Sinulla on siis tietoa siitä, että Salmelainen on Royn hankkiessaan yrittänyt olla muita ovelampi ja keksiä pyörän uudelleen? Minulla ei ole tietoa siitä, mihin rooliin Roy on edes hankittu ja se on aika olennainen tieto. Aluksi ajattelin, että Roy on hankittu tuomaan kiekollista juonikkuutta ja joukkueessa yritetään saada aikaiseksi kolme ihan aidosti hyökkäävää ja vaarallista, tuloksentekoon kykenevää ketjua. Aika nopeasti kävi ilmi, että tällaista aikomusta ei näytä olevan, vaan kaksi ekaa ketjua on lukittu ja kolmoseen sitten raavitaan milloin kukakin ja seuraavassa pelissä yritetään sitten taas jotain muuta.
Toiseksi, pitäisi tietää, ketä on ollut tarjolla ja mihin hintaan. Sekin on aika olennainen tieto. Siirtorajalla ovi kävi lähinnä Liigasta ulospäin ja Liigan sisäisiä siirtoja oli lopulta aika vähän. Se on sitten ollut hankkivasta joukkueesta kiinni, paljonko ollaan oltu valmiita maksamaan jostain pelaajasta. Tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että HIFK on lähinnä ollut hakemassa syvyyttä leveyteen, ei niinkään ratkaisupelaajia. Näin ollen HIFK:lla ei välttämättä ole ollut mitään mielenkiintoa maksaa siirtokorvausta Liiga-pelaajasta, jolle ei ole luvassa suurta roolia. Lisäksi tässä on sekin, että ihan jokainen pelaaja ei ole halukas siirtymään HIFK:hon rotaatiopelaajan rooliin, kun vanhassa jengissä on luvassa sama liksa, paljon peliaikaa ja pitkä loma. Olisi ihan eri asia houkutella pelaajia tänne, jos olisi tarjolla vaikka kakkosketjun laiturin paikka ja ylivoima-aikaa. Jos taas ajatellaan vaikka senttereitä, sieltä pitäisi raivata edeltä pois Jääskä, Koivistoinen, Paajanen, Väänänen ja Seppälä. HIFK:ssa uskotaan vahvasti yhteiseen tekemiseen ja yhtenäisyyteen ja jokainen omilla aivoilla ajatteleva ymmärtää, että lähtökohtaisesti jokainen jo joukkueessa oleva pelaaja on nokkimisjärjestyksessä edellä. Joku Meskanen olisi voinut ihan oikeasti vahvistaakin jengiä (tai sitten ei), mutta SaiPa hinnoitteli hänet ulos, joten jos HIFK on hankkinut syvyyttä leveyteen-spekseillä pelaajia, ei Meskasen tasoisesta pelaajasta kannata alkaa mitään isoja siirtokorvauksia maksaa. Ja Salmelaisen tehtävä on etsiä valmennuksen toiveiden mukaisia pelaajia ja neuvotella sopimukset. Kyllä valmennukselle varmaan on ollut ihan selvää, että ihan kaikki omat toiveet eivät täyty ja silloin etsitään sopivin kokonaispaketti. Ja jos oikein fiksusti toimitaan, pelaajalle on alusta asti kerrottu, mihin rooliin hänet hankitaan.
Mulla ei ole mitään tietoa, mutta epäilen, että Roy ei lopulta oli mikään kovin kallis pelaaja. Tätä puoltaisi se, että häntä on ihan surutta istutettu katsomossa ja yleensä, jos pelaaja on kallis, kyllä häntä yritetään ajaa sisään niiden parhaiden pelaajien kanssa. Roy toki itse sanoi, että hänellä oli muitakin tarjouksia pöydällä, mutta valitsi silti HIFK:n. Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, pidän ihan todennäköisenä sitäkin vaihtoehtoa, että Roy on valinnut HIFK:n ja Liigan ihan CV-syistäkin. High risk-high reward hänelle itselleen. Parhaassa tapauksessa, jos pyörä olisi lähtenyt pyörimään oikeaan suuntaan, hän olisi antanut näyttöjä ensi kautta varten muillekin kuin HIFK:lle. Ja jos ei lähde, niin saa ainakin treenata laadukkaasti ja ehkä jonkun jengin mielenkiinto herää silti. Ja voi olla, että on herännytkin, koska ei Roy nyt mikään umpitunari ole ollut, vaikkei meillä ole onnistunutkaan. Nyt hän saa tietoa Liigasta ja Suomesta ja jos täältä tulee tarjouksia ensi kaudeksi, tietää mihin on tulossa ja voi tehdä päätökset tietojen ja omien kokemusten pohjalta. Isommassa kuvassa yhden kevään jollain muutaman kymppitonnin tienesteillä ei ole mitään merkitystä, kun saa kuitenkin asunnon ja varmaan leivän päälle muutakin kuin ylähuulen sekä uusia kokemuksia.
Mitään tietoa ei toki ole siitäkään, oliko niitä muita tarjouksia oikeasti, mistä ja paljonko niistä olisi maksettu, mutta mä olisin hyvin voinut Royna itsekin päätyä samaan ratkaisuun. Mutta en mä nyt missään nimessä väitä, että Roy on paras hankinta ikinä. Mutta paperilla olosuhteisiin nähden ihan mielenkiintoinen haku. Lopultahan se on aika se ja sama, kuka tänne hankittiin, kun valmennus siitä peluuttamisesta päättää ja nyt on päätetty, että nuorille annetaan peliaikaa ja kokemuksia. Myös sille Teissalalle, joka huhujen mukaan siirtyy ensi kaudeksi kilpailijan leiriin. Teissalan kohdalla en itse välttämättä olisi toiminut samoin, jos siirto pitää paikkaansa, mutta en aina olekaan niin hyvä ihminen. Jos Teissala jää, niin sitten en ihmettele yhtään, että on saanut Royta enemmän mahdollisuuksia.