Mainos

Ketju omistuksesta (erotettu vitutusketjusta)

• 99 840
  • 110

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee
Minusta "muija"-sanassa ei kuitenkaan ole sinällään mitenkään halventavan tuntuista kaikua, kunhan se "ni"-pääte jätetään lopusta pois.

Riippunee varmaan kotiseudusta millainen kaiku sanalla "muija" on.

Ainakin siellä missä minä synnyin sanaan "muija" liitettiin negatiivinen arvolataus, aivan kuten nimityksiin "ämmä" ja "akka".

Jos joku sanoo minulle "Hän on mun muija", särähtää tämä korvaani ja pahasti, sen sijaan "Hän on naiseni" ei tunnu läheskään niin pahalta ja kolkolta ilmaisulta, vaikka itse ehkäpä käyttäisin jotain muuta ilmaisua "naisestani" - sikäli mikäli joskus sellainen käsipuoleeni sattuu ilmestymään hivenen pysyvämmässä tarkoituksessa.

vlad.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti vetti
Mutta, kuten olet aiemmin tuolla sanonut, niin Sinun mielestäsi voi sanoa "tyttöystäväni", mutta ei "muijani". Sen sijaan "muija" on ok.

Niin, tämä siksi, että pidän "muijaa" synonyyminä sanalle "nainen". Se, että otin sanan "muija" tähän alunperin esiin, johtuu siitä, että ainakin nuorisolla tuntuu nykykään hyvin yleisenä tapana olevan käyttää sanaa "muija" "naisen" tai "tytön" sijaan. Se on sitten eri keskustelun paikka, onko "muija" sopiva sana...

Viestin lähetti vetti
Lisäksi sanot, ettei ihmistä voi omistaa (älä toista tähän sitä lasten ja aikuisten eroa, sen jo ymmärsin).

Hienoa, että sinä sen ymmärsit. Voi kun eräs toinenkin ymmärtäisi...

Viestin lähetti vetti
Selvennetään tähän vielä: ihmistä ei voi omistaa ns oikeassa elämässä, eli en voi esim myydä ketään. Sen sijaan kieliopillisesti genetiivillä voin esim tyttöystävän "liittää" itseeni ilmaisemalla tyttöystäväni. Tällöin ilmaisen, että kyseinen kottarainen on siis minun tyttöystäväni eikä kenenkään muun.

Kyllä, mutta pointtini on siinä, että hän on tällä hetkellä sinun tyttöystäväsi. Tulevaisuudessa hän voi olla jonkun muun miehen - tai miksei naisenkin - tyttöstävä, mutta vaikka hän eroaisi sinusta, on hän silti yhä nainen. Ei enää tyttöystäväsi, mutta nainen kyllä. Täten jos olet käyttänyt hänestä nimitystä "naiseni", ei hän tavallaan ole enää nainen ollenkaan, kun hän ei seurustele sinun kanssasi. Tässä on se ero!

Viestin lähetti vlad
Ainakin siellä missä minä synnyin sanaan "muija" liitettiin negatiivinen arvolataus, aivan kuten nimityksiin "ämmä" ja "akka".

Käyttäjätietojesi mukaan syntymästäsi on kohta aikaa 35 vuotta, joten tässäkin mielessä asenne "muija"-sanaa kohtaan on voinut muuttua. Tai ainakin sanoit, että "ainakin siellä missä minä synnyin sanaan "muija" liitettiin negatiivinen arvolataus". Mutta liitetäänkö siis enää? Tai voi hyvinkin olla, että liitetään vähän vanhemman väestön keskuuudessa, mutta eipä välttämättä enää esim. 80-luvulla syntyneiden puheissa...

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pee
Mutta liitetäänkö siis enää? Tai voi hyvinkin olla, että liitetään vähän vanhemman väestön keskuuudessa, mutta eipä välttämättä enää esim. 80-luvulla syntyneiden puheissa...
Kyllä omassa tuttavapiirissä "muijaan" liitetään negatiivinen arvolataus. Ainakin siinä määrin, ettei kukaan itse halua olla "muija". Muista, tuntemattomista naisista saatan nimitystä itsekin käyttää, mutta nostan metelin jos seurustelukumppanini yrittää tuota nimitystä minusta käyttää. "Naiseni"kin on parempi mielestäni. Ja tosiaan, kuulun (samoin kuin tuttavanikin) näihin 80-luvulla syntyneisiin.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti Pikku Myy
Kyllä omassa tuttavapiirissä "muijaan" liitetään negatiivinen arvolataus. Ainakin siinä määrin, ettei kukaan itse halua olla "muija". Muista, tuntemattomista naisista saatan nimitystä itsekin käyttää, mutta nostan metelin jos seurustelukumppanini yrittää tuota nimitystä minusta käyttää. "Naiseni"kin on parempi mielestäni. Ja tosiaan, kuulun (samoin kuin tuttavanikin) näihin 80-luvulla syntyneisiin.

Samoin. Turpaan todennöisesti tulisi jos tulisi muijaksi jotain sanottua.

Peen tarkoittama pointti tässä ketjussa ei oikein aukene, vieläkään. Logiikka siellä taustalla jotenkin, mutta varsinainen pointti jää saavuttamatta. Mutta kuten aiemmin sanoin, väliäkö tolla. Kun on lusikalla annettu, niin eihän sitä voi kauhalla vaatia.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pikku Myy
Kyllä omassa tuttavapiirissä "muijaan" liitetään negatiivinen arvolataus. Ainakin siinä määrin, ettei kukaan itse halua olla "muija".

Juuh, voi olla, että tässä on liikkeellä kahta seurakuntaa, joista yleisempi on kuitenkin se, joka ei halua itseään kutsuttavan "muijaksi". Kuitenkin taitaa olla myös niitä, sanotaanko sitten vähän "kovempia kimmoja", jotka haluavat olla MUIJIA.

Itse asiassa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteesä oli kerran juttu pääkaupunkimme kaduilla parveleivasta, oliko nyt tyttönelikosta, jotka nimenomaan vaativat kutsuttavan itseään "muijiksi". Tekstikin oli aika voimakasta, ja yksi muija sanoi esim. näin: "Ei meitä kannata kutsua huoriksi. Ne, jotka ovat kutsuneet, tietävät kyllä, mitä heille käy".

Tuo oli tietenkin vain yksi juttu ja voi hyvinkin olla, että "Pikku Myy" on näkemyksessään yleisemminkin oikeassa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee
Käyttäjätietojesi mukaan syntymästäsi on kohta aikaa 35 vuotta, joten tässäkin mielessä asenne "muija"-sanaa kohtaan on voinut muuttua. Tai ainakin sanoit, että "ainakin siellä missä minä synnyin sanaan "muija" liitettiin negatiivinen arvolataus". Mutta liitetäänkö siis enää? Tai voi hyvinkin olla, että liitetään vähän vanhemman väestön keskuuudessa, mutta eipä välttämättä enää esim. 80-luvulla syntyneiden puheissa...

Varmasti moni 80-luvulla tai 90-luvulla syntynyt ajattelee toisin mutta kuten tuossa Pikku Myy jo toi esille, eivät läheskään kaikki kyseisen ikäluokan naiset pidä kyseisestä nimityksestä - sillä kun on se oma kaiku joka ei helpolla katoa.

Vaikka moni teini nimittelee tyttöystäväänsä nykyään muijaksi, ei tämä tarkoita aukottomasti sitä, että he vanhemmiten muijittelisivat edelleen vaimojaan tai naisystäviään. Ihminen voi myös tässä suhteessa muuttua eli aukottomasti ne nuoruudenajan tavat eivät seuraa hautaan saakka - tämä on myös hyvä pitää mielessä.

Tavat ja sanonnat muuttuvat, tätä en edes kiellä mutta eivät ne todellakaan muutu yhdessä yössä - muutos voi kestää jopa sukupolvia, eikä yksittäisten sanojen arvolatauskaan hetkessä muutu. Nuoruudessani ei enää juurikaan opeteltu teitittelyä mikä oli arkipäivää omien vanhempieni nuoruudessa, tässä eräs osoitus tapojen hiljaisesta muutoksesta.

vlad.

Kenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Pee

Kyllä, mutta pointtini on siinä, että hän on tällä hetkellä sinun tyttöystäväsi. Tulevaisuudessa hän voi olla jonkun muun miehen - tai miksei naisenkin - tyttöstävä, mutta vaikka hän eroaisi sinusta, on hän silti yhä nainen. Ei enää tyttöystäväsi, mutta nainen kyllä. Täten jos olet käyttänyt hänestä nimitystä "naiseni", ei hän tavallaan ole enää nainen ollenkaan, kun hän ei seurustele sinun kanssasi. Tässä on se ero!

Autoni ei siis ole enää auto jos myyn sen pois.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Kenu
Autoni ei siis ole enää auto jos myyn sen pois.

Sanoin heti avausviestissäni, että " joku kello, televisio ym. tavara voi olla jonkun ihmisen omaisuutta". Koska autokin on tietysti verrattavissa kelloon tai televisioon, auto on toki yhä auto, vaikkei se olisikaan enää "Kenun" auto. Esineitä voi omistaa!

Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Muijittelu ja tai jätkittely on kai lähinnä teinien hommaa. Jätkä kategoriaan lasken tässä tapauksessa myös sanan kundi. Harvemmin vanhemmat ihmiset käyttävät puolisostaan muija/jätkä nimitystä. Onko sitten parempi sanoa äijä, ukko, ämmä tai akka? Kaikki ovat mielestäni yhtä hyviä tai huonoja nimityksiä.

Riippuu hyvin paljon myös tilanteesta, mitä nimitystä puolisostaan käyttää. Esim. Miesten saunailloissa harvemmin puhutaan vaimosta tai tyttöystävästä, puhumattakaan kullannupusta tai murusta =) Silloin puhutaan muijasta tai vaikkapa akasta.
Uskoisin, että naiset puhuvat illanvietoissaan äijästä, ukosta, kundikaverista tms.

Virallisemmissa yhteyksissä tai tuntemattomalle puhuessa käytetään varmasti useimmiten sanaa vaimo tai mies. Tuttaville puhuessa käytetään puolestaan puolison etunimeä, koska vastapuolikin tuntee kumppanisi, joten olisi aika tylsää puhua hänelle vaimosta tahi miehestä, se vaikuttaisi toisesta aika etäiseltä. Etunimi antaa tuttavallisemman tunteen.

En nyt jaksa sen kummemmin pohtia sanojen omistusmuotoja, mutta itse puhun yleensä pelkästään vaan vaimosta. Turhaanhan sitä korostaa -ni päätteellä. Vaimo on vaimo ja mies on mies. Varmasti pelkällä vaimo/mies nimityksellä vastapuoli ymmärtää, että hän on juuri Sinun kanssa naimisissa. Toki joskus tulee käytettyä myös ns. "omistusmuotoa", mutta en ota siitä erikoisemmin paineita ja yöunia en menetä sen takia.

En myöskään käytä lapsestani aina nimitystä "tyttöni" tai "minun tyttöni". Nyt kirjoitin virkkeen alkuun lapsestaNI, koska oletan, että suurin osa ei tiedä teistä lukijoista minulla olevan lapsi. Periaatteessa jatkossa voin käyttää vain nimitystä tyttö, koska nyt tiedätte, että minulla on tyttö.

Kenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Pee
Sanoin heti avausviestissäni, että " joku kello, televisio ym. tavara voi olla jonkun ihmisen omaisuutta". Koska autokin on tietysti verrattavissa kelloon tai televisioon, auto on toki yhä auto, vaikkei se olisikaan enää "Kenun" auto. Esineitä voi omistaa!

Kyllä, kyllä. Itsehän en varmaan koskaan ole sanonut 'naiseni', mutta kyllähän selväjärkinen tajuaa ettei sillä tarkoiteta, että omistaa naisen. (Niin, siis ainakin täällä päin maailmaa)
Miksi nainen ei olisi enää nainen jos hän ei ole enää naiseni? Sitä tässä vaan hain.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Korkein totuus

Niin, itse olen sitä mieltä, että muijaa tulee kutsua emännäksi.

Muiden muijista puhutaan siten, että sanotaan joko XX:n emäntä, XX:n jannutar tahi XX:n kimalainen.

Käyttäkää näitä, niin ette vaikuta moukilta.

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Korkein totuus

Viestin lähetti ervatsalo

Muiden muijista puhutaan siten, että sanotaan joko XX:n emäntä, XX:n jannutar tahi XX:n kimalainen.

Täältä tähän

Niin, ja yleisesti ottaen asiahan on niin, että kutsun vaimoani, ämmääni, muijaani, akkaani, millä nimikkeellä tahansa, niin se ei kuulu kenellekkään muulle yhtään mitään. Se on aivan oma ja hänen asiansa millä nimikkeellä tuota omistamaani kävelevää tiskikonetta kutsun.

Että silleen...

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Re: Korkein totuus

Viestin lähetti wilco
Niin, ja yleisesti ottaen asiahan on niin, että kutsun vaimoani, ämmääni, muijaani, akkaani, millä nimikkeellä tahansa, niin se ei kuulu kenellekkään muulle yhtään mitään
Tuohan riippuu käyttämästäsi volyymistä. Kerran vieressä olleena pakko kyllä myöntää että ei kuulunut kenellekään muulle.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä jatkoajan pelottavin ketju, koskaan. Ei aiheensa puolesta vaan siksi, että jotkut taitavat kirjoittaa tähän ketjuun tosissaan.

Isänmaan toivot.

mysteeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
kotijoukkue HPK (TPS saa sympatiat)
Re: Korkein totuus

Täältä tähän

Emäntä - Tulee mieleen maalaistalon emäntä.
Kimalainen ja Jannutar - kauniita, persoonallisia.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Korkein totuus

Viestin lähetti mysteeri
Kimalainen ja Jannutar - kauniita, persoonallisia.

Niin, on kuitenkin huomattava, että maalaistalon emäntä pääsee monissa tapauksissa komeaan sukuhautaan, toisin kuin rahvaanomaisemmat kanssasisarensa.

Onhan se paljon näyttävämpää madäntyä komeassa sukuhaudassa, kuin jossain rahvaanroopissa, johon köyhät sukulaiset tuovat jouluna, jos muistavat ja krapulaltaan pääsevät, sen alehallista ostetun savuttavan kynttilähirvityksensä.

Täältä tähän

mysteeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Korkein totuus

Niin, on kuitenkin huomattava, että maalaistalon emäntä pääsee monissa tapauksissa komeaan sukuhautaan, toisin kuin rahvaanomaisemmat kanssasisarensa.

Onhan se paljon näyttävämpää madäntyä komeassa sukuhaudassa, kuin jossain rahvaanroopissa, johon köyhät sukulaiset tuovat jouluna, jos muistavat ja krapulaltaan pääsevät, sen alehallista ostetun savuttavan kynttilähirvityksensä.

Täältä tähän

Ehkä sittenkin toivon olevani mielummin se emäntä, vaikka haluankin tuhkaksi, enkä arkkuun matojen syötäväksi ja mädäntymään.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Maatalon emäntä on minun sanastoissani enemmän fyysinen termi - viittaa hiukan sellaiseen perussuomalaiseen persjalkaan.

Muita termejä:

Pesä 1.1

Yleinen sana sellaiselle perusgimmalle, jos kohdetta ei tunnetta. Esim. "Siellä pari pesää hengaili". Hiukan ylimielisesti kajahtava sana.

Pesä 1.2

Kun on kyseessä jonkun puoliso. Ei niinkään negatiivinen eikä ylimielinen, esim. "Ervatsalohan se siellä söi pesänsä kanssa metrilakua". Hiukan negatiivista sävyä korkeintaan kerrottaessa toiselle jonkun olevan varattu, ts. "Niin mutta toi sattuu olemaan Jouko Aholan pesä."

Kissa (nykyään kun olen oppinut käyttämään sanaa lienee rinnastettavissa kimalaiseen)

Tuntematon mutta aika viehättävä nainen/tyttö.

Helmi

Kissa/kimalainen joka näyttää aika hyvältä mutta myös luonnetta ja asennetta löytyy.

Enkeli

Helmi jolta löytyy jo sitten titteliä, oli se sitten tuleva Miss Suomi, "Koulun ehdottomasti paras nainen". Enkeli on yleensä jo sellainen että viileämpikin mies tahtoo sönköttää..."Mitä sais olla?"
"Plimpsaa!"

Pixi vs. Suosikki

Suosikki on yleensä nainen joka on koko keskustelu-/kaveripiirin mielestä ehdoton helmi, esim. julkimoista, kuka nyt voisi pitää Karitaa huonona?

Pixi (viitaten teinimäisesti NHL-varauksiin, varsinkin draftin jälkimmäisiin kierroksiin) on joku hiukan persoonallisempi ilmestys josta vain kyseinen henkilö sattuu pitämään paljonkin vaikka kaveripiiri olisi asiasta eri mieltä.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Jukan takahiukset
En nyt jaksa sen kummemmin pohtia sanojen omistusmuotoja, mutta itse puhun yleensä pelkästään vaan vaimosta. Turhaanhan sitä korostaa -ni päätteellä. Vaimo on vaimo ja mies on mies. Varmasti pelkällä vaimo/mies nimityksellä vastapuoli ymmärtää, että hän on juuri Sinun kanssa naimisissa. Toki joskus tulee käytettyä myös ns. "omistusmuotoa", mutta en ota siitä erikoisemmin paineita ja yöunia en menetä sen takia.

Ei kannatakaan. MinunKAAN mielestäni "vaimossani"-muodossa kun ei ole mitään pahaa, kuten olen tässä ketjussa jo sanonutkin. Pahaa on ainoastaan "naiseni"-tyylisessä tavassa kertoa elämänkumppanistaan.

Viestin lähetti Jukan takahiukset
En myöskään käytä lapsestani aina nimitystä "tyttöni" tai "minun tyttöni".

Niin, tähän "tyttäreni" sopisi paremmin. Tyttö kun jälkikasvusi on joka tapauksessa, mutta VAIN SINUN tyttäresi.

Viestin lähetti Kenu
Itsehän en varmaan koskaan ole sanonut 'naiseni', mutta kyllähän selväjärkinen tajuaa ettei sillä tarkoiteta, että omistaa naisen.

Siltä se ainakin kuulostaa...

Viestin lähetti mysteeri

Kyllä, ja mielestäni termi "emäntä" ei olekaan elämänkumppanistaan kovin hyvä ilmaisumuoto.

mysteeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Emäntä

Viestin lähetti Pee
mielestäni termi "emäntä" ei olekaan elämänkumppanistaan kovin hyvä ilmaisumuoto.

Ei kuulosta minunkaan mielestäni kaikkein mukavimmalta ilmaisulta elämänkumppanilta, mutta ilmaisut rakkaani, kultani, muruni, vaimoni kuulostaisivat paljon paremmilta, mutta Ervatsalolla oli hyvät perustelut mitä emäntä voi parhaimmillaan olla.
Tosin edelleen EMÄNTÄ tuo hellan ääressä asuvan maatalon emännän mieleeni! Emännän joka laittaa ruokaa, tiskaa, siivoaa, pesee pyykit, on siis hellan ja nyrkin välissä.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Pee
Niin, tähän "tyttäreni" sopisi paremmin. Tyttö kun jälkikasvusi on joka tapauksessa, mutta VAIN SINUN tyttäresi.
Tässäpä vasta onkin arvolatausta takana. Olen tärkeämpi kuin vaimoni, sillä tyttö on tyttäreni, eikä tyttäremme.

Itse tekisi mieli käyttää tilanteesta riippuen joko sanamuotoa tyttäreni tai tyttäresi. Tänä aamuna pyykissä olleita keltaista paitaa, vihreitä housuja ja oransseja sukkia asukseen äänekkäästi vaativa 6-vuotias oli tyttäresi. Eilen liikuntakerhossa kuperkeikkaillut kovasti saman näköinen ihminen oli tyttäreni.

---
Ja EMÄNTÄ ei todellakaan ole hellan ja nyrkin välissä. Emäntä päättää kaapin paikan, valitsee verhot, auton värin ja yhteiset ystävät. Emäntä päättää haluatko mennä lätkämatsiin, baariin tai kavereille. Emäntä-termin käyttäminen kielii siitä että on valmis antautumaan täysin tuon voimakastahtoisen mutta oikeamielisen naisen armoille. Kimalaisesta voi kehittyä emäntä, mutta prosessi on pitkä ja vaatii sopivan kuhnurin.

Viimeksi muokattu:

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotus

Viestin lähetti Pee
Lähtökohta kuitenkin on, että eläimet ovat eläimiä ja ihmiset ihmisiä, joten sanon, että koiran voi omistaa.

Saat varmaan aikaan rusasta ja hedelmällistä keskustelua postaamalla tämän mielipiteesi jollekin eläinoikeuspalstalle. Ei varmasti tule aika pitkäksi.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Koirilla on emäntä, ja muilla kotieläimillä, joka hoitaa ja huoltaa kyseistä elikkoa ja jota ilman nämä viattomat luontokappaleet kuolisivat nälkään, kylmään, jäisivät auton alle, tukehtuisivat takkuiseen turkkiinsa tai joutuisivat minkä lie petoeläimen tai rankkurin kynsiin.

Jos joku haluaa kanssaan elelevää kauniimman ja jalomman sukupuolen edustajaa kutsua emännäksi, niin aikamoiset haaveet täytyy jannulla olla parisuhteen tulevasta auvosta ja ennenkaikkea 'ylevä' käsitys itsestään.

Saattaahan kyse tosiaan olla myös vain kertakaikkiaan tavattoman avuttomasta hyypiöstä, jonka kumppanille emäntä-nimitys sopii kuin ralliraita alkkariin.

Emäntä voi olla myös maalaistalolla tai suurtalouskeittiöllä. Kummassakaan ei haise hyvälle, joten siinäkin tapauksessa nimitys voi olla hyvinkin passeli yllättävänkin usean karpaasin kumppanille.

JanJ

Jäsen
Pee, voinko sanoa asuntoa asunnokseni, vaikka asun siinä vuokralla enkä omista sitä?

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti JanJ
Pee, voinko sanoa asuntoa asunnokseni, vaikka asun siinä vuokralla enkä omista sitä?

Ja voinkohan minä sanoa taloni, kun siitä on vielä pankkilainaa jäljellä?

Olen tosin pankin omistajajäsen, joten voin sanoa pankkini.

Kejun avaajan ei pitäisi kutosen keskiarvollaan alkaa kielioppia opettamaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy