Eikös se laki muuttunut, jotenkin siten että esimiehet yms. työnjohtajat voidaan saattaa vastuuseen antamistaan käskyistä/määräyksistä jos ne aiheuttavat vaaratilanteita tai lainrikkomuksia.avatar kirjoitti:Ohmin lakipykälien mukaan menevät jutut sinänsä kyllä ymmärrän, mutta tosiaan eri asia on sitten se, että onko laki ja normi-ihmisen oikeuskäsitys aina samalla tasalla. Omasta mielestäni rekkakuski ei kyllä ole vastuussa kyseisessä tilanteessa varsinkin kun vielä katsotaan, että minkälaisten aikataulupaineiden alla he liikkuvat. Tietysti voitaisiin nyt sitten sanoa että juuri tuon aikataulupaineen ja kiireen vuoksi kuski olisi osittain vastuussa, mutta mielestäni todelliset vastuunkantajat pitäisi löytyä firman ylemmästä johdosta ja varmaankin myös tiehallinnosta ja täten valtion budjetin laatijoista jos ei ole määrärahoja pitää teitä kunnossa. Voin toki olla pahastikin hakoteillä kun en asiaa piirun tarkkaan ole seurannut, mutta näin itse asian näkisin.
Ohmi kirjoitti:Kyllä se tieliikenneasetuksen mukaan juuri sitä tarkoittaa, vaikka se tuntuisi kuinka idioottimaiselta.
avatar kirjoitti:Ohmin lakipykälien mukaan menevät jutut sinänsä kyllä ymmärrän, mutta tosiaan eri asia on sitten se, että onko laki ja normi-ihmisen oikeuskäsitys aina samalla tasalla.
Ohmi kirjoitti:Kyse on vastuusta. Vastuusta ei pääse irti sillä, että ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaan liikenteessä on oltava tarkkana kuin porkkana.
avatar kirjoitti:Niin ja se on sinun mielestäsi automaattisesti sen kuskin vastuulla tuo onnettomuus, vaikka olisikin selvä asia, että mies saa kenkää jos kuljetus myöhästyisi?
Olkku kirjoitti:Helpotti
Vastuukysymyksissä täytyy kuitenkin ottaa huomioon että mitä kuljettaja voi kohtuudella olettaa mm. sääntilan muutoksista ammattitaitonsa pohjalta. Rekan perässä ajanut mersuilija kertoo muutoksen olleen niin äkillinen että aivan kuin olisi siirtynyt suoraan asfaltilta peilijäälle; tällaisen rajan ylitettyä, ei ole enää juuri tehtävissä. Perävaunu alkaa heittelehtiä ja on kuljettajan vastuulla kaikin keinoin pyrkiä oikaisemaan tuo ensinsyntynyt liikenneriski oikaisemalla vaunu jälleen hallintaan, vaikka sitten ajamalla rajoitinta vastaan. Ei ole tilanteessa sopivaa unohtaa että myös tämä on ollut kuljettajan velvollisuus ja vastuunalainen tehtävä josta rekan kuljettajan on täytynyt huolehtia tilanteessa, ei heittelehtivää vaunua saa jättää huomioimatta vaan tuo riskitekijä on pyrittävä eliminoimaan ja se on ollut todennäköisesti voimassaoleva "ensisijainen" vaaratilanne tuossa tilanteessa ja johtanut siihen että kuljettajan on käytännössä ollut pakko ajaa rajoitinta vastaan. Lisäksi kuljettajalla on myös vastuunsa tehdä työnsä ja kuljettaa paperirullat esimiehen, vuorosuunnittelijan, palkanmaksajan - lopulta osakkeenomistajan odottamalla tavalla. Emme me muiltakaan hyväksy työn hoitamista täysin aikatauluista poiketen siksi että "jotain olisi voinut tapahtua" - ei, me edellytämme kuitenkin joka päivä aikataulutusta ja siinä pysymistä. Kovinkaan moni niin lain säätäjistä kuin lain puolustajistakaan ei välttämättä todellisuudessa itsekään suvaitse mm. tällaisen lainsäädännön noudattamista siinä mittakaavassa kuin mitä sitten vaatisi se ettei "ikinä" sattuisi tällaisia murheellisia yhteensattumien summaa. Miksei kuljettajan arvioida toimineen vastuunsa mukaisesti tilanteessa noissa olosuhteissa jotka ovat olleet voimassa juuri ennen onnettomuushetkeä? Hän on pyrkinyt kantamaan vastuunsa vaunun oikaisemisesta sekä siitä että hänen työnsä tulee tehtyä odotetulla tavalla. Näiden vastuiden noudattaminen on johdattanut kuljettajan kohtuullisten odotusten kannalta arvioituna poikkeuksellisen ennalta-arvaamattomaan tilanteeseen ja tämä on luonut puitteet erittäin vakavalle liikenne-onnettomuudelle. Vahinko ei tule kello kaulassa ja moni varmasti jälkikäteen tietää kuinka olisi pitänyt toimia kun tiedämme lopputuleman näillä toimintatavoilla ja tunnemme yhtäkkiä muuttuvat olosuhteet.Ohmi kirjoitti:Kyse on vastuusta. Vastuusta ei pääse irti sillä, että ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaan liikenteessä on oltava liikenneasetusten mukaan tarkkana kuin porkkana.
avatar kirjoitti:Niin ja se on sinun mielestäsi automaattisesti sen kuskin vastuulla tuo onnettomuus, vaikka olisikin selvä asia, että mies saa kenkää jos kuljetus myöhästyisi?
Kuljetusalalla on ajoaikoja jatkuvasti lyhennetty mutta ajosuoritteet ovat kasvaneet erittäin paljon. Saman aikaisesti kuljetusyhtiöille maksettavat korvaukset ovat tipahtaneet kovan kilpailuttamisen seurauksena.JV kirjoitti:Kyllä. Piste. Usein töissä (alasta riippumatta) vain pitää olla munaa sanoa että tämä peli ei vetele. Kaikilla vain ei ole. Itsekin sain hyvät tienestit kun provikkapalkalla nuorena miehenä ajelin kesätöissä (tosin onneksi en rekalla) "joustavasti". Eli siis yliväsyyneenä ja kuin pullopesrsesika. Nyt kehottaisin pomoa tunkemaan rahtikirjat hanuriinsa ja ottaisin lopputilin jos hommat vaatisivat jatkuvaa kaahailua.
Toinen tärkeä asia tässä on tuo työntekijä vs. esimies. Jos pomo määrää/kehoittaa/antaa ymmärtää jotta hommien suorittamiseksi lakia/työsopimusta on rikottava niin kannattaa myös lähteä kävelemään. Se tie ei nimittäin lopu koskaan ja kohta ,hups, onkin tullut "vallitseva käytäntö" ja "kaikkihan näin tekevät".
Jostain syystä jotenkin paremmin hyväksytään se että kuljetusalalla vähän kierretään määräyksiä. Jos esim. ydinvoimalassa tingittäisiin turvamääräyksistä jotta saataisiin hieman lisää energiaa paukkupakkasilla, niin älämölö olisi kauhea.
scholl kirjoitti:Uskomaton tyyppi se rekkakuski. Pääsi helpolla 23:sta kuolemantuottamuksesta, kun tuli vain 3kk ehdollista. Silti ei tyytyväisyyttä tai katumusta löydy, vaan pitää vielä Hovissa asiaa pohtia.
Suomessa syyllisyysasiat ratkotaan tuomioistuimessa.friikki kirjoitti:Ei kuljettajan kuuluu saada päivääkään eikä edes euroakaan sakkoja. Tätä mieltä ovat suurinpiirtein kaikki ammatikseen kuorma/rekka-autoa Suomessa ajavat. Ja meitä on helvetin paljon. Piste.
Niin saako lääkäri syytteen jos leikkaussalista katkeaa sähköt kesken leikkausen ja potilas kuolee sen takia ?msg kirjoitti:Suomessa syyllisyysasiat ratkotaan tuomioistuimessa.
Monessa ammatissa toimiva on sellaisessa asemassa, että ikävien tapahtumien sattuessa saattaa löytää itsensä oikeudesta. Se on ammatinvalintakysymys, vaikka tuskin moni sitä tiedostaakaan. Pitäisi varmaan tiedostaa, jos ammatikseen aikoo rekkoja ajaa.
Tuskinpa vaikkapa LTO tai lähihoitajakoulutukseen hakevat tiedostavat, että työ saattaa johtaa poliisitutkintaan ja jopa tuomioon.
Enpä syytteestä osaa sanoa, mutta ihmettelisin, jos viranomaiset eivät tälläisiä tutkisi.Jani82 kirjoitti:Niin saako lääkäri syytteen jos leikkaussalista katkeaa sähköt kesken leikkausen ja potilas kuolee sen takia ?
No ei saa.
msg kirjoitti:Enpä syytteestä osaa sanoa, mutta ihmettelisin, jos viranomaiset eivät tälläisiä tutkisi.
komisario kirjoitti:Kuljetusalalla on ajoaikoja jatkuvasti lyhennetty mutta ajosuoritteet ovat kasvaneet erittäin paljon. Saman aikaisesti kuljetusyhtiöille maksettavat korvaukset ovat tipahtaneet ...
...
Esimieshän ei voi esimiesaseemansa vedoten vaatia ketään tekemään mitään lainvastaista ja jos hän näin tekee joutuu siitä vastuuseen ja juuri tätä seikkaa on painotettu kun uusia pykäliä on rukattu.
Niilo kirjoitti:En muista että mediassa olisi mainittu
Grainger kirjoitti:En tiedä onko mediassa mainittu, mutta tässä ketjussa asiaa on jo käsitelty.
Tyhmää jossittelua, mutta linja-auton ajaessa lain sallimaa nopeutta rekka olisi mennyt ojaan paljon ennen kuin bussi olisi koskaan ehtinyt kyseiseen paikkaan. Rikos olisi tehty myös siinä, että matkaa todellakin olisi kertynyt aivan liian paljon yhden miehen kerrallaan ajamaksi matkaksi.
Enemmän vikaa bussiyhtiössä kuin rekkakuskissa.
Jani82 kirjoitti:Niin saako lääkäri syytteen jos leikkaussalista katkeaa sähköt kesken leikkausen ja potilas kuolee sen takia ?
Niinpä tässä pääsi nyt käymään samoin ei kukaan uskonut siihen, että keli voi olla tuossa kyseisessä paikassa niin totaalisesti erilainen kun esim. 100m ennen tai 100m jälkeen onnettomuuspaikan nyt vaan niin pääsi käymään.vlad kirjoitti:Nussitaan nyt pilkkua mutta todellisuudessa tällaisen tilanteen toteutuminen on likimain mahdotonta koska sairaaloissa on omat varavoimalat/-järjestelmät sitä varten jos tulee sähkökatkos, muistaakseni vielä leikkaussalilaitteistot on erillisesti varustettu sähkökatkojen varalta, joten aikamoinen yhteensattuma täytyy olla, että sairaalan varajärjestelmät pettäisivät täydellisesti sähkökatkon tullessa.
Esim. postille olisi menneinä vuosina runkolinjan Helsinki-Rovaniemi siirtäminen rautateille tullut maksamaan yli nelinkertaisesti siihen verrattuna mitä kyseisen linjan kuljetukset maksavat kumipyörillä.SherwoodinHartsa kirjoitti:Jos tosissaan halutaan parantaa teiden turvallisuutta, on yksi keino siirtää pitkiä rekkarahteja rautateille. Miksi kaikki tarvitsee kuljettaa kummipyörillä, kun junat hoitavat saman yön yli ja taatusti ilman vastaantulevia busseja jne.
Tätä on tullut iltaisin ja aikaisin aamulla maanteillä ihmeteltyä kun siellä liikkuu etupäässä meitä reppureita, rekkakuskeja ja satunnaisia linja-autoja.