Tuo ajatus särähti jotenkin korvaani jo ensimmäisellä kerralla kun nostit asian esille ja oli pakko kaivaa aikaisempi viestisi tähän mukaan. Länsi-Uudenmaan yhteistyökumppanit ovat tietysti tervetulleita, mutta en usko että niiden haaliminen tapahtuu ihan noin helposti kuin annat ymmärtää. Ainakin sellaisen kuvan saan, nyt ei ole siis tarkoitus hyökätä sinua vastaan, vaan tuoda oma mielipiteeni esille.
Itse lähtisin sillä logiikalla että hakisin isomman porukan sijoittajista pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, esim. akselilta Kirkkonummi-Karjaa-Siuntio-Inkoo-Vihti-Lohja-Hanko, koska pääkaupunkiseudulta on tietystä syystä vaikeampi saada sponsoreita(HIFK:n ja Jokereiden läsnäolo).
Olen samaa mieltä, että Pääkaupunkiseudulla on kovempi kilpailu yhteistyökumppaneista. Jotenkin näissä viesteissäsi paistaa kuitenkin läpi sellainen ajatus, että esimerkiksi lohjalaisesta tai hankolaisesta yrityksestä olisi helpompaa saada yhteistyökumppani vaan siksi, että heitä ei ole kukaan muukaan lähestynyt.
Minusta taas kuulostaa lähes mahdottomalta perustella miten vaikkapa nyt inkoolaiselle yrittäjälle olisi suurta hyötyä yhteistyökumppanuudesta espoolaisen jääkiekkojoukkueen kanssa, tai ainakaan samanlaista hyötyä kuin paikallisille toimijoille parhaimmillaan olisi. Ainakin olisi tärkeää haistella sellaiset yritykset esille, joiden asiakaskunta todella ulottuu Espooeen tai koko pääkaupunkiseudulle ettei myynti hakkaisi taas päätä seinään.
Jotenkin luulisi, että pienempiä yrityksiä lähestyessä helpointa olisi saada mukaan esim. espoolaiset urheiluliikkeet, pyöräkaupat, ravintolat yms. joiden on suhteellisen helppoa profiloitua tukemaan Bluesia vaikka vaikeaa onkin.
Ja näille uusille (ja vanhoillekin) yhteistyökumppaneille pitäisi tarjota jotain konkreettista; esim:
"Kun ostat meiltä laitamainoksen hintaan x, saatte tulla pitämään standia runkosarjan pelissä x, jossa lisäksi arvotaan katsojien kesken teidän tuotteenne. Tämän lisäksi otteluennakossa mainitaan firmanne kyseisen ottelun yhteistyökumppanina. Ottelua markkinoivissa uutiskirjeissä, jotka tavoittavat x määrää henkilöä, kerrotaan tuotteenne arvonnasta ja julkaistaan linkki verkkokauppaanne tuotteen näkyvyyden parantamiseksi. Saatte myös x määrän ilmaislippuja kyseiseen peliin, jotka voitte jakaa asiakkaillenne ostosten yhteydessä."
Eiköhän tällaiset paketit alkaisi sitten kuitenkin kiinnostaa niitä pienempiä ja keskikokoisia yrittäjiä. Suurille sitten tietysti näitä Angry Birds-paketteja, joissa pelaajien paitoja huutokaupataan ja asiakas saa kokonaisen katsomon käyttöönsä yms yms.
Viime kotipelissä nähty Kiinteistömaailman yhteistyö oli jo loistava alku. Silti ihan hyvin pelipaidan arvontaan olisi voinut liittyä enemmän hypeä ja mainontaa. Arvontakin olisi voitu suorittaa niin, että arvontaan osallistuessa kirjoitetaan kuponkiin istumapaikka ja pelipaita arvotaan vielä viimeisen erän aikana. Ja miksei BluesTV Pregamessa, otteluennakossa, instagramissa ja twitterissä kerrota, että "Kiinteistömaailma arpoo ottelun aikana Kähkösen Gameworn-pelipaidan"?
Omassa hallissa ja medioissahan mainostaminen (myös muiden kuin itsensä) ei maksa Bluesille mitään, mutta sen käyttämättä jättäminen maksaa varmasti potentiaalisia yhteistyökumppanuuksia ja katsojia.