Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 101
  • 10 614

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tilanne tänään omaa rokotusta odottaessa: Nuori mies, ehkä 17-v., ilmottautui tiskille, mutta hänen ajanvarauksensa netin kautta ei ollut kirjautunut järjestelmään tai se oli vain mystisesti kadonnut. Saman tein löytyi kuitenkin vapaa slotti ja hän sai piikin heti ilman odottelua.
Kuulostaa hyvältä. Nuoret olisi nyt elintärkeää saada rokotustenpiiriin ja ilmeisen hyvin ovat sinne hakeutuneetkin. Nuorten joukossa tämä tauti kuitenkin herkimmin on viime ajat levinnyt, ainakin olin näin tilastoista tulkitsevinani. Joten jos heille mahdollisimman monelle tuo ykköspiikki saadaan lyötyä hihaan, niin vältyttäneen monilta tartuntaketjuilta.

Hyvältä vaikuttaa muutenkin rokotustilanne. Kaikille ikäryhmille jo avoinna ja paljon on ihmisiä rokotettu ja kakkospiikkien määrä on tietysti kovassa nousussa ja hyvä näin. Itselläni kakkospiikki tuloillaan tuossa syyskuun puolella. Sitä odotellessa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Juu onhan tuossa nyt jossain mennyt rokotteitakin roskiin, mutta juu tämä kuu oli se missä ykkösannoksia annetaan vähemmän vai oliko siitä isosta Pfizerin erästä vielä kuinka antamatta. Ja Modernaa tulee suhteessa enemmän Pfizeriin verrattuna kuin aiemmin. Ja eikö nyt päästy siihen, että kaikki yli-16v:t saavat rokotteita ympäri Suomen?
 
Itse olen edelleen odottamassa omaa vuoroani, ikää 28. Suoraan sanottuna vituttaa tämä perseily. Kokeillut vaikka mitä konsteja jo, mutta lähin vapaana oleva aika jonka saa varattua soittamalla on jonnekin kuukauden päähän, enkä silloin enää asu nykyisessä kaupungissa. Rokotusjonon puolelta ei puolestaan ole tullut mitään, kuulemma "satunnaisjärjestyksessä" mennään.

Samaan aikaan mediassa STM edustajat itkevät, ettei jengi halua rokottautua. Helvetti, antakaa niitä ylijääviä aikoja niille jotka haluaisi asappina sen piikin. Marssin kohta itsekin rokotuspisteelle, totean että oli aika mutta en tiedä miksei näy, pistähän kätöseen varmuudeks ja olen onnellinen.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Viikonloppuna tuli 2. piikki Comirnatyä. Ekasta ei mitään oireita, toisesta juuri ja juuri havaittava aristus piikkikohdassa. Nettiyhteyskään ei parantunut, mahtaako G5-yhteys olla iOS-yhteensopiva?

B-ryhmäläisenä ja muutenkin riskihenkilöiden lähipiirissä ei rokotteen otto ollut vaikea päätös. Taudin saamisen/levittämisen ja jälkitautien mahdollisuus painoi enemmän kuin mahdolliset epävarmuustekijät.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihmisillä on oikeitakin syitä perua varauksensa, kuten sairastuminen tai leikkaukseen joutuminen, mutta mökkireissu tai jokin tenniskerhon pelipäivä on ihan puhdasta itsekkyyttä, josta kärsivät kaikki.
Vantaalla tosiaan siirtoon tarvitsee lääketieteellisen syyn. ”Mutkun loma” ei käy. Varmaan jossain muuallakin, olisi ainakin syytä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen edelleen odottamassa omaa vuoroani, ikää 28. Suoraan sanottuna vituttaa tämä perseily. Kokeillut vaikka mitä konsteja jo, mutta lähin vapaana oleva aika jonka saa varattua soittamalla on jonnekin kuukauden päähän, enkä silloin enää asu nykyisessä kaupungissa. Rokotusjonon puolelta ei puolestaan ole tullut mitään, kuulemma "satunnaisjärjestyksessä" mennään.

Samaan aikaan mediassa STM edustajat itkevät, ettei jengi halua rokottautua. Helvetti, antakaa niitä ylijääviä aikoja niille jotka haluaisi asappina sen piikin. Marssin kohta itsekin rokotuspisteelle, totean että oli aika mutta en tiedä miksei näy, pistähän kätöseen varmuudeks ja olen onnellinen.
Äidillä kävi ihan tosissaan sillä tavalla, että kun oli menossa rokotukseen hoitajat sanoivat, että varattua aikaa ei näy ja eivät voi antaa rokotetta sillä niitä on varattu vain se määrä kuin kyseisenä päivänä rokotetaan. Vasta kun näytti tekstiviestillä tullutta muistutusta varatusta ajasta uskoivat, että vika oli tällä kertaa sairaanhoitopiirin päässä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kaikilla nuorilla ole pankkitunnuksiakaan. Alle 18v nuorille saa huoltaja hoidettua, mutta ei enää 18-19 vuotiaat. Mutta eikös sitten soittamalla onnistu tässä tapauksessa?
Tätä tuossa jutussa nimenomaan tarkoitettiin, ettei monilla 12-15-vuotiailla ole verkkopankkitunnuksia. Toimittaja taisi vain ajatella, ettei nykyaikana kukaan käyttäisi verkkopankkia muuten kuin mobiilivarmenteella.

Itse olen vähän siinä käsityksessä, että suurin into ottaa 1. Piikki on laskussa kun noin iso osa kansasta on jo rokotteen saanut, eli rokotetta on kyllä hyvin tarjolla ja tavaraa jää jopa käyttämättä.
Itse varasin ajan 1. piikille viime perjantaina 2.7. Helsingissä. Oman ikäryhmän ajanvaraus avautui kyllä jo joitain viikkoja aiemmin, mutta ajattelin, etten ryntää etujoukoissa vaan säästän ensimmäiset ajat heille, jotka eivät vietä tällä hetkellä yhtä eristäytynyttä elämää. Lisäksi aika vähän olen nyt kesällä Helsingissä, joten koitin siksikin haarukoida sopivaa ajankohtaa ottaen vielä huomioon, että 12 viikon päästä 1. piikistä olisi myös itselle sopiva aika. No, katsoin kalenteria, ja mietin, että parin viikon päästä voisin käydä piikillä, mutta rokotusaikoja olikin sitten varattavissa vain kahdelle päivälle, 29.7. ja 30.7., eli neljä viikkoa myöhemmin. Nuokin päivät sattuivat sopimaan, joten varasin ajan sitten sinne, mutta muutaman viikon joutuu siis vielä tosiaan odottamaan, kun ei niitä aikoja nyt ihan niin ylenmäärin ollutkaan tarjolla.

Joillain paikkakunnilla on järjestetty myös niitä pop up -rokotustapahtumia. Itsellä on lähipiirissä pari niin saamatonta henkilöä, että eivät ikinä tule saamaan aikaiseksi varata rokotusaikaa / eivät koe sitä niin tärkeäksi, mutta tuollaiseen pop up -rokotustapahtumaan heidät voisi mahdollisesti saada kärrättyä. Tuollaisille rokotustapahtumillekin olisi siis paikkansa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vantaalla tosiaan siirtoon tarvitsee lääketieteellisen syyn. ”Mutkun loma” ei käy. Varmaan jossain muuallakin, olisi ainakin syytä.

Hienoa. Siirron syyn rajaaminen ei kuitenkaan estä kuormittamasta ajanvarauslinjoja. Minun mielestäni tässäkin pitäisi olla vastuuntuntoinen ja priorisoida asioita. Rokotuskattavuus on niin suuri, että nyt siirtoa hamuavien joukossa on pakko olla paljon niitä, jotka on rokotettu keväällä ja so. ovat olleet tietoisia kakkosrokotuksen ajankohdasta. Nykykansalaiselta ei ilmeisesti voi vaatia kantamaan vastuuta, kun niillä on liian kiireistä ajatella pelkkää vapauttaan.

Jos kerran käyttämättä jääneestä lääkärivastaanotosta sakotetaan, niin samaa periaatetta olisi saanut käyttää tässä. Jos ei saavu rokotteelle ilman hyvää syytä, reilusti vain sakkoa ja rokotusjonon hännille.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Kakkospiikki isketty eilen, jonoa oli pitkälle parkkipaikalle. Käsi kipeä, ei tosin läheskään niin kipeä kuin ekan jälkeen. Väsyttää niin hitosti että taidan lähteä vähin äänin työpaikan pommisuojaan nokosille.
 
Onko kenellekään palstalaiselle noussut korkea kuume toisen piikin jälkeen? Tuntuu tuollaiset oireet olevan harvinaisia palstalaisten keskuudessa, vaikka jo ekan piikin jälkeen oli juttua, kuinka 10 sairaanhoitajaa samasta työpaikasta oli saikulla sivuvaikutusten vuoksi..
 
Onko kenellekään palstalaiselle noussut korkea kuume toisen piikin jälkeen? Tuntuu tuollaiset oireet olevan harvinaisia palstalaisten keskuudessa, vaikka jo ekan piikin jälkeen oli juttua, kuinka 10 sairaanhoitajaa samasta työpaikasta oli saikulla sivuvaikutusten vuoksi..
Tämä ei kyllä sitten korreloi yhtään niiden omien vaikutusten kanssa, riittää että jollakin on joskus ollut niin valtion tekijöillä se on sitten kaikilla parin kolmen päivän helppoa saikkua varten. Ai mistäkö tiedän.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä ei kyllä sitten korreloi yhtään niiden omien vaikutusten kanssa, riittää että jollakin on joskus ollut niin valtion tekijöillä se on sitten kaikilla parin kolmen päivän helppoa saikkua varten. Ai mistäkö tiedän.
Kuume toisen piikin jälkeen on yleisempää kuin ensimmäisen, johtuen juuri ekan piikin toiminnasta.

Tuleeko mieleen, että sairaanhoitajilla koronakriisissä matala kynnys saikuille flunssaoireissa? Mutta julkisen työntekijä ja 60 saikkupäivää merkitty kalenteriin. Ei hyvää päivää ja yötä.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hienoa. Siirron syyn rajaaminen ei kuitenkaan estä kuormittamasta ajanvarauslinjoja. Minun mielestäni tässäkin pitäisi olla vastuuntuntoinen ja priorisoida asioita. Rokotuskattavuus on niin suuri, että nyt siirtoa hamuavien joukossa on pakko olla paljon niitä, jotka on rokotettu keväällä ja so. ovat olleet tietoisia kakkosrokotuksen ajankohdasta. Nykykansalaiselta ei ilmeisesti voi vaatia kantamaan vastuuta, kun niillä on liian kiireistä ajatella pelkkää vapauttaan.

Jos kerran käyttämättä jääneestä lääkärivastaanotosta sakotetaan, niin samaa periaatetta olisi saanut käyttää tässä. Jos ei saavu rokotteelle ilman hyvää syytä, reilusti vain sakkoa ja rokotusjonon hännille.
Jos kaikille halutaan rokote (myös se toinen), niin ei nuo sakot ja vastaavat ole kauhean hyvä ratkaisu. Yksi tuttu joka tekee päivystysluontoisesti keikkahommia on löytänyt nyt jo tämän syyksi, kun siirtäminen on niin vaikeaa. Sellainen tapaus että kaiken pitäisi olla naurettavan helppoa että viitsii tehdä ja helposti löytää syyn olla tekemättä. Töissä käsittääkseni kuitenkin ahkera.

Ja se mitä itse olen aiemmin sanonut, vieläkin on naurettavaa että yksittäisten kansalaisten pitäisi kantaa vastuuta siitä hallituksen perseilystä, koskien rajatestausta ja vastaavia seikkoja. Varsinkin kun keväällä rajoitukset Suomen sisällä olivat kovia ja nyt tilanne on taas pikkuisen helpottanut.

Itsellä kakkospiikki syyskuussa ja erittäin todennäköisesti silloin pääsen sen ottamaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vantaalla tosiaan siirtoon tarvitsee lääketieteellisen syyn. ”Mutkun loma” ei käy. Varmaan jossain muuallakin, olisi ainakin syytä.

Ihan hyvä linjaus. Eivät varmaan käytännössä ole ihan noin tiukkoja, vaan hyväksyttäviä syitä lienee muitakin, kuten vaikkapa kertausharjoitus, oikeudessa todistajana tai syytettynä oleminen, työhaastattelu tai vaikkapa lähiomaisen hautajaiset.

Tai mistä minä tiedän, vaikka byrokratia estäisikin tällaisen... Eipä sekään ihmetyttäisi, että kirjoitettu ohje estää maalaisjärjen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Toinen rokoteannos saatu lauantaina. Oireet ovat ensimmäistä kertaa lievempiä, joskin samoja. Ensimmäisenä yönä lihassärkyä. Sen jälkeen uupumusta ja ajoittaista päänsärkyä sekä tyypillisiä flunssalle altistumisen sivuoireita.

Minä tunnen ja huomaan tällaiset herkästi, mutta näin vaimeina oireina ymmärrän että iso osa ei kiinnitä niihin mitään huomiota.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse asiassa ainakin Stadissa raja on sähköisessä asioinnissa 16v. Siis 17-18-vuotiaiden pitää varata henk.koht. Ehkä vanhemmat soittamalla onnistuu vielä näidenkin osalta? Mutta kannattaa ne pankkitunnarit hankkia teineillekin jo hyvissä ajoin, kun näihin voi tulla muutoksia nopeastikin.

Pieni offtopic.

Normiperheessä tunnusten hankkiminen on kohtuu helppoa, mutta jos vanhemmat ovat eronneet, tilanteesta saattaa tulla hankala. Pankki kun edellyttää lähtökohtaisesti molempien huoltajien läsnäoloa, poikkeusjärjestelyt voivat olla hyvinkin hankalia. Eilen kaveri kertoi juuri, että oli joutunut hankkimaan passin alaikäiselle lapselle, jotta tämä pystyi todistamaan henkilöllisyytensä, pelkkä isänsä tunnistus ei riittänyt. Vanhemmat olivat siis eronneet ja äiti asuu toisella puolella Suomea. Työssäni lastensuojelulasten parissa olen nähnyt useita tapauksia, joissa tunnuksia ei yksinkertaisesti ole pystytty hankkimaan lapselle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No niin nyt on sitten se toinen koronapiikki saatu ja tässä odotellaan tuon 15min varoajan kulumista. Saa nähdä tuleeko tästä edellistä kertaa kovempia oireita, viimeksi selvisin parin päivän ajaksi kipeäksi tulleella kädellä.

Sujuvaa oli toiminta tälläkin kertaa, koko homma meni noin reilussa minuutissa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja se mitä itse olen aiemmin sanonut, vieläkin on naurettavaa että yksittäisten kansalaisten pitäisi kantaa vastuuta siitä hallituksen perseilystä, koskien rajatestausta ja vastaavia seikkoja.

Kyllä sitä vastuuta voi silloin vaatia, kun ohjeistuksiakin annetaan (mm. älkää matkustako Venäjälle). Toissa keväänä Finavialla levitettiin käsiä, kun hallitus ei tullutkaan paikalle testikittien kanssa. Suomi on muistuttanut koko ajan jotain Itä-Saksaa, jossa eri virastot eivät osaa tehdä mitään itse, jos politbyro ei ole ensin ohjeistanut. Samaan aikaan ihan fiksuiltakin ihmisiltä meni sekaisin käsitteet suositus ja määräys, ja sekin oli jonkun muun vika.

Rokotuspisteiden yhteyteen pitäisi varmaan liittää yhteiskuntaopin pikakurssi, koska monella tietoisuus esim. maasta poistumisesta on ihan hukassa. Hauskin esimerkki oli ne Tallinnan-matkaajat, jotka tajusivat ettei Suomi voi estää maasta poistumista, mutta eivät ymmärtäneet, että Viron ei ole pakko päästää maahan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1. annos +17 235
2. annos +29 732

(Koronabot)

Valitettavasti alle 20k-päiväluvut ykköspiikkien osalta näyttävät muodostuneen jopa jonkinlaiseksi trendiksi. Hyvä laumasuoja kyllä saavutetaan ~sadantonnin viikkotahdilla, mutta edelleen mieluummin loppuvuodesta ja potentiaalisen aallon kynnyksellä se ~90% täyden suojan saaneena, kuin hätäiseen ~65%.

Näin lätkäpalstan ollessa kysessä, näen rokotteen ottamisen myös palveluksena kotimaiselle jääkiekolle. Luulisi jokaisen jatkoaikalaisen haluavan alkavan kauden (SM-liiga, alemmat sarjatasot, naisten kiekko, juniorit) päästävän pelaamaan ilman keskeytyksiä ja rajoituksia yleisömääriin.

Henk. koht.-tasolla näen rokotteen ottamisen olevan myös helpoin korsi kekoon matkalla kohti "post-pandemic"-aikakautta. Potentiaalisen rajoituskierroksen välttäminen loppuvuodesta on ihan valtava merkitys ihan jo kansantaloudellisesta näkökulmasta katsottuna. Sinänsä näen mielenkiintoisena, että siinä missä maskeista julkisissa sisätiloissa, turvaväleistä ja "kotoilusta" tehtiin suoranainen kansalaisvelvollisuus, nähdään rokotteen ottaminen edelleen jonkinlaisena "omantunnonkysymyksenä". -Vaikka jonkinlaisena libertaristina vierastankin ylenpalttista julkisen vallan "isällistä neuvontaa", näkisin jopa jotain tietoiskuja asian selväksi takomiseksi. -Veronkorotuksia pandemian ja lockdownien pitkittymisen myötä ei kenenkään palkansaajan ja yrittäjän luulisi ainakaan haluavan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Veronkorotuksia pandemian ja lockdownien pitkittymisen myötä ei kenenkään palkansaajan ja yrittäjän luulisi ainakaan haluavan.
Toivottavasti SDP:n tai Vasemmistoliiton toimistolla ei lueta tätä palstaa, muuten nostaisivat verotusta vielä lisää.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Satakunnassa eräässä kauppaketjussa vuoropomot ilmoitelleet että rokotuksia ei voi ottaa jos on työvuorossa vaan ne pitää ottaa vapaalla, mielenkiintoista sinänsä kun tuohon toiseen aikaan ei voi itse vaikuttaa.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Satakunnassa eräässä kauppaketjussa vuoropomot ilmoitelleet että rokotuksia ei voi ottaa jos on työvuorossa vaan ne pitää ottaa vapaalla, mielenkiintoista sinänsä kun tuohon toiseen aikaan ei voi itse vaikuttaa.
Varmaan Ääs-Mafia, kuulostaa siltä.

Meillä taas töissä oikein tuli sähköpostia että menkää ottamaan työajalla mikäli haluatte.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
(Koronabot)

Valitettavasti alle 20k-päiväluvut ykköspiikkien osalta näyttävät muodostuneen jopa jonkinlaiseksi trendiksi. Hyvä laumasuoja kyllä saavutetaan ~sadantonnin viikkotahdilla, mutta edelleen mieluummin loppuvuodesta ja potentiaalisen aallon kynnyksellä se ~90% täyden suojan saaneena, kuin hätäiseen ~65%.

Taitaa vain olla että aika lähelle maksimimäärää rokoitteita pistetään mitä löytyy varastosta eli myös ykkösannoksia. Ehkä tässä pitäisi pientä kritiikkiä myös antaa hankinnoista vastaaville sillä käsittääkseni osa maista on muiden ylijäämiä ostanut, mutta Suomi ei. Pienikin ylimääräinen erä nostaisi ykkösannoksien määrää. Vaikeeta sitten sanoa missä vika että muut saa ja Suomi ei, päättäjissä vai myyjissä.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko rokotteet loppu vai miksen voi varata aikaa 2. rokotukseen joka olisi n. 6 viikon päästä?

Ei vapaita aikoja ja lisäksi vain yksi rokotuspaikka valittavana vaikka niitä taisi olla 1. rokotuksessa jotain 15.
Eikös se aika tullut automaationa ensimmäisellä piikillä?
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ykköspiikki haettu ja Tampereella ainakin Messukeskuksella jono meni noin 20min jäljessä omasta ajasta. Kertoivat, että noin 1200 rokotetaan päivässä siellä ja tuskinpa tuota enempää edes kerkiäisivät jonosta päätellen.

Sivuoireita ei ole vielä ilmennyt edes kipeän käden vertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös