Käännetään asia näin: Mikä saa monet uskomaan että:
A) Jussi on edelleen kiinnostunut omistamaan espoolaisen jääkiekkojoukkueen, joka pelaa Liigassa?
B) Jussi aikoo tällä kertaa palkata alaisikseen osaavia ihmisiä, joille hän antaa työrauhan useaksi vuodeksi?
C) Jussi aikoo käyttää paljon enemmän rahaa joukkueen kokoamiseen, kuin nykyomistajat kauteen lähdettäessä? (tämä siksi, että moni tuntuu ajattelevan Jussin myötä joukkueen selkeästi vahvistuvan tästä kaudesta)
D) Kannattajat ostavat Jussin ajatukset ja ideat, kun viimeksi hän ilmeisesti närkästyi häneen kohdistuneesta kritiikistä huomattavan paljon?
E) Jussi säilyttää nykyomistajien myötä kehittyneen loistavan puheyhteyden kannattajiin?
A,B,C,E - En tiedä, ja miksi tietäisin? Itselläni ei ole ollut ongelmia sen suhteen miten Jussi pyöritti kiekkoseuraa aiemmin. Enkä ole kannattanut Jussia seuran peräsimeen siitä syystä, että se alkaisi polttamaan taas rahojaan. Pikemminkin sen suhteen, että voisi uskoa joukkueen tulevaisuuteen paremmin, eikä joukkueen bisnes-strategiaan kuuluisi rahastaa pois kirkkaimpia tähtiään. Minulla ei myöskään ole ollut tarvetta rupatella omistajan kanssa. Jos minulle sattuisi niin narsistinen olo, että omistajan täytyisi kuulla jotain minun mielipiteitäni, ilman että toimitusjohtaja kuulee siitä ensin, kirjoittaisin Jussille kirjeen - Kirje avataan aina, ja postilaitos kiittäisi siinä samalla.
D - Tämä on se mistä jaksat hakata Jussia. Jep. Se unohti, että mielipidepalstat on täynnä kusipäisiä mielipiteitä ja kävi lukemassa niitä, ja veti herneet nenään. Ei fiksua, mutta ihan inhimillistä toimintaa. Annan hänelle anteeksi sen. Jussi ei kuitenkaan ole tietoisesti valehdellut, tai muuten kusettanut faneja tai joukkuetta. Se ei ole ehkä ollut kovin puhelias persoona fanien suuntaan, mutta teot ovat mielestäni olleet arvokkaampia. Ja niitä Salonoja on ollut täynnä. Ehkä liiankin kanssa (ja viittaan nyt siihen buumiin, kun päävalmentajia vaihtui tiuhaan), mutta lopulta Salonoja alkoi saamaan touhun hyvään suuntaan.
Ja olipa mielenkiintoinen tyyli väistää oma kysymykseni - kääntämällä eri kysymys takaisin minulle.
Mitä tulee noihin Jussin aikaisiin Blues-muistoihin, lueskelin tuossa hiukan Pihalta päätyyn-kirjaa ja vaikka noihin vuosiin sisältyi toki monta urheilullisesti hyvää kautta, taustalla asiat olivat lähes yhtä sekaisin kuin nyt.
Ei täällä ole hirveästi väitetty, että Jussin aikana talous olisi ollut hyvässä jamassa. Mutta ainakin Jussi on pelannut omilla rahoillaan, ei toisten. Ja kun kahlaat noissa muistojen kultaisissa poluissa tuon "Pihalta päätyyn"-kirjan kanssa, muista, että sen taustalla on Martti Merra, joka kuuluu käytännössä siihen Jussin vihollisleiriin (vaikka virallisesti kaikki ovat yhtä iloista perhettä, tekemässä parhaansa espoolaisen kiekkoilun eteen). Ellei kirja ole puhdas tietokirja, niihin lähes aina väritetään näkemyksiä, jätetään tiettyjä faktoja kertomatta, ja alleviivataan toisia, riippuen kirjoittajan/tuottajan näkemyksistä. Jussin tuottama kirja Espoon kiekkoilusta olisi varmasti vähän toisen näköinen. Mutta fakta on tietenkin se, että Jussilla oli ongelmia joukkueen talouden kanssa, ei sitä käy kiistäminen, vaikka Merra kuinka maalailisi siitä pahista. Fakta on myös se, että hänellä on varaa niihin ongelmiin.
Josta palataan takaisin kysymykseesi A - En tosiaan tiedä miksi Jussi haluaisi palata takaisin espoolaiseen kiekkobisnekseen, varsinkin kun Saarikankaan klaani on kaivautunut jo aika vaikutusvaltaisiin poteroihin ja osa faneista haluaisi... (no en oikeastaan tiedä edes mitä haluaisit.. tätä nykyistä meininkiä?)... Mutta olen kiitollinen Jussille jos edelleen haluaa.