Kielipoliisit

  • 456 398
  • 2 971

pedro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suur-Helsingin Lähiö-Jormat
Viestin lähetti Shayne
Jatkoajan keskustelupalstan ilmoitusosiosta lainattua: "Nimimerkki unelman kirjoitusoikeudet ovat poistettu." Oikea passiivimuoto olisi "on poistettu".

Tai: "ovat poistetut", mitä muotoa melko harvoin näkee.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Mikä vtun tietämys? Ylexillä se yksi söpöääninen kinkku jauhaa koko ajan, että pitää löytyä tietämystä joltain nyt. Tietämys.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo
Mikä vtun tietämys? Ylexillä se yksi söpöääninen kinkku jauhaa koko ajan, että pitää löytyä tietämystä joltain nyt. Tietämys.

Entä mikä vitun löytyä? Suomen kielessä tietoa voi olla tai olla olematta, mutta keneltäkään sitä ei taatusti löydy.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämäkin on aika hyvä episodi:

Viestin lähetti snumi
Löytyykö jatkoajasta SEN VERRAN asiantuntemusta, että joku myöntäisi, että PK ei osaa pelata jääkiekkoa?

Olin katsomassa Pitsiturnauksen, Raumalla, Ässät voitti, pelastin kaverini kanssa 3 porilaista jotka olivat saamassa turpaan raumalaisilta; sen sanon, että tämä PK oli todella HEIKKO ainakin tässä turnauksessa. Ei minkäänlaisia jääkiekko-ominaisuuksia.
Viestin lähetti korkki
Kuka vittu on PK? Ja miten se liittyy Nielikäiseen?
Viestin lähetti snumi
PK oli lähinnä näppäilyvirhe. Sen olisi luullut useimpien ymmärtävän.
Viestin lähetti Animal
Viestejä voi korjailla jälkikäteen. Näin olen itse muutaman kerran tehnyt. Säästyy turhalta vittuilulta.
Viestin lähetti snumi
En ole kyllä kertaakaan korjaillut viestejäni, en yleensä edes niitä lue näppäilyn jälkeen. Syynä on se, että näppäilen "sokkona"; eli katson vaikka leffaa samalla. Tuli aikanaan opeteltua "konekirjoitus" 10-sormijärjestelmällä, aikakaudella ennen joka kodin PC-tietokoneita, noin vuonna 1986. Eli silmät kiinni tai muualle kohdistettuna, sormet ravaavat näppiksellä.

Niinpä niin. Minä vain painelen näppäimiä ja katselen leffaa. Muiden vika, jos eivät ymmärrä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Tykki
Niinpä niin. Minä vain painelen näppäimiä ja katselen leffaa. Muiden vika, jos eivät ymmärrä.
Taisi olla tylsä leffa sillä samainen henkilö kirjoitti PK-episodin lisäksi samana yönä toinen toistaan maukkaampia viestejä yhden jokaisen SM-liiga joukkueen keskusteluosioon.

(Tuli pitkä lause enkä osaa sijoittaa siihen pilkkua. Pahoittelen. Olen liian vanhan ja demotivoitunut oppiakseni pilkkusäännöt.)
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Minä kyllä luulen edelleen, että snumi tarkoitti sitä Hämeenlinnan PK:ta.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Shayne
Minä kyllä luulen edelleen, että snumi tarkoitti sitä Hämeenlinnan PK:ta.
Heh, aika hyvin lohkaistu. Niin hyvin että nöyrryn vaihtamaan allekirjoitukseni välittömästi.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Rocco
Jos olen kielipoliisi, olen sitä yhdyssanojen osalta. Lähes joka päivä nähdään sanoja kuten...

Onko kukaan muuten yhdistänyt nyky nuorten (sarkasmia taas) yhdys sana ongelmia kännyköihin? Minä olen.

Kännyköissä on nykyisin sana kirjat (...taas sarkasmia...) ja sana kirjoissa on perus kieli opin mukaisia sanoja. Mutta siellä ei ole yhdys sanoja. Tämän vuoksi nyky ajan kakarat eivät opi yhdys sanoja. Kännykässä jos kokeilee kirjoittaa vaikka sanan "kesäloma" niin ainakin oma Nokia pistää stopin kohtaan kesäkö? Noh, miten tästä eteenpäin? Kakarat kirjoittavat sanat erikseen koska niiden kirjoittaminen yhteen ja kieliopillisesti oikein vaatisi kikkailua nuolilla ja muilla näppäimillä. Niin hällä väliä, kirjoitetaan "kesä loma" koska ne sanat löytyy heti ja helposti. Eikä tarvi kikkailla.

Nokia tuhoaa Suomen nuorison kirjoitus taidon!
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Rocco
Onko kukaan muuten yhdistänyt nyky nuorten (sarkasmia taas) yhdys sana ongelmia kännyköihin? Minä olen.

ItseAsiassaMietinTuossaKerranYhdenKaverinKanssa, EttäEiköTekstiviestienPitäisiPuristaaSanojaYhteen EikäSuinkaanVetääNiitäErilleen, KoskaKokoAsiaPitääTunkea160MerkinTilaan.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Rocco

- Aniket Dhadphale nauratti kuulijoita kun Chris Allen kertoi omaavansa 103,8 mph lämärin

Aijaijai, hoono soomi there.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Rocco
Onko kukaan muuten yhdistänyt nyky nuorten (sarkasmia taas) .....

Kännyköissä on nykyisin sana kirjat (...taas sarkasmia...)


Sanoisin, että se, että kirjoitat heti sarkasmin perään sen olevan sarkasmia, epäsarkastisoi sen.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Vitonen" on tietäkseeni oikeasti "viitonen", vaikka lähes kaikki mainitsevat tuon vain yhdellä i:llä. Siis "mulla on vitonen rahaa", vaikka oikean muodon pitäisi olla "mulla on viitonen rahaa".
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Mainio ketju!

Useimmat minua ärsyttävistä kielioppiseikoista ovatkin tulleet jo tässä esille.

Omalla listallani lauseenvastikkeiden virheellinen käyttö tai niiden pilkuttaminen sijoittuvat aivan terävimpään kärkeen.

Toinen vastenmielinen juttu koskee svetisismejä. Ne kusee. Rankasti.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Miguel
Kaikki murteet tulisi siis kieltää.

Missä vaiheessa minä näin olen sanonut? "Vitosta" "viitosen" sijaan käyttävät yleisesti mm. toimittajatkin, joiden ei työssään kuuluisi toki mitään murretta käyttää. Näin ollen en ymmärrä kommenttiasi ollenkaan, "Miguel", sillä tämä juttu ei liittynyt murteisiin yhtään mitenkään!

Viestin lähetti Miguel
Lisäys: sen muuten pitäisi olla "minulla on viitonen rahaa".

Juuh, kirjakielellä kyllä. Tuossa minun esimerkissänihän oli kuitenkin kyse puhekielen jutustelusta, joten "mulla" kävi siihen paremmin kuin "minulla".
 

Miguel

Jäsen
Tovin mietin, vastaanko tähän ollenkaan. Kai se on vain tulta päin mentävä, etten vaan leimautuisi Jags-tyyliseksi vetäytyjäksi. Tuskin tällä sanailulla kyllä mitään saavutetaan...

Siispä lyhyesti rautalangasta väännettynä:

Viestin lähetti Pee
Juuh, kirjakielellä kyllä. Tuossa minun esimerkissänihän oli kuitenkin kyse puhekielen jutustelusta, joten "mulla" kävi siihen paremmin kuin "minulla".

Jos kerran puhutaan puhekielen jutustelusta, onko sinusta kovin tarpeellista huomauttaa "vitonen"-muodon käytöstä? Kysehän on juuri murteellisesta ilmaisusta. Ja sinä kirjoitit nimenomaan: "lähes kaikki mainitsevat tuon vain yhdellä i:llä."

Asiapitoiseen kirjakieleen tuollaisen tietenkään ei sovi eksyä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Miguel
Jos kerran puhutaan puhekielen jutustelusta, onko sinusta kovin tarpeellista huomauttaa "vitonen"-muodon käytöstä? Kysehän on juuri murteellisesta ilmaisusta. Ja sinä kirjoitit nimenomaan: "lähes kaikki mainitsevat tuon vain yhdellä i:llä."

Juuh, olinpas minä nyt huolimaton. Hyi minua sentään! Tarkoitin toki, että "vitosta" käytetään "viitosen" sijaan myös asiapitoisessa kirjakielessä, vaikka tuo esimerkkini saikin "Miguelin" nyt viemään keskustelun väärille raiteille. Mutta minun vikani siis, jota pyydän anteeksi!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Viestin lähetti Miguel
Lisäys: sen muuten pitäisi olla "minulla on viitonen rahaa".

Eipäs vaan "...rahaa." Ainakin suomen kielessä piste tulee lainausmerkkien sisään.

Kylläpäs kello on jo paljon.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Protestin poikanen?

Viestin lähetti mikse
Eipäs vaan "...rahaa." Ainakin suomen kielessä piste tulee lainausmerkkien sisään.
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen. Siksi olenkin lähes järjestäen protestoinut tätä oikeaa tapaa laittamalla pisteen vasta lainausmerkin jälkeen. Ehkä tietynlainen kapinallinen löytyy tästäkin sydämestä. Tuota mielestäni typerää sääntöä tuskin ikinä muutetaan, joten jatkossa kirjoitan sen oikein. Tai sitten en.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Pisteen viilausta?

Viestin lähetti Cougar
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen.

Näin myös minulle opetettiin: ensin päättyy lainaus, sitten virke. Ainoastaan, jos lainauksessa esiintyy pisteeseen päättyvä lyhenne, voidaan säännöstä poiketa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Re: Protestin poikanen?

Viestin lähetti Cougar
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen. Siksi olenkin lähes järjestäen protestoinut tätä oikeaa tapaa laittamalla pisteen vasta lainausmerkin jälkeen.

Muistaakseni pisteen paikka riippuu siitä, onko lainaus tms. lauseen sisällä vai oma kokonainen lauseensa.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Viestin lähetti mikse
Eipäs vaan "...rahaa." Ainakin suomen kielessä piste tulee lainausmerkkien sisään.

Sen pitäisi olla "minulla on viitonen rahaa." Missä on lauseen päättävä piste?

Tässä tapauksessa piste ei tule lainausmerkkien sisään. Jos lainausta olisi tosiaan ollut koko lause, silloin piste olisi todella ollut lainausmerkkien sisällä. Kun taas lainattua on vain lauseen osa, piste tulee ulkopuolelle. Jos ruuvia halutaan kiristää ääripisteeseen, voidaan pohtia, voiko koko lausetta itse asiassa sanoa noin. Oikeampi muoto lienee seuraavassa esimerkissäni. "Sen pitäisi olla: 'Minulla on viitonen rahaa.'"
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Zeta03
Kukaan ei ois sanonut mtn jos Sorokins olisi rakenteeltaan (pituus täsmää lähestulkoon) kuin Tie Domi... ;)
Siis voi äiti mulla menee hermot tuon mtn kanssa. Jos se olisi minusta kiinni, minimirangaistus olisi puoli vuotta pelikieltoa ensimmäisestä kerrasta ja painot jalkaan ja järveen toisesta. Ei sitä kaikkea irc- ja sms-slangia nyt sentään keskustelupalstoille tarvitse levittää. Saatana.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Paikallislehdestämme luin erään äidinkielenopettajan ajatuksia tiiliskiveäkin paksummasta Iso suomen kielioppi-kirjasta. Hän ihmetteli muutamia ilmauksia, jotka nykyään hyväksytään mm. ylioppilaskirjoituksissa. Nyt on oikein jopa "alkaa tekemään"-muoto, vaikka ennen on oikea muoto ollut "alkaa tehdä".

Myös " en sanonut asiasta montakaan kertaa" on ennen ollut ainoa hyväksyttävä muoto. Nykyään on täysin oikein sanoa "en sanonut asiasta montaakaan kertaa".

Sitä kun joskus luuli, että ne säännöt olivat lähes kiveen kirjoitettuja.

Ohessa linkki: http://www.kotus.fi/tutkimus/kielioppi/kielioppi.html
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti Nahkaparturi
Paikallislehdestämme luin erään äidinkielenopettajan ajatuksia tiiliskiveäkin paksummasta Iso suomen kielioppi-kirjasta. Hän ihmetteli muutamia ilmauksia, jotka nykyään hyväksytään mm. ylioppilaskirjoituksissa. Nyt on oikein jopa "alkaa tekemään"-muoto, vaikka ennen on oikea muoto ollut "alkaa tehdä".

Myös " en sanonut asiasta montakaan kertaa" on ennen ollut ainoa hyväksyttävä muoto. Nykyään on täysin oikein sanoa "en sanonut asiasta montaakaan kertaa".

Sitä kun joskus luuli, että ne säännöt olivat lähes kiveen kirjoitettuja.

Ohessa linkki: http://www.kotus.fi/tutkimus/kielioppi/kielioppi.html

Nii, samahan se oli joskus koulun englannin tunneilla, kun opettaja sanoi että pitää sanoa/kirjoittaa juuri näin. Sitten ope olinkin ihmeissään kun jenkki/aussi/brittivaihto-oppilas tekee juuri päinvastoin. Vaikka englantia puhuvissa maissa kielioppisääntöjen kanssa ei niin kauhean tarkkoja ollakaan niin tarkkoja niin hip hop- kulttuurin myötä kielioppisäännöt on heitetty melkein romukoppaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös