Yliopistossa tämän jälkeen tapahtuu näin: roskasakin kutosen poika on pärjännyt yo-kokeissa, koska osaa keskittää voimavarat olennaiseen, eli yo. kokeeseen. Samalla kyvyllä hän menestyy myös yliopistossa ja opiskelussa on varaa kiristää, kun aihe on mielenkiintoinen ja ammattiin valmentava. Sen sijaan kympin tyttö yrittää edelleen menestyä opettelemalla kaiken täydellisesti, joka ei valitettavasti enää onnistu materiaalimäärän kasvaessa liian suureksi. Seurauksena on burn-out. Lisäksi pelkästä tunnollisuudesta tullut motivaatio kaikkiin asioihin kuolee jossain vaiheessa ja alkaa miettiminen mitä elämältä oikeasti haluaa.Siksi, että niissä pääsykokeissa ei mitata oikeita asioita. Erityisen väärin on se, että moniin paikkoihin saa reilusti lähtöpisteitä ylioppilaskirjoituksista. Yo-kirjoitukset on typerä koemuoto. Se mittaa aivan liikaa ihmisen päättelykykyä, ja aivan liian vähän sitä, miten paljon ihminen on lukenut koulukirjoja. Joku hyvän perheen kiltti tyttö voi vetää lukiokursseista kymppejä ja ysejä samalla kun joku asenneongelmainen roskasakin poika vetelee kutosia ja seiskoja, mutta sitten molemmat kirjoittavatkin yo-kisoissa saman arvosanan. On todella väärin, että tälle pojalle annetaan ihan yhtä paljon lähtöpisteitä yliopistojen pääsykokeisiin kuin sille ahkeralle tytölle.
Mitä hallitusneuvotteluihin tulee, niin mainitaan koulutuspolitiikasta vielä se että Gradun poistamista tai korvaamista jollain muulla suoritteella tulisi harkita monilla aloilla. Tutkimustaitojen harjoittamisen voisi aivan hyvin jättää vain tutkijiolle, eikä viivästyttää muiden valmistumista nollatutkimuksilla. Monille se vuori on suhteettoman iso kiivettäväksi.