Siitä nyt ei ole kenelläkään epäselvyyksiä, että pelaajat vetävät HIFK:ta. Ei tarvitse kuin pitää silmänsä auki matseissa, mm. aikalisän aikana ja katsella pelin jälkeen, ketkä antavat kommentteja pelillisistä asioista: Söde, Ville, Kibe. Ja että onko Villen ihon alla Kekäläinen & co? Turha tätäkään on kiistää tai vähätellä palstatotuutena. Ville on pistänyt Kekäläiseen välit poikki kaikilla tasoilla. Lähtenyt huippu-urheilun työryhmästä Kekäläisen mukanaolon takia ja kadulla ei edes moikkaa. Stadi ei ole kovin iso paikka, nämä jutut ovat ihan avoimia tapahtumia. Voin itse käyttää termiä "tiedän" tämän, sillä tunnen jengiä avan näiden heebojen lähipiiristä ja lähipiiriin voi laskea myös itse henkilötkin. Lisää faktaa: Villen tehot tähän mennessä 5+6=11, HIFK:n sisäisessä pörssissä seitsemäs (7!), edellä esimerkiksi Paskin Ikinä sijalla 6. Viime kaudella Peltonen paukutti runkosarjassa 24+24 = 48, pelattuja otteluja 49 ja koutsina oli siis Cacca. Käytännössä pinna per matsi. Nyt on Ville on pelannut 20 matsia ja saanut 11 pojoa. Etteikö muka 1.9. vaikuttaisi tässäkin?
Topiciin palatakseni: Mun silmiini Kibe on aidosti jäykistynyt ja taantunut viime kaudesta, eikä tekisi maaleja, vaikka valmentajana olisi Summanen & Suikkanen. Sen sijaan hän ei mahtuisi kokoonpanoon ollenkaan. Kiben signaus kalkkiviivoilla pelkästään fanien miellyttämiseksi on täysin ala-arvoinen teko. Sillä ei ole mitään merkitystä, että me vingutaan pää punaisena pelaajalle diiliä. Kyllä ammattimaisen signaajan pitää tietää asiat paremmin ja olla selvillä kyseisen pelaajan nykykunnosta. Jos Nyba olisi tehnyt niinkuin alunperin halusi ja jättänyt Kiben passin leimaamatta, me kiehuttaisiin täällä tälläkin hetkellä, että Kibe olisi tehnyt 15 maalia jo tähän mennessä ja HIFK:lla menisi paremmin. Ammattimaisen signaajan pitää kuitenkin olla tiukka jätkä ja kova kuin kivi. Siitä viis, mitä fanit vaativat, jos ja kun tietää itse paremmin pelaajan nykykunnon. Pitää vaan sietää haukut ja funtsia: "Voi kunpa nuo tietäisivät missä kunnossa Kuhta oli, siksi en signannut". Nyt saamme nauttia omien vaatimuksiemme tuloksesta katsellessamme Kibeä kentällä. Tehdään yksi asia selväksi: Kibe signattiin aidosti fanien & sponssien painostuksesta ja Matikainen oli juuri lähtenyt. Tarvittiin hyviä uutisia. Joten otettiin helppo vaihtoehto. Samat tehtiin sitten Matikaisen seuraajan valinnassa.
Käsi sydämellä testi: Kuinka moni meistä halusi Kibelle diilin täksi kaudeksi ja oli tyytymätön loppukesästä, kun ei vieläkään ollut nimeä paperissa? Minä ainakin ja sanoisin, että yhdeksän fania kymmenestä. No, otetaan vähän omaankin piikkiin sitä, että saimme haluamamme. Kiben paikalla voisi pelata joku muukin.