Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä?
Tappaahan se pitää, jos se muodostaa välittömän uhan sivullisille ihmisille. Tämän ei pitäisi olla epäselvää kenellekään. Se on kuitenkin vain eläin. Vai odotetaanko että se elukka tappaa ensin jonkun ihmisen?
Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä?
Kyllähän pari vuotiastakin koiraa voi vielä hyvin kouluttaa.
Oman koiran kohdalla olemme tosin käyttäneet tekniikkaa jossa koiran vetäessä pysähdytään kokonaan ja liikkelle lähdetään vasta kun koira tulee ihmettelemään miksi ei edetä ja remmi on löystyy.
Pintaraapaisua ongelmista tämä vain, esimerkkitapauksia. Mokomia on useita. Pitäisikö ottaa yhteyttä koiran kasvattajaan, joihinkin eläinsuojeluviranomaisiin tms? Jotenkin kammoksuttaa tietää että ennemmin tai myöhemmin tuo koira oikeasti käy pahoin seurauksin jonkun ihmisen niskaan. Ja tekee mieli kovasti puuttua ennenkuin urhina on tuo maailman rakkain pikkusisko. Kertokaapa te?
Mitäpä tähän lisäämään. Ihmetyttää, että kasvattaja on myynyt koiran tuollaiselle porukalle. Luulisi, että parilla asiantuntevalla kysymyksellä hän olisi pystynyt luotaamaan porukan kyvyn pitää ja kouluttaa sakemannia.Suosittelen ehdottomasti ottamaan ensin yhteyttä kasvattajaan ja keskustelemaan hänen kanssaan. Voi olla tehokkaampaa kuin eläinsuojeluviranomaiset jos on vastuullinen kasvattaja. Olet nimittäin siinä oikeassa, että tuollainen tapaus on äärimmäisen potentiaalinen lööppikoira. Eikä siinä koirassa itsessään ole mitään vikaa vaan kelvottomissa kasvattajissa.
Eli rip rap yhteyttä, muuten saattaa pian kaduttaa.
Itse olen kuullut, että koiraan jolla on itsestään ja asemastaan liian suuret luulot toimii se, että sisällä koiraa ei huomioda ollenkaan. Kun tullaan kotiin koiraa ei tervehditä ja sen yrittäessä hyppiä käännetään vain selkä ei katsekontaktia ei mitään, koira laitetaan nukkumaan eristyksiin muista perheenjäsenistä yms. Koira pitää siis saada tajuamaan oman paikkansa laumassa ja tietyllä tavalla lannistaa.
Azul kirjoitti:Tuossa tilanteessa vaan voi olla aika hankalaa, kun koira on menettänyt luottamuksensa ja kunnioituksensa omistajia kohtaan jo hyvä tovi sitten. Jottei näin pääsisi käymään, ainakin perusasiat pitäisi selvittää ennen kuin koira tai muukaan eläin tulee taloon.
Huomioimattuus on tehokas keino aloittaa ongelmakoiran koulutus. Koira todellaki nousee "varpailleen" ja alkaa hämmästelemään, että mitäs ihmettä nyt tapahtuu, ei saakkaan haluamaani enää. Koiraa ei tervehditä kotiin tullessa, eikä myöskään huomioida poistessa kotoolta. Jos koira yrittää tulla sohvalle tai sängylle, taikka yrittää tulla luokse kerjäämään huomiota, murahdetaan koira pois jne.
Se on kuitenkin vain eläin.
Näin olisi itse asiassa hyvä toimia, vaikka se koira olisi ihan normaali ja hyvin käyttäytyvä. Susilaumassa johtaja tulee ja menee miten huvittaa eikä se siitä alempiarvoisille ilmoittele. Koira on eläin ja ajattelee kuten eläimet. Ei se masennu jos sitä ei huomioi silloin kun se sitä huomiota hakee tai ajattele että onpa tylsä omistaja. Ihminen tuppaa inhimillistämään koira ja luulee, että se pohtii syvällisesti näitä juttuja.
Tuossa selän takana meidän nuorempi koira juuri yritti vikistä ja hakea jotain hyväksyntää, mutta kun en noteerannut, se nukkuu nyt tyytyväisenä.
Eniten vaan harmittaa se, että osaako kissat sopeutua koiran tuloon. Pentu on kissoihin kyllä tottunut, mutta tottuuko kissat pentuun?
En välttämättä näinkään. Kuten tuossa mainitsin, itsekkin sain jo täysin "toivottmaksi tapaukseksi" lähes joka paikassa tuomitun koiran todella hienoksi ja upeasti käyttäyväksi koiraksi.
Ymmärtääköhän kasvattaja pitää minut anonyyminä jos otan yhteyttä? Tokihan koiran ja pikkusiskon parasta tässä ajetaan, ikävä vain näin omalla kustannuksella..
En tiedä oletko tosissasi. Minä kuitenkin säästäisin oman koirani hengen mleluummin kuin kenen tahansa puolitutun tai tutunkin hengen.
Katsotaan jos vahingossa osun oikeaan...Mutta olisi silti vielä muutamia kysymyksiä:
1: Mistä vois johtua että kun tätä kaveria rapsuttelee lonkista, se saattaa ärähtää ja lähteä pois. Mitään lonkkavikaa sillä ei pitäisi olla, kun leikkii perheemme toisen koiran kanssa välillä tosi rajujakin leikkejä. Eikä onnu sitä koskaan.
2: Se on 11v. uros. Se on ollut aina täysin neutraali nartuille, mutta hyvin useille uroskoirille se räksyttää. Voiko koira olla homo...? :-)
3. Kun minä ja vaimoni mennään saunaan, hän tulee vinkumaan ja vikisemään pesuhuoneen ovelle. Ja kun tullaan saunasta pois ja silitellään ja rapsitaan sitä, niin se on kuin hänet ois just armahdettu kuolemantuomiosta.
Onko meillä vähän omituinen koira vai löytyskö näille jokin selitys...?
Älkää hyvät ihmiset ottako koiria, jos asutte kerrostalossa.
Voihan sitä noinkin asiaa miettiä, mutta itse en nyt kuitenkaan lähtisi vertaamaan koiria lapsiin. Voithan toki olla aktiivinen seuraavassa yhtiökokouksessa ja vaatia taloyhtiössäsi olevia lapsia lopetettaviksi tai vähintään toimittamaan ne lastenkotiin.Tämän saman asian pitäisi koskea myös lapsia. Joka helvetin viikonloppuaamu alkaa mieletön kiljunta pihalla. Yhtiökokouksessa oli pöytäkirjan mukaan valitettu koirista, mutta tätä minua haittaavaa asiaa ei ole käsitelty mitenkään. Pitäisikö olla itse aktiivinen.
Älkää hyvät ihmiset asuko kerrostalossa, jos elämän äänet häiritsevät.Kerrotaan heti tähän alkuun, että pidän koirista vaikka en koiraa itse ole koskaan omistanutkaan, etten saa heti koiranvihaajan leimaa.
Älkää hyvät ihmiset ottako koiria, jos asutte kerrostalossa.