Kivelle kenkää – nyt vai heti?

  • 343 145
  • 1 375

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Abid keissi käsitelty jo monta kertaa, ei siitä sen enempää. Tuolla tavalla pelatessa pitäisi ola kyllä melkosen levee rosteri, olis ukkoo kuin pipoo pelikielloissa.

Abid-keissi on kaikkea muuta kuin käsitelty. Siitä saa ja pitää puhua enemmän. Ymmärrän kyllä, että se halutaan lakaista jään alle. Olihan tuo tapahtumasarja yksi häpeällisimmistä aikoihin lammaslaumalle, jota jotkut myös Porin Ässiksi kutsuvat.

Muistan aikoja, kun tuollaiset temput kostettiin heti ja lujaa. Katsomossa oli silloin aikalailla samanlaista porukkaa kuin nytkin. Tämänhetkinen toiminta toki vaikuttaa siihen niin, että porukka tulee vähenemään katsomoissa ja tunnelma tulee menemään huonommaksi. Valitse kumpi on mielestäsi parempi, minulle valinta on selvä. Pidän tunteesta niin kentällä kuin katsomossakin.

Kiven suhteen tilanne on tällä hetkellä sellainen, että minua ei enää harmittaisi, jos nöpönenä saisi potkut.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Tuosta Abid-keissistä on toki paikallaan turista, mutta niin kauan kuin sen suhteen puhutaan täysin vääristä asioista, ei päästä pitkälle.

Naurettavaa, farssi ja fiaskohan tuossa on tuo pelikiellon mitta. 20-30 peliä vahingoittamisyrityksestä aina ja johan loppuvat moiset.

Se ei suurta eroa olisi tehnyt, vaikka joku Ässä olisikin käynyt Ramzilta turpaansa ottamassa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuosta Abid-keissistä on toki paikallaan turista, mutta niin kauan kuin sen suhteen puhutaan täysin vääristä asioista, ei päästä pitkälle.

Mikä on se auktoriteetti, joka määrittää mikä on oikea ja väärä asia tuosta keissistä puhuttaessa? Sinä vai? Ehh.

Naurettavaa, farssi ja fiaskohan tuossa on tuo pelikiellon mitta. 20-30 peliä vahingoittamisyrityksestä aina ja johan loppuvat moiset.

Ajatuksena varmasti hyvä. Ainakin enemmän kuin 4 peliä olisi ollut ilman muuta oikeutettua.

Se ei suurta eroa olisi tehnyt, vaikka joku Ässä olisikin käynyt Ramzilta turpaansa ottamassa.

Puhut väärästä asiasta. Minun pointtini ei ole missään vaiheessa ollut se, että olisiko Abid lopettanut moiset kuin seinään mikäli joku Ässäpelaaja olisi hypännyt miehen päälle. Voisin jopa veikata, että ei. En jaksa kuitenkaan nyt kirjoittaa neljänteen kertaan samaa asiaa.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Mikä on se auktoriteetti, joka määrittää mikä on oikea ja väärä asia tuosta keissistä puhuttaessa? Sinä vai? Ehh.

--

Puhut väärästä asiasta. Minun pointtini ei ole missään vaiheessa ollut se, että olisiko Abid lopettanut moiset kuin seinään mikäli joku Ässäpelaaja olisi hypännyt miehen päälle. Voisin jopa veikata, että ei. En jaksa kuitenkaan nyt kirjoittaa neljänteen kertaan samaa asiaa.

Jälkimmäinen kappaleesi määrittää ylemmässä esitetyn katsantokannan vääräksi.

Ässät pelaa jääkiekkoa voittaakseen, ei tasatakseen immateriaalisia "koodiston" tilejä. Tappelu JYP-ottelussa olisi hankaloittanut ko. ottelun voittamista.

Case Abiz-Armia oli fiasko tuomaritoiminnan osalta, mutta keskustelun vääntäminen siihen, että nyt tehtiin väärin kun ei lähdetty turpakäräjille, on jokseenkin naurettavaa ja irvokasta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jälkimmäinen kappaleesi määrittää ylemmässä esitetyn katsantokannan vääräksi.

Taas väärin. Mikä helvetti tässä on näin vaikeaa? Kirjoitit kuin joku olisi väittänyt, että tappelu Abidin kanssa olisi lopettanut sikailut kuin seinään. Näin en ainakaan minä ole väittänyt ja tämän korjasin.

Ässät pelaa jääkiekkoa voittaakseen, ei tasatakseen immateriaalisia "koodiston" tilejä. Tappelu JYP-ottelussa olisi hankaloittanut ko. ottelun voittamista.

"Immateriaalisia". Hieno sana. No tämä on sinun mielipiteesi, itse olen eri mieltä. Tästä voimme keskutella. Minun mielestäni jääkiekossa tuollainen pitää kuitata heti ja mieluiten nyrkein.

Case Abiz-Armia oli fiasko tuomaritoiminnan osalta, mutta keskustelun vääntäminen siihen, että nyt tehtiin väärin kun ei lähdetty turpakäräjille, on jokseenkin naurettavaa ja irvokasta.

Tuomarit tekivät virheen, kyllä. Olen samaa mieltä.

Mielestäni siinä ei kuitenkaan ole mitään naurettavaa tai irvokasta, jos joukkuekaveria puolustetaan. Näen tilanteen itseasiassa täysin päinvastoin. Ässä"joukkueen" toiminta oli täysin naurettavaa sekä irvokasta. Joukkue on lainausmerkeissä siksi, että mielestäni tämän kauden Ässät ei sitä ole.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielestäni siinä ei kuitenkaan ole mitään naurettavaa tai irvokasta, jos joukkuekaveria puolustetaan. Näen tilanteen itseasiassa täysin päinvastoin. Ässä"joukkueen" toiminta oli täysin naurettavaa sekä irvokasta. Joukkue on lainausmerkeissä siksi, että mielestäni tämän kauden Ässät ei sitä ole.

Kantasi on erikoinen ottaen huomioon sen, että tällä kaudella parranpärinää on aiheuttanut varsin paljon se, miten pelien ratkaisuhetkillä on otettu ottelun lopputuloksen kannalta kohtalokkaita jäähyjä.

Itse pelästyin heti tilanteen jälkeen, että joku menee ottamaan turhan vitosen. Onneksi näin ei käynyt ja pisteet klaarattiin.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Taas väärin. Mikä helvetti tässä on näin vaikeaa? Kirjoitit kuin joku olisi väittänyt, että tappelu Abidin kanssa olisi lopettanut sikailut kuin seinään. Näin en ainakaan minä ole väittänyt ja tämän korjasin.

En väittänyt kenenkään näin väittäneen. Mulla on vaan hiukan eri käsitys "kaverin suojelemisesta". Se, että käydään kaiken muun päälle ottamaan vielä tilanteen jälkeen turpaan ja kustaan vielä hallussa ollut peli, ei mene millään päivänvaloa kestävillä kriteereillä "kaverin suojelemisen" alle.

"Immateriaalisia". Hieno sana. No tämä on sinun mielipiteesi, itse olen eri mieltä. Tästä voimme keskutella. Minun mielestäni jääkiekossa tuollainen pitää kuitata heti ja mieluiten nyrkein.

Mielipiteensä on jokaisella.

Tuomarit tekivät virheen, kyllä. Olen samaa mieltä.

Tuomareita pahemman virheen teki videoraadisto pelin jälkeen. Tai oikeastaan pahimman virheen on tehnyt nimeä "SM-Liiga" kantava instanssi näitä rangaistuslinjauksia vetäessään.

Mielestäni siinä ei kuitenkaan ole mitään naurettavaa tai irvokasta, jos joukkuekaveria puolustetaan. Näen tilanteen itseasiassa täysin päinvastoin. Ässä"joukkueen" toiminta oli täysin naurettavaa sekä irvokasta. Joukkue on lainausmerkeissä siksi, että mielestäni tämän kauden Ässät ei sitä ole.

Mun mielestä se on nimenomaan irvokasta kun aletaan vetämään yhtäläisyysmerkkejä turpaan ottamisen nyrkkienheiluttelussa ja joukkuehengen välille. Ja siihen tämä keskustelu on mennyt. Samoin on irvokasta se, että nyrkkitappelut kaukalossa koetaan todistusaineistoksi joukkuehengestä ja "tunteesta".

Selvyyden vuoksi todettakoon, että viestin kirjoittajan mielestä tappelut kuuluvat jääkiekkoon, mutta ad hoc -argumentointi sen sijaan ei kuulu asialliseen keskusteluun.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Selvyyden vuoksi todettakoon, että viestin kirjoittajan mielestä tappelut kuuluvat jääkiekkoon, mutta ad hoc -argumentointi sen sijaan ei kuulu asialliseen keskusteluun.

Ellei tuon Abid-Armia tilanteen jälkimaininkeihin kuulu tappelu, niin haluan tietää millaisiin tilanteisiin moiset mielestäsi jääkiekossa kuuluu?

Sulla on jo pidemmän aikaa ollut tarve vääntää joka asiasta meikäläisen kanssa. Jäänyt ilmeisesti jostain jotain hampukoloon. Ettei tässä nyt olisi kyse enemmänkin vaan siitä? Ad hoc.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Ellei tuon Abid-Armia tilanteen jälkimaininkeihin kuulu tappelu, niin haluan tietää millaisiin tilanteisiin moiset mielestäsi jääkiekossa kuuluu?

Jokela->Komarov Hisey->Komarov

Nickerson->TPS

Näin kärkeen.

Tilanteisiin, joissa sillä on saavutettavissa itselle etua TAI ne tapahtuvat oikeasti spontaanina reaktiona.

Eikä vastustajan enforcerille ei kannata käydä haastetta esittämässä jollei omassa joukkueessa ole saman painoluokan kaveria.

Sulla on jo pidemmän aikaa ollut tarve vääntää joka asiasta meikäläisen kanssa.

Sun kirjoitusten taso on vaan mennyt sen verran huonoksi sen jälkeen kun julistauduit Ässäpalstan Johtavaksi, että niissä on aika paljon mihin tarttua. Ei mitään henkilökohtaista, ihan vaan lukemaani tekstiin reagoin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokela->Komarov Hisey->Komarov

Nickerson->TPS

Helvetin epäloogista, kuten odotinkin. Mitään eroa näissä ei ole tuohon Abid-Armia tilanteeseen. Mikäli Nickerson olisi ollut patapaita päällä kentällä, olisi Abidin kanssa painittu 110% varmuudella. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka saa turpaansa ja kuka ei.

Sun kirjoitusten taso on vaan mennyt sen verran huonoksi sen jälkeen kun julistauduit Ässäpalstan Johtavaksi, että niissä on aika paljon mihin tarttua. Ei mitään henkilökohtaista, ihan vaan lukemaani tekstiin reagoin.

Heh. Jotain tällaista odotinkin. Kirjoitukseni ovat aina olleet samaa tasoa. Se on vähän kuin dr.Pepper, toiset tykkää toiset ei. Lisäksi huumori on toki tosikoille hankalampaa. Olemme erilaisia ja varmasti hyvä niin. Jatka vaan, tämä on ihan hauskaa ajankulua ampua juttujasi alas kuin ankkoja taivaalta.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helvetin epäloogista, kuten odotinkin. Mitään eroa näissä ei ole tuohon Abid-Armia tilanteeseen.

Ässät oli se joka johti ja olisi todennäköisesti menettänyt kolmen pisteen voittonsa. Muuhun en ota kantaa, koska ei ole hirvittävän kiinnostavaa muutenkaan seurata kahden kirjoittajan henkilökohtaista väittelyä saatikka osallistua niihin. Tämä vaan oli niin selkeä ero.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helvetin epäloogista, kuten odotinkin. Mitään eroa näissä ei ole tuohon Abid-Armia tilanteeseen. Mikäli Nickerson olisi ollut patapaita päällä kentällä, olisi Abidin kanssa painittu 110% varmuudella. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka saa turpaansa ja kuka ei...

Kuittaaminen kuuluu jääkiekkoon, mutta sen ei tarvitse tapahtua samassa hetkessä, se on hölmöä. Usein elämässä muutenkin kunnian nieleminen on järkevää, aivan liian usein tilanteisiin mennään ajattelematta, oman kunnian takia.

Abidin taklaus näyttää hidastuksissa pahalta, mutta luultavasti kentällä näytti, että hän tökkäsi Armian vain selälleen. Ja otetaan vielä huomioon, että Armia on tunnetusti "helposti kaatuva" ja tuomarit tiedostavat tämän. Tästä syystä osa omistakin luultavasti ajatteli, että Armia vain esittää.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässät oli se joka johti ja olisi todennäköisesti menettänyt kolmen pisteen voittonsa.

Pelokkaan JYP-kammoisen kommentti, jolle ei ole olemassa pienintäkään faktapohjaista todistetta.

Itsehän voin väittää, että Ässät olisi voittanu neljällä maalilla, jos Abidin päälle oltaisiin kunniakkaasti menty heti tuon iskun jälkeen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...jos Abidin päälle oltaisiin kunniakkaasti menty heti tuon iskun jälkeen.

Tässä ajatuksessa on jotain sellaista, mikä ei aukene minulle. Jos romani tai somali käy kunniansa takia kadulla päälle, se tuomitaan järjestelmällisesti. Jääkiekossa taas Ässien pitää toimia samoilla koodeilla, mitkä kadulla tuomitaan. Jääkiekossa goonin tehtävä on suojella oman joukkueensa pelaajia, ei käydä kunnian puolesta taisteluita.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä ajatuksessa on jotain sellaista, mikä ei aukene minulle. Jos romani tai somali käy kunniansa takia kadulla päälle, se tuomitaan järjestelmällisesti.

Jääkiekossa voit lyödä toista pelaajaa mailalla selkään tai hieroa hanskalla kaverin naamaa saamatta siitä jäähyä. Mikäli kuka tahansa tekee kadulla samaa, se tuomitaan järjestelmällisesti.

En nyt missään nimessä lähde mukaan mihinkään rasismikeskusteluun tässä asiayhteydessä. Se ei liity tähän millään tavalla, vaikka itse koenkin kaverin puolustamisen kunnia-asiana varsinkin joukkuelajissa nimeltä jääkiekko. Mielestäni myös oman joukkueen taitopelaajan yksipuolinen teurastaminen pitää kuitata, mutta luulisin tämän mielipiteeni olevan jo aika selvä asia.

jääkiekossa taas Ässien pitää toimia samoilla koodeilla, mitkä kadulla tuomitaan. Jääkiekossa goonin tehtävä on suojella oman joukkueensa pelaajia, ei käydä kunnian puolesta taisteluita.

En edelleenkään rinnastaisi peliä nimeltä jääkiekko kadulla tapahtuvaan normaaliin pelin ulkopuolella tapahtuvaan elämään.

Toisaalta mikäli esimerkiksi Abid olisi ajanut samalla tavalla Ässämaalivahdin päälle, niin uskon vahvasti, että kuitti siitä olisi hyväksytty täälläkin ilman eriäviä mielipiteitä. Siinäkin olisi ollut kyse kunniasta ja pelin "kirjoittamattomista" säännöistä. Aivan samalla tavalla kuin Armiaan kohdistuneessakin iskussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jääkiekossa voit lyödä toista pelaajaa mailalla selkään tai hieroa hanskalla kaverin naamaa saamatta siitä jäähyä. Mikäli kuka tahansa tekee kadulla samaa, se tuomitaan järjestelmällisesti.

En nyt missään nimessä lähde mukaan mihinkään rasismikeskusteluun tässä asiayhteydessä. Se ei liity tähän millään tavalla, vaikka itse koenkin kaverin puolustamisen kunnia-asiana varsinkin joukkuelajissa nimeltä jääkiekko. Mielestäni myös oman joukkueen taitopelaajan yksipuolinen teurastaminen pitää kuitata, mutta luulisin tämän mielipiteeni olevan jo aika selvä asia...

Vertaukseni oli kieltämättä vähän kaukaa haettu, mutta minua häiritsee sinun puheet kunnia-asiasta. Sinun ajattelussa kunnia menee kaiken edelle ja mikäli Ässät näin toimisi, vastustajalla olisi kaikki aseet. Yksi rottapelaaja sekoittaisi sinun ajatusmaailmalla pelaavan joukkueen helposti. Kuitille on aikansa ja paikkansa, nyt ei ollut sellainen. Joukkueen etu menee aina yksilön edun edelle, niin nytkin.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuitille on aikansa ja paikkansa, nyt ei ollut sellainen. Joukkueen etu menee aina yksilön edun edelle, niin nytkin.

Aika harvoin olen TosiFanin kanssa näin vahvasti samalla linjalla. Abid-Armia ei näyttänyt katsomoon mitenkään törkeältä tempulta, joten voisin tältä pohjalta olettaa, että kentällä intensiivisesti omaan peliin keskittyvä pelaaja ei välttämättä tätä myöskään huomannut. Armiaa lukuunottamatta...

Laitataklaukset yms. johtavat järjestään tönimisiin ja hanskalla hieromisiin jopa nykypäivän Ässissä. Tämän tilanteen "kuittaaminen" myöhemmissä vaihdoissa olisi ollut typerää, ja se olisi saattanut kääntyä Ässiä vastaan.

Mitenköhän tämä muuten liittyy vielä Kiven jalkinehankintoihin?

Jotta pysytään aiheessa omalla kohdallani todettakoon, että Kivi saa itse hoitaa oman jalkinepolitiikkansa.
 

jukero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelokkaan JYP-kammoisen kommentti, jolle ei ole olemassa pienintäkään faktapohjaista todistetta.
Sen verran toki mainittava, että JYP teki ottelun molemmat maalinsa yv:lla Ässien saadessa ottelussa kaksi jäähyä. Sataprosenttisella teholla siis. Muuten tähän keskusteluun en jaksa ottaa kantaa. Loputon väittely.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vertaukseni oli kieltämättä vähän kaukaa haettu, mutta minua häiritsee sinun puheet kunnia-asiasta. Sinun ajattelussa kunnia menee kaiken edelle ja mikäli Ässät näin toimisi, vastustajalla olisi kaikki aseet.

Ensinnäkin nyt pitää erottaa törkeät teurastukset muista kaukalossa tapahtuvista rottailuista. Ei jokaista tölväisyä tai taklausta tarvitse kuitata "reilumman kautta". Toki näistäkin voi muistuttaa sääntöjen puitteissa ja torikokoukset ovat aina näiden jälkeen ok. Nyt puhutaan vain ja ainoastaan yhdestä törkeästä tapauksesta.

Mikäli termi "kunnia" häiritsee sinua, niin jätetään se pois. Se ei ole merkittävin asia tässä keskustelussa/tapauksessa.

Yksi rottapelaaja sekoittaisi sinun ajatusmaailmalla pelaavan joukkueen helposti. Kuitille on aikansa ja paikkansa, nyt ei ollut sellainen. Joukkueen etu menee aina yksilön edun edelle, niin nytkin.

Edellä jo asiaa kuvasinkin, mutta toistettakoon, että mikäli yksi rottapelaaja ajaa jokaisessa pelaamassaan matsissa yhtä törkeästi kuin Abid Armiaa niin ei hän montaa peliä tässä sarjassa ehdi pelaamaan.

Edelleen nyt nimenomaan oli paikka kuitille. Nyt jos koskaan. Todella outoa, että tätä ei kaikki ymmärrä.

Joukkueen edun nimissä myöskään maalivahdin yliajoa ei saa kuitata? Niinkö? Minun näkemykseni mukaan kyse ei ole mistään muusta kuin nimenomaan joukkueen edusta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Edelleen nyt nimenomaan oli paikka kuitille. Nyt jos koskaan. Todella outoa, että tätä ei kaikki ymmärrä...

Uskoisin, että kyseinen tilanne näytti Ässäpelaajille varsin vaarattomalta tönäisyltä ja Armian tyylin tuntien he ajattelivat kyseessä olevan jäähyn kalastelu. Eli pelaajille kyseessä oli luultavasti tölväisy, tilanteen vakavuus paljastui myöhemmin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uskoisin, että kyseinen tilanne näytti Ässäpelaajille varsin vaarattomalta tönäisyltä ja Armian tyylin tuntien he ajattelivat kyseessä olevan jäähyn kalastelu. Eli pelaajille kyseessä oli luultavasti tölväisy, tilanteen vakavuus paljastui myöhemmin.

Uskomuksesi on ok, toivottavasti näin oli. Tilannetta katsoessa tuntuu kuitenkin vähän epäuskottavalta, mutta mikään ei tietenkään ole mahdotonta.

Onko tämä nyt samalla tulkittava niin, että tuo olisi sinunkin mielestä pitänyt kuitata heti nyrkein mikäli sen joku Ässäpelaaja näki?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Joukkueen edun nimissä myöskään maalivahdin yliajoa ei saa kuitata? Niinkö? Minun näkemykseni mukaan kyse ei ole mistään muusta kuin nimenomaan joukkueen edusta.

Helsingissä, Jokerit - Ässät pelissä Ruutu "kaatui" Järvenpään päälle ja makoili siinä puolisen minuuttia. Olisiko tässä pitänyt nyrkkien heilua vai pitääkö pinnan kestää? Ruutu haki hässäkkää, eikä olisi varmasti vastannut mahdolliseen haastamiseen, joten häviäjänä tilanteessa olisi ollut Ässät.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helsingissä, Jokerit - Ässät pelissä Ruutu "kaatui" Järvenpään päälle ja makoili siinä puolisen minuuttia. Olisiko tässä pitänyt nyrkkien heilua vai pitääkö pinnan kestää? Ruutu haki hässäkkää, eikä olisi varmasti vastannut mahdolliseen haastamiseen, joten häviäjänä tilanteessa olisi ollut Ässät.

En nähnyt tilannetta, joten en myöskään tiedä kuinka törkeä kolaus oli kyseessä. Ruudun tuntien saattoi olla ok jättää tilanne siihen. Toki makailu olisi pitänyt hoitaa repimällä Ruutu helvettiin sieltä maalivahdin päältä ja toivottavasti näin tehtiinkin. Tilanne tuskin oli yhtä törkeä kuin Abidin isku.

Entä, jos joku ajaa maalivahtia vaikka maalin takana kyynärpäällä päähän. Onko ok käydä niistämässä nenää vai jätetäänkö joukkueen edun nimissä väliin kuten Abidin teko?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Entä, jos joku ajaa maalivahtia vaikka maalin takana kyynärpäällä päähän. Onko ok käydä niistämässä nenää vai jätetäänkö joukkueen edun nimissä väliin kuten Abidin teko?

Mikäli pelin voittamiseksi on järkevämpää jättää väliin, niin silloin jätetään väliin. Esimerkiksi mikäli seuraava JYP peli ratkeaa aikaisessa vaiheessa, Honkanen voi käydä keskustelemassa Abidin kanssa Armian taklauksesta tms. Mutta niin kauan kuin peli ei kulje kunnolla ja pisteitä tarvitaan kipeästi, kunnia yms. täytyy jäädä sivuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös