On huolestuttavaa jos puheluihin ei edes vastata. Itse olin jo huolestunut jo siitä, että vanhoille asiakkaille ei ole tänä syksynä toimistolta soitettu. Olen tilannut jo toistakymmentä vuotta 2-5 kausikorttia jok’ikinen kausi ja aina ennen on tiedusteltu, että laitetaanko tilauksen jatko myös ensi kaudelle, mikäli se on itseltä jäänyt syystä tai toisesta tekemättä. Nyt tuota soittoa ei ole tullut ja kohta alkaa olla jo myöhäistä. Ehkäpä täytyy nöyrtyä ja aktivoitua itse.
Kausikorttimyynnistä olen huolissani, koska Bluesilla on ollut hallin yleisömäärän suhteessa hyvä kausikorttitilanne. Jengillä on ollut aika uskolliset n. 2000 katsojaa vuodesta toiseen. Ehkä siksi hallilla näkee aina paljon tuttuja naamoja. Toivottavasti kortteja ei jää ensi kaudelle suuria määriä lunastamatta. Tämä on yleisömäärille kuolinisku, jos vakioporukka jää pois. Irtolippuja Espoossa on aina osattu ostaa huonosti ja tuntuu, että ne ostetaan vastustajajoukkueen mukaan. Toki Espoolaisilla on paljon tapahtumia, josta valita ja ihmisten vapaa-ajasta käydään kovaa kilpailua, mutta ohuen kiekkokulttuurin takia tänne on ollut vaikea saada runsasta kannattajaporukkaa syntymään. Tämän vuoksi Bluesin erityisesti pitäisi pitää jokaisessa kanta-asiakkaasta kiinni viimeiseen hengenvetoon asti. Espoossa ei voida odottaa, että kyllä se halli itsestään täyttyy sitten syksyn koittaessa, täällä on torstai iltaisin monta muuta tapahtumaa ja muitakin kiekkopelejä, se ei ole kuten esim. Raumalla se koko kaupungin juttu. Trendikkäämpää on työpaikalla puhua edellisen illan operetista tai Espoon teatterin esityksestä.
Helsingin puolella tilanne on tällä hetkellä ihailtavan hyvä. Jokerit ja IFK porskuttavat nyt tällä rintamalla todella mallikkaasti ja molemmat ovat myyneet kausikortteja ja lippuja huippuhyvin. Kiekkobuumia on kaupungin rajan toisella puolella enemmän kuin vuosikymmeniin. Kehitystä on tapahtunut molemmissa joukkueissa runsaasti ja siihen vielä loistavana lisänä Suomen maailmanmestaruus. Joukkueet ovat vakuuttavia ja markkinointi on näkyvää. Puuhastelu on ohi Helsingissä ohi ja väriä tunnustetaan taas näkyvästi. Tässä valossa Bluesin touhu kieltämättä näyttää todella surulliselta ja Maailman mestaruuden momentum ja BLUESIN viime kauden HOPEA jää täysin HYÖDYNTÄMÄTTÄ. Valitettavasti tilanne on nyt sama myös jalkapallossa HJK:n viedessä FC Honkaa, joka osa-alueella.
On ikävää, että taas kerran toimiston väki on mennyt uusiksi kauden jälkeen, se ei kyllä tuo jatkuvuutta ja valitettavasti edustamani yhdistyksen markkinointiyhteistyösopimus on juuri tämän takia jäissä. Myyntityössä vaihtuvuutta on aina, eikä välttämättä ole edes hyvä jäädä liian kauaksi yhteen paikaan, mutta kyllä Bluesin tilanne muistuttaa pieniä puhelinmyyntifirmoja, jossa porukkaa tulee ja menee koko ajan ja palkka on pelkästään provisiopohjaista. Kyllä vähintään vuodeksi pitää saada avaintekijät sitoutettua ja ihanne tilanne on varmasti 2-5 vuoden välillä.
Toivottavasti tähän päästään ja nyt täytyy toivoa, että toimistolla lopetetaan kynien teroittelu ja annetaan luurin laulaa ja herätetään kiimaa ja buumia.