Koirille ympäristövero

• 9 509
  • 105

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hienoa ylemmyyttä halveksua muiden kokemia ongelmia. Mikähän herra/neiti tämänkin nimimerkin takana kirjoittelee. Miksi kokemistaan asioista ei saisi kirjoittaa? Millähän valtuuksilla haluat sensuroida sanavapautta? Voihan olla, että koet olevasi kovastikin älykäs, ja sillä varjolla voit huoleti väheksyä, halveksua ja alentuen kommentoida alempia olentoja. En ole havainnut, että olisit kauhean perusterikkaita argumenttejä asiaan tuonut, mutta katsot silti olevasi niin paljon muiden kirjoittajien yläpuolella, että voit komentaa heidät hiljaiseksi. Onnea vaan sinulle, mahtaa olla terve itsetunto siellä norsunluutornissa. Jos et voi itse asiasta argumentoida, niin mahdollisesti saattaisi olla paikallaan harkita itse toteuttaa tuota muille auliisti jakaamaasi neuvoa, eikös vaan?
Se oli vain ystävällinen neuvo sinua viisaammalta ja vanhemmalta. En nyt mene vannomaan, koska puhun muistikuvilla, enkä jaksa tarkistaa. Mutta sellainen mielikuva minulla on, että olet jo useampana keväänä vetänyt samat herneet nenään ja aina toitottanut tuota koirien luksusesineasemaa, mille ei ole mitään perusteluita, paitsi omat mielipiteesi. Joskus olen tainnut niihin vastatakin asiallisesti tai asiattomasti, mutta mulla ei ole pienintäkään aikomusta lähteä vatvomaan tätä asiaa enää yhtään kertaa uudelleen. Joten jos haluat väitellä asiasta, kaiva vanhat kommentit esiin ja tappele niiden kanssa.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Joskus olen tainnut niihin vastatakin asiallisesti tai asiattomasti, mutta mulla ei ole pienintäkään aikomusta lähteä vatvomaan tätä asiaa enää yhtään kertaa uudelleen. Joten jos haluat väitellä asiasta, kaiva vanhat kommentit esiin ja tappele niiden kanssa.

Voipa olla, että epähuomiossa olet vahingossa asiallisestikin kirjoittanut. Hyvä niin. Nyt kuitenkin koiran paskan määrä on arvioitu. Hesarin artikkelin varovaisen arvion mukaan sitä tulee vuositasolla 30 miljoonaa kiloa. Tarkoitus ei ole tapella asiasta mihinkään suuntaan, mutta jos väität ettei tuo määrä ole ongelma, niin anteeksi vain, edustat väärässä olevaa mielipidettä.
Voi olla, että olet oikeassa ja koirien korotettu verotus ei kohdistuisi riittävän tarkasti ongelman aiheuttajiin. Mutta mikäs sitten neuvoksi? Mitä ehdotat? Millä ongelma saadaan kuriin?

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
En ota kantaa itse paskakeskusteluun kuin sen verran, että sillä on todella väliä mitä koira syö ulosteen määrän kannalta. Omalla koiralla vaihtelee suuresti sen mukaan mitä syö. Lihapitoinen barffiruoka tuottaa mutulla 20-25% siitä ulostemäärästä jota ns. kaupan ruualla tulee. Ekoteko siis tuokin.

Itse en ymmärrä miksi paska pitää sulkea muovipussiin ja tunkea yhdyskuntajätteen joukkoon. Ei se nyt ihan oikein niinkään mene.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Toki se on "hirveän" kiinostavaa kuulla montako koiraa kukanenkin haluaa hankkia. Vielä Kiinostavampaa olisi kuitenkin ainakin tässä ketjussa pohtia yksilötasoa yleisemmällä tasolla keinoja vähentää mm. koirien paskaa ym. niistä koituvia haittoja. Ylättävän paljon on välinpitämättömiä koiranomistajia, jotka aiheuttavat mielipahaa ympäröiville ihmiselle. Ei toki vain jokapaikaan jätettyjen ulosteiden vaan myös koirien irralla pidon takia. Ehkä korkeamman verotuksen lisäksi keinona voitaisiin kokeilla jonkinlaisen pakollisen koulutuksen ja lisenssin suorittamista koiran omistamista harkitsevalle?
Aika vähän kaupunkialueella ihmiset loppujen lopuksi pitävät koiriaan ilman liekaa. Esimerkiksi meidän ympäristössä (jossa on paljon koiraperheitä) ei kukaan kuljeta koiraansa irrallaan. Tämä jo siitä syystä, että koiralla on kaupunkiympäristössä huomattava riski jäädä auton alle. Me emme pidä koiriamme koskaan vapaana koira-aitauksen ulkopuolella. Tuossa mainitsemassasi koiran aiheuttamassa vaaratilanteessa moottorikelkalle ihmettelen sitä, miksi moottorikelkalla pitää ajaa ihmisten seassa.

Paskantuontantoa olemme osaltamme rajoittaneet ostamalla koirillemme laadukasta (ja kallista) ruokaa, jossa on vähän kuituja - tämä merkitsee sitä, että myös kasoja tulee vähemmän ja koiriemme paskapussit eivät täytä roskiksia.

Kerro sinä nyt vastaavasti, mitä pitäisi tehdä sille kaikelle muulle saastalle, jota sulavan lumen alta paljastuu. Paska sentään maatuu, muovit ja muut todella paljon hitaammalla syklillä. Eivät kai roskat itsekseen maahan ole hypänneet? Koiratko ne tyhjät röökiaskit, mäkkärisaastan, rikkinäiset pullot jne ovat kadulle heittäneet? Vai eikö muu roska haittaakaan, koska olet itse mukana roskaamassa?

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kerro sinä nyt vastaavasti, mitä pitäisi tehdä sille kaikelle muulle saastalle, jota sulavan lumen alta paljastuu. Paska sentään maatuu, muovit ja muut todella paljon hitaammalla syklillä. Eivät kai roskat itsekseen maahan ole hypänneet? Koiratko ne tyhjät röökiaskit, mäkkärisaastan, rikkinäiset pullot jne ovat kadulle heittäneet? Vai eikö muu roska haittaakaan, koska olet itse mukana roskaamassa?

Kiitos vastauksesta. En kyllä pidä itseasiassa muustakaan roskaamisesta, ja pyrin sitä mahdollisimman pitkälle välttämään. Korostettakooon, ettei viattomalla luontokappaleella ole missään nimessä roskaukseen osaa eikä arpaa, vaan omistajat ovat aina vastuullisia. Myönnetään etten ymmärrä mitä virkaa koiralla on kaupunkiympäristössä ylipäätään. Näen sen pitkälle vain ihmisten viettien tyydyttäjänä, ja osittain (joskus) niiden uhrina. Palveluskoirat ja vastaavat toki ovat aivan eriasia.
Näin kevään tullen kerralla paljastuvat kakkakasat ovat ongelma. Ehkä niitä ei muina vuodenaikoina ihan samassa mitassa ole. On vaan vaikeaa käsittää sitä moraalista oikeutusta, jonka mukaan kaikkien kansalaisten on verorahoin osallistuttava puhdistuoperaatioon. Ehkä kyseessä eivät ole Suomen budjettia heiluttelevat summat, mutta kun kaikesta on pulaa, niin miksi tätäkin turhuutta ei saisi verottaa? Toki ymmärrän, että se sattuisi, jos se olisi omasta kukkarosta pois, mutta eikö asialle muuten olisi hyvät perusteet olemassa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy