Kirjoittaisitko Jatkoajalle omalla nimelläsi?

  • 9 660
  • 118

Kirjoittaisitko Jatkoajalle omalla nimelläsi?

  • Kyllä

    Ääniä: 114 44,7%
  • En

    Ääniä: 141 55,3%

  • Äänestäjiä
    255

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jatkaisitko keskustelupalstalla kirjoittamista vai olisiko omalla nimellä kirjoittaminen sinulle liikaa?

Kyllä! Nimeni on jo nyt tiedossa jos viestihistoriaani lähtee kunnolla penkomaan, joten jos nimellä esiintyminen tulisi pakolliseksi - mitä en usko - pitäisin varsin luonnollisena sitä, että vlad vaihtuisi oikeaan nimeeni.

vlad.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En.

Vaikka muutama minut nimimerkkini takaa tunteekin, niin silti en lähtisi kirjoittamaan esimerkiksi depressioketjuun omalla nimelläni.

Edit. En Facebookkiin kirjoita omalla nimelläni ihan yhtä arkaluotoista asiaa kuin tänne.
Jäisi siis paljon kirjoittelematta ja se ei omalta kohdaltani olisi hyvä asia, vaikka monen muun mielestä niin voisi ollakkin. "Nimettömänä" on helpompi avautua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
"Nimettömänä" on helpompi avautua.

Juuri näin. En minä ainakaan myönnä olevani oikeassa elämässä samanlainen idiootti kuin Jatkoajassa. Tänne voi purkaa tosielämän patoumat, joille oikea persoona vain hymyilee nätisti sanomatta mitään vastaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
En missään tapauksessa. Olen ollut mukana erinäisissä foorumeissa lähes 10 vuoden ajan enkä ole yhteenkään kirjoittanut omalla nimelläni. Nimimerkki tuo edes jonkinlaista turvaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ei tulisi kuuloonkaan. Nimimerkki on loistava asia, eikä kenenkään tulisi pakosta kirjoittaa omalla nimellään. Ei täällä kovin moni keskustelisi jos pitäisi oma nimi kertoa. Itse en ainakaan halua, että tutut tunnistaisivat minut mahdollisesti täältä. Tuo nimimerkki tuo tietynlaisen suojan tähän kirjoittamiseen, kuten alwahla tuossa taisikin mainita.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Oman nimen käyttöpakko asettaisi ihmiset eriarvoiseen asemaan. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät ole yksilöitävissä nimen perusteella, koska saman etu- ja sukunimen omaavia on satoja. He olisivat nimensä takana lähes yhtä hyvässä suojassa kuin nimimerkin takana. Vastaavasti Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat helposti yksilöitävissä nimen perusteella, koska saman etu- ja sukunimen omaavia ei ole muita.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kyllä kirjoittelisin mutta en samoihin ketjuihin samoja asioita. Kuvaa en kuitenkaan haluaisi, on jo kumppani löytynyt, muuten tulee lirkutteluviestejä aivan liikaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikea sanoa, mutta ei se nyt mahdotonkaan ajatus ole. En usko, että henkilöllisyyteni on vaikeaa onkia selville. Kohtuu moni jatkoaikalainen sen jo tietääkin. En mielestäni juurikaan esitä mitään roolia tai sano asioita, joita en julkisestikin voisi sanoa. Toki tiettyjä asioita on helpompi jäsennellä ja ilmaista kirjoitetussa muodossa.

Onhan Facebook jo itsessään murtanut tuota anonyymiteettiä. Toki ei sielläkään ole pakko olla omalla nimellään ja omalla kuvallaan, mutta aika julkiseksi monet kommentit ja mielipiteet sielläkin menee joita melkein kuka tahansa voi päästä näkemään.

Kannatan toki sitä, että voi kirjoitella nimimerkin turvin, mutta asia voi ajan saatossa vielä muuttua ja siihen pitää varautua.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Kaikesta jääkiekkoon liittyvästä voisin aivan hyvin kirjoittaa omalla nimelläni. Vapaan keskustelun joihinkin aiheisiin taas mieluummin osallistuisin vain nimimerkillä. Omalla nimellä kirjoittaminen ei siis olisi mikään ongelma, mutta se saattaisi hieman kaventaa osallistumistani.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kirjoittaisin, mutta paljon valikoivammin kuin nyt. Sinänsä ei paljoa haittaisi, vaikka joku täysin tuntematon henkilö tietäisi nimeni, mutta esim. naisasioiden purkaminen on paljon helpompaa anonyymina kuin omalla nimellä. Tällöin säilyy edes pieni yksilöllisyyden suoja, eikä tarvitse pelätä, että joku puolituttu tai tuntematon saisi tietää kaikki yksityiset asiani. Ongelmia tuottaa myös etunimeni, joka ei ole ihan Suomen yleisimpiä, joten kirjoitusten yhdistäminen juuri allekirjoittaneeseen olisi vähän liian helppoa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nimeni on sen verran uniikki, että tunnistamisen riski olisi täydet 100 prosenttia. Etunimelläni varustettuja henkilöitä löytyy ehkä noin 5000, mutta sukunimelläni varustettuja maksimissaan 50. Täysnimikaimoja ei ole yhtäkään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta tietyistä asioista ja tiettyihin paikkoihin kirjoitan omalla nimelläni, olen kirjoittanut pitkäänkin. Ne asiat eivät jääkiekkoon liity, eivätkä pääosin ns. vapaan keskustelun aiheisiinkaan tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta. Tietyt mielipiteeni ja näkemykseni olen tuonut julkisestikin ilmi omalla nimelläni, tiettyjen rajoitusten sallimissa rajoissa.

Facebook-profiilia minulla ei omalla nimelläni ole, eikä itse asiassa mitään nettiprofiilia omalla nimelläni.

En haluaisi kirjoittaa ensisijaisesti omalla nimelläni. Nimimerkkini on minulle läheinen pitkältä ajanjaksolta, ja pidän sitä leimallisesti enemmän netti-identiteettinäni kuin jos käyttäisin omaa nimeäni. Lisäksi haluan säilyttää tietyn anonymiteetin tai vähintäänkin illuusion siitä. Koen luontevammaksi kirjoittaa tietyistä aiheista tai henkilökohtaisemmista tuntemuksista nimimerkilläni.

Identiteettini ei ole valtakunnansalaisuus, ja vaikka en sitä halua julkisesti paljastaa enkä suvaitse siihen liittyviä mahdollisia vihjauksia (joista jatkiksen säännötkin tietysti kieltävät), niin tietty osa tällekin foorumille kirjoittavista palstalaisista tietää kuka olen. Enemmistö ei kuitenkaan tiedä, eikä sillä varmaan enemmistölle edes väliä olisi, jos nimimerkin kohdalla lukisi X.X. Pienelle osalle saattaisi nimi tulla mieleen muista yhteyksistä, suurimmalle osalle ei.

Näin sain taas kerran pitkän vastauksen lyhyen ytimekkääseen kysymykseen, kuten joskus minulla on tapana. Vastaus pähkinänkuoressa on siis "ei".
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mielenkiintoinen kysymys...

Itse olen sen verran vanha netin käyttäjä, että muistan ajan, jolloin netin keskustelupalstoja ei vielä juuri edes ollut tässä muodossa kuin nykyään, vaan ihmiset kirjoittivat (siis ne jotka kirjoittivat, eli hyvin pieni osa...) keskusteluryhmiin, kuten sfnetin keskusteluryhmiin. Minäkin osallistuin siellä muutamiin aihealueisiin ja tietysti omalla nimelläni, kuten lähes kaikki muutkin. Muistan, kun keskusteluryhmiin tuli ensimmäiset nimimerkin takaa kirjoittajat ja kyllä keskustelu muuttui heti paljon agressiivisemmaksi. Paljon enemmän provoilua ja henkilökohtaisuuksia. Silloin tuota muutosta tuli harmiteltua.

Toisaalta nimimerkin takaa kirjoitamisessa on kyllä omatkin puolensa, joten en tiedä haluaisinko kaikkine lieveilmiöinenkään paluuta vanhaan. Esimerkiksi Jatkoajan vapaan puolen tietyt ketjut olisivat paljon suppeampia ja tylsempiä, jos oikean nimen takaa pitäisi keskustelua käydä. Toisaalta taas itse kiekkokeskustelu olisi varmasti laadukkaampaa...

Vastaukseni on, että jos ns. tyhjältä pöydältä pystyisi aloittamaan siten, että oikeaa nimeä ei pystyisi yhdistämään vanhaan nimimerkkiin, niin ei muutos mitenkään iso olisi minulle. Mutta ehkä kuitenkin parempi näin.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kirjoittanut jo pitkään.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kirjoittaisin toki, mutta vain jääkiekko-osastolle. Kyllä minä esimerkiksi depressioketjun rankimmat luotaukseni allekirjoittaisin edelleen nimelläni, mutta koska mielenterveysongelmat voivat leimata ihmistä, niin parempi ne on paukutella nimimerkin takaa, vaikka en olekaan klassisessa katsannossa mielisairas. Itse asiassa hyvin harva depressioketjun kirjoittaja on mielisairas, jos kukaan. Muissa ketjuissa olen ollut havaitsevani oikeasti hulluja.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kyllä voisin jatkaa kirjoittelua jos oman nimen ilmoittaminen tulisi pakolliseksi. Täysnimikaimoja en omaa, mutta en harmistuisi jos joku minut tunnistaisikin. En toki toivo tälläistä uudistusta, olen varsin tyytyväinen nykyiseen.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Ei tulisi kuuloonkaan. Nimimerkki on loistava asia, eikä kenenkään tulisi pakosta kirjoittaa omalla nimellään. Ei täällä kovin moni keskustelisi jos pitäisi oma nimi kertoa. Itse en ainakaan halua, että tutut tunnistaisivat minut mahdollisesti täältä. Tuo nimimerkki tuo tietynlaisen suojan tähän kirjoittamiseen, kuten alwahla tuossa taisikin mainita.

Kyllä mä luulen, että aika moni olisi valmis ihan oikeallakin nimellään täällä pyörimään. Sen verran pitkään osa on täällä ollut ja paljon itsestään kertonut että lienisi jo ihan sama jos se nimikin paljastuisi. Ja osalla lienee jo paljastunutkin. Lisäksi moni täältä taitaa tuntea toisensa jo valmiiksi ihan palstan ulkopuolellakin.

Itse en silti välttämättä täällä pyörisi oikealla nimellä ja samaa mieltä siitä että nimimerkit tuovat tähän hommaan oman lisänsä. Asioista kun on niin paljon helpompi puhua pienen suojan takaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kirjoittaisin omalla nimelläni mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja eritoten jääkiekko-osioon ilman mitään "sordiinoa" nykyiseen verrattuna.
Täällä vapaan puolella on toki ketjuja, joissa tulee puitua hieman diskreetimpiäkin asioita kuin vain jääkiekkoa, mutta tuskinpa ne minua toisten silmissä liikaa leimaisivat tai ketään jotenkin loukkaisivat. Toisaalta, olisiko se edes minun ongelmani?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Korkeintaan etu/kutsumanimelläni, hiukan kuin AA-kerhossa. Jutustelu koko nimellä käytäessä muistuttaisi jo liikaa Facebookia. Eli tupla- tai tripla-filtteri päällä koko ajan.

Se on sitten ihan eri asia, jos saisi säilyttää nimimerkin, mutta henkilöllisyys varmistettaisiin nimimerkkiä luotaessa. Nimen ja nimimerkin saisi yhdistää samalla tapaa kuin nykyään teletunnistetiedot, eli määräys pitää tulla viranomaisilta, eikä ulkopuoliset pääse noita tietoja tonkimaan.

Suuret EU-johtajat eivät vain tajua, että noita tietoja voidaan käyttää helposti myös sellaisiin tarkoituksiin, mihin rekisteröitynyt käyttäjä ei niitä haluaisi antaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tykkään vaalia yksityisyyttäni periaatteellisella tasolla, vaikka minut varmasti pystyisi juttujeni puolesta näppärimmät jo nyt jäljittämään. Mun mielestäni pointti on nimenomaan siinä, että täällä voi keskustella tuntematta sen kummemmin vastapuolta ja muodostamatta siitä ennakkoasennettaan toista kohtaan. Opetuslapsia ja tapaamisten pohjalta syntyviä halirinkejä tuntuu muodostuvan jo nykyisellään, joten eiköhän tuo ilmiö vain vahvistuisi, jos täällä pyörisi pelaajia, valmentajia tms. tyyppejä taviksien seassa. Ja kuvat vain veisivät joiltain kirjoittajilta auktoriteetin kokonaan, rumia olette kuitenkin.

Ymmärrän kuitenkin ajatuksen ehdotuksen takana, koska nettikirjoittelu on välillä aika rajua. Minä seison kirjoitusteni takana, mutta jonkin verran tulisi varmasti henkilökohtaisimpia juttuja karsittua, sekä jotain työhön viittaavaa.

Mielenkiintoista olisi nähdä ne vanhasta tottumuksesta omalla nimellä lähetetyt avautumiset ensimmäisten viikkojen ja päivien aikana, kun jengi ei muistaisi muuttunutta statustaan. Toisaalta tuossa olisi se hyvä puoli, että ehkä moni miettisi hetken ennen viestin lähetystään, viitsiikö sitä suoltaa luettavaksi omalla nimellään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä kirjoittaisin omallanikin, mutta mielummin tietysti sampion nimellä.

Vastausvaihtoehtoja on vain nuo kaksi, mieluusti olisin nähnyt myös vaihtoehdon, "Kyllä, mutta se vaikuttaisi kirjoituksiini" tai jotain. Olisin sen vastannut.
Tosin luulisin, että muutamille henkilöille olen paljastunut. Terkkuja heille!
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Hankala kysymys. Todennäköisesti kuitenkin kirjoittaisin, mikäli voisi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Eli uudet tunnukset ja uusi alku, mutta jos esim. nykyisen nimimerkin paikalle vaihdettaisiin oma nimeni ja viestihistoria säilyisi, niin sitten pitäisi jo tovi miettiä. Aktiivisuus ainakin vähenisi ja kirjoittelu keskittyisi varmaankin lähes täysin jääkiekkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös