Kokoomus

  • 1 533 315
  • 12 745

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siksi onkin Kokoomukselta hyvä veto herkutella esim. tällä lastenvaunuasialla, saavat alemmistakin tuloluokista äänestäjiä jotka eivät muuten kokoomuksen politiikasta hyötyisi.

Ymmärrän hyvin miten vihervasemmistossa epäkohtiin puuttuminen nähdään "herkutteluna".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuo kateellisuus-kortti alkaa olla aika unista tavaraa jo. Sinä rutiset jatkuvasti ay:sta, demareista ja Rinteestä. Johtuuko sekin kateellisuudesta?

Ööö what? Kaumaa ei varmasti äänestä moni Kokoomuslainenkaan, aika ns. kovan linjan mama bisnesmaailma taustalla.

Ja kadehdintaa aivan varmasti herättää se jos mamu-taustaiset kävelevät vastaan sossun maksamissa merkkituotteissa samalla kun itse taistellaan rahan riittävyydestä.

Ehkä joskus joku rohkea tekee tutkimuksen kuinka paljon Suomen sossutoimistossa ilmenee tätä Rockham-syndroomaa jossa viranomaiset eivät uskalla kohdella mamuja samoin kriteerein kuin kantaväestöä rasisti-kortin pelossa.

Nyt kouluja pistetään säppiin, lähes kaikki on myynnissä, lähes kaikesta leikataan, elämisen hinta kallistuu jatkuvasti, niin ihan asiasta kysytään. Kyllä nämä pari Kabban kiveä eli YLE ja mamut, joutaa leikkuriin siinä missä muutkin.

Ensi vuonna, seuraava hallitus. YLEn pyhä lehmä -status kyseenalaistetaan aivan varmasti ensi hallituksen toimesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aihe on kaksinkertainen tabu. Ensiksi koskien maahanmuuttajaperheitä joilla on pikkulapsia, ja toiseksi koskien harkinnanvaraisia sosiaalietuuksia ylipäätään. Molemmat rakkaita asioita heille, joiden mielestä raha tulee seinästä...

Olen muutaman kerran ihmetellyt sosiaalityöntekijöiden toimintaa erilaisissa hankinnoissa. Viimeksi ihmettelin erään nuoren sählymailan hankintaa, hänelle oli ostettu kaupan kallein "vinomaila", vaikka pelaaminen olisi onnistunut selkeästi halvemmallakin. Selitys oli, ettei työaika riitä kontroloimaan kaikkia harkinnanvaraisia hankintoja. Tämä on varmasti totta, on pakko hyväksyä kalliimmat rattaat koska hankintaan ei ole kunnan puolesta työvoimaa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ja kadehdintaa aivan varmasti herättää se jos mamu-taustaiset kävelevät vastaan sossun maksamissa merkkituotteissa samalla kun itse taistellaan rahan riittävyydestä.

Vitutus ja kateus ovat kaksi eri asiaa. Jos supervaunut on työllä ansaittu/maksettu ja siitä nähdään vaivaa, on kyseessä kateus. Mutta jos sossu on ne hankkinut mukisematta ja muille tarjotaan lämmintä kättä tai kierrätyskamaa(Itse tein kovan duunin aikoinani, kun noita uusia/käytettyjä vaunuja kartoitin ja lopulta löytyikin helvetin hyvät ja kohtuulliseen hintaan), niin kyllä tuossa mielestäni vitutuksen aihio täyttyy. Tuskin tämä Kaumakaan millekään somaleille kateellinen ole, vaikka asiasta mainitsikin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen muutaman kerran ihmetellyt sosiaalityöntekijöiden toimintaa erilaisissa hankinnoissa. Viimeksi ihmettelin erään nuoren sählymailan hankintaa, hänelle oli ostettu kaupan kallein "vinomaila", vaikka pelaaminen olisi onnistunut selkeästi halvemmallakin. Selitys oli, ettei työaika riitä kontroloimaan kaikkia harkinnanvaraisia hankintoja. Tämä on varmasti totta, on pakko hyväksyä kalliimmat rattaat koska hankintaan ei ole kunnan puolesta työvoimaa.
Siis what? Saako sossusta rahaa sählymailaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sieltä saa rahaa vain "perustarvikkeisiin". Tää maa on kyllä ihan mätä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siis what? Saako sossusta rahaa sählymailaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sieltä saa rahaa vain "perustarvikkeisiin". Tää maa on kyllä ihan mätä.

Rahaa voidaan myöntää käytännössä mihin tahansa.

"Toimeentulotuen avulla turvataan vähintään perustuslaissa tarkoitettu välttämätön toimeentulo sekä edistetään henkilön ja perheen itsenäistä selviytymistä. Ehkäisevän toimeentulotuen tarkoituksena on edistää sosiaalista turvallisuutta ja omatoimista suoriutumista sekä ehkäistä syrjäytymistä ja pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta."


Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille - Sosiaali- ja terveysministeriö
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kai sieltä saa rahaa mihin tahansa jos osaa asiansa perustella järkevästi, tai omaa sopivan ihonvärin/statuksen.

Kyllähän tuo asia vituttaa varmasti niin köyhiä pätkätyöläisiä/työttömiä kuin rikkaampiakin työläisiä. Tosin eri syistä. Toinen kiroaa kun kantasuomalaisena ei saa samanlaisia etuja kuin nämä ulkomaan vahvistukset ja toinen kiroaa kun joutuu veroja maksamaan niin paljon ja sillä ostetaan tuollaista.

Sinänsä hyvä tämä taloudellinen kurimus, saadaan ehkä vihervasureillekkin järkeä päähän ja toivottavasti järkevämpää talouspolitiikkaa myös Suomeen.

Mutta mielipiteeni on arvoton, koska arvostelen vähemmistöä, olen siis rasisti (vaikka tosiasiassa arvostelen Suomen mätää järjestelmää).

edit. Eikä sählymailan tai lastenrattaiden hankinnassa ole mitään pahaa, siinä sitten on että ostetaanko 20€ maila vai 100€ maila. Tai 100€ rattaat vai 1000€ rattaat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis what? Saako sossusta rahaa sählymailaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sieltä saa rahaa vain "perustarvikkeisiin". Tää maa on kyllä ihan mätä.

Köyhien lasten ja nuorten olisi mahdotonta harrastaa yhtään mitään, mikäli heitä ei tuettaisi harrastusten kuluissa. Salibandymailan hinta palautuu yhteiskunnalle moninkertaisena, mikäli kuuluminen salibandyjoukkueeseen ehkäisee syrjäytymisen. Ja yhteiskunta säästää jo siinä, kun lähiön kovat kundit pelaavat sählyä, eivätkä hajoita koulun ikkunoita.

Kommenttisi kuvaa hienosti monen suomalaisen suhtautumista ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön. Tästä syystä minulla on töitä huostaanotettujen nuorten parissa, mutta homman voisi hoitaa halvemmallakin. Mutta valitettavasti hyvin harva poliitikko uskaltaa ehdottaa miljoonia ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön, koska liian monet äänestäjät ajattelevat tavallasi. On helpompaa laittaa moninkertainen määrä rahaa päihdehoitoon, huostaanottoihin jne. ja paheksua kanssasi pummien touhuja. Niin pääsee valtuustoon tai eduskuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis what? Saako sossusta rahaa sählymailaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sieltä saa rahaa vain "perustarvikkeisiin". Tää maa on kyllä ihan mätä.
Kunpa vain tietäisit, mitä kaikkea sosiaalitoimen tuensaajille on vuosien saatossa kustannettu harkinnanvaraisen tuen muodossa. Saati sitten mitä sossun asiakkaat ovat keksineet pyytää. Ei taida esim. montaa urheiluvälinettä olla, jonka hankintaan ei olisi sponsorointia pyydetty lapselle tai aikuiselle. No ehkei hevospoolomailaa kuitenkaan, mutta vannomatta paras.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Olen muutaman kerran ihmetellyt sosiaalityöntekijöiden toimintaa erilaisissa hankinnoissa. Viimeksi ihmettelin erään nuoren sählymailan hankintaa, hänelle oli ostettu kaupan kallein "vinomaila", vaikka pelaaminen olisi onnistunut selkeästi halvemmallakin. Selitys oli, ettei työaika riitä kontroloimaan kaikkia harkinnanvaraisia hankintoja. Tämä on varmasti totta, on pakko hyväksyä kalliimmat rattaat koska hankintaan ei ole kunnan puolesta työvoimaa.

Ainakin Helsingissä on hintataulukko, jonka mukaan mennään ja sen mukaisesti myönnetään.

Tässä kohdin "nuori" on varmastikin yhtä kuin lapsi ja omasa mielestä on hyvä, että vanhempien köyhyys ei ole lapsen liikunnan ja harrastamisen esteenä. Tämäkin raha tulee moninkertaisesti takaisin siinä vaiheessa, kun lapsi kasvaa ja integroituu yhteiskuntaan, eikä syrjäytymistä pääse tapahtumaan. Toki, jos kyseessä on todellakin hintava maila on mielestäni sosiaalityöntekijä menetellyt väärin, tai Porin (?) sosiaalitoimen pohdittava miten parannetaan asiakkaiden tasa-arvoa. Näissäkin asioissa putkinäköisyys vaikeuttaa kokonaiskuvan näkemistä.

Lastenvaunujen osalta Helsingissä myönnetään yleensä lainaksi kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen ne palautetaan ja annetaan (sosiaaliviraston toimesta) eteenpäin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Köyhien lasten ja nuorten olisi mahdotonta harrastaa yhtään mitään, mikäli heitä ei tuettaisi harrastusten kuluissa. Salibandymailan hinta palautuu yhteiskunnalle moninkertaisena, mikäli kuuluminen salibandyjoukkueeseen ehkäisee syrjäytymisen. Ja yhteiskunta säästää jo siinä, kun lähiön kovat kundit pelaavat sählyä, eivätkä hajoita koulun ikkunoita.
Kiitos selvennyksestä. Jostain syystä ajattelin 20 - 30 vuotiasta peruspummia, joka on tämän mailan saanut sossusta. Ehkä tällaisia ihmisiä on liikaa omassa tuttavapiirissäni, enkä katsonut tilannetta laajemmin. Kuvailemassasi tapauksessa salibandymailan maksaminen on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää, ja olet muutenkin mielestäni jäljillä kun olet puhunut ennakoivista toimista lasten syrjäytymistä vastaan. Itse olin nyt hetken hakoteillä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Useimpien kuntien kohdalla kannattaa muistaa että pakolaisista aiheutuvat kulut saa laskuttaa kolmen vuoden ajan suoraan valtiolta. Täten on perusteltua antaa tukea aivan perkeleesti koska se ei ole keltään pois.

Päinvastoin - tällä tapaa voidaan tukea paikallista elinkeinoelämää kun ne Concordin hiilikuituisen vaunut haetaan paikallisesta liikkeestä ja sen pari tonnia ei ole pois kunnan budjetista.

Perunanenien kuluja ei taas voida periä keneltäkään ja se on kunnalta pois.

En usko että kyse on rasisminpelosta vaan ihan rahoitusmallista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis what? Saako sossusta rahaa sählymailaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sieltä saa rahaa vain "perustarvikkeisiin". Tää maa on kyllä ihan mätä.

Muutama vuosi sitten nyt jo kuopattu City-lehti teki jutun sosiaalipummeista. Joku toinen ehkä muistaa paremmin, mitä kaikkea pummit kertoivat sieltä saaneensa, mutta muistelisin että ainakin rullaluistimia sun muuta sieltä onnistui saamaan, kunhan "tarina" oli kohdallaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Useimpien kuntien kohdalla kannattaa muistaa että pakolaisista aiheutuvat kulut saa laskuttaa kolmen vuoden ajan suoraan valtiolta. Täten on perusteltua antaa tukea aivan perkeleesti koska se ei ole keltään pois.

Saako? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että toimeentulotukilain pykälän 72 mukainen toimeentulotuki on ns. perustoimeentulotuki, joka menee puoliksi kunnalta ja puoliksi valtiolta. Pykälä 22 (jota ilmeisesti tarkoitat) on sen sijaan täysin valtion kukkarosta menevä tuki. TTL 22 pykälää käytetään, kun hakija tai toinen hakijoista saa kotoutumistukea. Mutta harkinnanvarainen ja ehkäisevä (TTL 73 ja TTL 13) menevät täysin kunnan piikkiin. Voin toki olla väärässäkin, mutta tässä käsityksessä itse olen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Muutama vuosi sitten nyt jo kuopattu City-lehti teki jutun sosiaalipummeista. Joku toinen ehkä muistaa paremmin, mitä kaikkea pummit kertoivat sieltä saaneensa, mutta muistelisin että ainakin rullaluistimia sun muuta sieltä onnistui saamaan, kunhan "tarina" oli kohdallaan.
Lähipiirissäni vaikuttavat sosiaalialan ihmiset ovat kertoneet, että tämä riippuu varsin paljon sekä paikkakunnasta että tiskin toisella puolella työskentelevästä ihmisestä.

Kunnissa on tietenkin olemassa ohjeistukset harkinnanvaraisten tukien käytölle. Kokonaan toinen asia on se, kuinka niiden myöntämistä valvotaan ja pyritään pitämään yhdenmukaisena. On kuntia, joissa sosiaalityöntekijät voivat hyvinkin itsenäisesti päättää harkinnanvaraisten tukien antamisesta. Toki jokaisessa kunnassa perusturvalla on oma budjettinsa ja sen mukaan pitää elää, mutta budjettikuri ei aina toteudu kovin yhdenmukaisella tavalla läpi organisaation. Joskus esimiestoiminta on vain yksinkertaisesti löperöä, jolloin kauniisti sanottuna keskimääräistä empaattisempi sosiaalityöntekijä saattaa heittäytyä melko lailla avokätiseksi yleiseen linjaan nähden. Eikä tuossa yleensä kauaa vierähdä, kun asiakkaat oppivat että nytpä löytyi varsinainen marja-apaja.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi lastensuojelulain 36 §:n nojalla on lastensuojelun avohuollon tukitoimena mahdollisuus tarjota seuraavaa:
2) lapsen taloudellinen ja muu tukeminen koulunkäynnissä, ammatin ja asunnon hankinnassa, työhön sijoittumisessa, harrastuksissa, läheisten ihmissuhteiden ylläpitämisessä sekä muiden henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisessä;
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mutta harkinnanvarainen ja ehkäisevä (TTL 73 ja TTL 13) menevät täysin kunnan piikkiin. Voin toki olla väärässäkin, mutta tässä käsityksessä itse olen.

Sääntö on se että kunta voi periä ELY:ltä korvaukset vain kotoutumislain mukaisesti. Kun kunta maksaa maahanmuuttajalle toimeentulotukea, niin tämä toimeentulotuki voidaan laskuttaa ELY:ltä kotoutumislain perusteellla. Maksettua toimeentulotukea ei voi laskuttaa toimeentulolain mukaan kuten koetat tuossa väittää.

Tuosta nopea lisäinfo asiaan:

"Kunta saa valtiolta jokaisesta yli 7-vuotiaasta pakolaisesta 2300 euroa vuodessa neljän vuoden ajan. Alle 7-vuotiaista kunta saa liki 7000 euroa vuodessa. Pakolaisten toimeentulotukimenot valtio korvaa kolmen vuoden ajan. Lisäksi voi tulla korvauksia lastensuojelukuluista ja suurista terveydenhuollon menoista enintään kymmenen vuoden ajan."


Hyvinkää saa pakolaisista enemmän kuin maksaa | Aamuposti
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sääntö on se että kunta voi periä ELY:ltä korvaukset vain kotoutumislain mukaisesti. Kun kunta maksaa maahanmuuttajalle toimeentulotukea, niin tämä toimeentulotuki voidaan laskuttaa ELY:ltä kotoutumislain perusteellla. Maksettua toimeentulotukea ei voi laskuttaa toimeentulolain mukaan kuten koetat tuossa väittää.

Harkinnanvaraisesta en ollut aivan varma, mutta en luovuta näin helposti ehkäisevän tuen osalta, koska sosiaali- ja terveysministeriö on tätä mieltä:


Ehkäisevä toimeentulotuki

Kunnat myöntävät lisäksi ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse. Sen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä.

Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi.

Boldaus oma.

Vai voiko tämänkin laskuttaa valtiolta, vaikka valtiolla ei muutoin ole asian kanssa mitään tekemistä? Ilmeisesti siis sen kolme vuotta voi?

Tässä linkki.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vai voiko tämänkin laskuttaa valtiolta, vaikka valtiolla ei muutoin ole asian kanssa mitään tekemistä?
Jos ne voidaan laskea kuuluvan "pakolaisten vastaanotosta aiheutuneet kustannuksiin".

Kotouttamislaki:

"8 §

Pakolaisista aiheutuvien kustannusten korvaaminen

Jos kunta on laatinut tai sitoutuu laatimaan 7 a §:ssä tarkoitetun maahanmuuttajien kotouttamisohjelman, työvoima- ja elinkeinokeskus korvaa pakolaisten vastaanotosta aiheutuneet kustannukset kunnalle valtion talousarvion rajoissa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
läheisten ihmissuhteiden ylläpitämisessä sekä muiden henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisessä;

Tarkoittaako tämä sitä, että somalialaistaustainen pakolaisnuori voi mahdollisesti lähteä valtion piikkiin ISIS-leirille Lähi-itään harjoittelemaan vääräuskoisten teurastamista?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoittaako tämä sitä, että somalialaistaustainen pakolaisnuori voi mahdollisesti lähteä valtion piikkiin ISIS-leirille Lähi-itään harjoittelemaan vääräuskoisten teurastamista?

Vähän vaikea sanoa, mutta lastensuojelun avohuollon tukitoimet kohdistuvat alle 18-vuotiaisiin ja tätä vanhempien osalta puhutaan jälkihuollosta. Miksipä ei tietysti lastensuojelun asiakkuuden jälkeen itsenäistyvä nuori voisi jälkihuollon nimissä käydä vähän sotimassakin, mikäli tällainen asia nähdään tarpeelliseksi kirjata jälkihuollon asiakassuunnitelmaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vähän vaikea sanoa, mutta lastensuojelun avohuollon tukitoimet kohdistuvat alle 18-vuotiaisiin ja tätä vanhempien osalta puhutaan jälkihuollosta. Miksipä ei tietysti lastensuojelun asiakkuuden jälkeen itsenäistyvä nuori voisi jälkihuollon nimissä käydä vähän sotimassakin, mikäli tällainen asia nähdään tarpeelliseksi kirjata jälkihuollon asiakassuunnitelmaan.

Mutta vaikka jälkihuollon sosiaalityöntekijä näin linjaakin ei se tarkoita sitä, että se välttämättä myönnettäisiin, jos sille ei ole toimeentulotuen mukaisia perusteita. En sitten ole varma tekevätkö joissain kunnissa jälkihuollon sossut ihan toimeentulotukipäätöksiä?

Jälkihuoltonuorille annetaan loistava mahdollisuus opiskella toimeentulotuella aina 21-vuotiaiksi asti. Valitettavaa kyllä aika harva käyttää tuota mahdollisuutta täysimittaisesti hyväkseen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Nyt alkaa olla ikävä vanhaa kunnon kypäräpappiosastoa. Harmi, ettei politiikka pelaa kuin ammattilaisurheilu. Tämän lieron voisi huoletta laittaa waivers-listalle, vaikka siinä menisikin yksi kansanedustajapaikka.


"Ei Suomessa hallituspolitiikkaa tehdä oman puolueen äänestäjiä varten. Minä en tee, enkä usko, että kukaan muukaan tekee, Räty vastaa."

Räty vastaanotti yli 200 pienituloisten palkkakuittia - Iltalehti
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minä halusin tuoda esille tämän kysymyksen, mutta provosoimalla ja ilman oikeiksi todistettuja tietoja, joita en siksi pysty kertomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös