. Siitä ei ikävä kyllä pääse mihinkään vaikka kuinka yrittäisi itselleen muuta vakuuttaa.

Lisäksi kun tämänkaltaisilla rokotekattavuuksilla ei päästä laumasuojaan niin henkilö, joka ei ota rokotetta eikä asu maakuopassa, tulee saamaan koronatartunnan väistämättä ennemmin tai myöhemmin. Eli vapaamatkustajan rooli ei toimi ainakaan siinä mielessä, että voisi nauttia laumasuojan tuomasta turvallisuuden tunteesta.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totaalisen idioottimaista tuo on joka tapauksessa. Logiikka samaa tasoa kuin että syöpähoidoissa kieltäytyy ehdottomasti mistään muusta kuin skalpellilla tapahtuvasta pesäkkeiden poistosta ja bakteeri-infektioiden tapauksessa se on sulfa tai ei mitään, koska "uusista tekniikoista ei kyllä tiedetä tarpeeksi". Idioottimaista myös tuo logiikka jonka mukaan rokotteen ottaminen poistaa vapautta ja ihmisoikeutta siinä missä kulkutaudin jyllääminen vapaasti on ihan ok ja jees. Onhan se toki luonnonmukaista kuolla ruttoihin.

Sveitsiläisillä on saavutuksensa, mutta on siellä monessa mielessä täysin idioottimaista toimintaakin tullut esimerkiksi muulle maailmalle. Oliko jokunen vuosi sitten esim. kansanäänestys nykyisenkaltaisen talousjärjestelmän (siis velkaan ja siinä mielessä olemattomaan varallisuuteen perustuvan) romuttamisesta, mihin paikallinen taloustieteilijä kommentoi että olisi äärimmäisen mielenkiintoinen kokeilu, joskin toki myös täydellisen tuhoisa.

Henkilö joka kieltäytyy COVID-19 rokotteesta on kyllä loppupeleissä aika heikoilla logiikan ja/tai lähdekritiikin taidoilla varustettu hyödyllinen (kulkutaudin kannalta) idiootti. Siitä ei ikävä kyllä pääse mihinkään vaikka kuinka yrittäisi itselleen muuta vakuuttaa.
Näinhän se on. Lisäksi sekä yksittäiset ihmiset, että jopa kansakunnatkin voivat olla monessa suhteessa menestyviä ja onnistuneita, mutta samaan aikaan toisissa suhteissa täysin pihalla. Vaikkapa Steve Jobs ja syövänhoito...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pfhizer hakee siis lupaa 3. Tehosteannokselle ja yhtiön mukaan tehosteesta olisi merkittäviä hyötyjä:


AFP:n mukaan Pfizer kertoo odottavansa, että kolmas rokoteannos toimii hyvin nimenomaan viruksen deltamuunnosta vastaan. Yhtiön mukaan se hakee tehosteannokselle hyväksyntää Yhdysvalloissa, Euroopassa ja muilla alueilla tulevina viikkoina.

Käynnissä olevan tutkimuksen tulokset osoittavat, että kolmas annos koronarokotetta nostaa vasta-ainepitoisuudet 5 —10 kertaa korkeammaksi, kuin kahden rokotteen jälkeen viruksen alkuperäistä kantaa ja beetavarianttia vastaan.

Yhtiön mukaan se odottaa vastaavia tuloksia myös deltavarianttia vastaan, ja kertoi kehittävänsä myös rokotetta nimenomaan deltakantaa vastaan.

"Pfizerin rokote on erittäin aktiivinen deltamuunnosta vastaan", Pfizerin tieteellinen johtaja Mikael Dolsten sanoi Reutersin mukaan haastattelussa, mutta totesi, että tartunnan uudelleen saamisen riski on olemassa, kun vasta-aineet vähenevät.”
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No tällä kertaa tuli sitten toisen piikin jälkeen ihan kunnon jälkioireita (rokote siis tuota Pfizeria), tosin edelleen mennään lihaskivuilla mutta yö oli aika koiran unta kun hartiat, niska, pakara ja pää oli varsin kipeät ja nyt aamullakin vielä kroppaa kolottaa vähän joka puolelta ja olo on varsin nuutunut. Eli sen verran lihaksistossa kipuja että katsoin paremmaksi että tänään ei tehdä minkäänlaista treeniä vaan pyörä pysyy sisällä ja otetaan ihan lepopäivä. Katsotaan mihin suuntaan tää olo tästä lähtee, meneekö paremmaksi vai kipuileeko vielä lisää. Tuo ranteessa oleva Whoop myös osasi kertoa että viime yön palautuminen jäi vahvasti punaiselle (vain 25%), kun se tässä ensimmäisellä kesäloma viikolla on ollut hyvästä treenistä huolimatta koko ajan vahvasti vihreällä (reilua 80%).
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Nyt on ollut täydet 5Gt muutaman tunnin kropassa. Ei tunnu nanobottien vipellys, eikä Gates ole ottanut yhteyttä. Eikä se munakaan kasvanut. Olen pettynyt.

Mutta kyllähän tää hyvä homma on. Toivottavasti kaikki muutkin saatte mahdollisimman pian piikkiä käteen.
Täällä kun jotkut ovat nähneet painajaisia piikin jälkeen, niin itsehän nukuin kuin Ruusunen. Ehkä tässä pitkän ajan stressi helpotti tai sitten oli vaan vähän viileämpi yö ja tiedossa oleva vapaapäivä mahdollisten oireiden varalta. Olkapää on jonkin verran kipeä nyt mutta toisaalta vedin salilla aika jykevän olkapääsetin juuri ennen rokotusta taas siltä varalta, että tulee oireita. Nyt vaikuttaa siltä, että tänäänkin pääsee kuitenkin treenaamaan.

Että jos jotakin rokotuksen jälkeiset oireet jännittävät, niin meikäläisen yksittäistapauksessa (riskiryhmä 2 astma) niitä ei kyllä ole tullut kummastakaan pfizeristä. Eikä tullut vaimollakaan, joten kyllähän rokotteen turvallisuus on aukottamasti nyt todistettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös