Koronan taloudelliset vaikutukset

  • 120 697
  • 1 033

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vasta luin, että Italialla on vuosikausia mennyt niin, että talous on koko ajan ylijäämäinen, mutta siitä kaikki menee lainojen korkojen maksuun. Ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen, että mitä kouluille, terveydenhuollolle ja kaikille muille julkisille palveluille tapahtuu tuollaisessa tilanteessa.

Eli ei se nyt aivan sama ole, että kuinka paljon sitä valtionvelkaa on.

Juuri tämä tilanne Suomen tulee välttää. Ja tätä kokonaisuutta Vihriälät pohtivat ansiokkaasti. Mutta vasemmistoajattelussa velkaa ei makseta koskaan eikä esimerkiksi seuraava pandemia tms ole korkojen ja lyhennysten ja uuden lainan osalta koskaan ongelmallinen.

Koronaan liittyen ei nyt eikä 2021, mutta 2022 tulisi jo kiristää verotusta ja painottaa se mataliin tuloihin, joiden verotus on suhteessa loivempaa kuin muiden. Samaan voidaan päästä etuuksia kiristämällä. Oleellista olisi, että Vihrilän esittämät muutostoimet tehtäisiin. Marinin hallitus on vain lisännyt menoja, ja näistä osa on jatkuvia. Tämä tie ei ole järkevä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaadi likikään. Taitaa jotkut 70k tulot riittää jo että eläkemaksuineen sinulle jää alle 50% omasta palkasta käteen.
Tällaisesta väitteestä kaipaisin todisteita...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei vaadi likikään. Taitaa jotkut 70k tulot riittää jo että eläkemaksuineen sinulle jää alle 50% omasta palkasta käteen.
Ansaitsin viime vuonna enemmän kuin tuo 70k€ ja maksoin veroja eläkemaksuineen noin 42%. Kyllä tuohon 50% taidetaan vaatia yli 100k€ ansiotulot.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse luotan tässä Vihriälän työryhmän näkemykseen. On oltava tiekartta, miten velkaa lyhennetään ja talous saadaan tasapainoon. Muuten seuraava suurlama/talouskatastrofi on erittäin vaarallinen. Ja nyt niitä on tullut aika tiheään tahtiin.
Kyllä, mutta pointtini oli, että nimenomaan kriisin jälkeen velkaantuminen on oikeasti saatava pysähtymään, ja tämä olisi jo iso voitto, vaikka velka ei nyt kauheasti edes lyhenisi. Nykyinen hallitus ei tähän Vihriälän raporttiin ole sitoutunut lainkaan, mikä on huono asia. En oikein tiedä, ehtiikö oikeasti tällä vaalikaudella edes vielä tasapainottamistoimiin, voi olla että ei. Mutta tuomittavaa se, että nykyhallitus piiloutuu kriisin taakse, ja jättää tulevaisuuden suunnittelun taktisesti pois kokonaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ansaitsin viime vuonna enemmän kuin tuo 70k€ ja maksoin veroja eläkemaksuineen noin 42%. Kyllä tuohon 50% taidetaan vaatia yli 100k€ ansiotulot.
Mutta kun työnantaja maksaa vielä 17% eläkemaksua, niin raja ylittyy. Tuohon nuo laskelmat kai perustuu.
 

molari

Jäsen
Tällaisesta väitteestä kaipaisin todisteita...
Veroprosenttilaskuri antaa tulokseksi noin 40 %, kun lasketaan eläkemaksut mukaan, toki lopputulokseen vaikuttaa syntymävuosi, asuinpaikka, vähennykset, jne. Ei siis lähelläkään puoltä, mutta kyllä 40 % on jo paljon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, mutta pointtini oli, että nimenomaan kriisin jälkeen velkaantuminen on oikeasti saatava pysähtymään, ja tämä olisi jo iso voitto, vaikka velka ei nyt kauheasti edes lyhenisi. Nykyinen hallitus ei tähän Vihriälän raporttiin ole sitoutunut lainkaan, mikä on huono asia. En oikein tiedä, ehtiikö oikeasti tällä vaalikaudella edes vielä tasapainottamistoimiin, voi olla että ei. Mutta tuomittavaa se, että nykyhallitus piiloutuu kriisin taakse, ja jättää tulevaisuuden suunnittelun taktisesti pois kokonaan.

Juu, mutta kun Marinin hallitus ilmoitti, että velkaantumista ei aiota pysäyttää ennen vuotta 2030. Nyt lisätään menoja (kuten vaikkapa oppivelvollisuusuudistus), jotka jäävät. Kun Vihriälät lähtivät siitä, että sopeutustoimia tehdään 2023 ja 2024 alkaen, ristiriita on merkittävä. Ei siis ole Marinin hallituksella esittämääsi vaihtoehtoa lainkaan. Ja seuraava kriisi saatta olla jo käsillä vuonna 2030...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Juu, mutta kun Marinin hallitus ilmoitti, että velkaantumista ei aiota pysäyttää ennen vuotta 2030. Nyt lisätään menoja (kuten vaikkapa oppivelvollisuusuudistus), jotka jäävät. Kun Vihriälät lähtivät siitä, että sopeutustoimia tehdään 2023 ja 2024 alkaen, ristiriita on merkittävä.
Totta kai. Aika omituista ylipäänsä, että hallitus vetää tuollaisia linjauksia yli puoli vuosikymmentä hallituskautensa yli.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Juuri tämä tilanne Suomen tulee välttää. Ja tätä kokonaisuutta Vihriälät pohtivat ansiokkaasti. Mutta vasemmistoajattelussa velkaa ei makseta koskaan eikä esimerkiksi seuraava pandemia tms ole korkojen ja lyhennysten ja uuden lainan osalta koskaan ongelmallinen.

Koronaan liittyen ei nyt eikä 2021, mutta 2022 tulisi jo kiristää verotusta ja painottaa se mataliin tuloihin, joiden verotus on suhteessa loivempaa kuin muiden. Samaan voidaan päästä etuuksia kiristämällä. Oleellista olisi, että Vihrilän esittämät muutostoimet tehtäisiin. Marinin hallitus on vain lisännyt menoja, ja näistä osa on jatkuvia. Tämä tie ei ole järkevä.

Aika harva Suomessa kannattaa velanoton holtitonta kasvua lopulta. Eroja on siinä, miten esim. kriisitilanteessa elvyttämiseen suhtaudutaan. Esim. kokoomus ääneen arvostelee elvytykseen laitettavia summia (jopa profeetta Lepomäen suulla) samaan aikaan kun konsensus globaalisti on kääntynyt voimakkaamman finanssipolitiikan kannalle rahapolitiikan toimiessa tehottomasti finanssikriisistä toipumisen suhteen.

Pointtihan on siinä, että velat toki maksetaan eräpäivinä, mutta velan suhde bruttokansantuotteeseen pienenee talouden kasvaessa. Tämähän on tietysti päivänselvä konsepti sinulle ja muillekin keskustelijoille. Italian ongelma ei ole suoraan verrannollinen Suomeen, koska Italia velkaantui huomattavan korkeakorkoisilla lainoilla vuosikymmeniä sitten ja on joutunut kiristelemään vyötä ever since. Suomen osalta korkokehitys ei missään skenaariossa ole samanlainen kuin Italialla, vaikka ei korkojen nousuun tietysti täysin välinpitämättömästikään kannata suhtautua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta kai. Aika omituista ylipäänsä, että hallitus vetää tuollaisia linjauksia yli puoli vuosikymmentä hallituskautensa yli.

Kyllä. Tällä tavallaan ulotetaan vasemmistolainen talouspolitiikka yli seuraavankin hallituksen. Nyt Vanhanen & Kurvinen ovat tuoneet esille, että pitää katsoa vuoteen 2030 ja siihen asettaa askeleita, että tällä vaalikaudella tietyt tunnusluvut ja siitä eteenpäin. Marinin hallituksen tarkempi linjaus tulee.

Tunnuslukuja ei ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika harva Suomessa kannattaa velanoton holtitonta kasvua lopulta. Eroja on siinä, miten esim. kriisitilanteessa elvyttämiseen suhtaudutaan. Esim. kokoomus ääneen arvostelee elvytykseen laitettavia summia (jopa profeetta Lepomäen suulla) samaan aikaan kun konsensus globaalisti on kääntynyt voimakkaamman finanssipolitiikan kannalle rahapolitiikan toimiessa tehottomasti finanssikriisistä toipumisen suhteen.

Kokoomuksen osalta sen verran, että arvostelua ei koske hallituksen elvytysmäärää, vaikka näin halutaankin tietyillä tahoilla asia esittää. Arvostelu koskee sitä, että osa elvytyspaketista tulisi suunnata monien muiden maiden tapaan kuluttajan veroelvytykseen ennen kaikkea arvonlisäverotusta tilapäisesti laskemalla.

Toiseksi, Kokoomuksessa nähdään, että koronarajoitustoimia tulisi keskittää alueellisesti, ja pitää siellä missä on mahdollista, pyörät pyörimässä. Tässä takana on ajattelu, että normaalin liikevaihdon mukainen euro on kaikille parempi kuin pelkkä tukieuro. Yritykset olisivat valmiimpia koronan jälkeiseen nousuun, kun valtaosa pyörisi mahdollisuuksien mukaan paremmin.

Pointtihan on siinä, että velat toki maksetaan eräpäivinä, mutta velan suhde bruttokansantuotteeseen pienenee talouden kasvaessa. Tämähän on tietysti päivänselvä konsepti sinulle ja muillekin keskustelijoille. Italian ongelma ei ole suoraan verrannollinen Suomeen, koska Italia velkaantui huomattavan korkeakorkoisilla lainoilla vuosikymmeniä sitten ja on joutunut kiristelemään vyötä ever since. Suomen osalta korkokehitys ei missään skenaariossa ole samanlainen kuin Italialla, vaikka ei korkojen nousuun tietysti täysin välinpitämättömästikään kannata suhtautua.

Kyllä. Mutta pointti on myös siinä, mistä Vihriälät kirjoittivat tarkoittaen koronan jälkeistä aikaa.

On myös todennäköistä, että viennin kasvu jää vielä pitkään heikoksi. Joiltakin osin voi esiintyä patoutunutta kulutuskysyntää, mutta useat tekijät puhuvat sen puolesta, että kotimaisen kysynnän elpyminen jää vaisuksi. V-muotoista paluuta talouden normaaliin on tuskin odotettavissa.

Laajasti lomautusten piirissä olevien kotitalouksien ostovoima on tavanomaista heikompi. Osa kotitalouksista on raskaasti velkaantunut, ja tästä aiheutuvaa velanhoitorasitusta on kevennetty tilapäisillä lyhennysvapailla. Velkaantuneisuus ja epävarmuus lisäävät todennäköisesti siihen kykenevien kotitalouksien varovaisuussäästämistä ja supistavat siten kulutuskysyntää. Kunnat ovat rahoituksellisesti ahtaalla ja lomauttavat työntekijöitään.

Yritysten kohdalla voi pitää hyvin todennäköisenä, että investoinnit jäävät vähäisiksi. Heikon kysynnän oloissa ei ole tarvetta kapasiteetin laajentamiseen. Monet yritykset ovat ajautuneet konkurssiin ja myös sen välttäneet yritykset kärsivät huonosta kannattavuudesta. Vaisut vientinäkymät ja epävarmuus vähentävät investointihalukkuutta, vaikka rahoituksen saanti olisi turvattavissa. Näkymien epävarmuus on omiaan lykkäämään investointipäätöksiä muista seikoista riippumatta.


Tässä tilanteessa tulee pohtia, kuinka suuri on julkisen talouden kestävyyshaaste. Ehkä 7-9 prosenttia, ja kun vuonna 2021 otetaan 10-15 mrd lisää velkaa, velka on 90-100 prosentissa suhteessa BKT. Kuten Vihriälät totesivat, kestävyysvajelaskelmiin vaikuttaa eniten ikäsidonnaisten menojen kasvu eli pääasiassa terveydenhuoltoon ja eläkkeisiin liittyvät menot.

Tämä kokonaisuus voi aiheuttaa Suomelle useita ongelmia, koska meillä ei ole hallitusta (nyt tai aiemmin), joka joko haluaisi tai pystyisi puuttumaan kestävyysvajeen suurimpiin ongelmiin. Ikäsidonnaiset menot jatkavat kasvuaan miljardeilla per vuosi ja ne katetaan osin/kokonaan velalla. Kun BKT ei nouse em. syistäkin sekä nettoinvestointiongelmista johtuen suhteessa yhtä paljon, velan suhde BKT voi edelleen kasvaa, ei suinkaan pienentyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen Pankin laskelma vanhuusikäsidonnnaisista menoista (eläkkeet, terveydenhuolto, pitkäaikaishuolto) suhteessa BKT on

*vuonna 2020 noin 21 prosenttia.
* Vuonna 2040 noin 24 prosenttia.
* Vuonna 2060 noin 26 prosenttia ja
* vuonna 2070 noin 29 prosenttia.

Tämä siis normaalissa BKT:n kehityksessä. Jos BKT ei kasva mm. koronan ja seuraavan sekä sitä seuraavien mahdollisten taantumien yms takia normaalisti, suhde tietysti nousee edelleen. Mutta jo normaali kasvuvauhti nostaa menojen suhdetta BKT:hen merkittävästi.

Tässä on syy, miksi Marinin hallituksen on tehtävä vaikeita päätöksiä, kuten myös seuraavien hallitusten. Päätös siirtäminen hallituskaudella eteenpäin lisää riskejä ja mataloittaa tulevaa talouskasvua ja vaikeuttaa nuorten ja sitä nuorempien tulevaa eläketurvaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Onneksi. Puolueessa on sekä talousajattelua että talousymmärrystä koronan osalta. Ei Suomi voi vain ottaa velkaa ja antaa nykyisen hyvin loivan verotuksen jatkua vähiten vähiten tienaavien osalta. Meillä on lähes 10 prosenttiyksikköä eroa esimerkiksi Saksaan (22 vs 31) 29 000 euron tuloissa.

Eri mieltä. Itse (ja iso osa kokoomuslaisista) keventäisi työn verotusta ja leikkaisi reilulla kädellä erilaisista sosiaalietuuksista. Sosiaaliturva, asumistuki, ansiosidonnaisen porrastus, eläkkeet.. (lista jatkuu), kaikki leikkuriin ja työn verotus alas. Tuolla lailla talouteen ja työmarkkinoille saadaan ihan erilaista dynamiikkaa ja poistetaan kannustinloukkuja. Täystyöllisyyteen tulee tähdätä, jotta tästä jotain tulee, ja se ei tule korottamalla työn verotusta. Työn verotuksen kiristämisellä ja etuuksien pitämisellä ennallaan ei mielestäni olla menossa oikeaan suuntaan. Sosiaalietuuksia pitäisi karsia runsaalla kädellä, ja siirtyä työn verotuksen keveyteen, jolloin mentäisiin sitä kohden, että ihmiset saisivat itse päättää mihin rahansa käyttävät, eikä rahoja tarvitsisi valtion kautta kierrättää kalliin byrokraattikoneiston kautta takaisin omiin taskuihin, niin että valtio sanelee mihin rahasi kukin käyttää. Harmi vain, että tämä on Suomessa radikaalia ajattelua.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinulta menee lisäksi 17% eläkemaksuja, joita et näe palkkakuitillasi. Eli sinulle jäi noin 41% tuloistasi käteen. Tämä myös @heavy
Tuo on hieman hassua ottaa mukaan tähän vertailuun kun sullä 2500 kuussa tienaavalla on ihan sama tuo TyEL prosentti kuin sillä 6000 kuussa tienaavalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eri mieltä. Itse (ja iso osa kokoomuslaisista) keventäisi työn verotusta ja leikkaisi reilulla kädellä erilaisista sosiaalietuuksista. Sosiaaliturva, asumistuki, ansiosidonnaisen porrastus, eläkkeet.. (lista jatkuu), kaikki leikkuriin ja työn verotus alas. Tuolla lailla talouteen ja työmarkkinoille saadaan ihan erilaista dynamiikkaa ja poistetaan kannustinloukkuja. Täystyöllisyyteen tulee tähdätä, jotta tästä jotain tulee, ja se ei tule korottamalla työn verotusta.

Totta ja jos nyt katsotaan, mitä tähän asiaan liittyen kirjoitin, se meni näin:

Koronaan liittyen ei nyt eikä 2021, mutta 2022 tulisi jo kiristää verotusta ja painottaa se mataliin tuloihin, joiden verotus on suhteessa loivempaa kuin muiden. Samaan voidaan päästä etuuksia kiristämällä. Oleellista olisi, että Vihrilän esittämät muutostoimet tehtäisiin. Marinin hallitus on vain lisännyt menoja, ja näistä osa on jatkuvia. Tämä tie ei ole järkevä.

Tuon kun lukee huolella huomaa, että kyse oli koronaan liittyvästä tilanteesta ja vaihtoehdoksi tarjosin etuuksien kiristämistä, koska nykyinen tie (= pysyviä menoja lisää + velkaa lisää) ei ole järkevä.

Velkaantumisen pysäyttäminen vaatii sopeutustoimia ja saattaa olla, että velkaa lisätään sen verran hulppeasti, että lopulta etuuksien karsiminen ja verojen korotukset ovat pakollisia. Riippuu aivan siitä, mihin saakka Marinit ehtivät.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Työttömiä työnhakijoita lokakuussa 312 700. Määrä pienentynyt edellisestä kuusta ainoastaa 3100 eli työttömyyden lasku näyttää pysähtyneen. Luku on 88 000 isompi kuin vuosi sitten. Luku sisältää kokopäiväisesti lomautetut 74 900 ja se jopa kasvoi pikkiriikkisen (400) edellisestä kuusta. Todellinen työllisyysaste on siis 68,5% kun lasketaan vain työssäolijat (tilastokeskus laskee myös käsittämättömällä tavalla lomautetut työntekijöiksi).

Tämä on nyt ilmeisesti uusi korona-normaali ainakin siihen asti kunnes verot menevät maksuun ja yritykset päästetään konkurssiin eli nythän lukuja pidetään keinotekoisesti matalana. Mennäänkö sen jälkeen 65-67% tasoon?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voiko Suomen kansainvälisesti tarkasteltuna kevyt isku koronalta vaikuttaa positiivisesti maahan tehtyjen kansainvälisten investointien osalta? Pitkässä juoksussa. Kriisi varmasti avaa monenlaisia näkökulmia globaaliin talouteen. Suomen vakaa toimintaympäristö voi nousta pitkässä juoksussa arvoon arvaamattomaan. Osataanko meillä hyödyntää sitä?
En usko. Ei investointja tehdä jonkun nuhan takia, johon rokotus on oven takana ja eiköhän investoijat näe, että harva asumistiheys on enemmänkin haitta liiketoimintaympäristölle kuin etu, vaikka siinä epidemioissa hyötyä onkin,
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Omaan talouteen korona on vaikuttamut pelkästään positiivisesti.

kulut ovat pienentyneet selvästi, palkka tulee tasaisen tappavaan tahtiin, osakkeita sai halvalla keväällä, salkku tekee koko ajan uusia all time high lukemia.

ei käytännössä mitään negatiivista omalta osaltani. Tällainen tilanne voisi tulla aina tasaisin väliajoin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Voiko Suomen kansainvälisesti tarkasteltuna kevyt isku koronalta vaikuttaa positiivisesti maahan tehtyjen kansainvälisten investointien osalta? Pitkässä juoksussa. Kriisi varmasti avaa monenlaisia näkökulmia globaaliin talouteen. Suomen vakaa toimintaympäristö voi nousta pitkässä juoksussa arvoon arvaamattomaan. Osataanko meillä hyödyntää sitä?

Suomessa vain ei ole vakaa toimintaymäristö. Pääministeri ja hallitus puhuu työajan lyhentämisestä. Verot ovat helvetin korkeat ja todennäköisesti vain nousevat. AY-liikkeen johdolla torpataan kaikki poliittiset uudistukset, jotka toimintaympäristöä parantaisi, sekä lakkoillaan ja tukilakkoillaan poikkeuksellisella tavalla maailman mittakaavassa. Korkeakoulutettu työvoima valuu nettomääräisesti ulkomaille aivovuotona. Työvoiman määrä vähenee suhteessa väestöön. Eläkemaksut nousevat.

Kun investointeja tehdään, niin katsotaan 5, 10, 20 vuoden päähän. Yksi korona ei siinä paljoa paina.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Suomessa vain ei ole vakaa toimintaymäristö. Pääministeri ja hallitus puhuu työajan lyhentämisestä. Verot ovat helvetin korkeat ja todennäköisesti vain nousevat. AY-liikkeen johdolla torpataan kaikki poliittiset uudistukset, jotka toimintaympäristöä parantaisi, sekä lakkoillaan ja tukilakkoillaan poikkeuksellisella tavalla maailman mittakaavassa. Korkeakoulutettu työvoima valuu nettomääräisesti ulkomaille aivovuotona. Työvoiman määrä vähenee suhteessa väestöön. Eläkemaksut nousevat.

Kun investointeja tehdään, niin katsotaan 5, 10, 20 vuoden päähän. Yksi korona ei siinä paljoa paina.
Hyvää pohdintaa. Täysin samaa mieltä. Koronan avulla kansaa viedään kuin pässiä narusta.

On se kumma, kun sotea ei saada valmiiksi ja hallitus seisoo tumput suorina kinastellen keskenään. Vasemmisto ei voi sietää toimivaa yksityistä työterveyshuoltoa ja yksityisiä terveysalan yrityksiä, jotka ovat välttämättömiä ja tarpeellisia Suomelle.

Eripurainen hallitus on kykenemätön ratkaisemaan työttömyyden ja kestävyysvajeen ongelmia.

Paikallinen sopiminen on myrkkyä vihervasemmistolle.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Monen yrittäjän kanssa tässä jutellut viime aikoina ja onhan nämä rajoittamistouhut täysin maalaisjärjen ulkopuolella. Esimerkiksi joulutorit ovat monelle pienyrittäjälle vuoden tärkein tulonlähde. Järjestetään pääsääntöisesti ulkoilmassa ja turva-asiat hoidettaisiin varmasti kuntoon. Nyt näitä toreja perutaan koko ajan "turvallisuusuhkaan" vedoten, samalla kun ihmiset rynnivät isojen kauppojen Black Friday älyttömyyksissä sisätiloissa. Kaikki politiikka yrittää tällä hetkellä tappaa pienemmän yritystoiminnan samalla kun muutama iso ketju takoo kaikkien aikojen tulosta. Sitten vielä ihmetellään, että miksi ihmiset eivät halua alkaa yrittäjäksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uutisista hyvää päivää.
Juuri saamamme tiedon mukaan hallituksemme työllisyystoimien vaikutukset ovat vaatimattomia ja tavoitteen aikataulua on viivästetty niin pitkälle, että tämän hallituksen ei tarvitse tehdä mitään.
sitten kun olette shokilta ja järkytykseltänne toipuneet, niin voitte lukea koko valtiontalouden tarkastusviraston raporttia koskevan uutisen täältä:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös