Ketju omistuksesta (erotettu vitutusketjusta)

• 99 890
  • 110

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti JanJ
Pee, voinko sanoa asuntoa asunnokseni, vaikka asun siinä vuokralla enkä omista sitä?

Voit. Asunto kun ei tietääkseni ole ihminen. Tai ei ainakaan kovin monissa tapauksissa. "JanJ":stä en tiedä...

Viestin lähetti mjarkko
Kejun avaajan ei pitäisi kutosen keskiarvollaan alkaa kielioppia opettamaan.

Olen tismalleen samaa mieltä. Haluan kuitenkin muistuttaa, ettei minulla ollut kutosen keskiarvo, vaan kuutosen keskiarvo. En myöskään ole "alkanut kielioppia opettamaan", vaan opettaa.

Muokkausta:

Viestin lähetti mjarkko
Ja voinkohan minä sanoa taloni, kun siitä on vielä pankkilainaa jäljellä?

Sama vastaus kuin JanJ:lle: tottakai voit, kun talo ei ole ihminen.

Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Voinko omistaa nettisivun?
Ircin? Avaruuden? Missä menee raja?

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Emännistä ja Nyrkeistä nykyaikaan

Rakkaalla naisella on monta nimeä. Löytyy helmeä, persjalkaa, kimalaista, emäntää, pesää, kissaa, muijaa ja ties mitä murua, mutta miehistä nimetään vain nyrkki. Tylsää.
Tasa-arvon nimissä on vastaavanlaisia hellittelynimiä käytettävä myös miehistä ennenkö pahoittavat mielensä.
Monet naiset kutsuvat miestään mieheksi mutta onhan tuo nyt vähän arkista ja omistavaa. Lasten käyttämä iskäkin kuulostaa kovin kesyltä ja ukottelu taas on rahvaanomaista.
Käytyäni koko tiedossani olevan nimiskaalan läpi päädyin pesänhoitajaan. Yksinkertaisen selkeä nimitys. Ajattelin aluksi pelkkää kotipesänhoitajaa mutta onko tuossa vähän liian omistava sävy ?
Ykköspesänhoitajakin saattaisi menetellä mutta olen vähän vanhoillinen joten hylkäsin tuon järjestysluvun, saattaisi vielä provosoidakin, miehet kun ovat niin heikkoina pesiin.

Mitäs tykkäätte miehet ? Onhan se kieltämättä genetiivi mutta itse pidän tuota nimitystä tosi hienona ja kätevänä.
Äskenkin kun työkaverini soitti ja kutsui Tuppervara kutsuille, pystyin helposti kieltäytymään. Valehtelin luvanneeni pesänhoitajalle, että käymme just tuolloin läpi alustavaa pesänselvitystä. Yhtään ei inttänyt työkaveri, että tulisit nyt.

Terveisin koo

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti JanJ
Missä menee raja?

Yleiskaavalla se rajaa menee ihan siinä, että voit omistaa kaikkea muuta paitsi ihmisen. Sen takia on väärin sanoa, että "hän on minun naiseni/mieheni". "Lapseni"-sanaa jälkikasvustaan voi kuitenkin käyttää, koska ilman sen käyttäjää (edellyttäen toki, että käyttäjä puhuu totta) ei tätä mainittua ihmistä olisi.

Esim. avaruutta on kuitenkin mielestäni aika vaikea omistaa. Nettisivun sen sijaan voit omistaa tekemällä sellaisen. Irc:tä sinä et varmaankaan kokonaisuudessaan omista, mutta irc-ohjelman voit ainakin omistaa (muokkausta -->) sillä tavalla, että lataat sen tietokoneellesi.

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Löysin tämän ketjun vasta nyt ja täytyy sanoa, että viihdyttävämpää tekstiä en ole pitkään aikaan lukenut.
Haluaisin jatkaa keskustelua esittämällä Peelle muutaman kysymyksen:

- Sanoit, että lapsesta saa käyttää "lapseni" -ilmausta, koska on itse "tehnyt" hänet. Entä jos olenkin adoptoinut lapseni?

- Entä sinä. Oletko tässä ketjussa minun keskustelukumppanini?

Tämä keskustelu on kieltämättä voi kieltämättä aiheuttaa ikäviä seurauksia. En uskalla arvella ystäviäni reaktioita, jos joudun kertomaan heille, etteivät he enää ole minun ystäviäni.

alapesa

Jäsen
Viestin lähetti Pee
´
Hjalliskin omistaa Jokerit, mutta ei joukkueen kaikkia pelaajia, Jortikasta puhumattakaan.

Ei se ole ihme että Leenalla ja Hjalliksella ei homma oikein toiminut, kun Hjalliksella on noita fyysisiä puutteita. Kuinkahan se isäksi tuli?

Olipa kivaa harrastaa pilkun viilausta vai tekikö se minusta liian peemäisen ihmisen?

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti mirasane
Löysin tämän ketjun vasta nyt ja täytyy sanoa, että viihdyttävämpää tekstiä en ole pitkään aikaan lukenut.

Kenties olisi kannattanut lukea vähän tarkemmin, niin tuo jälkimmäinen kysymyksesi ja viimeinen kommenttisi olisivat jääneet pois. Tosin tämän ketjun aihetta käsiteltiin, minusta riippumattomistani syistä, pari viikkoa sitten muissakin minun avaamassani ketjuissa. Näin ollen en ole varma, tuliko tämä tärkeä asia - ainakin lopullisesti - esille nimenomaan niissä eikä tälle asialle varatussa ketjussa (en nyt jaksa tätä ketjua alkaa kovin tarkasti tiirailla, joten en ole varma). Kerron tämän seikan nyt joka tapauksessa tässä ketjussa, niin aukenee asia "mirasanellekin".

Eli minä olen tässä ketjussa sinun keskustelukumppanisi, eikä sinun myöskään tarvitse kertoa ystävävillesi, etteivät he ole enää sinun ystäviäsi.

Minua nimittäin ärsyttää vain ja ainoastaan se, että seurustelukumppanista sanotaan, että "hän on minun naiseni/tyttöni/muijani" tms. Siinä, että seurustelukumppania nimitetään vaikkapa "tyttöystäväksi", ei puolestaan ole mitään pahaa. Näin ollen myös ystävät voivat olla "ystäviäsi" tai vihamiehet "vihamiehiäsi" jne.

Mutta esititpähän sinä tuossa viestissäsi yhden aiheellisenkin kysymyksen, johon voin vastata suoraan.

Ja vastaukseni on, että lapsesta, joka on adoptoitu, kannattaa käyttää nimitystä "adoptiolapseni".

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Pee
Viestin lähetti 1Timer
Eika siina viela kaikki! Eilen oli lehdessa, etta Eremenkon Lecce havis (minne?). Se ei omista vaan niita kahta akkaa, vaan koko remmin miehia!
Tuossa ei tietääkseni sanottu, että Eremenko omistaa kaikki Leccen pelaajat? Tomittajilla on vain yleisenä tapanaan jättää tuollaisissa tilanteissa sana "edustama" pois, joka siis tässä kohdassa olisi kuulunut pelaajan ja joukkueen väliin.

Eli tuo on vain vakiintunut tapa esittää joku asia, ja vaikka se onkin kieliopillisesti virheellinen, kaikki kuitenkin ymmärtävät asiayhteydestä mitä tarkoitetaan. Ihan eri asia kuin tuo mistä tämä koko vouhkaamisesi alkoi?

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Pee
Ja vastaukseni on, että lapsesta, joka on adoptoitu, kannattaa käyttää nimitystä "adoptiolapseni".
Et oikein tainnut miettiä tuota lausetta tämän lapsen kannalta. Aika julmaa on se, miten lapset toisiaan kohtelee aivan muutenkin. Miten luulet, että se kohtelu muuttuu, kun nämä kiusaajat saavat vielä lisää tulta näistä ajatuksista. En nyt enempää puhu tästä lasten kohtelusta, mutta siirryn sen sijaan siihen toiseen asiaan.

Kun on tullut selväksi, että lapsi on adoptoitu, niin mitä luulet, mitä naapurissa juoruilevat ihmiset keksivät seuraavaksi puheenaiheeksi? Kuinka paljon tulee tuo lapsi kärsimään tietyssä asuinpiirissä.

Tunnen erään avioparin, jolla on adoptoitu lapsi ja vielä toisesta valtiosta. He kuitenkin asuvat aika rauhallisella alueella - kaukana rasistisista ihmisistä, mutta en epäile hetkeäkään, että he myöskin tulevat kokemaan tätä samaa tuskaa ottolapsensa puolesta, puhumattakaan tästä lapsesta. Koko kirottu ajatus, että lapsesta tulisi käyttää nimitystä adoptiolapsi on niin naurettava, että tämä olkoon viimeinen kommenttini näihin viesteihisi.

Ruokin Trollia ja kadun sitä nyt.

Cougar.

msg

Jäsen
Viestin lähetti Pee

Mukavaahan se on lasta aina muistuttaa olevansa adoptoitu. Se saa varmaan lapsen tuntemaan ihmisoikeuksiaan loukatuksi. Pakkoviittaaminen ei ole mitää verrattuna tähän.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy