Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 645 287
  • 2 853

Van_Salin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Meinasin kirjoittaa tämän tuohon Bluesin talousketjuun, mutta taitaa mennä tänne.

Huomasin juuri omasta LinkedIn-profiilistani, että HIFKillä on menossa kiva joulukamppis ("mainosta yritystäsi 1200 EUR + alv. Nordiksen led-taululla"). Tunnen tuon HIFK:n myyntipäällikön ammattini kautta ja siellä jullien toimistolla ainakin tehdään kovaa työtä, että saadaan yhteistyökumppaneita haalittua. Voisiko Bluesin toimisto ottaa oppia tästä proaktiivisesta b2b-myyntityöstä? Pitäisi hyödyntää järkevästi kaikki b2b-markkinointikanavat, jotka nyt istuu Bluesin tiukkaan budjettiin ja LinkedIn on tietenkin yksi tällainen. Siellä on monet yrityspäättäjät.

Jos olisin työtön myyjä, niin soittaisin saman tien Bluesin toimistolle ja tarjoutuisin myymään Bluesin tuotetta kunhan provikasta sovitaan. Tosin nyt mulla on jo töitä riittävästi mutta jospa joku arvoisa b2b-myyjäkollega ottaisi tästä kopin? ;-)
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Jos olisin työtön myyjä, niin soittaisin saman tien Bluesin toimistolle ja tarjoutuisin myymään Bluesin tuotetta kunhan provikasta sovitaan. Tosin nyt mulla on jo töitä riittävästi mutta jospa joku arvoisa b2b-myyjäkollega ottaisi tästä kopin? ;-)
Tässä olisi ainakin yksi kiinnostunut. ;)
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Espoossa on noin 2500 junnua. Oletetaan, että jokainen myy pientä provikkaa vastaan vanhemmilleen/lähipiirilleen/naapureilleen/kenelle vaan 8 lippua kauden aikana. Siitä tulee 2500 x 8 = 20 000 katsojaa. Jaetaan se ottelumäärällä niin saadaan about 660 katsojaa lisää per matsi. Keskim. saadaan helposti lisätuloa >8000 peuroa er matsi

Brändimarkkinointi minimiin ja taktista tilalle. Opiskelijoita vaikka kiertämään kauppakeskuksia ja myymään lippuja suoraan ihmisille. Kunnon sissimarkkinointia. Jokainen pelaajakin saa kantaa kortensa kekoon ja myydä kukin 10 lippua lähipiirilleen. Se siis eleenä junnuille, että kaikki osallistuu talkoisiin.

Isoille firmoille oma nimikkomatsi korvausta vastaan. Eli koko henkilökunta saa tulla paikalle johonkin tiettyyn katsomoon, ilman numeroituja lippuja. Helppoa.

Eli kyllä noita mahdollisuuksia on kunhan ei enää kuvitella, että nykypäivänä riittää kun laitetaan Bluesin logoa johonkin dösärille...noista edellämainituista pitäisi saada helposti >10 000 euroa lisätuloa per matsi kulujen jälkeen eikä vaadi paljon kunhan ton lippulogistiikan tekee helpoksi. Eli 10 000 per matsi, 30 matsia = 300 000 euroa

Lisäksi yhteistyökumppanien pool pitäisi saada tuplattua nykyisestä. Siitäkin lisää tuloja...niin kohta ollaan jo puolessa millissä :)
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Brändimarkkinointi minimiin ja taktista tilalle. Opiskelijoita vaikka kiertämään kauppakeskuksia ja myymään lippuja suoraan ihmisille. Kunnon sissimarkkinointia. Jokainen pelaajakin saa kantaa kortensa kekoon ja myydä kukin 10 lippua lähipiirilleen. Se siis eleenä junnuille, että kaikki osallistuu talkoisiin.

Juurikin näin, varsinkin kuluvalla kaudella Bluesin "markkinointi" on jäänyt melko keskinkertaisiin bussipysäkki mainoksiin. Tuntuu, että ideat tai niitä toteuttavat henkilöt puuttuvat. Kuinka helppoa olisikaan värvätä esimerkiksi cheerleaderit tai muut feissarit (tai yksi Aalto-yliopiston opiskelijoiden killoista) myymään lippuja kampus alueella missä on kai noin 5000 työntekijää ja 20 000 opiskelijaa, pl. kaikki alueen yritykset ja muut koulut. Tämän on tajunnut moni yrityskin mm. Nespresso, Diners Club, Marabou yms (ja varmasti moni muukin) on tehnyt myyntitöitä ja PR:ää TKK:n päärakennuksella vuosien varrella.

Kampukselta on myös kävelymatka hallille! Laiskimmille myös bussit kulkevat...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kun ostin tiistaiksi pitkästä aikaa lippuja netin kautta niin tuli huomattua/muistettua että opieskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet ja lapset saavat matseihin alennusta. Seikka joka oli itseltä unohtunut ja jota ehkä kanattas markkinoinissa mainita.

Toinen asia joka taas tuli hallilla yllätyksenä oli kiskojen häppyhalfhouer ovien avaamisten jälkeen. Eli kaksi ruoka annosta sai yhden hinnalla ja täytyy sanoa että tuolloin hinta-laatusuhde oli kyllä kohdillaan.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kun ostin tiistaiksi pitkästä aikaa lippuja netin kautta niin tuli huomattua/muistettua että opieskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet ja lapset saavat matseihin alennusta. Seikka joka oli itseltä unohtunut ja jota ehkä kanattas markkinoinissa mainita.

Olet oikeassa! Bluesin mainontakin on vähän mitä on, mielestäni pelimainoksiin niin facebookissa kuin muuallakin kannattaisi laittaa hyvin näkyville lippujen hinnat sekä alennusryhmille annettavat hinnat niin facebookin game day kuviin kuin muihinkin mainoksiin. Ovathan Bluesin mainokset melko tyylikkäitä, mutta ihmisillä on varmasti käsitys jääkiekko-otteluiden kalliista lippujen hinnoista. Ei kai nyt kukaan random asiakas osta lippua tietämättä hintaa, mikäli hinta olisi näkyvillä se voisi houkutella useampia klikkaamaan itsensä lippupalveluun. Ei nyt ole mitään faktaa tuoda pöytään muuta kun markkinointi mix... hinta on tärkeä varsinkin ostopäätöksen kannalta.

Myös Bluesin "Espoo on sininen" mainokset hämmensivät minua sillä logo oli zoomattu niin isoksi, ettei vähemmän jääkiekkoa seuraava henkilö välttämättä tajunnut, että kyseessä oli palanen Espoo Bluesin logosta. Sitten kun ihmisiä saadaan hallille niin voidaan keskittyä brändiä tukevaan mielikuvamainontaan, ensiksi pitäisi saada tuote kaupaksi.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Täytyy sanoa että aika vähän on Blues markkinoinut noita kolmen- ja viidenottelun lippupakettejaan. Tommoset kun löytyy lippupelvelun sivuilta. Kuitenkin ensimmäinen lippupaketin ottelu on ensi keskiviikkona, eli Pelicans peli. Molempien hinta on 44 euroa ja se selittyy sillä että toi kolmen ottelun lippupaetti on alakatsomoon ja se viiden yläkatsomoon.

Mutta Facebookissa tuli huomattua että Blues on nyt jonkun "Osoita tukesi kampikksen" ovat nyt laittanut liikeelle. Tuotteiden hinnoista päätellen niin ei ihan tyhjätaskuille oltu tätä kampista suunattu. Tai ainakin omaan korvaan tonnin fanipaita kuulosti aika kalliilta.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta Facebookissa tuli huomattua että Blues on nyt jonkun "Osoita tukesi kampikksen" ovat nyt laittanut liikeelle. Tuotteiden hinnoista päätellen niin ei ihan tyhjätaskuille oltu tätä kampista suunattu. Tai ainakin omaan korvaan tonnin fanipaita kuulosti aika kalliilta.

Taitaa olla enemmän yrityksille suunnattu tuo kamppis kun hinnatkin on ilmoitettu alv0. Oma taloustilanne ei valitettavasti anna periksi tuollaisia hintoja maksaa. Etenkään kun ei ole mitään takeita siitä, ettei firma ole ostoksesta huolimatta konkassa ennen vuoden loppua. Pitäisi olla se milli laittaa että saisi varmasti homman jaloilleen.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Se milli kuitenkin antaisi mahdollisuuden pärjätä. Ymmärtääkseni toimistolla on nyt herätty ongelmiin ja valmiutta tehdä niille jotain. Olen siinä uskossa, että kuluvalta kaudelta olisi tulossa jotakuinkin nollatulos ja akuutti rahapula johtuu aiemmista veloista. Toki siellä on myös isoja ongelmia koskien areenaa. Vuokra, oheismyynti, pysäköinti... Niihin ei ole olemassa nopeaa ratkaisua koska nykyiset toimijat pitävät kynsin hampain kiinni oikeuksistaan. Blues saa otteluissa tuloja käytännössä vain lipputuloista, fanituotemyynnistä ja joistain mainoksista. Siksi lipunmyynti on tärkeää ja yhtä tärkeää on saada niistä lipuista kohtuullinen hinta.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Jääkiekkoespoo ei tarvitse tähän hätään kuin 300-400000€ jolla se välttää konkurssin, sen jälkeen tarvitaan muutosta niin omistajapohjaan kuin operatiiviseen johtoon. Rahaa olisi saatava virtaamaan sisään muualtakin kuin ottelu lipuista. Tämä kampanja on tosiaan suunnattu erityisesti yrittäjille ja hieman varakkaammalle väelle, mutta jostain on saatava nopeasti rahaa kassaan.
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Hyvä homma kun myydään lippupaketteja, mutta on ihmisillä muitakin menoja joulukuussa...Nyt valot päälle siellä toimistossa! Tästä on asiakaslähtöisyys kaukana kun Bluesin ottelukalenterista ohjataan lippupaketteihin (10 lippua valmiiksi valittuna) ilman mahdollisuutta ostaa lippuja yksittäsiiin peleihin. Rupesi vituttamaan ja varmasti montaa muutakin. Asiakkaan pitää saada valita eikä lähteä jotain kiertotietä kikkailemaan yksittäisen matsin lipun ostoon

Mielestäni on aika pirun iso ero ohjataanko Bluesin ottelukalenterista tähän
Espoo Blues Viiden ottelun paketti yläkatsomoon lippuja. ESPOO METRO AREENA ESPOO - Lippupalvelu

Vai tähän
Espoo Blues lippuja ja tapahtumia | Osta liput Lippupalvelun verkkokaupasta

Niin ja ottelukalneterissa näkynyt marraskuu vaikka pelejä ole ollut aikoihin. Pitää mennä joulukuun puolella ihmettelemään. Eikö voisi olla ottelukalenteri ja kotiottelukalenteri, jossa aina olisi seuraavat pelit heti näkyvillä ja mahdollsiman houkuttelevana
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hyvä homma kun myydään lippupaketteja, mutta on ihmisillä muitakin menoja joulukuussa...Nyt valot päälle siellä toimistossa!

Nyt valot päällä siellä näytön takanakin. Se että mainostetaan usean ottelun lippupaketteja ei toki tarkoita sitä etteikö lippuja voisi ostaa yksittäisiin peleihin. Ite ostin juuri äsken yksittäislipun huomiseen Blues - Kärpät -matsiin. Eikä ollut vaikeaa. Lippupalvelu.fi ja sieltä urheilutapahtumat paikkakunnalla Espoo. Tapahtuman löytäminen kesti noin kymmenen sekuntia.

Eikä ollut kyllä ylivoimaisen vaikeaa klikata kalenterin nuolesta joulukuutakaan. Eiköhän se vaihdu kalenterin avaussivuksi huomenna.

Paljon on toimiston tekemisissä ollut matkan varrella arvosteltavaa muttei nyt sentään ihan joka asiasta tarvitsisi ränkyttää.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Nyt valot päällä siellä näytön takanakin. Se että mainostetaan usean ottelun lippupaketteja ei toki tarkoita sitä etteikö lippuja voisi ostaa yksittäisiin peleihin. Ite ostin juuri äsken yksittäislipun huomiseen Blues - Kärpät -matsiin. Eikä ollut vaikeaa. Lippupalvelu.fi ja sieltä urheilutapahtumat paikkakunnalla Espoo. Tapahtuman löytäminen kesti noin kymmenen sekuntia.

Eikä ollut kyllä ylivoimaisen vaikeaa klikata kalenterin nuolesta joulukuutakaan. Eiköhän se vaihdu kalenterin avaussivuksi huomenna.

Paljon on toimiston tekemisissä ollut matkan varrella arvosteltavaa muttei nyt sentään ihan joka asiasta tarvitsisi ränkyttää.
Juurikin näin. Tuo negatiivisuus ei nyt todellakaan paranna joukkueen yllä leijuvaa positiivista hengenluontia millään tavalla. Nyt on tärkeää kannustaa jengi eteenpäin yhdessä sillä espoolaisella sinisellä sydämellä mikä meissä kaikissa on sisällämme. Joukkue tarvitsee kannattajien tukea.
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Myönnän olleeni negatiivinen viime aikoina, mutta ei nää jollain pyhällä hengellä käänny. Opastan tässä Bluesin toimaria samlla, kun tätä varmaan lukee :)

Kirjoitin noin, koska kyseessä oli yksi monista pienistä asioista mitkä onnistutaan ryssimään. Kun kokonaisuudesta sata pientä asiaa ryssii tai tekee vähän sinne päin on lopputuloksena se mitä tässä laajemmin ihmetellään. Vetoaminen kannattajiin on ns. quick fix, mutta pysyvän käänteen tekemiseksi vaaditaan, että ne sata asiaa on tehty asiakaslähtöisesti. Silleen, että "olipas hyvin hoidettu", eikä silleen, että "mitä vittua, mitä kusetusta tää on" kuten varmasti moni satunnaiskatsoja ajattelee kun 10 lippua 5 matsin pakettiin valittuna, kun olisi halunnut ostaa esim. 4 lippua yhteen matsiin kalleimmille paikoille. Väitän, että moni jättää ton takia ostamatta. Tuskin toimistolla edes analysoivat mikä oli konversioaste kotisivujen ottelukalenterista lipun ostoon ennen ja jälkeen.

Puuhastelijat hoitaa myyntiä ja markkinointia. Tässä tilanteessa sinne tosin vaikea ketään osaavaa saada, kun ne on jo hommissa jossain mitä konkka ei uhkaa...toivon ja suosittelen, että laittakaa se 150k jonkun todella osaavaan myynti/markkinointityypin palkkaamiseen ja jättäkää joku surffailija "Somervuori" ottamatta. Ottakaa joku junnu surffailemaan.

Sen tyypin pitää olla guru digimarkkinoinnissa, taktisessa kohdennetussa markkinoinnissa ja yritysmyynnissä. Brändiosaamista ei tarvita, sillä tää ei lennä kuten voisi päätellä
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Just kun kirjoitin siitä miten yksittäiskatsoja voi kokea lipun oston hankalana ottelukalenterin kautta, niin yritysmyynnin saralla on ekaa kertaa meneillään kampanja mistä olen toiveikas. Blues

Tää on hyvää tekemistä. Yritykset haastaa toisiaan ja siinä samalla markkinoivat Bluesia Bluesin puolesta. Kustannustehokasta ja vetoavaa etenkin jos viesti saadaan yritysten päättäjien tiedoksi. Hyvä! Sama vielä Facebookkiin kuluttajasiakkaille, tyyliin vaikka joku Blues-template mihin laittaa vaikka oma kuva "Blues-pelaajaan asuun" ja lähettää se eteenpäin haastaen kaverit tulemaan matseihin jne.
 

snoukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tulipa mieleen takavuosina vedetty mainoskampanja takseissa. Tässähän auto teipataan isosti ympäri ja tämä mainos pyörii yötäpäivää siellä missä ihmisetkin. Silloin autoilija sai vissiin kausarin palkkioksi tästä. Ei maksa paljoakaan, tyhjiä penkkejä on joka pelissä eikä siis kustannusta paitsi teippaus.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tulipa mieleen takavuosina vedetty mainoskampanja takseissa. Tässähän auto teipataan isosti ympäri ja tämä mainos pyörii yötäpäivää siellä missä ihmisetkin. Silloin autoilija sai vissiin kausarin palkkioksi tästä. Ei maksa paljoakaan, tyhjiä penkkejä on joka pelissä eikä siis kustannusta paitsi teippaus.
Teippaus ei ole ihan halpaa. Auton yliteippauksen hinta on nelinumeroinen.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Teippaus ei ole ihan halpaa. Auton yliteippauksen hinta on nelinumeroinen.

No siinä tapauksessa joku vetää välistä aika paljon. Käsittääkseni esim. ravintolat saavat ikkunateippaukset ilmaiseksi, kun tekevät diilin että myyvät Sinebrychoffin/Hartwallin oluita hanassa. Auton pesu maksaa max. 30€ ja asennus kestää max. tunnin, 100€/tunti = yht. 130€. Nykyajan tekniikalla jonkun tarran tekeminen ei ole kovin kallista, Ainoa asia mikä Suomessa maksaa on työ, mutta tarrojen tapauksessa työn tekee kone. Mutta OK, tarrojen esikäsittelyyn voi mennä 2 tuntia, 100€/tunti = 200€, tulostukseen vaikka 100€ eli yhteensä 430€. Firma vetää välistä, niin saadaan 500€. Ja taksiyhtiöhän ei maksa tästä tietenkään mitään.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
EI HELVETTI.. näinkö on tapahtunut?! Ei hemmetti, nyt on tullut missattua iso juttu. :(
Menköön nyt vaikka tähän ketjuun, koska peliesityksiin tämä ei liity.

Joo, viime kaudella oli joitain kaapin perukoilta löytyneitä Kiekko-Espoon (ja myös vanhoja Bluesin) fanipaitoja kaupan shopissa. Onhan siellä edelleenkin jotain tuotteita Kiekko-Espoon logolla myynnissä, ainakin Jere Lehtinen nr. 10 t-paitoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös