Onpahan jännät paikat. 11,5 vuotias narttu labradorinnoutajamme elämä lähenee loppuaan. Viime keskiviikkoon asti kaveri oli vielä normaalisti mukana töissä. Sen jälkeen ollut vaikeampaa - parina päivänä oksentelua, muutoin tärinää ja kramppeja. Toki myös pitkiä hyviä jaksoja.
Eilen oli sairaalahoidossa. Kun vein lääkäriin olin lähes varma, että kyseessä on viimeinen yhteinen matkamme. Verikokeista tuli mielenkiintoiset tulokset. Tulehdusarvot korkealla ja sokerit matalalla, eli veto pois. Muutoin kaikki arvot priimaa. Ultrassa ei näkynyt sisäelimissä haasteita tai ainakaan oireita selittävää. Nestettä, sokeria ja antibioottia suoraan suoneen. Antibioottikuuri päälle, samoin rautaa. Sokeriarvot seurantaan.
Nyt on kaksi vaihtoehtoa:
1. Oireet aiheuttaa jokin suolistotulehdus. Antibiootit auttavat, koira voimaantuu ja elämä jatkuu.
2. Haimassa on kasvain, joka aiheuttaa oireet. Koira lopetetaan.
Kriittiset päivät siis kyseessä. Loppuviikon olen palkattomalla koiran kanssa kotona. Näin pystyy hyvin tarkkailemaan koiran vointia, eikä sitä oikein yksinkään tässä tilanteessa voi jättää. Loppuviikon aikana nähdään, miten koiran käy.
Aamuruuan jälkeen tärisi ja näki, ettei hyvin mene. Söi kuitenkin hyvällä ruokahalulla ja ruoka on pysynyt sisällä, eli samoin myös antibiootti. Tällä hetkellä vaikuttaa hyvältä. Nyt tyytyväisenä kuorsaa sohvalla mun vieressä. Jännittäviä aikoja, jännittäviä aikoja.
On selvää, ettei koiran elämää tule pitkittää yhtään sekuntia tuottaen kärsimystä vain siksi, ettei ihminen osaa päästää irti. Tämän suolistotulehduksen mahdollisuuden ja antibiootin vaikutuksen katson. Jos tila ei parane, enempää ei tarvitset tutkia, vaan suoraan armolliseen elämän päätökseen.
Tämä koira on ollut perheenjäsenemme vuosikaudet ja avannut meille uuden maailman. Viimeiset seitsemän vuotta se on ollut myös työparini perin merkityksellisessä, mutta haastavassa työssä. Joka arkiaamu olemme autoon hypänneet ja menneet yhdessä työtehtävämme hoitamaan. Suuri apu on koirasta ollut. Aikalailla yhteen olemme tänä aikana kasvaneet. Vaikka olen rationaalinen ihminen ja koira on koira, ei tämä ihan helppo nakki ole.