Ainakin helmikuussa oli tukipaketin puolella. Julkaisi tällä viikolla jonkun kirjoituksen aiheesta, mutta jäi maksumuurin taakse se teksti joten en tiedä sisältöä.
Siinä vaiheessa, kun taloustiede ei enää mahdu tupakkiaskin kanteen selitykseksi tai keskiluokan syvien rivien arkijärjen piiriin niin sitä ei vain noteerata, s'oon silloon vaan jonkinlaasta kommunismia. Tämän on näin keynesiläisenä saanut useastikin huomata. Ihan sama mitä sanoo. Ja tässä asiassa Valtonen ja Vapaavuori ovat siis täsmällisen oikeassa ja niin olisi Kokoomus puolueenakin, jos olisi hallituksessa. Mutta kun on oppositiossa Petterin "johdolla" ja osa kansanedustajista ihan persuuntunut ja tyhmentynyt niin näin mennään iloisesti tyhjää äänestäen eteenpäin. (Siis mitenkään tästä elvytyspaketista innostumatta, notta eihän se hyvä ole, mutta silti valtavasti parempi kuin vaihtoehtonsa tässä valuvikaisen euron ikeessä.) Kykypuolueelta voisi toivoa ryhtiä kannattaa epäsuosittujakin asioita, jos ne kaiken asiantuntemuksen valossa ovat parhaita tarjolla olevia vaihtoehtoja. Vaan ei, pitää yrittää epätoivoisesti kamppailla suurin piirtein valheellisen populismin Euroopan mestareita vastaan näiden omilla aseilla. Äläkää menkö sinne, kokoomuslaaset...Valtonenkin taisi Hesarissa puhua jopa jaa-äänen olevan mahdollinen. Vartiainenhan lupasi kääntää kaikki kivet paketin pelastamiseksi. Jännä muuten, että monille ei tässä kohtaa kelpaa tämän muuten kuulemma niin ylivertaisen talouskaksikon näkemys siitä, miten on järkevintä toimia...
Ei ole suoraan sanonut, mitä tekee uudessa tilanteessa. Valtosen mukaan Kokoomus vaati kesällä 2020 hallitukselta elvytyspakettiin muutoksia, joilla olisi kuljettu kohti no bail outia, josta on siis livetty jo aiemmin. Hallitus ei Kokoomuksen kantoja huomioinut, joten Kokoomus katsoo, että kantakoon hallitus vastuunsa.Mikä muuten on Valtosen kanta EU-tukipaketin suhteen. Äänestääkö kyllä, ei vai periaatteen ihmisenä tyhjää?
Jep, tolkun kokoomuslainen. En ole läheskään kaikista asioista samaa mieltä, mutta Vapaavuoresta tulee kyllä sellainen mielikuva, että on valmis järkeviin ratkaisuihin, eikä ole mikään halpahintainen populisti tai halpahintaisen populismin kosiskelija. Surullista on katsoa tätä Kokoomuksen venkoilua ja kieroilua tämän elvytyspaketin suhteen. Kai siellä oppositiossa seura tekee kaltaisekseen.Tässä yksi syy, miksi pidän Vapaavuoresta, vaikka en hänen kanssaan kaikesta samaa mieltä olekaan. Löytyy näkemys ja pallit.
Puoluejohtajana hän todennäköisesti pistäisi stopin kokoomuksen nykyiselle sekundapersu-politiikalle. Tosin Jan taitaa tähdätä presidentiksi ja jättää päivänpolitiikan heikkotahtoisemmille ”valtiomiehille”, kuten tyhjä-ääni-Orpolle.
![]()
EU | Jan Vapaavuori: Kokoomuksella ei pitäisi olla mitään muuta mahdollisuutta kuin äänestää EU-paketin puolesta
”Päivänpoliittinen peli ja muiden poliittisten liikkeiden pelko ohjaavat toimintaa sen sijaan että päätöksiä tehtäisiin omien arvojen ja ihanteiden pohjalta”, pormestari sanoo HS:n haastattelussa.www.hs.fi
Näinkin voi olla, mutta toisaalta Vapaavuori ei istu eduskunnassa tai joudu miettimään mitään ryhmäkurikysymyksiä.Tässä yksi syy, miksi pidän Vapaavuoresta, vaikka en hänen kanssaan kaikesta samaa mieltä olekaan. Löytyy näkemys ja pallit.
Pätkin hieman.Siinä vaiheessa, kun taloustiede ei enää mahdu tupakkiaskin kanteen selitykseksi tai keskiluokan syvien rivien arkijärjen piiriin niin sitä ei vain noteerata, s'oon silloon vaan jonkinlaasta kommunismia. Tämän on näin keynesiläisenä saanut useastikin huomata.
Kyllä tuolle elvytyspaketille löytyy paljon kannatusta. Suomessa on kuitenkin EU:n suhteen tyytyväisyys melko korkealla, minkä lisäksi elvytykseen suhtaudutaan kohtuullisen hyväksyvästi.Totta tuokin, mutta en pitäisi tuota tukipaketin puolustamista varsinaisesti suosittuna ideana. Pikemminkin päinvastoin.
Tämä on sellainen pitkäaikainen pohdinnan aihe, mille on perusteensa. Itse olen taipunut ajattelemaan, että jakaantumista ei tule, koska liberaalien määrä on niin pieni.@Walrus21 olen pohtinut voisiko Kokoomus myös olla lähellä pistettä jossa puolue jakautuu kahtia; ensimmäinen joukko oikeistoliberaaleja kaupunkilaisia (Vapaavuori-Valtonen porukka) ja toinen porukka sitten maakuntien kypäräpappijengi wannabepersuilla höystettynä (Häkkänen-Rydman jne)?
Kokoomus on etujärjestöpuolue, EK:n poliittinen siipi, pro-business, satunnaisesti pro-market. Vaikea nähdä, että siellä kumpikaan ideologinen liukuma, persuuntujat tai aidot talousliberaalit, olisi niin vahva, että pystyisi muodostamaan perustan uudelle puolueelle. Orpo on antanut heikkona johtajana puolueen ajelehtia, mutta eiköhän seuraajansa ole kompetentimpi ja pystyy esittämään jonkinlaisen keskitien linjan, jonka ympärille puolue sitten ryhmittyy.@Walrus21 olen pohtinut voisiko Kokoomus myös olla lähellä pistettä jossa puolue jakautuu kahtia; ensimmäinen joukko oikeistoliberaaleja kaupunkilaisia (Vapaavuori-Valtonen porukka) ja toinen porukka sitten maakuntien kypäräpappijengi wannabepersuilla höystettynä (Häkkänen-Rydman jne)?
Sitten kun se pääsee takaisin hallitukseen niin se alkaa taas kannattamaan sitä - tai siis varmasti löytyy jokin kosmeettinen muotoilu, mikä retorisesti vähän säästää kasvoja. Olen pettynyt tähän avoimeen populismiin, mutta kai se sitten on vaalitaktisesti järkevää.Kokoomus ei kannata velkojen yhteisvastuullistamista.
Sitten kun se pääsee takaisin hallitukseen niin se alkaa taas kannattamaan sitä - tai siis varmasti löytyy jokin kosmeettinen muotoilu, mikä retorisesti vähän säästää kasvoja. Olen pettynyt tähän avoimeen populismiin, mutta kai se sitten on vaalitaktisesti järkevää.
Hyvä näin. Ei Suomessa oikeistolaisia puolueita muita olekaan.Eihän Kokoomuksen sisällä ole muita yhteisiä nimittäjiä kuin talouspolittiikka ja sekin lienee nykyisellään enemmän toiveunta. Nimensäkin mukaisesti se kokoaa yhteen kaikenlaista sakkia arvojanan koko pituudelta.
Jep, mutta tässä sitten tarvittaisiin sitä poliittista rohkeutta. EU ei oikein ole vahvoilla kantimilla, jos asioita saadaan eteenpäin vain jos niitä ei kutsuta niiden oikeilla nimillä ja tehdään kaikenlaisia temppuja, että ratkaisut voitaisiin edes jotenkin muodollisesti nähdä nykyisiin puitteisiin mahtuvina. Ei sitten pitäisi samalla ihmetellä, että miksi EU on niin epäsuosittu (paitsi esim. meillä, joita itäraja maltillistaa huomattavasti kriittisyyden osalta, paitsi siis perssuomalaisia). Ei ole erityisen mieltäylentävää seurata tätä nykyistä keskustelua, jossa on tarjolla joko populistinen silmitön valehtelu ja vääristely tai sitten Euroopan poliittisten eliittien pelkuruus ja, kyllä, myöskin vääristely ja osin jopa valehtelu. Ei näin voi loputtomiin jatkaa.Paketti on kuitenkin aidosti ongelmallinen keskustaoikeistolle EU:n sisällä. Ei Kokoomus ole ainoa ja Suomi ainoa maa, jossa vastaava puolue äänestää tyhjää. Kysymys ei ole haluttomuudesta antaa apua tai haluttomuudesta olla vahvistamatta EU:n yhteisiä talousrakenteita.
Vesa Vihriälä puki ongelman sanoiksi vapaasti muistista kaivaen: kun näistä ei koskaan puhuta avoimesti ja kerrota mistä on kysymys. Vaan heitetään paketti eteen ja sanotaan, että Suomen talouden kannalta hyvä paketti, joka ei kasvata yhteisvastuullisuutta, hyväksykää se. Todellisuus on sitten toinen sekä Suomen talouden että yhteisvastuullisuuden kannalta.
Tuo olisi muuten hyvä skenaario maalle. Epäilenpä että Rydman muiden esteiden lisäksi näkee itsensä liian tolkullisena, että pääsisi siellä puheenjohtajaksi asti. Ministeriksi toki heittämällä.Kysymys ei ole esitetty minulle, mutta usein olen pohtinut, miksi esim. Ville Rydman ei loikkaa persuihin. Ideologinen pohja olisi solidisti sopiva ja hän pystyisi persujoukoissa helposti etenemään puoluejohtajaksi ja mahdollisesti pääministeriksi saakka. Valmis puolue, jolla on kokoomusta suurempi kannatus, olisi aivan kypsä kaapattavaksi. Hallis tuskin elämänmittaista uraa
Mitäs laitaa Liiike Nyt, Avoin puolue ja Liberaalit edustavat?Hyvä näin. Ei Suomessa oikeistolaisia puolueita muita olekaan.
Tuohan on täysin itsestäänselvää - ei sieltä pelottava ja hirmuinen Petteri Orpo sen enempää saa kuin joku Sanna Marin tai Juha Sipilä, ehkä jopa vähemmän. Hämmästyin jo sitä epäluottamuslausetta ja olen todella ollut äimänä tästä tyhjän äänestämisestä. Aika helppohintainen ja naurettava valinta.Tuossa Vapaavuoren haastiksessa on eräs hyvin olennainen lause:" On täyttä humpuukia ajatella, että jos joku muu puolue olisi ollut hallituksessa, se olisi onnistunut neuvottelemaan olennaisesti paremman diilin".
Tuossa Vapaavuoren haastiksessa on eräs hyvin olennainen lause:" On täyttä humpuukia ajatella, että jos joku muu puolue olisi ollut hallituksessa, se olisi onnistunut neuvottelemaan olennaisesti paremman diilin". Tätä olen itsekin koittanut tuoda esiin, ja merkitys myös tuossa sanassa olennaisesti. Painotukser Suomen osalta olisivat tietysti hieman muuttuneet vaikkapa Kokoomuksen johdolla. Tuolla asialla politikoidaan meillä aika runsaastu, ja moni tuon myös ostaa.
Sinänsähän tässä olisi niin iltalypsyn paikka että kai meissä jokaisessa suomalaisessa herää pieni maalaisliittolainen... Olisiko vaikka jotain mukavaa pientä tai keskikokoista virastoa kuleksimassa vapaana, laitetaanpas Helsinkiin. Ai niin, Keskusta on hallituksessa, laitetaan sitten Kajaaniin, mutta anyways.Nyt Merkel kävi keskusteluja Marinin kanssa, ymmärtääkseni edustajiensa kautta myös ennen tapaamista.