Onnettomia esimerkkejäkin Mestiksessä on, kuten täällä on tuotu esiin. Nyt on iso riski, että Vantaalla seurataan huonoja esimerkkejä, pelottavan isossa mittakaavassa.
Pikemminkin toistetaan kuin seurataan. Ennen viime kautta edellinen kausi omillaan oli 2009-2010. Siihen väliin mahtuu niin HIFK-aikakausi, pelleily Bluesin kanssa kuin tämä kaikkien hyvin muistama kokeilu Korean kanssa. HIFK veti omat pelaajansa joka kerta pois siirtorajalla, Blues muutti Lohen värit vastaamaan omiaan ja Korea nyt oli mitä oli. Koko tänä aikana sitä takaraivossa vain kyti, että kunhan vain saadaan tämä velkajärjestely hoidettua ja velat maksettua, niin päästään taas seisomaan omilla jaloilla. Vasta Mälkiän aloittaessa 2015 alkoi homma taas näyttää kunnolliselta; ensimmäinen kausi oli pohjan rakentamista ja nyt toisella kaudella tuli hopeaa ja yleisökin alkoi varsinkin loppukaudesta selkeästi taas kiinnostumaan K-Vantaasta. Sitten vedettiin matto kerralla jalkojen alta.
Pointtini on tämä: vaikka olisi ilmoitettu, että mikään ei muutu, kaikki muu jatkaa ennallaan, mutta K-Vantaa on nyt virallisesti Jokereiden farmi, niin sekin olisi ollut liikaa. Kovasti jokerifanit iloitsevat, kuinka hyvä juttu tämä on, mutta mitä jos homma olisi toisinpäin? KHL kaatuu ja, koska sillat liigaan ovat palaneet, Jokereista tehdään HIFK:n virallinen farmi Mestikseen. Olisitte täällä itkemässä, kuinka seura pyllistää lojaaleille faneilleen rahatukon vuoksi. Kuinka te pystytte mielessänne hyväksymään tämän nykyisen tilanteen, miten se eroaa teidän HIFK-farmiskenaariosta?
Muutenkin tämä on viimeinen asia, mitä Mestis juuri nyt tarvitsee. Minä ajattelen itse mieluummin koko ruokapöytää kuin vain omaa lautasta. Ei minua kiinnosta tippaakaan mennä katsomaan mitään LeKiä, ei sellainen toiminta sytytä, mutta esim. SaPKo tai Jokipojat, nimenomaan itsenäiset seurat, herättävät paljon enemmän tunteita.
Nyt ei itse Lohi sitten enää sytytä...