Mainos

Konginkankaan bussiturma

  • 94 906
  • 579

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osanottoni uhrien omaisille.
Pistää todellakin asiat tärkeysjärjestukseen.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Viestin lähetti heki

En ymmärrä, että nyt aletaan huutamaan tiehallitusta ja ties ketä/mitä, jotta saadaan jokin "syyllinen" tälle tragedialle.

Me eletään Suomessa, jossa tiet ovat välillä liukkaita, ja jäisiä, etenkin keväällä ja syksyllä. On äärimmäisen ikävää, että tällaisia onnettomuuksia tapahtuu, mutta mielestäni näitä ei voi estää! Joskus vain kohtalon koura tempaisee huonot kortit (esim. iso painava auto, kenties joku notkelma tiessä, mustaa jäätä muuten sulalla tieosuudella tai jotain) ja silloin voi käydä näin.

Pahoittelut uhrien omaisille. Ulkopuolisilta toivoisin malttia ja pelisilmää, ettei alettaisi hakea syyllistä jostain näennäisen helposta kohteesta (kuten tiehallinnon suolaustavoista, tai rekkakuskista).

Juurikin näin. Kun se tiimalasi valuu tyhjäksi niin se valuu tyhjäksi... Jos se ei olisi ollut liukas tie niin ehkä se olisi ollut räjähtänyt rengaspari tms.

Todella surullinen onnettomuus. Voimia omaisille.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti heki
Ei se suolaus ole mikään maaginen taikakeino, jolla saadaan tiet turvalliseksi. Ensinnäkin, Suomen kaikkia maanteitä EI voi suolata joka yö. Toiseksi, vaikka niin tehtäisiin, niin silti tulee paikkoja, jonne tulee jäätä, etenkin pohjoisessa, jossa on enemmän lunta ja kylmempää. Kolmanneksi, joskus suolaus vain pahentaa asioita, kuten edellä jossain oli kirjoitettu. Lumi muuttuu vedeksi, jota kerääntyy joihinkin tien kohtiin/notkelmiin, jossa se yöpakkasilla jäätyy. Seuraus on, että jää on huomaamatonta (vrt. lumi) ja sitä ei ole kaikkialla.
Hei, eihän täällä ketään syyllisiä tällaiseen asiaan olla todellakaan hakemassa. Se on tutkijalautakunnan tehtävä.

Mutta tuosta suolauksesta vielä kerran... Ensinnäkin tie ei ollut mikään pikkutie vaan Suomen tärkeimpiä pääväyliä jossa on kova ympärivuorokautinen rekkaliikenne.

Suolauksen tarvetta ilmeni koska oli satanut ja tien pinta oli märkä. Lämpötila laski pakkasen puolelle ja tien pinta alkoi jäätyä. Eikös pelastusmiehistötkin puhuneet että tie oli peilijäässä. Puurot ja vellit ovat menneet sekaisin, koska puhut myös lumikeleistä jolloin suolataan. Sellaistahan ei ole kyseessä. Lumikeleillä ei tarvita suolausta, mutta nämä kevään ja syksyn lämpötilavaihtelut veden sulamispisteen molemmin puolin aiheuttavat suolauksen tarpeen.
 

Shane

Jäsen
Huhhuh, olipahan uutinen. Ei kovin usein Suomessa vastaavaa tapahdu.

Oli syy onnettomuuteen sitten mikä hyvänsä, niin aivan helvetin huonoa tuuria oli joka tapauksessa mukana. Eipä sitä rekkaa vastaan varmasti kovin montaa autoa kahden aikaan yöllä ajellut, nyt sitten piti sattua vielä töpötäysi linja-auto kohdalle. Aika uskomatonta.

Osanottoni uhrien läheisille.
 
Viimeksi muokattu:

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Järkyttäähän tällainen ketä tahansa. Muutama vuosi sitten Jyväskylän isossa junaturmassa menehtyi naapurin tyttö. Omaisista tuntuu hirveältä ja sitä tuskaa ei voi sanoin kuvata.

Toivottavasti se rekka tutkitaan perinpohjin ja tehdään oikeita johtopäätöksiä, ettei tällaista ihan helpolla voisi enää sattua uudestaan. Noita rekkoja vaan tuppaa löytymään ojista ihan liian usein, joten jotain tarttis tehdä. En minäkään halua ajaa sellaista rekkaa vastaan, jonka perävaunu luistelee väärällä kaistalla.

Elämän on kuitenkin jatkuttava ja palattava normaaleille raiteilleen. Tänään on vaikea nauttia jääkiekosta, mutta ei sekään tuo uhreja takaisin, että jättäisimme menemättä peliin. Show must go on.

Osanottoni uhrien omaisille.
 

sumumummu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JAVA
Syvimmät osanottoni kaikille osallisille, heidän omaisilleen ja ystävilleen, sekä myös rekan kuljettajalle. He kaikki ovat tänään uhreja.

Mikään mahti maailmassa ei olisi saanut 750 kiloa painavia paperirullia pysymään perävaunussa, vaikka liinat olisi vedetty rungon ympäri. Kokonaisvoima on niin suuri tuollaisessa törmäyksessä ettei sitä kestä liinat eikä lattiakiinnikkeet.

Joku painovoimamatematiikkaa osaava voisi laskea millaiset sidontavehkeet olisi pitänyt olla että kuorma olisi pysynyt kasassa?

Esimerkiksi: Rekan oletettu nopeus 85km/h (max.90km/h, uusissa rekoissa on nopeusrajoittimet) ja Bussin vastaava 90km/h (rajoittimet yleensä 110km/h) Rahdin kokonaiskuorma oli hieman alle 40 000Kg, joten arviona voidaan sanoa että nupissa oli noin 17500 kg ja vaunussa noin 22500 kg paperirullia. 22500 kiloon menee 26 kpl paperirullia. Kuormaliinat ovat yleensä noin 2000-5000 kg:n voimaa kestävät / kpl, riippuen valmistusmenetelmistä ja valmistajasta.

Kaikesta huolimatta luulen olevani oikeassa kun sanon että suurin syyllinen onnettomuuteen on liukkaus ja aivan uskomattoman huono onni. Usean vuoden itsekin Suomea rekalla kiertäneenä pitää sanoa että joskus on vaan niin liukasta ettei sille voi mitään. Jossittelun piikkiin menee myös huono-onnisuuden manaaminen, vaikka tottahan se on että vaikka olisi sattunut joku sekunnin-kahden viivytys, toinen olisi tankannut litran enemmän, syönyt isomman viineri, yms vastaavaa, niin tätä ei olisi tapahtunut vaan oltaisiin selvitty ulosajolla ja säikähdyksellä.

Onnettomuuslautakunta tekee kuitenkin asiasta selvyyden, joten tämäkin jossittelu on aivan turhaa. Piste.

Nyt on surutyön aika
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Satuin vahingossa näkemään linkin, jossa oli kuva onnettomuuspaikalta. Eikö ihmisillä ole mitää rääpyä?? Kuvataan kuolleita ihmisiä! Uskomatonta! Aivan uskomatonta!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti heki
Ei se suolaus ole mikään maaginen taikakeino, jolla saadaan tiet turvalliseksi. Ensinnäkin, Suomen kaikkia maanteitä EI voi suolata joka yö. Toiseksi, vaikka niin tehtäisiin, niin silti tulee paikkoja, jonne tulee jäätä, etenkin pohjoisessa, jossa on enemmän lunta ja kylmempää. Kolmanneksi, joskus suolaus vain pahentaa asioita, kuten edellä jossain oli kirjoitettu. Lumi muuttuu vedeksi, jota kerääntyy joihinkin tien kohtiin/notkelmiin, jossa se yöpakkasilla jäätyy. Seuraus on, että jää on huomaamatonta (vrt. lumi) ja sitä ei ole kaikkialla.

En ymmärrä, että nyt aletaan huutamaan tiehallitusta ja ties ketä/mitä, jotta saadaan jokin "syyllinen" tälle tragedialle.

Me eletään Suomessa, jossa tiet ovat välillä liukkaita, ja jäisiä, etenkin keväällä ja syksyllä. On äärimmäisen ikävää, että tällaisia onnettomuuksia tapahtuu, mutta mielestäni näitä ei voi estää! Joskus vain kohtalon koura tempaisee huonot kortit (esim. iso painava auto, kenties joku notkelma tiessä, mustaa jäätä muuten sulalla tieosuudella tai jotain) ja silloin voi käydä näin.
Täsmälleen meikäläisen ajatuksia. Tämä on Suomi ja täällä on tällaiset keliolosuhteet, niihin on pakko mukautua. Ja jos onnettomuus sattuu, niin joskus asialle ei vain voi mitään, koska ihmisiähän tässä kuitenkin ollaan, ei mitään virheettömästi toimivia robotteja. Ja aina kun ihminen hallitsee tuollaista tonneja painavaa laitosta tuolla tien päällä, niin aina on mahdollisuus, että jokin menee vikaan, vaikka kuinka yrittäisi asiat hoitaa hyvn ja oikein. Mutta tottakai, kaikki pitää tutkia huolellisesti ja toimia tulosten mukaisesti.

Maailma on välillä vittumainen paikka. :(

Osanottoni.
 

khilou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kaiser Soze
Täysperän kärry voi tehdä kaksi asiaa. Etuakseli voi kääntyä poikittain, jolloin koko kärry tulee toista kaistaa suorana, mutta etuakselissa renkaan sivu eteenpäin liukuen. Toinen vaihtoehto on se, että kärry vain lähtee heittelehtimään puolelta toiselle. Kärry saattaa nuo temput tehdä monesta syystä. Yksi on tuuli.

Molemmissa tapauksissa ainut konsti saada yhdistelmä hallintaan, on painaa kaasu pohjaan ja toivoa että kärry oikenee. Jarrun pohjaan lyöminen onnistuu vain lentokentän kokoisella alueella.

Jos homma tosiaan on tien päällä noin epävarmaa, eikö johtopäätös ole silloin aika selvä?

Raskaat lastit rautateille jos missä vain kiskoa on.

(Edit: typo)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Jaska85
Satuin vahingossa näkemään linkin, jossa oli kuva onnettomuuspaikalta. Eikö ihmisillä ole mitää rääpyä?? Kuvataan kuolleita ihmisiä! Uskomatonta! Aivan uskomatonta!

Oletko sattunut katsomaan tv:n uutislähetyksiä viimeisten öbaut kolmenkymmenen vuoden aikana... edes joskus. On siellä muutama ruumis näytetty. Ja ihan ilman varoitusta. On näytetty jopa livenä monen ihmisen kuolema. Nekin ilman varoitusta.

Onko jotenkin korrektimpaa näyttää tv:ssä Suomessa arabien/juutalaisten/amerikkalaisten ruumiita kuin suomalaisten ruumita?

Ja nimim. varjo ei ole minulla kylässä näpelöimässä minun koneellani - tulipahan vaan mieleeni.

Muuten olen sitä mieltä, että tämä on kauhea tragedia suomalaisen mittapuun mukaan. Eipä II-maailmansodan jälkeen ole tuollaista määrää ihmisiä kuollut yhdessä liikenneonnettomuudessa Suomessa.
Onko kukaan palstalaisista muuten nähnyt koskaan livenä, miten rekan lavalle ne monen tonnin painoiset paperirullat sidotaan SÄÄNNÖSTEN mukaan kiinni? Ainakin minä olen nähnyt. Ja ihmetellyt ettei vastaavanlaista jysähdystä ole aikaisemmin tapahtunut - painovoiman laki vs. hentoisilla liinoilla sidotut paperirullat - ei hyvä yhdistelmä. Nyt se sitten nähtiin livenä.

Kymmeniä turhia hautajaisia... ääretön määrä surua...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Jaska85
Satuin vahingossa näkemään linkin, jossa oli kuva onnettomuuspaikalta. Eikö ihmisillä ole mitää rääpyä?? Kuvataan kuolleita ihmisiä! Uskomatonta! Aivan uskomatonta!
Aivan. Ykkösen uutistoimittajat yrittivät kuulemma sairaalaan haastattelemaan uhreja (Kyllä, nuoria uhreja, jotka hädin tuskin ovat tajuissaan).

Helvetti sentään! Eikö toimittajille riitä se kauhea kuvamateriaali, joita he ovat pitkin aamua näyttäneet? Tarvitaanko vielä järkyttää urheja ja heidän omaisiaan tivaamalla lausuntoja? Aikansa kaikella, arvon toimittajat! Kyllä te vielä pääsette myymään lehtiä tällä hirveällä tapahtumalla vielä pitkään!
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Osaanottoni. Liput vedetty puolitankoon. Hiljaiseksi vetää, helvetin karseeta!
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ennen kahta yöllä alueella oli liikkunut sadekuuroja ja heti kuurojen loppumisen jälkeen tienpinnan lämpötila oli tippunut pakkasen puolelle. Melkoista kohtalon ivaa, että tutkakuvasta katsottuna yöllä on ollut liikkeellä vain pari harmitonta sadekuuroa ja suurin osa niistä juuri onnettomuuspaikan kohdalla. Suomessa ei tälläisissä tapauksissa pystytä koskaan pitämään maanteitä täysin sulina.

Tapaus on myös äärimmäisen surullinen kuorma-auton kuljettajan kannalta. Osanottoni.....
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti khilou
Raskaat lastit rautateille jos missä vain kiskoa on.

Yksi johtopäätös kyllä, mutta johtopäätöksiä voidaan vedellä vaikka miten paljon. Se mikä on oikea, on vaikea sanoa.

Kiskoja Suomessa ei riittävästi kulje. Jossain vaiheessa tavara täytyy kuitenkin siirtää teitä pitkin.
Jos katsoisitte täysperien kärryihin ja näkisitte mitä kaikkea tien päällä kulkee, ei yksikään auto saisi ajolupaa. Pelkkä ajoneuvo tyhjänä painaa jo niin paljon, että kaikki sitä pienemmät saavat jo hopeamitalit, ennenkuin törmäys on tapahtunut.

Mutta jos 10 000 rekkakuljetusta kiskoilla, estää yhdenkin ihmisen turhan kuoleman, on se mielestäni sen arvoista.

K
 
Viimeksi muokattu:

Brad Vigon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, JYP, Mora IK
Osanottoni kaikille uhrien omaisille ja läheisille.

Joskus jääkiekko tuntuu tosiaan todella pieneltä asialta. =(
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Kylläpä tämä taas saa miettimään ihmiselämän haurautta. Mahdoton kuvitella mitä uhrien omaiset ovat kokeneet tämän päivän ja aikana ja millaista taistelua rekka-auton kuljettaja käy mielessään vielä pitkään. Eipä tosiaan ollut paras tapa herätä tähän aamuun ja avata TV, jäi NHL-tulosten katsominen kaukaiseksi sivuseikaksi.

Uskomattoman huonoa onnea että bussi kohtasi rekan juri sillä hetkellä kun kärry kääntyi eteen. Jälki on kuvien perusteella lohdutonta, kyllähän se tietysti on ilmeistä kun 750 kg:n paperirullat saavat sellaisen kiihtyvyyden törmäyshetkellä, ei ole mitään mahtia mikä ne pysäyttäisi. Vahvemmista kuormaliinoistakan ei ole oikeastaan hyötyä kun kontin seinämien kiinnikkeitä ei saa pysymään paikallaan tuollaisen voiman repiessä niitä. Ja tietysti jos rekan vaunu lähtee liukkauden vuoksi kääntymään rinnalle niin vaatii todellista rattimiestä/naista että sen saa oikaistua, eikä tämäkään tapahdu silmänräpäyksessä. Rautatieverkoston lisärakentaminen olisi varmasti yksi tapa välttää tällaisten onnettomuuksien uusiutuminen.

Syvimmät osanottoni uhrien omaisille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomessa on tälläinen _hieno_ asia kun markkinatalous, joka loppupelissä sanelee, että millä keinolla tavarat kuljetetaan. Iso kysymys onkin, että ovatko ihmiset valmiita maksamaan enemmän lähes kaikista hyödykkeistään _vain_ siksi että ne on kuljetettu kalliimmalla ja turvallisemmalla keinolla paikasta A paikkaan B? Suoraan sanottuna väitän että eivät ole, vaikka tänä päivänä puhuttaisiin kuinka kymmenen hyvää ja kaksitoista kaunista. Tälläistä tapahtuu harvemmin kuin kerran kymmenessä vuodessa ja ihmisten muisti on lyhyt. Se että onko se hyvä vai huono asia on sitten makuasia.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Osanottoni suureen suruun

tombraider
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator

Muuten olen sitä mieltä, että tämä on kauhea tragedia suomalaisen mittapuun mukaan. Eipä II-maailmansodan jälkeen ole tuollaista määrää ihmisiä kuollut yhdessä liikenneonnettomuudessa Suomessa.

Paitsi yhdessä laivaonnettomuudessa Suomen vesillä vielä jokunen enemmän.

Osanottoni kaikille, joita tragedia koskettaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös