sampio kirjoitti:
Itse tulen toimeen englannilla ja virolla tyydyttävästi, ruotsi menee välttävän puolelle. Saksaksi ja espanjaksi osaisin hoitaa asiani ilman, että minulle myytäisiin huumeita vehnäjauhojen sijasta. Eli englanti, viro ja ruotsi, varauksin saksa ja espanja.
Päivitetäänpä tilannetta hiukan. Englanti on töiden ja yleisen aktiivisuuden vuoksi parantunut jonkin verran. Tai en tiedä muusta, mutta käytän sitä nykyään rohkeammin kuin nuorena kollina. Kuten tässäkin ketjussa on todettu, vain puhumalla oppii puhumaan. Sen tiedän, että virheitä teen ja äännän joitain sanoja pahastikin väärin, mutta olen alkanut uskaltaa puhua, ja se on pääasia.
Viroa en voi enää nostaa englannin kanssa samalle tasolle, koska en ole rääkinüd vägä palju viime aikoina. Ruotsin kanssa on ehkä hiukan sama juttu, tosin siinäkin peikkonani oli puhumispelko. Nykyään ei virheitä pelkää siinä määrin kuin nuorempana, joten voisin tuollakin kielellä tulla jopa paremmin toimeen kuin yo-aikaan, jolloin ruotsi lähti eximiana.
Espanjasta en muista enää kuin yksittäisiä sanoja, saksaa osaan lukion peruilta sen verran, että turistina pärjäisin. Puheesta tai tekstistä en juuri mitään ymmärrä, mutta päätteleminen auttaa jonkin verran ja ainahan sinnepäin olevia sanoja voi tyrkkiä peräkkäin. Edellämainittujen kielien lisäksi osaan sanoa italiaksi ja venäjäksi, notta puhutteko englantia.
Nyt vanhemmiten olen siis karistanut harteiltani pelon puhua vieraita kieliä. En tiedä, mistä moinen peikko tuli, mutta melko tehokkaasti se oli rapauttaa kielitaitoni. Minulla on kuitenkin melko hyvä kielipää, olen opiskellut venäjää, italiaa, espanjaa, saksaa, ruotsia, ja englantia, ja kaikissa noissa aloitin kiitettävällä arvosanalla. Ongelmani oli kuitenkin sanojen opettelu. En vain laiskuuttani jaksanut opetella sanoja, ja tähän katkesi italian ja venäjän opiskelu heti alkuunsa. Espanjan kanssa kävi amk:n alussa samoin, ruotsissa oli jatkuvasti ongelmia sanavaraston kanssa. Englannissakin huomaan kelaavani hyvin usein kiertoilmaisuja, kun en vain muista tai tiedä oikeaa sanaa. Eli syökää sanaa, nuoret!