Muijittelu ja tai jätkittely on kai lähinnä teinien hommaa. Jätkä kategoriaan lasken tässä tapauksessa myös sanan kundi. Harvemmin vanhemmat ihmiset käyttävät puolisostaan muija/jätkä nimitystä. Onko sitten parempi sanoa äijä, ukko, ämmä tai akka? Kaikki ovat mielestäni yhtä hyviä tai huonoja nimityksiä.
Riippuu hyvin paljon myös tilanteesta, mitä nimitystä puolisostaan käyttää. Esim. Miesten saunailloissa harvemmin puhutaan vaimosta tai tyttöystävästä, puhumattakaan kullannupusta tai murusta =) Silloin puhutaan muijasta tai vaikkapa akasta.
Uskoisin, että naiset puhuvat illanvietoissaan äijästä, ukosta, kundikaverista tms.
Virallisemmissa yhteyksissä tai tuntemattomalle puhuessa käytetään varmasti useimmiten sanaa vaimo tai mies. Tuttaville puhuessa käytetään puolestaan puolison etunimeä, koska vastapuolikin tuntee kumppanisi, joten olisi aika tylsää puhua hänelle vaimosta tahi miehestä, se vaikuttaisi toisesta aika etäiseltä. Etunimi antaa tuttavallisemman tunteen.
En nyt jaksa sen kummemmin pohtia sanojen omistusmuotoja, mutta itse puhun yleensä pelkästään vaan vaimosta. Turhaanhan sitä korostaa -ni päätteellä. Vaimo on vaimo ja mies on mies. Varmasti pelkällä vaimo/mies nimityksellä vastapuoli ymmärtää, että hän on juuri Sinun kanssa naimisissa. Toki joskus tulee käytettyä myös ns. "omistusmuotoa", mutta en ota siitä erikoisemmin paineita ja yöunia en menetä sen takia.
En myöskään käytä lapsestani aina nimitystä "tyttöni" tai "minun tyttöni". Nyt kirjoitin virkkeen alkuun lapsestaNI, koska oletan, että suurin osa ei tiedä teistä lukijoista minulla olevan lapsi. Periaatteessa jatkossa voin käyttää vain nimitystä tyttö, koska nyt tiedätte, että minulla on tyttö.