Mun mielestäni on ensinnäkin aika epäreilua Lundellia ja Nordgrenia kohtaan kuitata kaksikko ikään kuin ohimennen "junnuja, joiden yhteenlaskettu ikä on vähemmän kuin Santalalla". Mitä sitten, vaikka ovatkin nuoria, kun ovat todella lahjakkaita? Lunkka painaa liigan abaut nuorimpana pelaajana 0,5 pistettä per peli -tahtia, ja samassa tahdissa on loukkaantumisista kärsinyt Nikkekin. Tuskin kumpaakaan on ennen kauden alkua kaavailtu ykkösketjuun, mutta ainakin Nikelle on varmasti suunniteltu iso rooli ja luultavasti Lunkallekin jonkinlainen.
Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että kentällisiä syyllistetään liian paljon alavireisesti sujuneesta alkukaudesta. Isoin yksittäinen tekijä on mun mielestä Engrenin loukkaantuminen ja pitkä poissaolo. Jos niistä Aten missaamista seitsemästä - tai kahdeksasta, jos TPS-peli lasketaan mukaan - matsista oltaisiin voitettu edes kaksi, IFK olisi nyt sarjassa kolmantena. Edelleen oltaisiin Kärppiä 20 ja Tepsiä 10 pinnaa perässä, mutta sijoitus kuitenkin monta pykälää parempi kuin nyt, joten täällä IFK-osiossa ei tarvitsisi jatkuvasti haukkua puolta jengiä ja toisia faneja.
En mä sitä kiellä, että kokoonpano on tällä hetkellä melko surkuhupaisa, mutta tänäänkin taas nähtiin, että oikealla asenteella nimet selässä ei merkkaa paljonkaan.
Kyllä itse olin etenkin Nordgrenille laskenut vakioroolin Santalan kentässä, mutta kolmosketjun laidalla lähtökohtaisesti ja sitten loukkien aikana ylemmäs. Oletus oli, että se yksi kovan tason sentteri olisi ollut lisää ja kentälliset tasapainoisempia jopa nyt loukkaantumisten kanssa. Lundell tuli vähän puskista jo nyt, mutta tuon tason omien kasvattien nousun pitäisi juuri tehdä joukkueesta vahvempi kestämään loukkaantumisia ja tekemään joukkueen kulurakenteesta kestävämmän. Siihen nähden mielestäni aika surkeasti kasattu joukkue. Engrenin loukkaantuminen toki teki ison notkahduksen, mutta silti ollaan aika kaukana siitä tasosta mitä HIFK:lta tällä kaudella odotin, eli vaikka oltaisiin rimpuiltu tuonne sijalle kolme, niin olisin ollut pettynyt. Kaksi tulosketjua kunnossa, niin myös alempien kenttien pelaajiin pystyy suhtautumaan positiivisemmin ja hyväksymään heidän roolinsa.
Täälläkin mainittiin, että Kärpillä hyökkäyksestä pois tänään Heponiemi (26), Kupari (23), Ikonen (6) Silti kun katsoo esim. heidän kolmoskenttäänsä, niin siellä on Pyörälä (25) ja Lindsten (16). Väännetään rautalangasta, eli kaksi kärkijätkää sivussa ja tuon tason ukkoja kolmosessa. HIFK:lta poissa Kangasniemi (25), Lundell (10), Nordgren (7), Tallberg (8), Keränen sellaisista hyökkääjistä, jotka mahtuisivat ehdottomasti kokoonpanoon. Toki meillä on poissaolijoita enemmän, mutta kärjen osalta jopa heillä. Nyt kun puhutaan saman budjettitason joukkueista, niin kyllähän he saavat euroilleen ihan eri tavalla vastinetta, eli se budjetti konkreettisesti näkyy jäällä. Pitää muistaa, että HIFK:n sentteriosastoon ei ole vielä edes loukit iskeneet. HIFK:lle esim. Tyrväisen menetys olisi katastrofi. Kärpät kestää kenen tahansa pelaajansa poissaolon ja pelaa edelleen mestaruudesta.
Ihan rosterin laajuudesta, että 2010-11 HIFK:lta putosi kauden aikana eri syistä kokoonpanosta Ramstedt, Hamilton ja Hyvönen sekä pudotuspeleissä vielä liekeissä ollut Petrell, eikä tuntunut missään. A-junioreissa paineli 52 pistettä 40:ssä pelissä tehnyt Markus Granlund, joka pääsi pelaamaan kahdessa pelissä Liigaa. Tässä jengissä pelaisi vakioroolissa Lundellin tapaan.
Sanon edelleen, että kaiva jumalauta nyt Salmelainen yksi kovan tason sentteri tuonne ja mahdollisesti neloseen joku hyvä av-sentteri ja jätä vaikka laitahyökkääjä hankkimatta kokonaan, niin voi tulla hyvä kevät. Jos et saa sentteriä hankittua, niin kyllä olet saamaton kaveri. Se on monesti nähty, että se joukkueen vahvistaminen silloin, kun peli ei kulje, ei välttämättä tuo muutosta, mutta antaahan tuo vajaalla rosterilla hyvin rimpuilu uskoa siihen, että nyt kannattaisi kuitenkin panostaa.