Individual kirjoitti:
Jatkan huonojen vertausteni sarjaa...
Eli jos mä kävelen hiekotelulla tiellä, jossa hiekka ja kivet jäätyneen kadunpätkän päällä mahdollistavat normaalin tai jopa normaalia hieman rivakamman kävelyvauhdin ja minulla on kiire, koska firman missä työskentelen pomo, on antanut tehtäväksi viedä paketti paikasta a paikkaan b tietyssä aikataulussa. Yht´äkkiä tulee eteenkin noin metrin puolentoista alue, missä hiekoitus puuttuu kokonaan ja jalkojen alla onkin hennon lumikerroksen peittämä peilikirkas jää. Menetän tasapainoni siihen pätkään liian nopean vauhdin johdosta, koska oletusarvoni on se, että tämäkin pätkä on hiekoitettu. Kaadan kaatuessani edessä köpöttävän mummon, jolloin hän lyö päänsä asfalttiin ja menehtyy.
Kenen syy?
Firman pomon, joka on antanut minulle tehtäväksi viedä tavaraa paikasta a paikkaan b tietyn aikataulun puitteissa, joka ei salli lilliputtikävelyä nenä tiukasti asfalttia tuijottaen.
Sen taloyhtiön / kiinteistöfirman, jolta on jäänyt juuri tuo kyseinen pikkupätkä hiekottamatta.
Minun, koska en osannut ennakoida sitä, että edessä voi yht´äkkiä ollakin hiekoittamatton peilikirkas jää, vaikka minun olisi pitänyt se mahdollisuus ottaa huomioon, oletusarvon kuitenkin ollessa, että talvi= kadut hiekoitetaan.
Mummon, koska hän ei pystynyt väistämään kaatuvaa ruhoani.
Jos olet esimerkiksi postinjakaja ja teet työtä yöaikaan, vastaat itse ensisijaisesti omasta turvallisuudestasi. Omasta turvallisuudesta huolehtiminen lisää myös muiden turvallisuutta. Olet itse luonut käsityksesesi, että olosuhteissa kuin olosuhteissa on pakko oman terveytensäkin uhalla tehdä kaikki mahdollinen tai muuten pomo antaa potkut. Millä se pomo todistaa ettei siellä ollut liian liukasta jos sanot aamulla että osa postista jäi sen vuoksi jakamatta että piti kulkea nenä maata viistäen.
Taloyhtiö on omalta osaltaan vastuussa, jos se on tietoinen paikallisen sadekuuron aiheuttamasta liukkaudesta. Voi kuitenkin olla, että yöaikaan lyhytaikaisen sadekuuron aiheuttama liukkaus ei aina tule taloyhtiön tietoon.
Voit tehdä myös arvailuja kelin suhteen vuodenajan, vuorokaudenajan ja lämpötilan mukaan. Maaliskuun 19 päivä yöllä lämpötilan vaihdellessa nollan molemmin puolin esiintyy todennäköisesti enemmän yllättävää paikallista liukkautta kuin helmikuussa 10 asteen pakkasessa tai toukokuussa 10 asteen lämpötilassa. Tämän pitäisi automaattisesti vaikuttaa niin että hieman rauhoitat normaalia kävelytahtiasi jo ennen kuin edes havaitset liukkautta. Siinä vaiheessa kun kaadut ja katkaiset jalkasi se on jo myöhäistä. Asiakkaan kannalta on aika ymmärrettävää, että lehti tai paketti tulee sellaisena aamuna hieman myöhässä.
Mummoa en syyllistäisi siitä, että hän ei pystynyt väistämään kaatuvaa ruhoasi. Ihmettelisin kuitenkin miksi mummo liikkuu kyseiseen aikaan tuollaisella kelillä. Onko paikallisessa marketissa avattu keskellä yötä jotkut Hullut Päivät, jonne mummon on pakko mennä ettei ale-tuotteet lopu kesken? Syyllisyysvertailuun tämä esimerkki on kuitenkin huono, koska Konginkankaan tapauksessa kyse oli ajoneuvon hallinnasta.
Ei tässä ole oltu jakamassa mitään tuomioita kenellekään, ei se tuo yhtään uhria takaisin. Oikeus on tehnyt oman päätöksensä joka voi vielä muuttua pelkkäksi sakoksi niin kuin kuljetusyhtiöllä. Sakoilla ei kuitenkaan ole juurikaan vaikutusta riskien ottoon. Ne vaan maksetaan pois ja bisnes jatkuu entiseen malliin. Bussikuski onnettomuutta ei kyllä aiheuttanut. Siinä on vähän tehtävissä, jos täysperävaunullinen rekka tulee omalla kaistalla poikittain vastaan. Bussikuskikin syyllistyi varomattomuuteen olosuhteisiin nähden liian kovalla matkanopeudella, mutta hän ei menettänyt ajoneuvonsa hallintaa ja liukunut rekan eteen toiselle kaistalle. Silmänräpäyksessä tehtävä päätös ajaa bussi pellolle ei ole helppo, koska paniikissa ei pysty ajattelemaan järkevästi.
Tiepalveluun kun saataisiin vielä joskus sellainen palvelu, josta voisi tarkistaa mihin vuorokauden aikaan tahansa keliolosuhteiden lisäksi myös tien kunnostuksen tilan niin se lisäisi omalta osaltaan turvallisuutta. Voisi tarkistaa lämpötilan ja lumiolosuhteiden lisäksi sen milloin tie on viimeksi suolattu tai hiekoitettu vai onko se joltain osin keskeneräinen. Ajoreittejä ja taukojen pitoa voisi suunnitella enemmän sen mukaan.