Ymmärrän hyvin molempia näkökulmia, mutta kun tietää, miten tämä yhteiskunta toimii, voin sanoa, että tappioksi tämä tulee normaalille keskiluokkaiselle työntekijälle kääntymään, etenkin jos sattuu olemaan lapsiakin talossa (itselläni on kolme, kohta neljä).
Satsaan perheeni terveyteen aika paljon rahaa. Syömme terveellisen ja monipuolisen ruoan lisäksi vitamiineja, jotta vastustuskyky olisi maksimaalinen. Itse urheilen paljon, ja maksan itse lihashuollostani melko paljon rahaa sekä kulutan venyttelyyn aikaa, jotta olisin työkykyinen mahdollisimman usein. Teen siis paljon sen eteen, etten olisi turhaan sairaslomalla.
Tämä Kokoomuksen esitys on kuin märkä rätti vasten kasvoja. Se ei sitä olisi, jos tämän heidän esityksensä vastakohtana, terveet saisivat parempaa palkkaa, mutta me kaikki tiedämme, että näin ei tule olemaan, vaan tuo ylimääräinen säästö tulee satamaan kokonaisuudessaan työnantajien laariin.
Ja jos nyt sitten mietitään näitä "kustannuksia", joita ainakin valtion organisaatioissa sairaslomista tulee. Minun työpaikallani, jos joku sairastuu, lähtökohta on, että ketään ei oteta tilalle, ellei vahvuus ole alle minimitason. Silloinkin otetaan, jos joku sattuu tulemaan ylitöihin (hyvin harvinaista nykyään). Toisin sanoen, jäljelle jääneet tekevät töitä sitten enemmän.
Yhteistyöviranomaisorganisaatiolla on vielä huonommin asiat, eli jos heillä joku sairastuu, ketään ei oteta tilalle, vaan sitten jätetään yksi auto enemmän talliin, ja mennään vähän pienemmällä porukalla se työvuoro sitten.
Toisin sanoen tämä esitys karenssipäivästä ja yleisestä sairasajan palkan alentamisesta on huono, koska se tulee johtamaan siihen, että me työntekijät teemme työtä sitten sairaanakin. Onko siinä mitään järkeä?
Ja jos tätä etuisuutta aletaan vähentämään väärinkäytösten vuoksi, niin olisi suotavaa, että sama tehdään sitten myös ihan kaikkien muidenkin tukien ja etuisuuksien osalta. Itseäni kun vituttaa lähinnä se, että kaikki kaatuu aina keskiluokan maksettavaksi.