Tällä hetkellä keskilinjan yleispuolueeksi asemoituminen ei toimi, kun tuollainen ei puhuttele mitään kansanosaa. Kokoomuksen tulisi ottaa reilu loikka oikeistopuolueeksi, pois keskustasta.
Omasta mielestäni Kokoomus pokkaa jo nyt melko hyvällä prosentilla otettavissa olevat oikeistoäänet. Itse lähtisin profiloimaan Kokoomusta vielä vahvemmin asutuskeskuspuolueeksi ja haastamaan erityisesti Vihreiden äänestäjäkuntaa (ja ehkä hieman demareita). Toisin sanoen, miettisin mistä olisi realistista pokata uusia äänestäjiä. Tavoitteen tulisi olla isoimmaksi puolueeksi pääsyssä. Vihreissä on kuitenkin tapahtunut iso sukupolven vaihdos, ja samalla linja on luisunut lähemmäksi vasemmistoa ideologisella tasolla. Uskon, että Vihreissä on paljon äänestäjäkuntaa, jotka eivät ole tyytyväisiä puolueen toimintaan (itse olen elävä esimerkki, ja luiskahtanut kohti Kokoomusta ilman isompaa kosiskelua). Vihreissä on aina ollut aktivismia, mutta samalla se on mielestäni tehnyt tasapainottavaa järkipolitiikkaa. Nyt tätä jälkimmäistä voisi lähteä kyseenalaistamaan.
Demariäänestäjistä osa on varmasti vielä sokaistunut Marinin imagokampanjasta. Kun se laimenee, ja äänestäjäkunta huomaa kuinka vasemmistolaista demaripolitiikka todellisuudessa on, sieltä voi varmasti myös poimia ääniä - ellei ole asemoinut itseään liian etäälle potentiaalisesta kaupunkilaisesta demariäänestäjästä. Maakunnissa demarit vuotaa varmasti keskustan syliin, kun ovat parhaillaan se elementti hallituksessa, joka ei ole vasemmalle kallellaan.
Ja kuinka kaukana Liike Nyt on oikeasti Kokoomuksesta? Onko mahdollista löytää yhteistä säveltä? Harkimo syö kuitenkin parhaillaan Kokoomuksen äänestäjää, varsinkin kun kisataan isoimmaksi puolueeksi pääsystä. Harkimo voisi kysyä itseltään, näkeekö mielummin pääministerinä Marinin, Halla-ahon, vai jonkun Kokoomuslaisen.
Voisiko RKP:n kannattajia herätellä Kokoomuslaisen politiikan perään? Yle teki vuonna 2012 mielipidekyselyn suomenruotsalaisille pakkoruotsista, ja liki 40% suomenruotsalaisista oli valmiita luopumaan pakkoruotsista. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että RKP:n kannattajissa on iso osa ns. ”tapaäänestäjää”, joille kielikysymys ei ole enää mikään kynnys. Voisiko sieltä kalastella äänestäjiä? Kenet he haluavat seuraavaksi pääministeriksi?