Kimi Räikkönen – still going strong

  • 76 161
  • 448

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi on kyllä liekeissä. Tuolla Ferrarin koneella on vaikea päästä kauheasti esille, mutta Kimi kyllä ottaa autosta irti sen mitä otettavissa on. Alfahan ei ole muutoin hirveän huono, vaan se on tuo Ferrarin kone, joka on suurena jarruna.

Toivottavasti Kimi jatkaa, sillä annettavaa selvästi on vielä tälle lajille ja Alfan tallille. Pidän ihan hyvänä merkkinä sitä, että Kimi ei ole lopetuspäätöstä vielä tehnyt. Kertoo siitä, että jossain määrin sitä kipinää varmasti edelleen on, mutta Kimi vain punnitsee nyt, että riittääkö se kipinä, kun vastapuolella puntarissa on perheasiat ja muu elämä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kimi on kyllä liekeissä.

Toivottavasti Kimi jatkaa, sillä annettavaa selvästi on vielä tälle lajille ja Alfan tallille.

Tätä toivotaan ja eilisen perusteella kyllä se kipinä siellä vielä on. Pakko todeta, että paljon laskee mielenkiinto lajia kohtaan, kun Räikkönen lopettaa. Viikonloppuna mietittiin, että mitä Kimi tekee lopettamisen jälkeen? Vielä aika riittää Robinin opettamiseen ja voi olla, että pojasta tulee yhtä kova rattimies. Lähtökohdat tosin on täysin eri kuin isällä...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tätä toivotaan ja eilisen perusteella kyllä se kipinä siellä vielä on. Pakko todeta, että paljon laskee mielenkiinto lajia kohtaan, kun Räikkönen lopettaa. Viikonloppuna mietittiin, että mitä Kimi tekee lopettamisen jälkeen? Vielä aika riittää Robinin opettamiseen ja voi olla, että pojasta tulee yhtä kova rattimies. Lähtökohdat tosin on täysin eri kuin isällä...
Mitäs se poika nyt on, viitisen vuottako. Eihän tässä mene pitkäänkään nykytyylillä kun heppu on F1:n ratissa ja kamppailee maailmanmestaruudesta, reilut kymmenen vuotta. Olisihan se hienoa saada kolmas isä-poika maailmanmestaripari, hieman tukevoitunut, pitkätukkainen ja viiksekäs isä-Kimi ja nuoren isänsä näköinen Robin.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kimi on nyt kolmessa kisassa peräkkäin nöyryyttänyt Ferrareita ajamalla maaliin ennen molempia punaisia. Eilinen aikasakko toki tiputti Leclercin taakse, mutta ajamalla jälleen molempia edellä. Aika kova seppä se edelleen on sille päälle sattuessaan ja kun ajetaan oikeilla kilparadoilla (Spa, Monza, Mugello).

Saiko Hamilton myös viiden sekunnin sakon silloin Hockenheimissa tultuaan varikolle samaan tapaan?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Saiko Hamilton myös viiden sekunnin sakon silloin Hockenheimissa tultuaan varikolle samaan tapaan?

Viime vuoden kisassa sai. Vuotta aiemmin selvisi varoituksella kun koukkasi varikkotieltä takaisin radalle nurmialueen yli.

Joillain radoilla on selkeät ohjeet siitä, että varikkolinjan toisella puolella ajavan on pakko tulla varikolle, mutta mm. Hockenheimissa ei tuollaista kohtaa oltu kirjattu (ja pätee enemmistöön radoista).
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kimmo pärjäilee ihan kivasti kun vertailee koko Ferrari-perheen keskinäisiin:

Räikkönen - Giovinazzi: 7 - 2
Räikkönen - Magnussen: 8 - 1
Räikkönen - Grosjean: 7 - 2
Räikkönen - Vettel: 4 - 5
Räikkönen - Leclerc: 4 - 5

Ihan kova suoritus tuolla perunalla syödä muut peräpään toverit elävältä ja haastaa Ferrareita keskinäisissä :-D Ainahan kokemuksesta lässytetään joka asiassa, mutta kyllä tuolla päässä rataa sillä jotain tuntuu tekevän.

One more year!
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kimmo pärjäilee ihan kivasti kun vertailee koko Ferrari-perheen keskinäisiin:

Räikkönen - Giovinazzi: 7 - 2
Räikkönen - Magnussen: 8 - 1
Räikkönen - Grosjean: 7 - 2
Räikkönen - Vettel: 4 - 5
Räikkönen - Leclerc: 4 - 5

Ihan kova suoritus tuolla perunalla syödä muut peräpään toverit elävältä ja haastaa Ferrareita keskinäisissä :-D Ainahan kokemuksesta lässytetään joka asiassa, mutta kyllä tuolla päässä rataa sillä jotain tuntuu tekevän.

One more year!
Tunnustan auliisti ihailevani Räikköstä. Rahan takia ei tarvitse ajaa vaikka korvaus on varmasti ihan hyvä, ei ole huvin vuoksi kyykyttämässä nuorempia. Hänellä on kotiasiat kunnossa ja moottoriurheilu tuntuu kiinnostavan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Peter on kyllä ovela pappa kaunistelemaan asioita, sillä nimenomaan hän ei missään nimessä halunnut Räikköstä Sauberille. Kokematon kun oli ja kai Enrique Bernoldin sponsorirahakin houkutti. Salo ja tuossa pätkässä mainittu Willy Rampf Kimin "löysivät".

Ei tietenkään mitään Herr Sauberilta pois, koska hän viime kädessä Kimin F1-uran starttasi ja on omalla työllään mahdollistanut sen jatkumisen Alfalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Peter on kyllä ovela pappa kaunistelemaan asioita, sillä nimenomaan hän ei missään nimessä halunnut Räikköstä Sauberille. Kokematon kun oli ja kai Enrique Bernoldin sponsorirahakin houkutti. Salo ja tuossa pätkässä mainittu Willy Rampf Kimin "löysivät".

Ei tietenkään mitään Herr Sauberilta pois, koska hän viime kädessä Kimin F1-uran starttasi ja on omalla työllään mahdollistanut sen jatkumisen Alfalla.
Kyllähän tuosta videoltakin käy rivien välistä varsin selväksi, että Sauber piti Kimiä hyvin kokemattomana, mutta vakuuttui näkemästään, kun Kimi lähti testaamaan autoa.

Eikä se mitenkään väärin ole, että hän oli tuolloin epävarma Kimin suhteen. Siihen aikaan oli hyvin harvinaista, että tuossa iässä ja noin kokemattomana nostettaisiin ketään kisakuskiksi F1-sarjaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Salo ja tuossa pätkässä mainittu Willy Rampf Kimin "löysivät".

Minulle on jäänyt kuva tästä asiasta, että siinä on hieman legendaa ja Lapin lisää Salon puolelta kun on aina sanonut että "ottakaa toi Kimi tuosta" kun Sauberilla kysellään että mitäs nyt kun sä lähdet. Eli mikasalomaisesti vähän ylimielisesti tuonut itseään esille jälkeenpäin kun Kimistä nousi F1-tähti. Epäilen, että yksi taho mistä ei tässä kuviossa usein puhuta on Robertsonit, jotka Kimin asioita hoitivat tuolloin. Uskon, että sitä kautta on kontaktoitu eri tahoja kaikessa hiljaisuudessa. Olisi mielenkiintoista kyllä tietää miten asiat meni, varmasti Kimi herätti kiinnostusta laajemmaltikin F1-talleissa koska Formula Renault kausi meni niin hienosti, mutta ehkä moni ajatteli että katsotaan vielä kausi tms ja sitten tietty omissa talleissa oli tie tukossa että ei tarvinnut tai voinutkaan Kimiä täysin realistisesti miettiä omaan talliin heti kaudelle 2001.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tähän samaan tarinaan liittyy myös ne Schumacherin kommentit sieltä ensi testeistä, näki kuulemma ajolinjoista että tuossa nuorukaisessa on jotain poikkeuksellista ja kertoi siitä avoimesti eteenpäin. Kellostahan sitä ei suoraan Sauberilla nähnyt siis sivustaseuraajat.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tähän samaan tarinaan liittyy myös ne Schumacherin kommentit sieltä ensi testeistä, näki kuulemma ajolinjoista että tuossa nuorukaisessa on jotain poikkeuksellista ja kertoi siitä avoimesti eteenpäin. Kellostahan sitä ei suoraan Sauberilla nähnyt siis sivusta seuraajat.

Juuri näin, Schumi kiinnitti huomiota Kimin ajolinjoihin eikä pitänyt asiaa salaisuutena. Toinen asia joka hämmästytti Sauberin väkeä tulokaskaudella oli Kimin kyky oppia uudet radat nopeasti, joita oli yhtä lukuunottamatta kaikki.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma ketju täällä on muuten ihan hyvästä syystä.
Kimi Räikkönen jos kuka on Jatkoaika-aikakauden F1-kuljettaja, molemmat aloittivat toimintansa maaliskuussa 2001.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri näin, Schumi kiinnitti huomiota Kimin ajolinjoihin eikä pitänyt asiaa salaisuutena. Toinen asia joka hämmästytti Sauberin väkeä tulokaskaudella oli Kimin kyky oppia uudet radat nopeasti, joita oli yhtä lukuunottamatta kaikki.
Kimin on pakko olla nopea oppimaan ratoja, kun simuhommat ei paljoa nappaa :)

Ehkä osittain tuon nopean oppimisen vuoksi ne simuhommat ei tunnu mielekkäiltä. Tuskin Mugellokaan oli Kimin muistissa nyt kauhean vahvasti, mutta silti tuntui oppivan radan salat paremmin kuin suurin osa kuskeista. Ja veikkaanpa, että aika monet kuskit opettelivat rataa simulaattorilla Kimiä enemmän...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimin lahjat näkyi myös Monacon GP:ssä 2001 kun takarenkaan nopeusanturi hajosi, samalla auto alkoi pätkimään, koska luistonesto sekosi väärästä informaatiosta. Kimi ajoi varikolle, mekaanikot ohittivat luistoneston ja Kimi jatkoi kisaa samaan malliin. Erityistä tuossa on lähinnä se, että Kimin vauhti ei huonontunut, vaikka ajoi V10-koneella ilman luistonestoa, joka oli mm. kaasu-, sytkä- ja bensakarttojen osalta tehty vain maksimitehoa tuottamaan, eli tuolleen "raakana" varmasti hätäinen peli käytökseltään ja kaasuvasteeltaan, ja luistonestolla sitten tasoitettiin menoa pienillä vaihteilla kun pito oli rajallinen, eli käytännössä jokainen Monacon mutka.

Joskus tästä oli tarkempikin artikkeli netissä mm. inssien kertomana, mutta pikaisesti googlaten osui vain tämä jossa asia mainitaan lyhyesti: Latest Formula 1 Breaking News - Grandprix.com

The only other car to make it to the flag was the Sauber of Kimi Raikkonen. He suffered a wheel sensor failure while running 10th and had to pit. The problem was bypassed by the mechanics and Raikkonen rejoined four laps down and drove a steady race (albeit without traction-control) to the finish.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Täsä artikkelissa on myös hieman taustoitettu tuota Sauberin testiä ja kuinka Schumi oli heti bongannut nuoren Kimin taidot.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sellaista muistan kuulleeni, että kun Montoya oli tulossa Williamsille ja Buttonille etsittiin F1-ajopaikkaa muusta tallista, niin siinä syntyi jonkunlainen kontakti Sauberin ja Robertsonin välillä. Button meni Benettonille, mutta Robertson vinkkasi että manageroitavana on myös toinen lupaava kuski. Tuo oli iso osa sen testiajon järjestymisessä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkösen tulo F1:siinhan oli tuohon aikaan hyvin poikkeuksellinen, joten ei ihme, ettei kovin moni hirveästi tuolloin hyppinyt innosta. Tuosta on kuitenkin jo 20 vuotta aikaa ja se on niin pitkä aika, että ne skeptisetkin suhtautumiset muuttuvat aikalaistarinoissa sellaisiksi "tiesin jo heti ensitapaamisella, että tässä on tuleva maailmanmestari"-tyyppiseksi itsensä jalustalle notamiseksi. Muistan hyvin kun seurasin lehtikirjoittelua tuntemattoman Räikkösen testeistä ja tuolloin Sauber ei tosiaan ollut mitenkään varma siitä, että aikoo sopimuksen Kimin kanssa tehdä - ainakaan julkisesti. Eikä ollut mitenkään varmaa, että Räikkönen olisi saanut edes lisenssiä F1:siin seuraavalle kaudelle eikä kukaan pitänyt varmana, että poika onnistuisi millään lailla. Nyt sitten jälkikäteen on toki helppo hehkuttaa, että näin jo silloin jotain erityistä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Räikkösen tulo F1:siinhan oli tuohon aikaan hyvin poikkeuksellinen, joten ei ihme, ettei kovin moni hirveästi tuolloin hyppinyt innosta. Tuosta on kuitenkin jo 20 vuotta aikaa ja se on niin pitkä aika, että ne skeptisetkin suhtautumiset muuttuvat aikalaistarinoissa sellaisiksi "tiesin jo heti ensitapaamisella, että tässä on tuleva maailmanmestari"-tyyppiseksi itsensä jalustalle notamiseksi. Muistan hyvin kun seurasin lehtikirjoittelua tuntemattoman Räikkösen testeistä ja tuolloin Sauber ei tosiaan ollut mitenkään varma siitä, että aikoo sopimuksen Kimin kanssa tehdä - ainakaan julkisesti. Eikä ollut mitenkään varmaa, että Räikkönen olisi saanut edes lisenssiä F1:siin seuraavalle kaudelle eikä kukaan pitänyt varmana, että poika onnistuisi millään lailla. Nyt sitten jälkikäteen on toki helppo hehkuttaa, että näin jo silloin jotain erityistä.

Sauber ei tosiaan julkisesti hiiskunut mitään Kimin testeistä tuolloin, tallin sisällä hänestä käytettiin koodinimeä Eskimo. Steve Robertson sanoi Kimin tulokaskaudella että jos jompi kumpi isoista Kimin poimii niin hänestä tulee maailmanmestari. Schumi sanoi nähtyään Kimin ensimmäisessä testissään että tuo kaveri tulee olemaan todella nopea. Uskon että vaatii kilpa-ajajan silmää pystyäkseen bongaamaan poikkeuksellisen lahjakkuuden jota Kimi oli.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En yleensä linkittele iltapäivälehtien uutisia tänne mutta nyt osuu harvinaisen hyvin historiantutkijan pointit kohdalleen.


Sen enempää rautaristin symboliikkaan kantaa ottamatta niin tuo maskin design on Jesse Jamesin West Coast Choppersin käsialaa. West Coast Choppers on lanseerannut vaatemalliston Kimin siunauksella, Jesse James on kova Kimi-fani.



Jahas, FOM blokkaa näköjään näitä linkkauksia, ullatus. Jokainen voi silti käydä katsomassa tuon jakson tuubista niin ymmärtää mistä puhutaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
West Coast Choppers on lanseerannut vaatemalliston Kimin siunauksella, Jesse James on kova Kimi-fani.
Juu noteerasin tuon kun lanseerattiin ja katsoin jonkun haastattelupätkänkin tuolta Jessen farmilta. Aiheeseen liittyen tämä kyseinen toimittaja joka natsisymboliikkaa haki totesi myös että Jesse James ei ole jenkeissä niin hyvässä maineessa juuri tämän ajatusmaailman johdosta, en nyt käytä sanaa uuznazi tässä mutta sinne suuntaan hänet lokeroidaan jossain piireissä. Siitä se yksi plus yksi kuka on ollut suunnittelemassa logoa ja mitä sympataan.
Jesseä en tunne mitä ja ketä symppaa, veikkaan että Kimi on enemmän hälläväliä tyyppi joka ei ota kantaa mihinkään muuhun että on coolin näköinen logo ja taustajoukot sitten varmistaa että kyseessä mikä lie maltan risti tai muu ettei jouduta ongelmiin tämän suhteen.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Jupe , minäkään en tiedä Jessen ajatusmaailmasta yhtään mitään mutta tuo rautaristi on ihan arkipäivää harrikkapiireissä, jostain syystä. Eukon veljen harrikassa on rautaristin muotoiset peilit, ei kovin käytännöllistä mutta näyttävää.


Tuolta sitten ostelemaan erilaisia vaatekappaleita, cross7 on virallisesti tuo logo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
@Jupe , minäkään en tiedä Jessen ajatusmaailmasta yhtään mitään mutta tuo rautaristi on ihan arkipäivää harrikkapiireissä, jostain syystä. Eukon veljen harrikassa on rautaristin muotoiset peilit, ei kovin käytännöllistä mutta näyttävää.


Tuolta sitten ostelemaan erilaisia vaatekappaleita, cross7 on virallisesti tuo logo.

Thanks. Pistin maskin ja vähän muutakin tulemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös