Olisiko laittaa jotain tutkittua tietoa siitä, että koirasta on kansanterveydellisesti paljon enemmän hyötyä kuin televisiosta? Äkkiseltään luulisi, että television välityksellä kansalaisia ohjataan kohti terveellisempiä elämäntapoja ja että television ajankohtais- ja asiaohjelmilla olisi mielenvireyttä parantava vaikutus. Toisaalta, tiedonhan sanotaan lisäävän tuskaa, joten mistä näistä tietää. Minun terveydelleni on televisiosta kuitenkin enemmän hyötyä kuin koirasta. Uskoisin, että myös vanhainkodissa televisio avaa vanhusten ikkunan ulkopuoliseen maailmaan ja näin ollen parantaa vanhusten vireyttä. Toki vierailevista koiristakin voi olla hyötyä, mutta vierailevatko ne kaikissa vanhainkodeissa päivittäin, viikoittain vai jotain siltä väliltä?
Päätelmä oli oma ja se perustuu lähinnäkin artikkeleihin joita olen lukenut (toki esim. Koiramme-lehti tms. voi olla puolueellinen julkaisu) sekä siihen tosiasiaan, että pääsääntöisesti televisio tekee ihmisistä passiivisia. Suurimmalle osa tv on viihdykekanava, jolla ei ole suurta vaikutusta positiviiseen suntaan ts. se aika jonka olet tv:n ääressä on poikka jostain muusta ja usein juuri liikunnasta. Vastaavasti, jos olet vähänkin aktiivisempi ja koiraasi ajattelevampi koiranomistaja, tulet ulkoilleeksi useamman kerran päivässä ts. terveydellinen vaikutus alkaa olla jonkinlainen vaikka ulkoilu olisikin verkkaista. Tiedetään kuitenkin, että ulkoilu ja ulkonaolo virkistää ihmistä vaikka varsinaista kuntoliikuntaa ei harrastaisikaan, sitten jos mukaan tulee kuntoilu koiran kanssa, tulos on entistäkin parempi ja ero tv:n katseluun tulee suuremmaksi.
Tietenkään ei pidä täysin kieltää tv:n positiivista vaikutusta. Sieltä voi ammentaa tietoa, opastusta kohden parempia elintapoja (mutta silti suomalaiset lihovat ja tietyt kansantaudit lisääntyvät vuosi vuodelta) ja saada näkökulmia erilaisiin asioihin mutta elämän ei tule täyttyä siitä tv:stä vaan siihen tulisi mahtua muutakin.
Tämä koirien ja vanhainkotien "symbioosi" on vaihteleva. Toisissa kunnissa tai jopa vanhainkodeissa sitä harjoitetaan hyvin säännöllisesti ja siitä on saatu todella positiivista palautetta. Vanhukset odottavat koiria todella innoissaan ja jos suinkin mahdollista niin haluavat viettää niiden kanssa aikaa myös ulkona - usein se on mahdotonta koska muut resurssit ovat niin rajalliset. Tällaisiin elämyksiin verrattuna tv on ikävä kyllä passivoittava monien vanhusten kohdalla. En tiedä kuinka paljon olet ollut vanhainkodeissa tai terveyskeskusten vuodeosastoilla. Minulla on niistä hitusen kokemusta ja varsin usein vanhukset katsovat apaattisina televisiota ja usein jopa "ohi" sen. Hyvin pieni joukko vanhuksista katsoo aktiivisesti sitä ohjelmaa ja todella seuraa tapahtumia ja haluaa ammentaa virikettä tv:n kautta elämäänsä. Toki kannatan sitä, että vanhainkodeissa on televisiot ja mieluiten jokaisessa huoneessa oma, jotta mahdollisuus katsoa sitä on suuri. Lisäksi olisi hyvä jos vanhainkodeissa olisi muitakin virikkeitä tv:n ja radion ohella, tällaisiä elämyksiä ja virikkeitä juuri vierailevat koirat/kissat voivat olla ja ne ovat usein huomattava ohjelmanumero vanhuksille.
Ohessa linkki kaverikoiratoimintaa käsittelevään opinnäytetyöhön (Niina Kettinen helmikuu/2007 Jyväskylän AMK sos. ja terv. ala):
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/6416/TMP.objres.478.pdf?sequence=1
"Koirilla ja lemmikeillä yleensä on todettu olevan paljon hyviä ja positiivisia vaikutuksia ihmisten sosiaaliseen hyvinvointiin ja terveyteen. Koiran hyvistä vaikutuksista voivat nauttia myös ihmiset, jotka eivät itse omista koiraa, mutta saavat olla koirien seurassa säännöllisesti. Koiran läsnä ollessa sosiaalinen kanssakäyminen lisääntyy. Se rauhoittaa tilannetta ja ihmisiä. Koira motivoi liikkumaan ja ottaa osaa niin suruun kuin iloonkin. Koiraan on helppo koskea ja sille on helppo puhua. ...".
Myös koirien merkitystä läpsen elämässä on tutkittu, pikaisella haulla löysin yhden päättötyön aiheesta:
Koiran merkitys lapsen elämässä.
Koirilla on minun mielestä myös positiivinen kansanterveydellinen vaikutus, ei yksin liikuntaa ja aktiivisuutta lisäävänä tekijänä vaan myös laajemmassa mitassa tarkasteltuna - yhteisöllisyys, sosiaalisuus, turvallisuus, läheisyys, luotettavuus etc. Onko se sitten televisiota suurempi, on jokaisen pääteltävissä, mutta minä pidän merkitystä huomattavana.
vlad.