Kolahtaako klassinen musiikki?

• 31 647
  • 205

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt on tullut tehtyä semmoinen aluevaltaus, jolta en koskaan olisi uskonut itseäni löytävän. Klassisen musiikin kuunteleminen on ennen kiinnostanut suunnilleen yhtä paljon, kuin maalin kuivumisen seuraaminen.

Töissä on yksi innokas Mozartin ystävä, ja ehkä sitä kautta tässä vähän nyt ajauduin tähän. Tai katsoin tuon Amadeuksen (todella hyvä leffa!), niin sen myötä tässä on sitten Mozartin ja Beethovenin sinfonioihin YouTubesta tullut vähän alusta tutustuttua. Kätevää, kun tuolta noita löytyy hyvin kuvattuina ja erinomaisilla äänillä täysimittaisina videoina.

Niin, mutta tämä itse musiikki! Niin tämähän on kolahtanut tosiaan semmoisella tavalla, että yllätti täysin itsenikin. Ehkä tämä on sitten, kun ikää tulee, niin löytää tämmöisiä odottamattomia piirteitä itsestään.

Mozartin Requiem menee juuri tuossa telkkarissa. Nämä kuoropätkät etenkin ovat ihan mielettömän kaunista musiikkia. On se aikamoista, että joku yksi ihminen tämmöistä musiikkia on osannut säveltää.

Olen ihan pienestä lapsesta saakka kuunnellut aina paljon musiikkia. Mutta tässä kiehtoo se, että maailmaan on tehty valtavasti klassista musiikkia, kuuluisia säveltäjiä on useita ja tämä on tavallaan aivan täysin uusi maailma minulle, jossa tutustuttavaa on erittäin runsaasti.

Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nyt on tullut tehtyä semmoinen aluevaltaus, jolta en koskaan olisi uskonut itseäni löytävän. Klassisen musiikin kuunteleminen on ennen kiinnostanut suunnilleen yhtä paljon, kuin maalin kuivumisen seuraaminen.

Töissä on yksi innokas Mozartin ystävä, ja ehkä sitä kautta tässä vähän nyt ajauduin tähän. Tai katsoin tuon Amadeuksen (todella hyvä leffa!), niin sen myötä tässä on sitten Mozartin ja Beethovenin sinfonioihin YouTubesta tullut vähän alusta tutustuttua. Kätevää, kun tuolta noita löytyy hyvin kuvattuina ja erinomaisilla äänillä täysimittaisina videoina.

Niin, mutta tämä itse musiikki! Niin tämähän on kolahtanut tosiaan semmoisella tavalla, että yllätti täysin itsenikin. Ehkä tämä on sitten, kun ikää tulee, niin löytää tämmöisiä odottamattomia piirteitä itsestään.

Mozartin Requiem menee juuri tuossa telkkarissa. Nämä kuoropätkät etenkin ovat ihan mielettömän kaunista musiikkia. On se aikamoista, että joku yksi ihminen tämmöistä musiikkia on osannut säveltää.
Hienoa. Seuraavaksi voisit mennä johonkin konserttiin. Minä kuuntelen joka päivä klassista musiikkia. Kesän kohokohtani Interin pelien ohella minulla on ollut yli 10 vuoden ajan viikko Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleilla, joilla joka päivä kuuntelen kolme-neljä erittäin laadukasta konserttia.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Joo kyllä minä Helloweenia aina joskus kuuntelen. Future World ja Dr. Stein ovat ehkä suosikkiteoksiani.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mozart on ollut minulle aina säveltäjistä selkeä ykkönen. Hänen musiikissaan on valtavasti kaikenlaista sellaista, joka on periaatteessa yksinkertaista ja helppoa mutta jonka pinnan alla on valtavasti kaikenlaista mystistä.

Oma Mozart-suhteeni sai lentävän lähdön jo kymmeniä vuosia sitten, kun nuorena päätin hankkiutua pianotunneille. Soitonopettajanani oli varsin originelli heppu (en sano hänen nimeään, koska hänestä tuli myöhemmin ainakin kansallisen tason kuuluisuus), joka jaksoi tarinoida Mozartista niin paljon kuin huvitti harjoittelun lomassa kuunnella. Hänen pääteesinsä oli tuolloin, että Mozart ei ollut ihminen vaan humanoidi. Perusteena oli, että Mozart teki joitain asioita niin täydellisesti, ettei sellainen voinut olla ihmiselle mahdollista. Tämän pohjalta soitonopettajani olikin sitä mieltä, että kyseinen humanoidi oli virheellisesti ohjelmoitu liian täydelliseksi.

En niellyt tätä teoriaa silloin enkä nykyisinkään, mutta aina se nousee väkisinkin mieleen, kun Mozartin parhaita teoksia kuulee.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuolla Mozartin musiikilla näyttää olevan ainakin semmoinen mystinen vaikutus, että se jollain erikoisella tavalla rauhoittaa kovasti minua. Kaikenlaiset arjen murheet ja paineet kevenee kovasti tuon musiikin vaikutuksesta.

Vaikuttaakin olevan niin, että tuota musiikkia pitää nimenomaan kuunnella, ja pysähtyä sen äärelle, eikä tehdä samalla oikein mitään muuta. Taustamusiikkina ja koko ajan jotain muuta touhuten ja muuhun keskittyen tuo menettää vaikutuksensa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy