Jotta Blues markkinoinnillisesti ja riittävän sponssituen saamiseksi pärjää, seuran täytyy profiloida itsensä, tämä on avainjuttu. Espoolaisuus ei riitä. Otetaan esimerkki automaailmasta: Jokerit on perinteisesti asemoinut itsensä taitojoukkueena, jossa on riittävästi voimaakin: BMW. IFK on sporttinen, aggressiivinen, mutta myös hieman "häiriöaltis", siis ilmiselvä Alfa Romeo. Aivan ... brändimielessä Mersu on IFK:lle täysin väärä sponsori!
Anyway, jos pysytään tossa automerkki-esimerkissä, niin minkä roolin Blues valitsee kilpailutilanteessa, joka on, kun lätkästä puhutaan, Suomen tiukin? Skoda? Toyota? Audi?
Vaikka keskustelu onkin samaa vanhaa jankkaamista kuin aiemmissa ketjuissa, päätin kommentoida tätä viestiä. Voi olla, että olisi ollut parempi olla vain hiljaa..
Kyllähän Blues on rakentanut selvän identiteetin ja profiilin viime vuosien aikana. Onko loppuun asti taisteleminen, paskansyöminen, ajokoiramaisuus tai spartalaisuus mennyt ohi sinulta? Tiukin on joku ihan oma viritelmäsi.. Se, mikä automerkki noista tulee, on jätettävä sinun harteille, itse en ymmärrä koko ideaa. Eikä tuosta ole mitään hyötyä kenellekään.
Pointtihan on se, että miten markkinoidaan moista kiekkoa? Jokereidenkin hallissa taisi olla aikamoinen katsojakato (jos muistan oikein), kun Summanen ajoi pelityylin ihan eri suuntaan ja Jokerit perusti pelinsä puolustamiseen ja 2-1 voittoihin. Eihän siinä mitään, kunhan voittoja tulee. Tai niin olisi voinut kuvitella.
Jokereilla on kuitenkin niin vahva tausta, että iso massa ei ole koskaan hylännyt jengiä, vaikka pelityyli on vaihdellut aina välillä. Ja tätähän Bluesilla tai edes Kiekko-Espoolla (jotka ovat yksi ja sama jengi!) ei ole. Pohja on tuhottu jo niin moneen kertaan, että on oikeastaan suoranainen ihme, että hallilla käy edes 2000 ihmistä per matsi.
Vaikka Bluesin aikakauden alkutaipaleen hulluista vuosista onkin päästy eroon, seura yrittää edelleen ostaa tietään menestykseen. Nyt se vaan tehdään eri tavalla, eli näillä jatkuvilla muutoksilla. Jos Blues olisi pelannut samalla logolla ja samalla pelipaidalla koko tähän astisen aikansa, emme olisi tässä tilanteessa. Silloin Bluesillakin olisi selvä identiteetti myös vierasfanien silmissä espoolaisista puhumattakaan. Jos logo ja nimi vaihdetaan taas, hallille saadaan ehkä muutama wanha parta takaisin, mutta samalla menetetään moni nuori fani. Kumpi on pitkässä juoksussa tärkeämpi?
Jatkuvalla muutoksella seura tekee itsensä naurunalaiseksi, palattiin sitten vanhaan logoon ja nimeen, tai luodaan joku uusi. Itse sanoin viimeisimmän logomuutoksen jälkeen, että mikäli logoa vaihdetaan seuraavan 10 vuoden aikana, minä heitän hanskani tiskiin. Ja tuosta aion pitää kiinni. Yritetään nyt herranjumala pitää kiinni edes jostain pienestä osasta seuraimagoa ja profiilia!