Mainos

Ketju jossa keskustellaan että miksi ylinopeus on ihan jees, mutta rattijuoppous paha

  • 14 788
  • 149

Miguel

Jäsen
Mikä vaiva se on kirjoitella sakkolappuja 0.2 promillesta? Joka tapauksessa jos poliisi pysäyttää tällaisen henkilön niin siinä kuitenkin odotellaan se puoli tuntia ja katsotaan mihin suuntaan viisari alkaa liikahtaa. Kyllä siinä ehtii sakkolapun kirjoittaa jos toisenkin.

Ei se auta vaikka tuolla pörräisi tupla määrä poliiseja ottamassa kiinni näitä taparötöstelijöitä. Suomi on harvaan asuttu maa ja tietä riittää. Ainut keino on kriminalisoida rattijuopumus niin että tuntuu. Pitää olla niin kovat rangaistukset että korkki pysyy kiinni.

No niin, juuri sen vuoksi, kun niitä puolen tunnin odotteluja viisarin arpomisen kanssa tulisi roppakaupalla lisää. Katso maanteille ja mieti, kuinka minimaalisen pieni osa liikennöinnistä joutuu alkoholikontrollin kohteeksi. Joku tilasto siitäkin varmaan löytyy. Ratsiaan joutuminen on useimmiten sattumaa, joten järjestelmä rankaisee niitä, joille sattuu paska säkä. Sinun mallissasi ratsioita olisi vähemmän mutta tuomittuja enemmän. Toisin sanoen tuomiolle joutuisivat ne, joilla käy vielä entistäkin paskempi säkä.

Ja pyydän sisälukutaitoa: paska säkä viittaa tässä tapauksessa noiden ratsioiden sattumanvaraisuuteen, ei siihen, että juopumus johtuisi jotenkin paskasta säkästä. Tai itse asiassa voi se siitäkin johtua. Toistuvasti olen kuullut puhuttavan tapauksista, joissa viisari on värähtänyt himpun verran, vaikka alkoholia ei ole otettu yhtään. Siitä sitten tappeluun poliisin kanssa ja reissu sairaalaan verikokeisiin. Lopputulos: sekä poliisi että asiakas ovat tuhlanneet helvetisti aikaansa, ja poliisi vain pyytää anteeksi. Olipa kannattavaa.

Rattijuopumuksen kriminalisointi "niin että tuntuu" tarkoittaisi tässä tapauksessa vahvaa tuntumista myös poliisille, vankeinhoitolaitokselle ja sosiaalitoimelle. Ennalta ehkäisevän vaikutuksen merkittävyydestä olen muutenkin eri mieltä. Sen takia tästä näyttää olevan turha väitellä.
 

Miguel

Jäsen
Väität siis että jos henkilö puhaltaa 0.2 promillea niin poliisin kuuluu sanoa että "hyvää matkaa"?

Ei välttämättä hyvää matkaa, mutta jos autoilija ajaa vakaasti ja rajoitusten mukaan sekä näyttää ulospäin rauhalliselta ja selvältä - kuten 0,2 promillessa yleensä näytetään - niin ei siitä tarvitse haloota nostaa. Huomauttaminen ja kuskin tilan silmämääräinen tarkastelu on tietysti paikallaan, etenkin jos kuljettaja on nuori ja siksi alttiimpi pienellekin alkoholin vaikutukselle. Mutta yleisesti, jos 0,2 promillessa on vaaraksi muille autoilijoille, on vaaraksi todennäköisesti myös selvänä. Väsyneenä ajava on paljon suurempi riski liikenteelle, mutta heitä on vaikeampi lain nojalla saada pois ratista.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ei välttämättä hyvää matkaa, mutta jos autoilija ajaa vakaasti ja rajoitusten mukaan sekä näyttää ulospäin rauhalliselta ja selvältä - kuten 0,2 promillessa yleensä näytetään - niin ei siitä tarvitse haloota nostaa.

No, silti joudutaan se puoli tuntia odottamaan että alkaako nousta vai laskea. Onhan sekin tavallaan poliisin resurssien tuhlausta, kun senkin ajan voisi käyttää johonkin muuhun.

Jos olisi nollatoleranssi niin siitä 0.2 seuraisi aina vähintään se sakko (ja tietenkin myös se puolituntinen), joten luulisi pikkumaistissa ajamisen vähän hilliintyvän ja poliisinkin resurssien hieman kasvavan. Sakon tulisi olla tietenkin ihan kunnollinen.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Väität siis että jos henkilö puhaltaa 0.2 promillea niin poliisin kuuluu sanoa että "hyvää matkaa"?

Näinpä vaan on tapana. Omakohtaista kokemusta on, ja muutaman tutun kohdalla on myös toimittu näin. "Hyvää matkaa" tai "turvallista matkaa" sieltä tulee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä tuo nollatoleranssi sitten ihan oikeasti olisi? Jos mehu olisi käynyt kaapissa ja siinä olisi 0,7% prosenttia alkoholia, niin käry tulisi sillä veressä olisi alkoholia 0,03% ja liköörikonvehteista lähdettäisiin jo linnaan. Entäs sitten ruisleivän syöjät, nuo autoilijoiden kastissa alimmaiset? Aika monet varmasti tietävät että alkomittari reagoi vähän kaikkiin syömisiin, pastilleihin ja muuhin, joten jos raja olisi oikeasti nolla, niin voitaisiin suosiolla seisottaa ratsioissa hyvin suurta osaa tielläliikkujia se puoli tuntia.

nyt jumalauta oikeasti.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Mikä tuo nollatoleranssi sitten ihan oikeasti olisi?
No, ehkä se sitten olisi tuo 0.2 promillea tai vaikkapa 0.1 promillea. Täytyyhän siinä tietenkin joku marginaali olla siihen nollaan juuri näiden liköörikarkkien sun muiden takia. Tosin niiden haihtumiseen riittäisi vähempikin kuin puoli tuntia.
 

Miguel

Jäsen
No, silti joudutaan se puoli tuntia odottamaan että alkaako nousta vai laskea.

En tunne tarkoin lakipykälän sisältöä tai poliisin ohjesääntöä verikoemittaukseen vaadittavalle alarajalle, mutta jos noin pykäliin kirjoitettu, niin käytäntö saattaa silti olla muuta. Olen itsekin sellaista tapausta todistanut, en tosin itse kuskina. Ehkä käytäntö on sellainen juuri siksi, koska päivystävä poliisi ei katso tarpeelliseksi käyttää aikaa tuollaisen vaarattoman lillukanvarren kitkemiseen?

Pikkumaistissa ajamisen hilliintyminen on kaksipiippuinen juttu. Varmaan vähenisi nämä tapaukset, jotka menevät työpäivän jälkeen tuopille tai parille ja ajavat kotiin, mutta esim. liikelounaalla nautittu viinilasi ja siitä parin tunnin sisällä autolla työkeikalle - mahdollinen 0,1-käry. Tai edellisiltana nautittu hallittu määrä saunaoluita (hallittu, ei mallia Heikki Mälkiä!) ja aamupäivällä rattiin, taas se 0,1-0,2. Ja siitä sitten "tuntuva" sakko? Ei mitään järkeä. Edelleenkin nollatoleranssi poimisi uusina käryäjinä alkoholin kohtuukäyttäjiä, joille vaan sattuu käymään paska säkä. Rautalankamaisena ajatuksena voit vielä miettiä, kuinka paljon onnettomuuksia nämä 0,2 promillessa ajelusta kiinnijäävät kohtuukäyttäjät aiheuttavat toisille autoilijoille. Eivät paljon.

Minusta nollatoleranssi-kampanjassa on vaan kyse halusta rangaista ihmisiä siitä, että "maistissa" ajelijat ovat kampanjoijien mielestä kategorisesti, promillemäärästä riippumatta, yhteiskunnan pohjasakkaa. Jos minä päättäisin sovitella vastaavaan narunnokkaan rattijuoppojen sijaan vaikkapa ilkivallantekijät, loogisesti minun pitäisi vaatia "tuntuvia" rangaistuksia vaikkapa siitä, että jääkiekkomatsin tappiosta turhautunut fani potkaisee jääkokkaretta summamutikassa ja kokkare tekee lommon läheisen asuintalon postilaatikkoon. No, minä ihan oikeasti vihaan ilkivallantekijöitä, mutta ei tuollaisessa rangaistuskäytännössä mitään järkeä olisi.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Näinpä vaan on tapana. Omakohtaista kokemusta on, ja muutaman tutun kohdalla on myös toimittu näin. "Hyvää matkaa" tai "turvallista matkaa" sieltä tulee.

Vähän huonosti tuossa asian ilmaisin, mutta ajoin lähinnä sitä takaa että poliisi joutuu kuitenkin sen puoli tuntia odottamaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ehkä käytäntö on sellainen juuri siksi, koska päivystävä poliisi ei katso tarpeelliseksi käyttää aikaa tuollaisen vaarattoman lillukanvarren kitkemiseen?

Kyllä ne kuuluisi kuitenkin katsoa. Voihan olla että tästä lipsutaan, mutta jos olet juuri kiskonut kaksin käsin, niin kyllä siinä vähän aikaa menee että alkaa viisari liikahtaa.

No, jokatapauksessa oma kanta on se että jos rangaistus-asteikkoa kovennetaan yläpäässä, niin sitä täytyy myös, esim. sen sakon verran koventaa alapäässäkin. Täytyy tehdä heti selväksi että liikutaan kuitenkin harmaalla alueella.

Ei saa jäädä kuvaa että se on ihan OK ajella esim. se 0.2 promillea veressä. Nimittäin sillon siitä tulee monille tapa ja silloin se 0.5 alkaa helposti lähestyä kun ajatellaan että kyllä tähän kestää vielä yhden ottaa...
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
En ole lukenut ketjua, mutta puolustaako täälä joku rattijuoppoja ja sitä, että nämä asiat ovat yhtä pahoja ja samanarvoisia? Miettikää kumpi on vaarallisempaa: Ajaa esim. autolla kännissä 100km/h tai ajaa uudella autolla (missä vauhti 100-140km/h tuntuu samalta) 120km/h? Niimpä.

Tähän kuitenkin loppukevennys. Koulussa opettajamme kysyi, että mikä olisi sopiva rangaistus/tuomio rattijuopoille. Luokkakaverini sitten huusi pilkesilmäkulmassa, että "Kastraatio!" Siinä oli naurussa pitelemistä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei saa jäädä kuvaa että se on ihan OK ajella esim. se 0.2 promillea veressä. Nimittäin sillon siitä tulee monille tapa ja silloin se 0.5 alkaa helposti lähestyä kun ajatellaan että kyllä tähän kestää vielä yhden ottaa...

En nyt oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Miksi ihmeessä ei ole OK ajaa 0.2 promillea veressä? Minulla on käsittääkseni ihan laillinen oikeus ottaa halutessani yksi olut ja lähteä sen jälkeen auton rattiin. Ei se nyt saatana tarkoita sitä, että vuoden päästä tajuan, että tämähän on nyt tapa, ja nyt pitää ottaa kaksi. Ja sitten kolmen vuoden jälkeen otan kymmenen ja ajan kännissä jonkun päälle?

Hei ihan oikeasti. Tällä pallolla elää varmasti niitä tyhmiäkin ihmisiä, mutta varmasti ihan fiksujakin. Siis niitä, jotka tiedostavat säännöt. Pitäisikö nyrkkeily urheiluna kieltää ihan sen takia, että pojat hakkaavat toisiaan. Ja "kun siitä tulee tapa niin kohta hakataan kadulla". Entä jääkiekko? Sielläkin välillä tapellaan, ja kohta joku tyhmä tappelee kadulla ja pistää jonkun kylmäksi?

Ja painotetaan vielä, että kun lähden ottamaan kunnolla, en lähde autolla. Tai jos olen mennyt autolla ja tuleekin otettua enemmän, niin auto jää parkkiin. Mutta joskus olen ottanut yhden saunaoluen esim. tennismatsin jälkeen hallilla. Ja muutaman kerran sen erätauko-oluen (klo 19.00), kun olen ajanut matsin jälkeen (21.00) kotiin. Aika suuri saatana kai joidenkin mielestä minäkin.

Ai niin. En minä mutta ne muut jolle alkoholi ei sovi...

EDIT: Niin ja lisätään vielä se, että aikoinaan tuli reissattua muutama kerta veneellä kaveriporukalla merellä. Sipoon-Porvoon edustalla, ja meikäläinen kipparina. Muut kiskoivat viinaa ihan "simona" ja minä taisin juoda hitaalla aikataululla 3 tai 4 kaljaa, ja varmasti pysyin viivan alapuolella. Hengissä ovat kaikki matkustajat tällä hetkellä. Taisi käydä tuuria. Ei käynyt mielessäkään kokeilla parin kaljan maistissa rajoja ja uhkarohkeasti kiertää keppejä väärinpäin. Ehkä sitten joillain.
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

Jäsen
Kyllä ne kuuluisi kuitenkin katsoa. Voihan olla että tästä lipsutaan, mutta jos olet juuri kiskonut kaksin käsin, niin kyllä siinä vähän aikaa menee että alkaa viisari liikahtaa.

Höpönpöpön. Puhallustestissä alkoholin määrää mitataan uloshengitysilmasta. Jos olet juuri ennen ajamista juonut ihan yhdelläkin kädellä rauhallisesti kaataen, mittari saattaa näyttää enemmän kuin alkoholin määrä veressä on.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
En nyt oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Miksi ihmeessä ei ole OK ajaa 0.2 promillea veressä? Minulla on käsittääkseni ihan laillinen oikeus ottaa halutessani yksi olut ja lähteä sen jälkeen auton rattiin.

No, on on. Tällähetkellä ei mitään ongelmaa.

Oma kanta vaan on se, että jos tuota yli 7000 rattijuopon vuosittaista lukemaa halutaan pienentää, niin pitää oikeasti tehdä selväksi että alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen. Tällähetkellä on maan tapa että voi yhden ottaa, joidenkin kohdalla se ei vaan valitettavasti jää siihen yhteen. Toki tässä ns. fiksut kärsivät, mutta jos tuota juoppojen määrää saataisiin edes vähän alaspäin ja kuolonuhrien määrää myös, niin olisiko tuo nyt niin iso uhraus?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Höpönpöpön. Puhallustestissä alkoholin määrää mitataan uloshengitysilmasta. Jos olet juuri ennen ajamista juonut ihan yhdelläkin kädellä rauhallisesti kaataen, mittari saattaa näyttää enemmän kuin alkoholin määrä veressä on.

No, en tarkoittanut että sekunti sitten. Jos juot esim. 4 pulloa keppanaa puoleen tuntiin, niin korkeimman alkoholipitoisuuden raja saavutetaan vasta noin tunnin kuluttua juomisen aloittamisesta ja rattijuopumuksen rajakin vasta jossain 50 minuutin kohdalla.

Tuolta voi katsella: http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun täällä tuntuvat nämä mittakaavat olevan hieman hakusessa, niin tässä hieman faktatietoa liikenteen vaaroista. Suomessa kuolee liikenteessä vuosittain noin 400 henkilöä. Sehän on ihan iso luku, vaikka mukana lienevätkin kaikki sairaskohtauksen saaneet ja liikenteessä itsemurhan tehneet (muistelen että kummankin osuus olisi noin 10% luokkaa mutta en jaksa googlettaa asiaa). Siitä alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu neljäsosa eli satakunta tapausta vuodesta ja ylinopeutta ajaviin toinen samansuuruinen joukko. Tämän lisäksi osa onnettomuuksista johtuu teknisistä vioista. Jos joku arvio pitäisi heittää niin kaupunkialueella 40 km/n nopeudella tapahtumiin liikennekuolemiin, niin luku olisi varmaan alle 50.

Sitten vertailun vuoksi muutamia todellisia tappajia: tavalliseen flunssaan kuolee 1000-1500 ihmistä. Sydänkohtauksiin kuolee 6000 ihmistä vuodessa. Tupakointiin 5000. Tupakointi tappaa siis 50 kertaa enemmän ihmisiä kuin rattijuopot.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Tupakointiin 5000. Tupakointi tappaa siis 50 kertaa enemmän ihmisiä kuin rattijuopot.

Tupakoija tappaa itsensä. Rattijuoppo tappaa pääsääntöisesti muita!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No, en tarkoittanut että sekunti sitten. Jos juot esim. 4 pulloa keppanaa puoleen tuntiin, niin korkeimman alkoholipitoisuuden raja saavutetaan vasta noin tunnin kuluttua juomisen aloittamisesta ja rattijuopumuksen rajakin vasta jossain 50 minuutin kohdalla.

Tuolta voi katsella: http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/

Onkos tämä kuinkakin tarkka mittari? Ajattelin vaan, kun otin ihan testiksi tapahtuman, mitä en tee koskaan, mutta mitä joku voi tehdä. Sen verran usein olen muuten tehnyt tuon setin (kavereiden kyydissä tai julkisella) että en kyllä tunnusta olevani humalassa klo 20.45.

Näin siis joku voi tehdä:
80kg mies, lähtee autolla matsiin. Aloittaa juomisen 18.15 hallin baarissa, ottaa oluen. Ottaa toisen 1.erätauolla, ja kolmannen 2.erätauolla, ja lopettaa juomisen 20.15.

Testin tulos: Veren korkein alkoholipitoisuus klo 20.45, joka on 0,3 promillea. Eli turvallista matkaa sanoisi poliisisetä, ja niin sanoisin minäkin ilman sen kummempia jeesusteluita.

Ei siis tarvitse pelätä "hirttääkö kiinni" yhden kaljan jälkeen, kun voi reilusti ottaa pari kolme, ihan lain puitteissa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!

En tiedä tilastoja sen tarkemmin, mutta muistan lukeneeni jostain että yli puolessa kaikista liikenne-onnettomuuksista (ei välttämättä kuolonuhreja) on ollut alkoholilla osuutta asiaan. Lisäksi nämä alkoholin aiheuttamat kuolonuhrit ovat muutenkin täysin turhia, niitä voitaisiin tiukemmalla linjalla vähentää merkittävästi. Ja kyllähän 100 "turhaa" alkoholin aiheuttamaa liikennekuolemaa on muutenkin hemmetin paljon, enkä lähtisi yhtään väheksymään.

Edit. Sen verran täytyy ottaa takaisin että siinä taidettiin käsitellä nuorison toilailuja viikonloppuna tai jotain muuta vastaavaa...
 
Viimeksi muokattu:

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Onkos tämä kuinkakin tarkka mittari?

Kyllä kai siitä jotain osviittaa saa, mutten lähtisi tuohon välttämättä kuitenkaan hirveästi luottamaan. Mutta jos tosiaan juomisen aloittaa tarpeeksi aikaisin, niin kyllä kai maksa ehtii sitä alkoholia myös sitten poltella. Tosin vaikuttaahan se kuitenkin ajokykyyn aina heikentävästi mitä enemmän on sinä päivänä juonut, vaikkei se viisarissa näkyisikään.


Edit.
80kg mies, lähtee autolla matsiin. Aloittaa juomisen 18.15 hallin baarissa, ottaa oluen. Ottaa toisen 1.erätauolla, ja kolmannen 2.erätauolla, ja lopettaa juomisen 20.15.

Testin tulos: Veren korkein alkoholipitoisuus klo 20.45, joka on 0,3 promillea.

Nuo on siis 0.33 keppanoita? Vastaa kahta 0.5 tuoppia.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tupakoija tappaa itsensä. Rattijuoppo tappaa pääsääntöisesti muita!
Kummatkin tappavat ensisijaisesti itsensä, mutta ihmettelen sitä että nyky-Suomessa joku ei ole kuullut passiivisesta tupakoinnissta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Järki voitti sentään tässä ylinopeusvalvontauudistuksessa.

6-10 km/h ylinopeus kaikilla nopeusrajoitusalueilla on kirjallisen huomautuksen raja ja näillä huomautuksilla ei ole vaikutusta ajo-oikeuteen. 11 km/h ylinopeus kaikilla nopeusrajoituksilla on rikesakon raja. Selkeää tai erittäin selkeää.
 

Miguel

Jäsen
No, en tarkoittanut että sekunti sitten. Jos juot esim. 4 pulloa keppanaa puoleen tuntiin, niin korkeimman alkoholipitoisuuden raja saavutetaan vasta noin tunnin kuluttua juomisen aloittamisesta ja rattijuopumuksen rajakin vasta jossain 50 minuutin kohdalla.

Tuolta voi katsella: http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/

Niin, tuo laskuri näyttää alkoholin imeytymistä vereen. Uloshengitysilma on eri asia. Kyllä täytyy olla pillissä vikaa, jos neljän - tai edes kolmen tai kahden - oluen kiskaiseminen puolessa tunnissa ei näkyisi puhallustestissä. Tarkasta juomishetkestä riippuen mittari saattaisi näyttää isompaa lukemaa kuin verikokeen lopullinen tulos. Eikä sillä väliä, vaikka verikokeen lukema olisikin lopulta alle 0,5 - välittömästi parin oluen pikakiskaisun jälkeen ei ole hyvä hypätä rattiin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Niin, tuo laskuri näyttää alkoholin imeytymistä vereen. Uloshengitysilma on eri asia. Kyllä täytyy olla pillissä vikaa, jos neljän - tai edes kolmen tai kahden - oluen kiskaiseminen puolessa tunnissa ei näkyisi puhallustestissä. Tarkasta juomishetkestä riippuen mittari saattaisi näyttää isompaa lukemaa kuin verikokeen lopullinen tulos.

Näinpä. Kotona on jonkunnäköinen pilli omasta takaa. Ko. vehkeeseen ei saisi edes hönkiä hörpyn jälkeen, vaan on odotettava vähintään vartti, kun muuten tulokseksi tulisi ihan mitä sattuu ja kalibroinnit menisi vituralleen. Tuon vartinkin jälkeen tulos on liian suuri todellisuuteen nähden.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Järki voitti sentään tässä ylinopeusvalvontauudistuksessa.

6-10 km/h ylinopeus kaikilla nopeusrajoitusalueilla on kirjallisen huomautuksen raja ja näillä huomautuksilla ei ole vaikutusta ajo-oikeuteen. 11 km/h ylinopeus kaikilla nopeusrajoituksilla on rikesakon raja. Selkeää tai erittäin selkeää.
Sen verran jää käsitehämärrys, kun ajamalla 80:n alueella 88-90 km/h saa huomautuksen, jos tutka alunperin näyttää niin. Jos tutka näyttää 91-93, "teknisen vähennyksen" jälkeen määrätäänkin samalle alueelle 88-90 rikesakkoa.

Selvähän tuo määräytyminen tietysti on, mutta kai selvintä olisi määrätä sakko suoraan siitä 10 km/h ylittävästä osasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös