Viestin lähetti Shayne
Jatkoajan keskustelupalstan ilmoitusosiosta lainattua: "Nimimerkki unelman kirjoitusoikeudet ovat poistettu." Oikea passiivimuoto olisi "on poistettu".
Tai: "ovat poistetut", mitä muotoa melko harvoin näkee.
Viestin lähetti Shayne
Jatkoajan keskustelupalstan ilmoitusosiosta lainattua: "Nimimerkki unelman kirjoitusoikeudet ovat poistettu." Oikea passiivimuoto olisi "on poistettu".
Viestin lähetti Cosmo
Mikä vtun tietämys? Ylexillä se yksi söpöääninen kinkku jauhaa koko ajan, että pitää löytyä tietämystä joltain nyt. Tietämys.
Viestin lähetti snumi
Löytyykö jatkoajasta SEN VERRAN asiantuntemusta, että joku myöntäisi, että PK ei osaa pelata jääkiekkoa?
Olin katsomassa Pitsiturnauksen, Raumalla, Ässät voitti, pelastin kaverini kanssa 3 porilaista jotka olivat saamassa turpaan raumalaisilta; sen sanon, että tämä PK oli todella HEIKKO ainakin tässä turnauksessa. Ei minkäänlaisia jääkiekko-ominaisuuksia.
Viestin lähetti korkki
Kuka vittu on PK? Ja miten se liittyy Nielikäiseen?
Viestin lähetti snumi
PK oli lähinnä näppäilyvirhe. Sen olisi luullut useimpien ymmärtävän.
Viestin lähetti Animal
Viestejä voi korjailla jälkikäteen. Näin olen itse muutaman kerran tehnyt. Säästyy turhalta vittuilulta.
Viestin lähetti snumi
En ole kyllä kertaakaan korjaillut viestejäni, en yleensä edes niitä lue näppäilyn jälkeen. Syynä on se, että näppäilen "sokkona"; eli katson vaikka leffaa samalla. Tuli aikanaan opeteltua "konekirjoitus" 10-sormijärjestelmällä, aikakaudella ennen joka kodin PC-tietokoneita, noin vuonna 1986. Eli silmät kiinni tai muualle kohdistettuna, sormet ravaavat näppiksellä.
Taisi olla tylsä leffa sillä samainen henkilö kirjoitti PK-episodin lisäksi samana yönä toinen toistaan maukkaampia viestejä yhden jokaisen SM-liiga joukkueen keskusteluosioon.Viestin lähetti Tykki
Niinpä niin. Minä vain painelen näppäimiä ja katselen leffaa. Muiden vika, jos eivät ymmärrä.
Heh, aika hyvin lohkaistu. Niin hyvin että nöyrryn vaihtamaan allekirjoitukseni välittömästi.Viestin lähetti Shayne
Minä kyllä luulen edelleen, että snumi tarkoitti sitä Hämeenlinnan PK:ta.
Viestin lähetti Rocco
Jos olen kielipoliisi, olen sitä yhdyssanojen osalta. Lähes joka päivä nähdään sanoja kuten...
Viestin lähetti Rocco
Onko kukaan muuten yhdistänyt nyky nuorten (sarkasmia taas) yhdys sana ongelmia kännyköihin? Minä olen.
Viestin lähetti Rocco
- Aniket Dhadphale nauratti kuulijoita kun Chris Allen kertoi omaavansa 103,8 mph lämärin
Viestin lähetti Rocco
Onko kukaan muuten yhdistänyt nyky nuorten (sarkasmia taas) .....
Kännyköissä on nykyisin sana kirjat (...taas sarkasmia...)
Viestin lähetti Miguel
Kaikki murteet tulisi siis kieltää.
Viestin lähetti Miguel
Lisäys: sen muuten pitäisi olla "minulla on viitonen rahaa".
Viestin lähetti Pee
Juuh, kirjakielellä kyllä. Tuossa minun esimerkissänihän oli kuitenkin kyse puhekielen jutustelusta, joten "mulla" kävi siihen paremmin kuin "minulla".
Viestin lähetti Miguel
Jos kerran puhutaan puhekielen jutustelusta, onko sinusta kovin tarpeellista huomauttaa "vitonen"-muodon käytöstä? Kysehän on juuri murteellisesta ilmaisusta. Ja sinä kirjoitit nimenomaan: "lähes kaikki mainitsevat tuon vain yhdellä i:llä."
Viestin lähetti Miguel
Lisäys: sen muuten pitäisi olla "minulla on viitonen rahaa".
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen. Siksi olenkin lähes järjestäen protestoinut tätä oikeaa tapaa laittamalla pisteen vasta lainausmerkin jälkeen. Ehkä tietynlainen kapinallinen löytyy tästäkin sydämestä. Tuota mielestäni typerää sääntöä tuskin ikinä muutetaan, joten jatkossa kirjoitan sen oikein. Tai sitten en.Viestin lähetti mikse
Eipäs vaan "...rahaa." Ainakin suomen kielessä piste tulee lainausmerkkien sisään.
Viestin lähetti Cougar
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen.
Viestin lähetti Cougar
Olenko ainoa, jota tämä häiritsee. Ainakin allekirjoittanutta opetettiin aina, että piste päättää lauseen. Siksi olenkin lähes järjestäen protestoinut tätä oikeaa tapaa laittamalla pisteen vasta lainausmerkin jälkeen.
Viestin lähetti mikse
Eipäs vaan "...rahaa." Ainakin suomen kielessä piste tulee lainausmerkkien sisään.
Siis voi äiti mulla menee hermot tuon mtn kanssa. Jos se olisi minusta kiinni, minimirangaistus olisi puoli vuotta pelikieltoa ensimmäisestä kerrasta ja painot jalkaan ja järveen toisesta. Ei sitä kaikkea irc- ja sms-slangia nyt sentään keskustelupalstoille tarvitse levittää. Saatana.Viestin lähetti Zeta03
Kukaan ei ois sanonut mtn jos Sorokins olisi rakenteeltaan (pituus täsmää lähestulkoon) kuin Tie Domi... ;)
Viestin lähetti Nahkaparturi
Paikallislehdestämme luin erään äidinkielenopettajan ajatuksia tiiliskiveäkin paksummasta Iso suomen kielioppi-kirjasta. Hän ihmetteli muutamia ilmauksia, jotka nykyään hyväksytään mm. ylioppilaskirjoituksissa. Nyt on oikein jopa "alkaa tekemään"-muoto, vaikka ennen on oikea muoto ollut "alkaa tehdä".
Myös " en sanonut asiasta montakaan kertaa" on ennen ollut ainoa hyväksyttävä muoto. Nykyään on täysin oikein sanoa "en sanonut asiasta montaakaan kertaa".
Sitä kun joskus luuli, että ne säännöt olivat lähes kiveen kirjoitettuja.
Ohessa linkki: http://www.kotus.fi/tutkimus/kielioppi/kielioppi.html