Kokoomus

  • 1 509 152
  • 12 663

Fordél

Jäsen
Toivakka ei lähde, koska se on Mikkelistä. Vai onko siellä vaalipiirissä joku toinen ministeripaikan arvoinen? SGL, turhaa paskaa saanut niskaan. Tehnyt tarvittavat ratkaisut, jotka on pitänyt tehdä. Hattua päästä.

Kaakkois-Suomen vaalipiiristä, johon Mikkeli kuuluu, on jo kaksi ministeriä hallituksesta: Jari Lindström ja Kimmo Tiilikainen. Mikkeli ja vaalipiiri ei ole siis mikään este Toivakan kierrättämiselle. Eikä taida olla mikään muukaan. Itse asiassa Vaasan vaalipiiristä ei taida olla tällä hetkellä yhtään ministeriä, joten se huomioiden + osaaminen ja kokemus niin Paula Risikko voisi olla varteenotettava nimi vaikka sisäministeriksi, jos Stubb siirtyisi Toivakan tilalle. Veikkaan kuitenkin, että Stubb ei jatka ministerinä.

Itse toivoisin, että Orpo laittaisi koko pakan uusiksi ja valitsisi Stubbin sijaan ministereiksi osaavimmat ja hyvällä kokemuksella varustettuja kokoomuslaisia. Kun katsoo kokoomuksen eduskuntaryhmää, niin kovin montaa hyvää ministerinimeä ei nouse esille. Lähinnä Risikko ja Sarkomaa, kenties myös Tolvanen ja Satonen. Ryhmän ulkopuolelta löytyy toki Vapaavuori.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaakkois-Suomen vaalipiiristä, johon Mikkeli kuuluu, on jo kaksi ministeriä hallituksesta: Jari Lindström ja Kimmo Tiilikainen. Mikkeli ja vaalipiiri ei ole siis mikään este Toivakan kierrättämiselle. Eikä taida olla mikään muukaan.

Kumpikaan noista ei ole kokoomuksen ministeri. Ja vielä se, että Toivakkahan oli Orpon puolella noissa vaaleissa, joten mielenkiintoista kyllä olisi jos hänet nakattaisiin pihalle. Tosin sinänsä ihan sama, tuskin Suomi menettäisi mitään vaikka Toivakka lähtisi kiertoon.
 

Fordél

Jäsen
Kumpikaan noista ei ole kokoomuksen ministeri. Ja vielä se, että Toivakkahan oli Orpon puolella noissa vaaleissa, joten mielenkiintoista kyllä olisi jos hänet nakattaisiin pihalle. Tosin sinänsä ihan sama, tuskin Suomi menettäisi mitään vaikka Toivakka lähtisi kiertoon.

Ei ole, mutta hallitusta kasatessa koitetaan pitää huolta, että ministereitä on eri vaalipiireistä ja sukupuolijakauma on suurin piirtein tasan. Sillä on siis jotain merkitystä, että mistä vaalipiireistä ministereitä ylipäänsä on. Sen sijaan sun perustelu ei toimi, koska on myös monta vaalipiiriä, jossa ei muutenkaan ole juuri kokoomuksen ministeriä. Mikkeli tai vaalipiiri ei merkkaa siinä, pidetäänkö Toivakasta kiinni vai ei.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Fordél , me ollaan sitten tästä eri mieltä ja sillä hyvä. Minä en usko että Toivakkaa vaihdetaan kehenkään. Ja taitaa olla aika varmaa, ettei myöskään SGL ole lähdössä mihinkään, hän kun on edelleen puolueen vpj tämänkin päivän jälkeen ja vpj:n heittäminen hallituksesta ulos olisi aika mielenkiintoinen veto Orpolta.
 

Fordél

Jäsen
@Fordél , me ollaan sitten tästä eri mieltä ja sillä hyvä. Minä en usko että Toivakkaa vaihdetaan kehenkään. Ja taitaa olla aika varmaa, ettei myöskään SGL ole lähdössä mihinkään, hän kun on edelleen puolueen vpj tämänkin päivän jälkeen ja vpj:n heittäminen hallituksesta ulos olisi aika mielenkiintoinen veto Orpolta.

En minäkään ole heittämässä väkipakolla Toivakkaa pois hallituksesta. Voi olla hyvinkin, että jatkaa. Olen vain eri mieltä siitä, mitkä ovat perusteet, mikäli Toivakka jatkaa hallituksessa. Perustelut eivät löydy siitä, että hän on Mikkelistä ja mikä on hänen vaalipiirinsä.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Omasta mielestäni paras ratkaisu olisi, että Orpo jatkaisi sisäministerinä, ja nimittäisi Lepomäen valtiovarainministeriksi. Orpo ei selvästi ole valtiovarainministerin tehtävien tasalla, vaikka koulutuksenkin sitä pitäisi tukea. Sisäministerinä hän on kuitenkin arvostettu, joten hyvä johtaja työllistäisi jokaiseen tehtävään parhaan mahdollisen henkilön, vaikka perinteisesti joku virka jollekin olisi kuulunutkin. Lepomäki olisi puolestaan juuri oikea henkilö osaamisensa puolesta hoitaman tuota salkkkua. Kannatuskin oli kuitenkin kohtuu korkealla tasolla.

Kookoomuksen piireissä Antti Häkkänen on todella pidetty, ja hän voisikin olla musta hevonen vapaalle salkulle. Vpj- äänestyksessä sai lähes kaikilta äänen. Kuulin jonkun katkeran Stubb-kannattajan myös sanovan, että Orpo oli luvannut ministerisalkun Hjallikselle...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Omasta mielestäni paras ratkaisu olisi, että Orpo jatkaisi sisäministerinä, ja nimittäisi Lepomäen valtiovarainministeriksi. Orpo ei selvästi ole valtiovarainministerin tehtävien tasalla, vaikka koulutuksenkin sitä pitäisi tukea.

Tällaisella tempulla Orpo osoittaisi itse oman heikkoutensa heti puoluekokouksen jälkeen, sillä puolueen puheenjohtajan kuuluu ottaa ykkössalkku. Orpo on kuitenkin opiskellut taloustieteitä, joten hänellä pitäisi olla jotain osaamista kyseiseen tehtävään ja poliittiselta osaamiseltaan on varmasti osaavampi kuin Lepomäki.

Jään odottamaan palstan kokoomuslaisten kommentteja Ilkka Suomisen mielipiteeseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mun silmin Stubb vaihtui stubbiin. Stubbissa oli sentään edes karismaa, stubb on kuin keskiverto, keski-ikäinen keskivirkamies. Sellaista ilmeisesti haettiin, ja sellainen saatiin. Ihmettelen, mikä Kokoomustodellisuudessa muuttuu. Stubb teki kaiketi virheen kun ei huhujen mukaan kuunnellut kansanedustajia ja piirijohtajia, joita uusi stubb kuuntelee ja veivaa tuuliviirinä kantansa sen mukaan, mitä nämä puhuvat ja ajattelevat.

Pysyn mielelläni RKP:ssä. Ehkä joku päivä Kokoomuksessakin nousee valtaan joku muu kuin orpostubb, joka ei pystynyt edes kertomaan, mitä tarkoittaa sillä keskiluokalla, josta hän oli niin huolissaan.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Tällaisella tempulla Orpo osoittaisi itse oman heikkoutensa heti puoluekokouksen jälkeen, sillä puolueen puheenjohtajan kuuluu ottaa ykkössalkku. Orpo on kuitenkin opiskellut taloustieteitä, joten hänellä pitäisi olla jotain osaamista kyseiseen tehtävään ja poliittiselta osaamiseltaan on varmasti osaavampi kuin Lepomäki.

Jään odottamaan palstan kokoomuslaisten kommentteja Ilkka Suomisen mielipiteeseen.
Olen kokoomuslainen, mutta en koe kokoomuslaisuutta miksikään uskonnoksi, jossa minun on seurattava puolueen tai sen paavien linjaa. Toivoisin Kokoomuksen olevan enemmän markkinaliberaali kuin nyt, mutta siitä huolimatta, koen sen ainakin valtapuolueista olevan lähimpänä minun linjaa, joten olen sen jäsen ja äänestäjä.

Viitaten aiempaan aiheeseemme, on minun myönnettävä, että en ymmärrä polittiikkaa erityisen hyvin. Vähän se on tosin alkanut avautumaan, kun olin mukana muun muassa puoluekokouksessa. Tähän asti olen ajatellut, että paikat täytetään sen mukaan, kuka joko vastaa omaa ideologiaa parhaiten tai kenen odotetaan tekevän työnsä parhaiten. Todellisuudessahan on mietittävä sekä omaa poliittista napaa, että puolueen kansallista kannatusta. Mielestäni tämä on älyllisesti köyhää ja laiskaa.
 

Fordél

Jäsen
Tällaisella tempulla Orpo osoittaisi itse oman heikkoutensa heti puoluekokouksen jälkeen, sillä puolueen puheenjohtajan kuuluu ottaa ykkössalkku.

Tästähän on sinänsä turha keskustella, koska Orpo ottaa valtiovarainministerin salkun. Asia ei ole kuitenkaan ihan noin yksioikoinen kuin esität. Kaikki riippuu vallitsevasta tilanteesta. Esimerkiksi Sauli Niinistö teki aikanaan ihan oikein, kun antoi Viinasen jatkaa valtiovarainministerinä ja otti itse oikeusministerin salkun. Siinä kohdin puheenjohtaja ei osoittanut heikkoutta. Toki nyt ei ole vastaavanlaista tilannetta, mutta en usko, että jos Orpo kutsuisi valtiovarainministeriksi jonkun selkeästi itseään pätevämmän, se heikentäisi automaattisesti Orpon johtajuutta. Ongelma vaan tuppaa olemaan siinä, että PM-VM muodostavat hallitustyöskentelyn kannalta keskeisimmän kaksikon, minkä vuoksi Orpon on käytännössä pakko ottaa VM:n salkku.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tällaisella tempulla Orpo osoittaisi itse oman heikkoutensa heti puoluekokouksen jälkeen, sillä puolueen puheenjohtajan kuuluu ottaa ykkössalkku.

Miksi kuuluu? Sauli Niinistö ei kokoomuksen puheenjohtajaksi noustuaan 1994 ottanut mitään salkkua, vaikka kokoomus oli hallituksessa ja vielä vaalien 1995 jälkeenkin Niinistö otti itse kevyemmän oikeusministerin salkun Viinasen jatkaessa valtiovarainministerinä. Vasta 1996 Niinistö otti puolueen ykkössalkun itselleen.

Edit: Fordel näköjään oli jo sivunnut samaa asiaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tästähän on sinänsä turha keskustella, koska Orpo ottaa valtiovarainministerin salkun. Asia ei ole kuitenkaan ihan noin yksioikoinen kuin esität. Kaikki riippuu vallitsevasta tilanteesta.

Asia olisi varmasti ollut toisin, mikäli Vapaavuori olisi palaamassa kotimaan politiikkaan. Mutta kun Orpo haastoi nykyisen valtiovarainministerin, olisi ollut aika erikoista, että pj-vaalin hävinnyt olisi jatkanut entisessä pestissään. Viinanen ei muistaakseni ollut kokoomuksen puheenjohtaja valtiovarainministerinä ollessaan. Lepomäen kohdalla painoarvoa on enemmän varmaan sillä, että kokoomuksessa arvostetaan poliittista kokemusta ministerinimityksissä. Eli kun valtiovarainministeriksi ei käy Vapaavuori, Lepomäki, eikä Stubb, niin kuka vielä olisi mennyt Orpon ohi?
 

Fordél

Jäsen
Asia olisi varmasti ollut toisin, mikäli Vapaavuori olisi palaamassa kotimaan politiikkaan. Mutta kun Orpo haastoi nykyisen valtiovarainministerin, olisi ollut aika erikoista, että pj-vaalin hävinnyt olisi jatkanut entisessä pestissään.

Kyllä, tässä kohdin Orpon oli oikeastaan pakko siirtyä VM:n pestiin. Muissa tilanteissa päätös olisi voinut olla toinen eikä kyse olisi ollut heikkoudesta. Esimerkiksi jos Stubb olisi ollut ulkoministeri ja hävinnyt pj-vaalit (epätodennäköinen skenaario), Orpo ei olisi välttämättä ottanut painavinta vapaata salkkua vaan todennäköisesti jatkanut sisäministerinä ja kutsunut UM:n pestiin jonkun toisen henkilön. Tai jos VM:n olisi ollut se "viinanen II".

Viinanen ei muistaakseni ollut kokoomuksen puheenjohtaja valtiovarainministerinä ollessaan.

Ei tosiaan ollut vaan Niinistö tuli puheenjohtajaksi Salolaisen jälkeen.

Lepomäen kohdalla painoarvoa on enemmän varmaan sillä, että kokoomuksessa arvostetaan poliittista kokemusta ministerinimityksissä. Eli kun valtiovarainministeriksi ei käy Vapaavuori, Lepomäki, eikä Stubb, niin kuka vielä olisi mennyt Orpon ohi?

Tässä tilanteessa ei oikein kukaan muu kuin Vapaavuori, mutta koska hänkään ei ole mikään "viinanen" eikä ollut valmiiksi VM:n pestissä niin käytännössä ei kukaan mene edes spekulaatiotasolla Orpon ohi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kannattaa muistaa sekin, että koko Suomen perustuslaki on uusiutunut sitten 1994 ja pääministerin valta on huomattavasti korostunut. Kun eduskuntavaaleja nykyään pidetään suurimman puolueen osalta aika puhtaana pääministerivaalina, mitä toki ihmettelen, ei oikein puolueen puheenjohtajana enää voi tehdä Niinistöjä ja ottaa kevyempää salkkua.
 

Fordél

Jäsen
Kannattaa muistaa sekin, että koko Suomen perustuslaki on uusiutunut sitten 1994 ja pääministerin valta on huomattavasti korostunut. Kun eduskuntavaaleja nykyään pidetään suurimman puolueen osalta aika puhtaana pääministerivaalina, mitä toki ihmettelen, ei oikein puolueen puheenjohtajana enää voi tehdä Niinistöjä ja ottaa kevyempää salkkua.

Niin nythän ei kokoomuksen kohdalla puhuta pääministeripuolueesta eikä edes toiseksi suurimmasta puolueesta. Kyllä pienempien puolueiden puheenjohtajat voivat ottaa muitakin salkkuja kuin ihan sen kovimman. Johan näin teki Soini.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Miksi kuuluu? Sauli Niinistö ei kokoomuksen puheenjohtajaksi noustuaan 1994 ottanut mitään salkkua, vaikka kokoomus oli hallituksessa ja vielä vaalien 1995 jälkeenkin Niinistö otti itse kevyemmän oikeusministerin salkun Viinasen jatkaessa valtiovarainministerinä. Vasta 1996 Niinistö otti puolueen ykkössalkun itselleen.

Edit: Fordel näköjään oli jo sivunnut samaa asiaa.
Toisaalta Ville Itälä teki aikoinaan Kokoomuksen puheenjohtajana oman poliittisen itsemurhansa pysyttelemällä sisäministerinä "ison politiikan" ulkopuolella.
Toki tuo on Kokoomuksessa tietynlainen perinne. Myös Ilkka Suominen ja Pertti Salolainen pyörivät aikoinaan hallituksissa riviministereinä vaikka olivat puolueen puheenjohtajia.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje

Fordél

Jäsen
Orpo tarjosi Stubbille ulkomaankauppa- ja kehitysministerin salkkua, mutta Stubb ei ottanut tätä vastaan. Näin ollen näyttää siltä, että Toivakka vaihdetaan.

En tiedä, kuinka korrektia oli Toivakkaa kohtaa, että Stubb toi nyt tämän tarjouksen esille. Ei ainakaan paranna luottamusta Toivakkaa kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, onhan tuo Stubbin kannalta toki ilmainen tapa ilmoittaa etsivänsä töitä isommalle joukolle kerralla. Ensin vähän lomaillaan kansanedustajan kesäloma ja sitten syksyllä siirrytään jonnekin EU-virkaan, mitäköhän olisi vapaana?
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Taso Suomen hallituksessa nousi olennaisesti Stubbidon poistuttua. Taitaa alkaa seuraavan suojatyöpaikan haku EU-komission palveluksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös