Mielestäni YLE:n tulisi sijoittaa käytännössä kaikki rahansa kotimaisiin tuotantoihin. Ei siitä ole montaa vuotta, kun YLE esim osti jotain HBO:n laatusarjojen oikeuksia joita sitten esitettiin iltayhdeltätoista (samaan aikaan kun ne oikeat katsojat olivat jo ne sarjat katsoneet HBO:n streamauksesta). Tuollaiset ostot mielestäni nimenomaan vääristää kilpailua, ja samalla toki myös on mielestäni ihan huonoa bisnestäkin. Yleisradioyhteistyön kautta saadaan kuitenkin pilkkahintaan laadukkaita brittiläisiä, ruotsalaisia ja saksalaisia sarjoja ja dokumentteja näytettäväksi, ja tätä yhteistyötä tulee vaalia mielestäni vieläkin enemmän.Se, että YLE tuottaa ja ostaa myös ns "viihdettä", niin sen olen valmis sallimaan, sillä edelleen olen sitä mieltä, että myös persaukisella on oikeus katsella töllöä. YLE kuitenkin myös rahoittaa kaupallistakin puolta noilla ostoillaan, joten ei se raha vain julkisille toimijoille valu, vaan lähtee välillisesti myös siis sinne kaupalliselle puolelle, jonka en juurikaan usko siellä itkettävän.
Ainoa muutos, jonka ehdottomasti YLE:n toimintaa haluaisin, olisi kaikenlaisten poliittikkojen heivaaminen huishelvettiin mistään virasta tai suhteesta YLE:en, sekä ottaisin sen täydellisesti pois poliittisesta vaikutuksesta, sillä jatkuva uhkailua poliitikkojen toimesta on jotenkin niin saatanallisen säälittävää touhua, että tuntee jo melkoista myötähäpeää siitä(kin) touhusta.
Toki sieltä voi johtoa tinkiä, ja käyttää nekin rahat uuteen tuotantoon ja laatuohjelmien ostoihin.
Nykyisin myös urheilukilpailuita jaetaan tasaisemmin toimijoiden kesken, ja olisin edelleen valmis tinkimään kyllä myös urheilutarjonnasta YLE:n osalta, erityisesti siis jostain futiksen MM-kisoista, Olympialaisista jne. En toki valita siitä, että niitä on tarjolla myös niille, joilla ei maksukanavia ole, mutta nykyaikana urheilu alkaa jo olemaan maksullista, ja onko sitten nyt jos puhutaan rahapulasta, niin YLEn tehtävä näyttää näitä?
Olen ehdottomasti samaa mieltä tuosta poliittisesta eriyttämisestä. Jo nyt on nähtävillä sitä, että tietyt toimijat haluavat vaientaa ja muuttaa sekä YLEn uutistoimintaa, että viihteellistä sisältöä, ihan siksi että se ei sovi heidän omaan ahdasmieliseen maailmaansa.