Mainos

Korkeakoulutus

  • 7 193
  • 67

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Siksi, että niissä pääsykokeissa ei mitata oikeita asioita. Erityisen väärin on se, että moniin paikkoihin saa reilusti lähtöpisteitä ylioppilaskirjoituksista. Yo-kirjoitukset on typerä koemuoto. Se mittaa aivan liikaa ihmisen päättelykykyä, ja aivan liian vähän sitä, miten paljon ihminen on lukenut koulukirjoja. Joku hyvän perheen kiltti tyttö voi vetää lukiokursseista kymppejä ja ysejä samalla kun joku asenneongelmainen roskasakin poika vetelee kutosia ja seiskoja, mutta sitten molemmat kirjoittavatkin yo-kisoissa saman arvosanan. On todella väärin, että tälle pojalle annetaan ihan yhtä paljon lähtöpisteitä yliopistojen pääsykokeisiin kuin sille ahkeralle tytölle.
Yliopistossa tämän jälkeen tapahtuu näin: roskasakin kutosen poika on pärjännyt yo-kokeissa, koska osaa keskittää voimavarat olennaiseen, eli yo. kokeeseen. Samalla kyvyllä hän menestyy myös yliopistossa ja opiskelussa on varaa kiristää, kun aihe on mielenkiintoinen ja ammattiin valmentava. Sen sijaan kympin tyttö yrittää edelleen menestyä opettelemalla kaiken täydellisesti, joka ei valitettavasti enää onnistu materiaalimäärän kasvaessa liian suureksi. Seurauksena on burn-out. Lisäksi pelkästä tunnollisuudesta tullut motivaatio kaikkiin asioihin kuolee jossain vaiheessa ja alkaa miettiminen mitä elämältä oikeasti haluaa.

Mitä hallitusneuvotteluihin tulee, niin mainitaan koulutuspolitiikasta vielä se että Gradun poistamista tai korvaamista jollain muulla suoritteella tulisi harkita monilla aloilla. Tutkimustaitojen harjoittamisen voisi aivan hyvin jättää vain tutkijiolle, eikä viivästyttää muiden valmistumista nollatutkimuksilla. Monille se vuori on suhteettoman iso kiivettäväksi.
 
No eikö tuon "roskasakin" poika tuossa osoita omassa kehityksessään nousevaa linjaa, jos kerran on pystynyt tsemppaamaan nuo yo-kokeet suht samalle tasolle kuin se naapurin viulunsoittoa ja ratsastusta harrastava Liise-lotte?

Ei se osoita mitään venymistä, kun kyse on siitä, että yo-kirjoituksissa mitataan ihan erilaisia ominaisuuksia kuin lukion kurssikokeissa. Se on vähän sama homma kuin että Zdeno Chara ja David Krejci kisaisivat ensin kolme vuotta siitä, kumpi lämmää kovempaa, ja tämän jälkeen ne laitettaisiinkin yhtäkkiä kisaamaan siitä, että kumpi heittää parempia lättysyöttöjä. Ei se olisi Krejciltä mitään venymistä, että hän voittaisi tuon lättysyöttökisan, vaikka on ottanut kolme vuotta lämärikisoissa turpaansa.
 

Tuamas

Jäsen
En niin, mutta koulusta saa kyllä kielistä kymppejä ja laudatureita pelkällä pänttäämisellä, vaikka olisi millainen tyhjäpää. Pitkässä matikassa se ei onnistu, vaan kymppejä saadakseen pitää tajutakin jotain siitä mitä lukee.

Tähän empiirisenä havaintona muutama samaan aikaan toistakymmentä vuotta sitten lukiota käynyt jannu, toinen kirjoitti E:n ja toinen L:n pitkästä matematiikasta (kurssinumerotkin 8-10), mutta kummastakaan ei lopulta kovasta yrityksestä huolimatta tullut ylioppilasta, koska eivät saaneet ruotsia läpi.

Lahjakkuutta on kuitenkin lopulta monenlaista.
 
Yliopistossa tämän jälkeen tapahtuu näin: roskasakin kutosen poika on pärjännyt yo-kokeissa, koska osaa keskittää voimavarat olennaiseen, eli yo. kokeeseen. Samalla kyvyllä hän menestyy myös yliopistossa

Yliopistossa tapahtuu niin, että se roskasakin poika ei siellä kauaa viihdy, koska hänellä ei ole mitään yhteistä puhuttavaa muiden opiskelijoiden kanssa, joista 99 prossaa on syntynyt kultalusikka suussa. Siksi sitä roskasakin poikaa ei pitäisi ottaa sisään edes lukioon, vaan järkevintä olisi siirtyä työelämään viimeistään 16-vuotiaana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi, että niissä pääsykokeissa ei mitata oikeita asioita. Erityisen väärin on se, että moniin paikkoihin saa reilusti lähtöpisteitä ylioppilaskirjoituksista. Yo-kirjoitukset on typerä koemuoto. Se mittaa aivan liikaa ihmisen päättelykykyä, ja aivan liian vähän sitä, miten paljon ihminen on lukenut koulukirjoja. Joku hyvän perheen kiltti tyttö voi vetää lukiokursseista kymppejä ja ysejä samalla kun joku asenneongelmainen roskasakin poika vetelee kutosia ja seiskoja, mutta sitten molemmat kirjoittavatkin yo-kisoissa saman arvosanan. On todella väärin, että tälle pojalle annetaan ihan yhtä paljon lähtöpisteitä yliopistojen pääsykokeisiin kuin sille ahkeralle tytölle.
Korkeakouluissa on tälläkin hetkellä liikaa tuollaisia "hyvän perheen tyttöjä", jotka toki jaksavat opiskella pitkää päivää ja tehdä paljon töitä, minkä avulla pääsevät eteenpäin. Toiset sluibaavat ja pääsevät lahjakkuudella eteenpäin. Mitä luulet kumpi tulee pärjäämään paremmin työelämässä? Älykkäämpi vai ahkerampi? Voin kertoa, että älykkäämpi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mitä hallitusneuvotteluihin tulee, niin mainitaan koulutuspolitiikasta vielä se että Gradun poistamista tai korvaamista jollain muulla suoritteella tulisi harkita monilla aloilla. Tutkimustaitojen harjoittamisen voisi aivan hyvin jättää vain tutkijiolle, eikä viivästyttää muiden valmistumista nollatutkimuksilla. Monille se vuori on suhteettoman iso kiivettäväksi.

Gradu nyt on vain opinnäytetyö, jota mystifisoidaan turhan takia. Mielestäni maisterin tulee pystyä osoittamaan, että ymmärtää edes vähän tieteellistä tutkimusta. Jos gradu on ylivoimainen juttu, kandi on silloin oikea tutkinto. Suomessa koulutuksen laatu on kärsinyt muutenkin tutkintojen sopeuttamisesta. Ihmisiä ei uskalleta luokitella vaan kaikki angetään saman tutkinnon sisään.

Työelämässä voitaisiin kyllä pohtia eri ammattien tutkintovaatimuksia, gradu ei tosiaan tuo lisäarvoa jokaiseen työtehtävään, johon sitä vaaditaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Yliopistossa tapahtuu niin, että se roskasakin poika ei siellä kauaa viihdy, koska hänellä ei ole mitään yhteistä puhuttavaa muiden opiskelijoiden kanssa, joista 99 prossaa on syntynyt kultalusikka suussa. Siksi sitä roskasakin poikaa ei pitäisi ottaa sisään edes lukioon, vaan järkevintä olisi siirtyä työelämään viimeistään 16-vuotiaana.

Puhutko sinä nyt jostain toivomastasi ihannetilasta, jossa Suomen korkeakoulut olisivat vain em. degeneraation kukkasten miehittämiä lukukausimaksullisia yksityiskouluja, vai tästä hetkestä? Suomi ei vielä ainakaan ole luokkayhteiskunta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Puhutko sinä nyt jostain toivomastasi ihannetilasta, jossa Suomen korkeakoulut olisivat vain em. degeneraation kukkasten miehittämiä lukukausimaksullisia yksityiskouluja, vai tästä hetkestä? Suomi ei vielä ainakaan ole luokkayhteiskunta.

Tämä on ollut Kirjoittelijan agenda jo pitkään. Hänen mukaansa ihmisen on käytännössä mahdotonta nousta omasta sosiaaliluokastaan ja tästä syystä oppilaat pitäisi jo peruskoulussa luokitella vanhempien statuksen kautta. Kyseessä on ilmeisesti jonkin tasoinen trolli, joka nauttii näistä tilanteista, joissa muut nimimerkit yrittävät käännyttää häntä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kaiken kaikkiaan siis pitäisi siirtyä opiskelukeskeisyydestä ja tutkintokeskeisyydestä kohdistettuun osaamiskeskeisyyteen.


Jatketaan tätä OT:ta tästä viä vähän.. Ongelmana tässä on kulttuuri. Eli Suomessa koulutustason nousu on ollut niin nopeaa, ettei kulttuuri ole muuttunut vastaavasti. Vielä 50 luvulla ylioppilas oli Herra sanan varsinaisessa merkityksessä ja tämä todistettiin todistuksella. Kulttuuri Suomessa on, että pätevyys todistetaan todistuksella, eikä perinteisillä aloilla oikein edes osata rekrytä persoonan ja osaamisen mukaan. Nykyään toki tämä henkilökohtainen testaus on noussut enemmän esiin, kun muodollisesti päteviä on korkeammille vakansseille runsaasti. Mutta portinvartijana on silti edelleen muodollinen pätevyys, eli haetaan sitä ylempää korkeakoulututkinnon suorittanutta. Valtionhallinnossa tämä tietysti on oltava, koska pätevyysvaateet on julkishallinnossa toteen näytettävä, mutta yksityisellä puolen olisi täysi vapaus hakea osaamista ja persoonaa, mutta silti rekryissä on se ”maisterivaatimus”.


Kulttuuri muuttuu hitaasti. JA yliopistot jostain syystä haluaa kouluttaa tutkijoita, vaikka joustavampi malli kunkin opiskelijan intressien mukaan olisi suotavaa, mm Gradun muodollisten kriteereiden joustavuutta lisäämällä (ei tarttis olla tieteellinen tutkimus, vaan voisi olla myös muun tyyppinen projekti)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on ollut Kirjoittelijan agenda jo pitkään. Hänen mukaansa ihmisen on käytännössä mahdotonta nousta omasta sosiaaliluokastaan ja tästä syystä oppilaat pitäisi jo peruskoulussa luokitella vanhempien statuksen kautta. Kyseessä on ilmeisesti jonkin tasoinen trolli, joka nauttii näistä tilanteista, joissa muut nimimerkit yrittävät käännyttää häntä.

Niin, tai ehkä jonkinlainen fetissi, ja varmaan enimmäkseen harmiton - monista aiheista keskustelee ihan järkevästi. Voisi suositella ehkä roolipelejä, jossa noita fantasioita on parempi toteuttaa, kun keskustelupalstalla ei ole ihan häiriötön juttu, kun toinen menee tässä aihepiirissä jossain ihan omissa sfääreissään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
hänellä ei ole mitään yhteistä puhuttavaa muiden opiskelijoiden kanssa, joista 99 prossaa on syntynyt kultalusikka suussa.


Puhdasta mutuilua ja jotain ihme 70 lukulaisuutta.


Yliopisto-opiskelijoita kun yhdistää yksi tärkeä asia... ikä. Omassa ikäryhmässä löytyy AINA keskustelunaiheita ja samoja mielenkiinnon kohteita. Yliopistot eivät ole sellaisia poliittisia pesiä kuten oli joskus 70 -luvulla. Toki aikuisopiskelijoilla ja normi opiskelupolkua seuraavilla on kuilu, mutta se on nimen omaan sukupolvikuilu.


Yliopistojen nykyinen polittinen jakaumasta on ihan tuorettakin dataa:

Tampereen yliopiston politiikan tutkimuksen opiskelijaryhmä kartoitti yliopiston opiskelijoiden arvoja ja asenteita eduskuntavaalien alla. Kyselytutkimuksella kartoitettiin Tampereen yliopiston eri alojen opiskelijoiden näkemyksiä taloudesta, moraalista ja kansainvälisyydestä. Valtion harjoittama sääntely, verotus, tulonjako, seksuaalivähemmistöjen oikeudet, EU, maahanmuutto ja kriisimaiden tukeminen olivat kysyttyjen asioiden joukossa.

Kyselyyn vastasi 1023 opiskelijaa, joista 912 kertoi puoluekantansa. Edustavuus on hyvä.

Tampereen yliopiston opiskelijoiden keskuudessa suosituin puolue on vihreät, jota äänestäisi 37,1 prosenttia kyselyyn vastanneista. Vihreät sai kannatusta tasaisesti kaikilta koulutusaloilta. Toiseksi suosituin puolue on vasemmistoliitto (22,4 %). Vasemmistoliiton kannattajia löytyy eniten sosiaali- ja humanistisista tieteistä. Kolmanneksi suosituin on kokoomus (17,3 %). Sdp:n (7,5 %), keskustan (6,6 %) ja perussuomalaisten (3,3 %) kannatus on sen sijaan heikkoa.

Opiskelijoiden puoluevalintaan vaikuttavat perhetausta ja tulevan ammatin tulotaso. Jos vanhemmat ovat kokoomuslaisia, lapset todennäköisesti myös. Vasemmistolaisuus ei näytä periytyvän yhtä vahvasti.

Toinen valintaperuste puolueelle näyttää olevan tulevan ammatin palkkataso. Mikäli ammatti on kaupallisella tai lääketieteellisellä alalla, äänestetään jo opiskelijana todennäköisemmin kokoomusta.

Opiskelijat suhtautuvat moraaliin melko liberaalisti, tosin lääkäreiksi tai kasvatusalalle opiskelevat ovat konservatiivisempia kuin muut. Kaiken kaikkiaan opiskelijoiden maailma on avarampi ja kansainvälisempi kuin muun väestön.

Taloudellisissa kysymyksissä koulutusalojen välillä sen sijaan on selkeä jako, mikä näkyy myös puoluevalinnassa. Sosiaalitieteet ja humanistiset tieteet ovat vasemmistolaisimpia aloja. Kauppatieteet, lääketiede, hallintotieteet ja informaatiotieteet ovat puolestaan kaikkein oikeistolaisimpia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Puhdasta mutuilua ja jotain ihme 70 lukulaisuutta.


Yliopisto-opiskelijoita kun yhdistää yksi tärkeä asia... ikä. Omassa ikäryhmässä löytyy AINA keskustelunaiheita ja samoja mielenkiinnon kohteita. Yliopistot eivät ole sellaisia poliittisia pesiä kuten oli joskus 70 -luvulla. Toki aikuisopiskelijoilla ja normi opiskelupolkua seuraavilla on kuilu, mutta se on nimen omaan sukupolvikuilu.

Toki Kirjoittelija kärjistää, mutta on siinä totuuden siemenkin sikäli, että korkeakoulutus periytyy edelleen Suomessa, eikä periytyvyys ole viimeisenä vuosikymmenenä vähentynyt vaan päinvastoin. Noin seitsenkertainen todennäköisyys on akateemisen perheen lapselle mennä korkeakouluun kuin duunariperheen lapselle. Toinen juttu on se, kuinka paljon tämä vaikuttaa siihen, onko puhuttavaa opiskelukavereiden kanssa, mutta kyllä perhetausta siihenkin toki vaikuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
korkeakoulutus periytyy edelleen Suomessa, eikä periytyvyys ole viimeisenä vuosikymmenenä vähentynyt vaan päinvastoin.


Periytyy, kyllä. Kuten syrjäytyneisyyskin yhä enenevässä määrin. Mutta sosioekonominen liikkuvuus on kuitenkin suurempaa kuin esim anglosaksisissa maissa ja ennen kaikkea koulutuksen ilmaisuus antaa mahdollisuuden kenelle tahansa muuttaa koulutuksen avulla asemaansa. Kotoa opitut arvoit ovat vahvoja, mutta se nyt on inhimillistä. Peruskoulu, eli sama pohjakoulutus kaikille, on kuitenkin asia, josta ei pitäisi luopua juurikin tämän mahdollisuuksin "meren" säilyttäjänä.
 

Byvajet

Jäsen
Jos gradu on ylivoimainen juttu, kandi on silloin oikea tutkinto.

Graduja tehdään hyvin alhaisilla kurssikeskiarvoilla. Vastaavasti graduja jää tekemättä erittäin hyvillä kurssikeskiarvoilla.

Arvaan että toistuvasti hyviä arvosanoja saavat ovat pystyvämpiä työelämässä kuin huonoja arvosanoja saaneet, jotka ovat kuitenkin tehneet gradun. Tilanne voi olla jopa se, että hyviä arvosanoja saaneet ovat jo työelämässä. Kurssit on suoritettu, mutta gradu on tekemättä. Siksi valmistuminenkin jää.

Yliopistossa on kummallinen kulttuuri, jossa kursseista läpi pääseminen on keskeisempää kuin hyvät arvosanat. Suomalainen yliopistolaitos kannustaa opiskelijoita minimisuorituksiin osaamiseen sijaan. Opiskelija voi päästä maisteriksi saakka ottamatta varsinaisesti vastuuta omasta oppimisestaan tai sisäistämättä tieteellisen ajattelun perusteita (katso millaisin perustein yliopistokoulutetut kirjoittelevat keskustelufoorumeilla). Kunhan nyt vain suorittaa kurssit joten kuten. Viis siitä, sisäistyykö tieteellinen ja tiedollinen lähestymistapa osaksi maailmankuvaa.

Kun esimerkiksi lukee Jatkoajan politiikkaketjuja, niin ihan tunteellahan siellä höyrytään. Vähän perusteita, paljon asenteita. Eipä paljon korkeakoulutus näy.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Graduja tehdään hyvin alhaisilla kurssikeskiarvoilla. Vastaavasti graduja jää tekemättä erittäin hyvillä kurssikeskiarvoilla.

Arvaan että toistuvasti hyviä arvosanoja saavat ovat pystyvämpiä työelämässä kuin huonoja arvosanoja saaneet, jotka ovat kuitenkin tehneet gradun. Tilanne voi olla jopa se, että hyviä arvosanoja saaneet ovat jo työelämässä. Kurssit on suoritettu, mutta gradu on tekemättä. Siksi valmistuminenkin jää...

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin gradun tarkoitus on osoittaa tekijän osaamista tieteellisen tutkimuksen saralla. Gradu kertoo, että opiskelija osaa kirjoittaa tieteellistä tekstiä ja käyttää tieteellisiä menetelmiä.

Tällä osaamisella on hyvin vähän käyttöä työmarkkinoilla, mutta mielestäni maisterin tutkintoon tämä osuus kuuluu. Ilman gradua maisteri on kandi, johon vaaditaan n. 200 opintopistettä. Gradun osuus jäljellä olevasta noin sadasta opintopisteestä on noin puolet. Minusta olisi hölmöä rakentaa erillinen tutkinto kandin ja maisterin väliin tuon n. 50 opintopisteen takia.

Muokataan mielummin ammattien kelpoisuusehtoja, kuin pudotetaan tutkintojen vaatimustasoa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Yliopistossa on kummallinen kulttuuri, jossa kursseista läpi pääseminen on keskeisempää kuin hyvät arvosanat. Suomalainen yliopistolaitos kannustaa opiskelijoita minimisuorituksiin osaamiseen sijaan. Opiskelija voi päästä maisteriksi saakka ottamatta varsinaisesti vastuuta omasta oppimisestaan tai sisäistämättä tieteellisen ajattelun perusteita (katso millaisin perustein yliopistokoulutetut kirjoittelevat keskustelufoorumeilla). Kunhan nyt vain suorittaa kurssit joten kuten. Viis siitä, sisäistyykö tieteellinen ja tiedollinen lähestymistapa osaksi maailmankuvaa...

Heitänpä tähän soppaan oman vilpittömän mielipiteeni. Kyllä mielestäni hyviä arvosanoja yritetään painottaa, tietyillä opinaloilla tämä määrittelee myös mahdollisuuksia jatko-opintoihin tai vaikka pääaineen vaihtoon. Sen sijaan aivan yliopisto-uran loppuvaiheessa, eli siinä vaiheessa kun valmistuminen jo häämöttää, alkaa vaatimustaso laskea.

Tähän syynä on se, että opinahjot odottelevat jo kieli pitkällä valmistumisesta kuittaantuvia rahoja. Minulla oli gradua tehdessäni pari kurssia, jotka olivat jääneet vaiheeseen. Toisen (5op) suoritin muutaman sivun miniesseenä, vaikka normaalisti tuosta pitäisi kirjoittaa esseevastauksessa noin viisi sivua per opintopiste. Toisen kurssin suoritin erehdyksessä neljän op:n laajuisena, mutta proffa korjasi tämän välittömästi kuuteen noppaan ilman lisätyön velvoitetta, sillä muuten valmistuminen olisi mennyt täpärälle.

Sanoisin niin, että graduvaiheen opinnot ja valmistuminen eivät ole kovinkaan monimutkaisia, perustiedot ja osaaminen on hankittu jo kandi-vaiheessa. Ottaen huomioon, kuinka paljon asian suhteen on tätä nykyä neuvotteluvaraa eri tiedekuntien ja proffien kanssa, on mielestäni hivenen tekosyiden etsimistä vain todeta, että duunit vievät liikaa aikaa tms. Loppupeleissä kyse on varsin suoraviivaisesta prosessista, johon vaikuttaa paljon tekijänsä ahkeruus/laiskuus.
 
Toki Kirjoittelija kärjistää, mutta on siinä totuuden siemenkin sikäli, että korkeakoulutus periytyy edelleen Suomessa, eikä periytyvyys ole viimeisenä vuosikymmenenä vähentynyt vaan päinvastoin.

Tämähän on myös yksi yliopiston wannabe-vasemmistolaisten lempiteema. Usein kuulee heidän sanovan, että nykyään yliopistoissa on paljon vähemmän duunarien lapsia kuin vaikkapa 1970-luvulla. Sitä en ole nähnyt heidän pohtivan, minkä verran tähän vaikuttaa se, että nykyään ylipäätään parikymppisistä ihmisistä paljon pienempi osuus on duunarien lapsia kuin vaikkapa 1970-luvulla. Siksi tuo duunarien lasten väheneminen yliopistolla ei sinällään vielä kerro mitään sosiaalisesta liikkuvuudesta. Minun mielestäni ihmisen sosioekonomista asemaa pitää mitata suhteessa hänen tämän hetkiseen ympäristöönsä, ei suhteessa johonkin 40 tai 60 vuoden takaiseen. Ei se, että minulla on huomattavasti hienompi televisio kuin lääkäreillä ja juristeilla 50 vuotta sitten, tarkoita sitä, että mun yhteiskunnallinen asemani olisi korkeampi kuin heillä tuolloin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minun mielestäni ihmisen sosioekonomista asemaa pitää mitata suhteessa hänen tämän hetkiseen ympäristöönsä, ei suhteessa johonkin 40 tai 60 vuoden takaiseen. Ei se, että minulla on huomattavasti hienompi televisio kuin lääkäreillä ja juristeilla 50 vuotta sitten, tarkoita sitä, että mun yhteiskunnallinen asemani olisi korkeampi kuin heillä tuolloin.

Periytyvyysvertailussa nimenomaan verrataan suhdelukua nykyiseen ympäristöön (tai vanhempiinsa), ei vanhoihin opiskelijamääriin. Absolukujen vertailussa ei ole opiskelijamäärien muuttumisen vuoksi mitään järkeä. Yksittäistä duunarilasta ja yksittäistä akateemisten lasta verrattaessa se periytyvyys ei ole silti vähentynyt.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki Kirjoittelija kärjistää, mutta on siinä totuuden siemenkin sikäli, että korkeakoulutus periytyy edelleen Suomessa, eikä periytyvyys ole viimeisenä vuosikymmenenä vähentynyt vaan päinvastoin. Noin seitsenkertainen todennäköisyys on akateemisen perheen lapselle mennä korkeakouluun kuin duunariperheen lapselle.

Tämä pitää paikkansa ja johtuu kahdesta asiasta:

1. Poliittisesti korrekti syy

Korkeasti koulutettujen vanhempien kodeissa lapsi altistuu kirjoille, kulttuurille ja ilmapiirille, joka arvostaa sivistystä ja osaamista. Siten hän sosiaalistuu opintomenestykseen.

2. Vähemmän poliittisesti korrekti, mutta yhtäkaikki tosielämässä vaikuttava syy

Älykkyys ei riipu pelkästään koulutuksesta vaan myös perintötekijöistä. Älykkäiden vanhempien lapsista tulee todennäköisemmin älykkäitä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tällä osaamisella on hyvin vähän käyttöä työmarkkinoilla, mutta mielestäni maisterin tutkintoon tämä osuus kuuluu.

Ei tuo gradun teko nyt täysin hyödyntä ole työmarkkinoilla, aika runsaita ovat erilaiset konsulttityöt (niin julkisen, kuin yksityisen sektorin osalta) missä pääasiallinen työn tuotos on selvitys, suunnitelma tai raportti tms.
Gradun teko kuitenkin antaa työnantajalle edes jonkinlaisen kuvan siitä että henkilö on kyennyt oksentamaan useita kymmeniä sivuja tekstiä kasaan ja jos nyt tutkinto on saatu kasaan järjellisessä ajassa, myös gradukin on oletettavasti syntynyt kohtalaisen nopeasti. Tällä kaikella on etunsa sitten kun jossain kohtaa ensimmäistä työpaikkaa oikeasti pitäisi tuottaa sitä tekstiä ja tekstin pitäisi olla kerrasta ainakin riittävän hyvää.

Ja toisaalta gradutyyppisellä osaamisella ts. jonkun aihealueen nopealla sisäistämisellä ja tiivistämisellä silläkin on erittäin paljon käyttöä erilaisissa työtehtävissä. Jos gradussa tuohon hommaan käytetään puolesta vuodesta vuoteen, niin se on hyvä pohja sille että sama työ pitää onnistua sitten parissa kuukaudessa jatkossa. Ei niin etteikö samaa osaamista syntyisi ilman gradua mutta ainakin tosiaan harjoittelu on tehty "julkisin varoin" eikä yrityksen tai asiakkaan rahaa tuhlaten.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Toiset sluibaavat ja pääsevät lahjakkuudella eteenpäin. Mitä luulet kumpi tulee pärjäämään paremmin työelämässä? Älykkäämpi vai ahkerampi? Voin kertoa, että älykkäämpi.
Omien havaintojeni perusteella en tekisi noin jyrkkiä johtopäätöksiä. Muutaman tutun kohtalaisen korkealle työelämässä pärjänneen tutun perusteella väittäisin ahkeruuden olevan huomattavasti tärkempi ominaisuus, kuin pelkän älykkyyden. Tosin näiden havaintojen pohjalla olevat kaverit ovat fiksuja, mutta päällimmäisenä adjektiivina heistä kuintekin tulee esille ahkeruus.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, gradu on kypsyyskoe. Siinä pakotetaan opiskelija tarttumaan isompaan kokonaisuuteen ja suorittamaan tehtävä mielellään suunnitellussa aikataulussa maaliin. Käytännössä toki aikaa on rajattomasti, eikä pieni viivästyminen näy jälkeenpäin todistuksista mitenkään. Kääntäisin tämän niin, että vaikka gradun suorittaminen ei välttämättä henkilöstä mitään kerrokaan, niin gradun suorittamattomuus joka tapauksessa kertoo. Miksi palkkaisin henkilön, joka ei tuollaista loppujen lopuksi vain perusduunia vaativaa työtä saa aikaiseksi? Totta kai gradun voi tehdä todella laadukkaasti ja monipuolisestikin, mutta minivaatimukset eivät korkealla ole.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Muutaman tutun kohtalaisen korkealle työelämässä pärjänneen tutun perusteella väittäisin ahkeruuden olevan huomattavasti tärkempi ominaisuus, kuin pelkän älykkyyden.

Oikea kombinaatio näissä taitaa olla se perustavaa laatua oleva juttu. Jos olet saatanan laiska, älykkyys ei välttämättä pääse oikein valloilleen. Tuskin esimerkiksi kovin moni työnantaja arvostaa sitä, että älystä ei saada mitään irti kun työntekijää ei nappaa tehdä. Samoin ahkeran idiootin ja normaalin idiootin ero tuntuu olevan se, että jälkimmäinen ei saa aikaan ihan yhtä montaa korjattavaa asiaa.

Vielä kun ahkeruudesta ja älykkyydestä noin muutenkin voidaan tehtä erilaisia tulkintoja, niin aivan helppo homma tämä ei ole. Onko ihminen älykäs vai laiska jos vääntää vaikka nyt matematiikkaa kuin äidinkieltään, mutta ei ei jaksa panostaa edes vaadittavan minimitason verran ruotsiin? Onko ihminen älykäs jos hän on yhdessä asiassa priimus, mutta ei pysty erinäisten syiden (sosiaalinen kyvyttömyys, muodollinen pätevyys, mitä vain) takia maksimoimaan osaamisalueensa tuottoa? Onko ihminen ahkera jos hän laput silmillä painaa hommia kovalla tahdilla ja heikoin tuloksin ilman, että joskus istuisi alas ja koittaisi vaikka oppia jotain uutta ja työnlaatua parantavaa?

Toki tuo vertailu on siinä mielessä vähän turhaakin, että ääripäät ovat ääripäitä ja tietyillä aloilla vaaditaan vähän eri painossa eri ominaisuuksia. Jossain tuotekehittelyssä tuskin on haittaa siitä, että on silmää ja päätä hiffata ne seuraavat isot asiat sen sijaan, että määrällisesti tuotetaan paljon matskua. Toisaalta jos olet vaikka rahoituksen parissa, niin ahkeruus on aikamoinen vaatimus myös. Siinä ei paljoa yksi täyden kympin suoritus hymyilytä jos kokonaismyynti jää laahaamaan ns. tasaisesti painavista. Jos Juhamatti Aaltosella olisi Atte Ohtamaan kädet, pelaisi JMA höntsäkiekkoa ja olisi työtön. Jos Atte Ohtamaalla olisi JMAn asenne, pelaisi Ohtamaa höntsäkiekkoa ja olisi työtön.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yliopistoissa on kaikenlaisia hömppäaineita, jotka ovat kyllä tarpeen kulttuurin vaalimiseksi ja näkökulmien luomiseksi, mutta joita ei pitäisi julkisista varoista rahoittaa. Hömppäaineiden luoman keskustelun voi käydä yleissivistävissä piireissä.

Juuri sinun pitämiä hömppäaineita pitää rahoittaa julkisilla varoilla. Yliopistot saavat yrityksiltä paljon lahjoituksia, joilla rahoitetaan enemmän yrityksen tarpeisiin tarvittavia diplomi-insinöörejä ynnä muita. Julkisilla rahoilla taas pitää ylläpitää sitä, että kansakunnassamme on kirjallisuus- ja taidetutkijoita, joita löytyy kaikista sivistyneestä länsimaasta. Ajatus ainoastaan tuottavuuteen tähtäävä yliopistokoulutus on kotoisin Neuvostoliitosta.
 

Byvajet

Jäsen
Julkisilla rahoilla taas pitää ylläpitää sitä, että kansakunnassamme on kirjallisuus- ja taidetutkijoita, joita löytyy kaikista sivistyneestä länsimaasta.

Ymmärrän ajattelutapasi, mutta silti kyseenalaistan sen, kannattaako tehdä tutkimusta, jonka lukijamäärä on hyvin pieni. Jussi Halla-ahon väitöskirja on ansiokas, mutta mitä uutta se on tuonut suomalaiseen kulttuuriin ja kuinka se on vienyt tiedettä eteenpäin?

Jos rahaa olisi, niin minun puolestani sitä saisi jakaa ulkomaille ja Suomeen muuttaville ulkomaalaisille ja humanisteille ja taiteilijoille ja leijonankesyttäjille ja etenkin meille kotitarvekalastajille ja puolukanpoimijoille stana uudet poimurit (vttu varrellinen malli), mutta pidän surkeana kehitystä, jossa asioiden itseisarvoa ei saa kyseenalaistaa, kun samalla leikataan kansalaisten peruspalveluista ja perustoimeentulosta.

Muutama kirjallisuudentutkija ei Suomen taloutta kaada, mutta keskustelu siitä, mitä palveluita valtion ja kuntien tulee tarjota, pitäisi käydä. Minä sijoittaisin rahat terveydenhoitoon, työttömyyskorvauksiin (ansiosidonnainen pois), asumisen tukemiseen ja koulutukseen. Viimeksi mainittuun sillä edellytyksellä, että kouluihin palautettaisiin kuri, luokalle jättämiset, tasoryhmät, vanhanaikainen pänttääminen ja vankassa nousussa olevasta ilmiöpohjaisesta oppimisesta luovuttaisiin. Todellisuus näet tullee olemaan se, että pänttäävät maat ohittavat Suomen koulutuksen. Kas, se pänttääminen kun on sitä työtä, joka oppimiseen vaaditaan. Se näkyy Aasiassa jo nyt. Suomen kouluihin sen sijaan ajetaan systeemiä, jossa oppimisen oletetaan tapahtuvan ilman työn tekemistä.

Jos mainittujen julkisten palveluiden jälkeen jää jaettavaa, niin jaetaan sitten. Jos jokainen vähän saava taho vetoaa summien pienuuteen, niin muutoksia ei pystytä tekemään. Pienistäkin summista muodostuu miljardeja.

On kuitenkin helppo arvata, ettei valintoja tehdä tälläkään hallituskaudella. Juustohöylä käy, mitään ei tehdä kunnolla ja koulutuskin rapistuu vain lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös