Konginkankaan bussiturma

  • 94 817
  • 579

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jani82 kirjoitti:
Niin saako lääkäri syytteen jos leikkaussalista katkeaa sähköt kesken leikkausen ja potilas kuolee sen takia ?
No ei saa.

Tämä on vastaava tilanne rekkakuski on tehnyt kaiken niin hyvin kuin pystyy, mutta täydellisesti muuttuvien olosuhteiden takia tapahtuu onnettomuus.
Tarkoitat siis ilmeisesti sitä, että potilas kuolisi sähköjen puuttumisen vuoksi? Ei se toki aivan vastaava tilanne ole.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
SherwoodinHartsa kirjoitti:
Kustannuksista puheenollen, kannatttaisiko kuitenkin ajaa junalla ja säästää teitä, ihmishenkiä, kanssaliikkujien hermoja jne jne jne. Saa jatkaa jeesustelua ja pilkun halki,pokki ja pitkittäin nussimista ihan urakalla.

Varmaan kannattaisi jos yrittäjillä olisi varaa siihen mutta kun yritysten tehtävänä on tuottaa voittoa niin eivät pienet kuljetusfirmat voi lähteä ajattelemaan, että meidän on oltava hyväntekijöitä ja ajamisen sijaan pistää perät raiteille. Varmaan näin tapahtuisikin jos joku tukisi tällaista toimintaa mutta kuka haluaa ryhtyä hyväntekijäksi, valtio ei ainakaan - vai ovatko kuluttajat valmiit maksamaan siitä, että hinta siirtyy sitten tuotteisiin joita me ostamme kaupasta? Siinä vaiheessa poru viimeistään alkaisi kun tavaroiden hinnat nousevat kaupassa vain ja ainoastaan sen tähden kun kuljetukset on siirretty teiltä rautateille...

Niin kauniilta kun ajatus tuntuukin niin taloudelliset realiteetit puhuvat sitä vastaan, valitettavasti.

vlad.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Minulle tulee aina hetkellisen piston jälkeen mieleen ne tuhannet lapset jotka kuolivat eilen, tänään, huomenna, ja todennäköisesti joka päivä elämäni loppuun asti. Siinä ei tunnu oikein missään Konginkankaat tai Estoniat. Kai se joillekin on helpompi samaistua kun on Suomalaisia uhreja, minulle ei ellei ole tuttu.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Juna on murha

SherwoodinHartsa kirjoitti:
Kustannuksista puheenollen, kannatttaisiko kuitenkin ajaa junalla ja säästää teitä, ihmishenkiä, kanssaliikkujien hermoja jne jne jne. Saa jatkaa jeesustelua ja pilkun halki,pokki ja pitkittäin nussimista ihan urakalla.

Niin, junillehan ei koskaan satu mitään onnettomuuksia? Se Jyväskylän junaturmakin, jossa pikajuna saapui raiteille 1,2,3,4, sekä valtatielle 9, oli siis jotain tieliikennetahojen disinformaatiota.

En malta olla myöskään huomioimatta, että nimenomaan juna murhasi myös männä viikolla sen pienen viattoman pohjalaisen siellä Pohjanmaalla.

Täältä tähän
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Dani kirjoitti:
Minulle tulee aina hetkellisen piston jälkeen mieleen ne tuhannet lapset jotka kuolivat eilen, tänään, huomenna, ja todennäköisesti joka päivä elämäni loppuun asti. Siinä ei tunnu oikein missään Konginkankaat tai Estoniat. Kai se joillekin on helpompi samaistua kun on Suomalaisia uhreja, minulle ei ellei ole tuttu.

Mä en taas kylläkään allekirjoita tuota, että ensin katsotaan body countit ja sitten sen perusteella päätetään mitä saa surra ja mitä ei. Itse olen sitä mieltä, että jokainen sen surun ja surua aiheuttavat asiat kokee yksilöllisesti, niin kuin varmaan sinäkin. Kun tuossa sanot, että samaistut tragedioihin vain jos uhri/ uhrit on tuttuja, niin eikö sama "ilmiö" ole kyseessä silloinkin, laajemmalla mittakaavalla tosin, kun samaistuu suomalaisia koskettaviin onnettomuuksiin? (No joo, ehkä hieman räikeä vertaus.) Toki siinä olet varsin oikeassa, että ihmisten pitäisi pystyä ajattelemaan myös hieman laajemmin, huomioimaan, mitä maailmalla tapahtuu, ettei sorruttaisi sellaiseen ajatteluun, että jos meillä on kaikki hyvin, siis meille ei satu mitään, niin kaikkialla muuallakin on asiat hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olkku kirjoitti:
Silti vain ja ainoastaan kuuluisi tuomita tuo Rahtari, joka teki kaiken voitavansa, estääkseen onnettomuuden.

En minä ole tuomiota vaatinut. Sen pohtiminen kuuluu tuomioistuimelle.
Ei minulla ole tarpeeksi asiantuntemusta tuomion antamiseen, vaikka olen raskastakin kalustoa nuorempana ajellut.

Meillä vaan Suomessa on sellainen käytäntö, että tälläisissä tapauksissa poliisi tutkii ja oikeuslaitos hoitaa loput.
Jotenkin tuntuu, että moni haluaisi tunnesyillä kieltää tälläisen yllä kuvatun käytännön.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jani82 kirjoitti:
Niinpä tässä pääsi nyt käymään samoin ei kukaan uskonut siihen, että keli voi olla tuossa kyseisessä paikassa niin totaalisesti erilainen kun esim. 100m ennen tai 100m jälkeen onnettomuuspaikan nyt vaan niin pääsi käymään.
9.12.2005 IL:

"( Rahtarit ry:n puheenjohtaja Kimmo) Puntin mukaan onnettomuuden syitä olisi voinut etsiä muualtakin kuin rekkamiehen virheistä.

- Hänhän yritti kaikkensa estääkseen onnettomuuden. Aika vähälle jäi tutkijoiden raportissa tienpidon osuus. Ainakin pari vuotta ovat rekkamiehet narisseet tielaitokselle sen tienpätkän hoidosta"

Ilmeisesti Konginkankaalla kolaroinut rekkamies oli ollut aina kusella kun rahtarit keskenään ovat valittaneet tuon tienpätkän vaarallisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
ervatsalo kirjoitti:
Niin, junillehan ei koskaan satu mitään onnettomuuksia? Se Jyväskylän junaturmakin, jossa pikajuna saapui raiteille 1,2,3,4, sekä valtatielle 9, oli siis jotain tieliikennetahojen disinformaatiota.

En malta olla myöskään huomioimatta, että nimenomaan juna murhasi myös männä viikolla sen pienen viattoman pohjalaisen siellä Pohjanmaalla.

Täältä tähän

Juu montakos kertaa juna on lähtenyt "lapasesta" ja mennyt hiippakunnan puolelle? Autot tuppaa tekeen sitä joka päivä aina jossain päin armasta maatamme. Vai etkö sinä ole ikuna käynyt ns. penkan puolella?

Tuo KUrikan tapaus on taas esimerkki ihmisen valitettavasta turtumisesta. Kun ei ole eilenkään tullut junaa kun ylitin radan ei sitä tule tänäänkään.
Vai paineletko aina vartioimattomasta tasoristeyksestä yli katselematta minnekkään??

Voi kiesus, onko se esim Näsinneulan vika jos joku loikkaa sieltä alas?

Saa jatkaa ihanan hurskasta jeesustelua.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
vlad kirjoitti:
Varmaan kannattaisi jos yrittäjillä olisi varaa siihen mutta kun yritysten tehtävänä on tuottaa voittoa niin eivät pienet kuljetusfirmat voi lähteä ajattelemaan, että meidän on oltava hyväntekijöitä ja ajamisen sijaan pistää perät raiteille. Varmaan näin tapahtuisikin jos joku tukisi tällaista toimintaa mutta kuka haluaa ryhtyä hyväntekijäksi, valtio ei ainakaan - vai ovatko kuluttajat valmiit maksamaan siitä, että hinta siirtyy sitten tuotteisiin joita me ostamme kaupasta? Siinä vaiheessa poru viimeistään alkaisi kun tavaroiden hinnat nousevat kaupassa vain ja ainoastaan sen tähden kun kuljetukset on siirretty teiltä rautateille...

Niin kauniilta kun ajatus tuntuukin niin taloudelliset realiteetit puhuvat sitä vastaan, valitettavasti.

vlad.

Niinpä, kuitenkin Stora Enso siirsi näitten paperirullien kuskauksen raiteille heti kohta onnettomuuden jälkeen Kemistä etelään. Enkä ainakaan itse huomaa tekstistäni viittausta pikku yrittäjiin jne. Kirjoitin nääs näistä Suomea etelä-pohjoissuunnassa liikkuvista rekoista. Naapurissa Ruotsissa on kuljetuskustannukset ihan yhtä korkealla ja rekkayrittäjät ruikuttavat. Mutta silti siellä kulkee periä paljon enemmän raiteilla kuin meillä.

Onneksi.
 

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tajua miksi tästä turmasta tarvii vieläkin kirjoitella lehtiin yms. Ihan tarpeeksi on asiaa puitu jo julkisuudessa. Eilisessä Iltalehdessä taisi taas olla juttu oikein kuvan kera kolarista. En tosiaan syytä onnettomuudesta kuskia ja hän teki varmasti parhaansa yrittäessään estää kolarin tapahtumista. Asian voisi käsitellä pikaisesti loppuun ja se olisi parempi kuskille ja kaikkien uhrien omaisille ja muille läheisille. Että hyvää joulua vaan kuskille ja turman omaisille...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nickerson#50 kirjoitti:
En tajua miksi tästä turmasta tarvii vieläkin kirjoitella lehtiin yms. Ihan tarpeeksi on asiaa puitu jo julkisuudessa. Eilisessä Iltalehdessä taisi taas olla juttu oikein kuvan kera kolarista. En tosiaan syytä onnettomuudesta kuskia ja hän teki varmasti parhaansa yrittäessään estää kolarin tapahtumista. Asian voisi käsitellä pikaisesti loppuun ja se olisi parempi kuskille ja kaikkien uhrien omaisille ja muille läheisille. Että hyvää joulua vaan kuskille ja turman omaisille...

Varmasti siksi, että kyseessä on Suomen ylivoimaisesti vakavin tieliikenneonnettomuus. 23 ihmisen kuolema on kuitenkin aika rankka juttu.. Ja mielestäni niin kauan kun asia on "ajankohtainen" eli viimeinenkin oikeudenkäynti on saatu loppuun niin asiasta on lehdissä. Sitä en myöskään tajua, että miten tuo saadaan rekkakuskin viaksi. Jos tiellä ei ole pystynyt edes kävelemään kaatumatta niin miten helvetissä pysäytät rekan tuollaisessa mäessä? Laittaisin tuota syytä kyllä bussikuskinkin piikkiin.. Hän ajoi ylinopeutta ja käsittääkseni ei hirveästi väistöliikkeitä tehnyt. Rekkakuski yritti kaikkensa loppuun asti, mutta ihminen on vailla mahdollisuuksia noissa olosuhteissa.
 

scholl

Jäsen
Myönnän, että hieman mielipiteeseen vaikuttaa se, että tappaja oli rekkakuski, eikä esim. Jorma Ollila ja surmansasaaneet olivat espoolaisia nuoria, eikä keravalaisia eläkeläisiä, joten yhteiskunnan kärsimät tappiot olivat merkittävät, mutta niinhän se tässä yhteiskunnassa usein on ja se pitää uskaltaa sanoa.

SherwoodinHartsa kirjoitti:
Terveiset Scoll:ille ja parille muullekin jeesustelijalle.

Nyt vain onneton Transpointin kuljettaja

Nimenomaan. Nyt ollaan asiassa vihdoinkin eli myönnät onnettomaksi tuon kuskin. Parempi kuski olisi saattanut toimia toisin. Vai onko fiksua lähteä liian vaikealle pujotteluradallekaan niin, että lykitään maksimaalisesti vauhtia ylhäältä ja sitten ihmetellään, kun ei saada vauhtia hiljenemään. Yleensä yksi vilkaisu auton lämpömittariin saa kuljettajan näkemään, jos ollaan hazardilämpötiloissa ja pitää ajaa hiljempaa.

Ei rekkaa saa pysähtymään, mutta voisi ajaa hiljempaa.

Jos on 23 kuollutta niin kyllä siinä voi jakaa pienet muistot vaikka joka osapuolelle. Ihankuin se olisi joltain jotain pois, jos yksi saa muutaman kuukauden. Jos tarve vaatii ja niin katsotaan niin kyllä tuomion voi jakaa työnantajalle, bussifirmalle tai kelle tahansa. Pääasia, että asianomaiset saavat, eikä peloissaan tuomioistuimissakaan puhallella muniin. Tosin jos schollin sukulainen olisi ollut mukana onnettomuudessa niin seuraukset olisivat hieman erihenkiset.
 

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
23 ihmisen kuolema on kuitenkin aika rankka juttu...
No totta kai se on rankka juttu. Rankempaa se omaisille on kun siitä joutuu kokoajan lukemaan/näkemään lehdistä ja uutisista. Kolarista on aikaa jo n. kaksi vuotta ja sitä ei ole vieläkään loppuun käsitelty. Se ainakin ihmetyttää ja ärsyttää minua.

Edit. Ja kuten Speedyeye sanoi (piti minunkin sanoa) että se on erittäin rankkaa myös rekan kuljettajalle. Hänellä on varmasti todella hyvä joulutunnelma.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nickerson#50 kirjoitti:
No totta kai se on rankka juttu. Rankempaa se omaisille on kun siitä joutuu kokoajan lukemaan/näkemään lehdistä ja uutisista. Kolarista on aikaa jo n. kaksi vuotta ja sitä ei ole vieläkään loppuun käsitelty. Se ainakin ihmetyttää ja ärsyttää minua.

Mietihän tuota rekkakuskia.. Mies joutuu kokoajan muistelemaan tapahtunutta. Eli ei pääse hetkeksikään eroon siitä. Se on varmasti aika helvetin rankkaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
scholl kirjoitti:
Nimenomaan. Nyt ollaan asiassa vihdoinkin eli myönnät onnettomaksi tuon kuskin. Parempi kuski olisi saattanut toimia toisin. Vai onko fiksua lähteä liian vaikealle pujotteluradallekaan niin, että lykitään maksimaalisesti vauhtia ylhäältä ja sitten ihmetellään, kun ei saada vauhtia hiljenemään. Yleensä yksi vilkaisu auton lämpömittariin saa kuljettajan näkemään, jos ollaan hazardilämpötiloissa ja pitää ajaa hiljempaa.

Ei rekkaa saa pysähtymään, mutta voisi ajaa hiljempaa.

Ja niitä kuolleita olisi luultavasti paljon vähemmän jos tuo bussikuski ei olisi yrittänyt ajaa rekan peräkärryn läpi vaan olisi väistänyt (niin kuin kai suurin osa kuljettajista tekisi jos näkevät yhdistelmän vyöryvän molempien kaistojen leveydellä päälle) penkan puolelle jossa on tämänkin päiväisen kuvan mukaisesta avointa tilaa vaikka kuinka paljon.

Tämä traaginen onnettemuus oli monien yhteensattumien summa ja jos kerran tuolle onnettomuudelle pitää joku syyllinen löytää niin ihmettelen että miksei siellä syytettyjen penkillä istu myös tien kunnossapidosta vastaava taho tai onnettomuuden toinenkin osapuoli eli tuo bussifirma.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
scholl kirjoitti:
Myönnän, että hieman mielipiteeseen vaikuttaa se, että tappaja oli rekkakuski,

Mikä helvetin "tappaja"? Minun käsittääkseni tappoon sisältyy aina aie toisen vahingoittamisesta, vaikkakin kuinka pikastuksissaan sen tekisikin. Eli tolla sun logiikalla rekkakuski, jos ei nyt kytännyt vartavasten (siis eiks se silloin olis murha x 23), ainakin huomasi bussin lähestyessä tilaisuutensa tulleen ja hups heijaa, 23 saatiin päiviltä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
scholl kirjoitti:
Vai onko fiksua lähteä liian vaikealle pujotteluradallekaan niin, että lykitään maksimaalisesti vauhtia ylhäältä ja sitten ihmetellään, kun ei saada vauhtia hiljenemään.

Siltikin alppinistejä, maailman huippujakin lentää kisoissa radalta ulos koko ajan ja kuinka monta kertaa olemmekaan saaneet kuulla selitykseksi sen, että yht´äkkiä radalla olikin ollut ennalta-arvaamaton lumikinoksen tynkä, joka torppasi suksen väärälle puolelle porttia. Toki kilpailija voisi hiihtää rinteen alas sen verta hitaasti, ettei kaadu tai aja portista ulos, mutta voitetaanko sillä osakilpailuja tai olympiakultaa, epäilen. Kyllähän tietysti alppihiihtäjät aika hyvin ovat perillä millainen rinne on, mutta ihan kaikkea mitä sieltä voi löytyä eivät hekään osaa ennustaa ja silti suoritus on tehtävä. Siis tämä olettamuksena siinä tapauksessa, että kuten tämä rekkakuski, ei alppinistikaan lähde nopeuslasku tyyliin vetämään hommaa läpi.


Mutta vertaus /vertaukseni on kyllä tämän ketjun aiheen huomioonottaen vähintäänkin ontuva.
 
Viimeksi muokattu:

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Individual kirjoitti:
Mä en taas kylläkään allekirjoita tuota, että ensin katsotaan body countit ja sitten sen perusteella päätetään mitä saa surra ja mitä ei.
Lähinnä kai kyse on jonkinnäköisestä apatiasta. Kun noiden tuhansian lasten kuolemia (nälkä, ripuli, keuhkokuume, malaria) pystyttäisiin radikaalisti vähentämään jos länsi olisi hiukan anteliaampi ja kohdemaat hiukan avomielisempiä. Pieni ihminen yrittää auttaa minkä kukkarolta voi.
Tietenkään kyse ei ollut siitä mitä "saa" surra, kunhan mutisin oman tuntemukseni/turtumukseni.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ei onnistu enää scholl. En ala enää vääntämään rautalangasta, kun olet niin tyhmä, ettet ymmärrä, niin olkoon. Voit tietysti kerrata, lukemalla ketjun alusta-asti, tai laittaa lakeijan lukemaan ääneen. Itse en enää tuohon trollaukseen lankea, eikä kannata kenenkään muunkaan sitä ruokkia.

Kyseessä on kuitenkin kaikille osapuolille erittäin traaginen ja kipeä onnettomuus, joten asian tiimoilta vastaavia ilmauksia, kuten "tappaja" käyttäjiä halveksin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
SherwoodinHartsa kirjoitti:
Niinpä, kuitenkin Stora Enso siirsi näitten paperirullien kuskauksen raiteille heti kohta onnettomuuden jälkeen Kemistä etelään. Enkä ainakaan itse huomaa tekstistäni viittausta pikku yrittäjiin jne. Kirjoitin nääs näistä Suomea etelä-pohjoissuunnassa liikkuvista rekoista. Naapurissa Ruotsissa on kuljetuskustannukset ihan yhtä korkealla ja rekkayrittäjät ruikuttavat. Mutta silti siellä kulkee periä paljon enemmän raiteilla kuin meillä.

Onneksi.
Niin Stora Enso kuljettaa niissä itselleen sopiviksi rakennetuissa merikonteissa tuotteet Suomessa suoraan laivaan kontteineen ja Kotkasta (joka on ainut satama missä Suomessa noita kontteja ainakin viime vuonna käytettiin) Göteborgiin jossa ne lastataan uudestaan isompaan laivaan ja jatketaan eteenpäin.
Hieman eri juttu kun Suomen sisäiset kuljetukset, joissa tuota logistiikka säästöä ei saa mitenkään.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
OLet sinä Scholl melko tyhmä. Suomenkielen sanonta "onneton kuski...." tarkoittaa tuossa kontekstissa samaa kuin kuski poloinen jne. Mutta vitustako sinä pässinpää mitään tajuat. Opettele ensin lukemaan koko teksti ja lainaa sitten, mutta älä irroita kontekstista.

IHanaa kun on tuollaisia mulkkuja niin saa purkaa työmatkalta käsin vitutusta vaikka tuollaisiin älyn miniatyyreihin.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Tosin jos schollin sukulainen olisi ollut mukana onnettomuudessa niin seuraukset olisivat hieman erihenkiset.

Tämä pitäisi raportoida moderaattoreille. Minä en sitä tee, kun en edes osaa.

Tässä nimimerkki antaa ymmärtää että rangaistus rekkakuskille olisi kovempi hänen itse antamanaan, kuin mihin tuomioistuin päätyy,- jos bussissa olisi ollut hänen sukulaisensa. Hän antaa ymmärtää monia ikäviä asioita jotka kohdistuisivat toiseen osapuoleen tuossa onnettomuudessa.

Tuo on aivan järjetöntä puhetta moderoidulla foorumilla. Ihme että se on hyväksytty.

Kyllä tässä itse kukin on pelikieltoja joutunut kärsimään mutta ei ihan tuollaisista törkeyksistä.

Aihe on herkkä ja senkin vuoksi pitäisi olla tarkempi.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Scoll on pelkkä trolli, älkää alentuko vastaamaan moisiin naurettavuuksiin. Ihmettelen vaan, miksi moinen saa mellastaa tällä foorumilla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Tosin jos schollin sukulainen olisi ollut mukana onnettomuudessa niin seuraukset olisivat hieman erihenkiset.

Miten niin? Eihän teillä edes hautajaisissa itketä.
 

Carlos

Jäsen
Individual kirjoitti:
Toki kilpailija voisi hiihtää rinteen alas sen verta hitaasti, ettei kaadu tai aja portista ulos, mutta voitetaanko sillä osakilpailuja tai olympiakultaa, epäilen.

Tarkemmin sanottuna idioottivarmalla tyylillä ei pääse edes kisoihin. Eikä sellaista kuskia paljon kiitellä joka olisi käyttänyt esim. 10 tuntia 5 tunnin matkaan turvallisuuden nimissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös