En kyllä itse ole ihan vakuuttunut tällaisen strategian olemassaolosta. Bluesilla ei mielestäni suuryrityksiä ole ensiksikään -Neste Oilia lukuunottamatta- sponsoreina. Vai missaanko jonkin? Olisiko kyse kuitenkin siitä, ettei yrityksistä huolimatta ole saatu isoja yrityksiä kunnolla mukaan yhteistyökuvioihin.
Tarkoitan suuryrityksillä yrityksiä jotka toimivat koko maassa tai kansainvälisesti (siis vähintään samassa mittakaavassa kuin missä SM-liigaakin seurataan). Pienyrityksillä taas tarkoitan paikallisia yrityksiä, joilla ei ole varaa ostaa suurta näkyvyyttä. Viime vuoden paidassa olivat: Neste oil, Aina, Tapiola, Barona, Reebok, Koff, NCC, jotka kaikki toimivat koko maassa. Poolopaidassa tosin lukee Töölö gym, joka nimestä päätellen on paikallinen yritys.
En nyt muista joukkueita, mutta välillä näkee tilkkutäkkejä, joissa pelaajien peliasut eivät ole edes keskenään samanlaiset, mutta täynnä paikallisten pienyritysten mainoksia. Tähän ei ole menty ja hyvä niin.
Jos mainoksia on liikaa, ne syövät toisiltaan näkyvyyttä. Jos sponsoritulot myydään näkyvyyden perusteella (mikä olisi järkevää), niin lisämainospaikkojen myynnin tulisi vähentää jo myytyjen mainospaikkojen hintaa. Tästä seuraa mainospaikan hinnoitteluun liittyvä dilemma. Olettaisin, että käytännössä myydään rajattu määrä ennalta sijoitettuja mainospaikkoja, jolloin sponsoroija tietää suurin piirtein minkälaisen näkyvyyden saa ja miltä paita näyttää. Tämä paikkojen määrä ja sijoittelu on strateginen päätös ja se on mielestäni tehty Bluesissa hyvin. Veikkaan että ne (oletetut) mainospaikat tullaan kyllä myymään vaikka polkuhintaan, jolloin mainosten määrästä ei voi suoraan päätellä kuinka paljon firma saa mainostuloja.
Meni vähän spekuloinniksi. Joku asioista paremmin tietävä voisi korjata, mikäli olen aivan hakoteillä.