Tämä on kyllä aihe, jota olisi hyvä pitää ylhäällä mahdollisimman paljon.
Esimerkiksi tällä foorumilla olen huomannut sortuneeni kiusaamaan toisia nimimerkkejä (ja luultavasti joku on yrittänyt minuakin kiusata). Tarkoitus ei ole todellakaan ollut toimia niin, mutta useamman kerran siihen on huomannut ajautuneensa, vaikka minkälaisen läksytyksen olisi itselleen edellisellä kerralla antanut :(
Jotain vain pääsee joskus naksahtamaan, kun lukee jonkin omasta mielestä harvinaisen typerän kirjoituksen. Parhaani mukaan pyrin jättämään moiset kirjoitukset huomioimatta, tai vastaamaan mahdollisimman asiallisesti, mutta joskus läikkyy yli. Pitäisi yrittää aina muistaa tunnistaa oma mielialansa tännekin tullessa. Jos on valmiiksi hieman sotajalalla, olisi se erittäin tärkeää tunnistaa, ennen kuin alkaa suoltaa tekstiä.
Toisaalta onhan huomiotta jättäminenkin kiusaamista, mutta itselläni nyt ei vain aikakaan riitä kommentoimaan kaikkea, joten selkeimmin puhtaasta huomionhakuisuudesta kirjoitetut kärjistetyt tai jankkaavat viestit nyt vain usein jättää ensimmäisenä ilman vastausta. Myös tällaiset vakavammat aiheet jäävät usein vastaamatta, kun ei aina ehdi kirjoittaa niin perusteellista kirjoitusta kuin haluaisi. Hätäisesti kasaan kyhätyillä viesteillä on aina oma riskinsä pitää sisällään joku aiovopieru.
Haluaisin uskoa, että nykyään sorrun kärkeviin kommentteihin jo hieman harvemmin, mutta kyllä niitä edelleen lipsahtaa. Tulee muodostettua toisesta jotain epäinhimillistäviä mielikuvia: trolli, nettikiusaaja ym. ja antaa sanan säilän huitaista...Sitten taas hetken päästä tajuaa, että vaikka se toinen nimimerkki olisikin vaikka jauhanut uudestaan ja uudestaan jotain samaa huttua, ei kyseessä silti välttämättä ole mikään "trolli"...kyseisellä nimimerkillä voi esimerkiksi oikeasti olla jotain henkilökohtaisia rajoitteita, en itse vain kiireessä onnistu hahmottamaan viestin pointtia ym.
Ja jos jotain nimimerkkiä päädyttäisiinkin ihan konsensuksella pitämään trollin tunnusmerkit täyttävänä hahmona, niin eipä se maailma siitä parane, että alkaa piruilemaan takaisin.
Anteeksi piikikkäistä kommenteista joita olen kirjoittanut.