@Byvajet laati aikamoisen listan tuonne ekalle sivulle. Niin kattavan, että lienee jannulla aikamoisen laaja ammattitaito ja kokemuspohja koulutuksen eri osa-alueilta.
En tiedä pedagogisten rakenteista muissa yliopistoissa, mutta Helsingissä nuo on täysin mahdollista suorittaa yhden lukuvuoden aikana. Toiset hajauttavat ne tarkoituksella kahdelle vuodelle, mutta aika moni paukuttaa kerralla läpi. Peloteltiin vielä, ettei noiden oheen mahdu muuta elämää, mutta itse suoritin 20 op muita opintoja pedagogisten perusopintojen ohessa ja kävin töissä kolmena päivänä viikossa. Eniten koko perusopinnoista oppi opetusharjoittelun parin ensimmäisen harjoitustunnin jälkeen tulleesta palautteesta, ja siinäkin lähinnä sen, että aika hyvä linja mulla on ollut epäpätevänä opettajana koko ajan. Toki sitten seuraamalla muiden tunteja on tarttunut erilaisia käytännön vinkkejä opetukseen, mutta mistään vallankumouksellisesta ei ole ollut kyse. Pikemminkin on vituttanut istua seuraamassa jotain itseäni kokemattomampien pätevien opettajien perustunteja - opiskelijakollegoiden tunteja seurasin vilpittömillä mielin, koska halusin heille olla palautteenannossa jollakin tavalla hyödyksi ja rohkaisuksi - ja varsinkin suorittaa uskomattoman tyhjäpäisiä teoreettisia opintoja. Luin neljään tenttiin yhteensä parikymmentä sivua kaikista annetuista kirjoista, tuloksena kaksi kolmosta ja kaksi nelosta. Viimeisen tentin kokeilin huvikseni mennä läpi ilman kirjojen lainaamista ja sain kolmosen. Ok, selailin siihen luentodioja kännykästäni bussimatkalla. Notta siinä pedagogisten rankkuus. En kyllä kovin rankoiksi kuullut noita kenenkään nuoremmankaan maininneen. Ensi vuonna taas mennään. Jossain määrin opetusharjoittelua jopa odottaa, mutta tuo muu kikkailu kaikkine seminaareineen ei jaksaisi kiinnostaa.
Mua itseäni helpottaisi, jos gradua ei tarvitsisi tehdä. Työni laatu tuskin sen myötä kehittyy, vaan oppilas/kollega/esimiespalautteen perusteella tiedän tekeväni työni vähintäänkin hyvin jo nyt. Vaan toisaalta mun mielestäni on ihan hyvä, että opettajat sen G:n tekevät yhtälailla. Jos ei muuta, niin on se kuitenkin jonkinmoinen mittari pitkäjänteisyydestä ja karsii ehkä joitain sluibia pois opehuoneesta. Onhan siellä niitä toki maisterin papereillakin. Henkilökohtaisesti mulle on myös jonkinmoinen kunnianhimon ilmentymä saada paperit ulos maisterina, vaikkei ne mitään käytännössä työnteossa merkkaa. Tilipussiin ja työllistymiseen vaikutus on toki merkittävä.