Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 337 490
  • 66 856

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo ihan syntyjään oululainen, mutta älä minua mihinkään uskonlahkoon liitä.
Mutta kyllä yli 70 serkkuun on pitänyt jo vähän olla keskimääräistä kovempaa yritystä. Tai siis koitan hahmottaa tätä niin että jos olisi molemmilla isovanhemmilla seitsenlapsiset perheet niin jokaisella lapsella (eli enolla/sedällä/tädillä) pitäisi olla 6 lasta. Vaikka hiipuva trendi se on tuossakin, niin tuolla tahdilla suomalaisia olisi silti muutamassa sukupolvessa yli sata miljoonaa.
 
Basistit huomio!

 

Glove

Jäsen
Jollain silti pitäisi selittää tuo serkkujen määrä. Ehkä sukusi on vain kova panee. Mulla on serkkuja ehkä kaksi. Meidän suku on vissiin tämmöinen sympaattinen pienpanimo. Jonka taru loppuu kun me sisarukset kuollaan kun kukaan ei ole lisääntynyt. Tai on yksi. Toisaalta mua ei kiinnosta kuka on kenenkin perillinen, kunhan joku pallolla tekee lapsia. Vain siten voidaan päästä alfakentaureihin.
Mutta kyllä yli 70 serkkuun on pitänyt jo vähän olla keskimääräistä kovempaa yritystä. Tai siis koitan hahmottaa tätä niin että jos olisi molemmilla isovanhemmilla seitsenlapsiset perheet niin jokaisella lapsella (eli enolla/sedällä/tädillä) pitäisi olla 6 lasta. Vaikka hiipuva trendi se on tuossakin, niin tuolla tahdilla suomalaisia olisi silti muutamassa sukupolvessa yli sata miljoonaa.
Äidin lapsuusperheessä oli yhdeksän lasta, isän perheessä viisitoista. Eli ei se vaadi kuin keskimäärin kolme lasta jokaisella niin siitä tulee jo 72. Lainaan tähän erään musiikkiteoksen sanoitusta, joka varmaan selittää asian:

Pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki
Pimeässä askarrelleen paljoa ei hanki
Mutta läpi talven seisoo tanakasti kanki
Ja jumalauta kaikki siellä silloin nai


Lapista siis molemmat vanhemmat kotoisin, napapiirin tuolta puolen.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Mun on pakko kirjoittaa tänne. Mä haluisin vaa et joku lahjoittaa mulle lipun lauantai IPA peliin. Miks mulle? Mul ei oo rahaa edes ruokaa mut rakastan lätkää. Oon itseasiassa Ässien mies mut asun nykyään Tampereella. En oo yli vuoteen nähnyt lätkää livenä ja oon kolmen lapsen isä. Mun rahat menee lapsiin ja siks olisin otettu lipusta
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Et ehkä tunne etikettiä, mutta yleensä näissä on tavannut olla mukana jokin uhkaus satuttaa itseään tms.
Ei jamppa ehtinyt opiskella etikettiä. Oli liian kiire kysellä vähän joka paikasta. Toivottavasti sai liput.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun on pakko kirjoittaa tänne. Mä haluisin vaa et joku lahjoittaa mulle lipun lauantai IPA peliin. Miks mulle? Mul ei oo rahaa edes ruokaa mut rakastan lätkää. Oon itseasiassa Ässien mies mut asun nykyään Tampereella. En oo yli vuoteen nähnyt lätkää livenä ja oon kolmen lapsen isä. Mun rahat menee lapsiin ja siks olisin otettu lipusta
Mistä lipusta sinut otetaan? Ethän vain sirppi tai vasara ole tai yksi niistä tähdistä? Tokkopa siniristikään. Sielun veljethän pyyhkivät perseensä siniristilipulla ja pistivät LSD:tä syömään Suomen leijonan.
Ihme lättähattuja olivat he.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Niin on leppeä ja aurinkoinen ilma että lähdettiin vähän retkelle. Jäällä näyttää olevan muitakin ulkoilijoita ja myös pilkkijöitä. Jäätä pitkin ajateltiin käpsytellä saareen nuotiopaikalle. Ei me nuotiota aiota tehdä mutta kahvieväät on repussa.
 

Liitteet

  • IMG_20220402_132814_HDR.jpg
    IMG_20220402_132814_HDR.jpg
    655,2 KB · kertaa luettu: 55

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Piti luonnostella jotain kaunista ja herkkää tähän mutta ei nyt luomisvimma oikein iskenyt. Merkkejä kuitenkin on selkeästi ollut paremmasta huomisesta myös minun elämässäni ja elämä alkanutkin maistumaan taas hyvältä viime päivinä.

Eilen oli hoitoneuvotteluni johon osallistuivat minä, omahoitajani, lääkäri, sosiaalityöntekijä ja kaksi työntekijää kotikuntoutuksesta. Hoitoneuvottelu sujui varsin positiivisissa merkeissä. Jo kotiuttamisestanikin oli puhetta mutta ennen pääsiäistä se ei tapahdu. Toki, ei tässä nyt pitkä matka pääsiäiseenkään enää ole.

Ensin minun kohdallani koitetaan pidentää vähitellen vapaita. Ensin on tämä yhden yön vapaa, eli tänään kotiin ja huomenna iltapalalle takaisin, sitten tulee joku parin yön vapaa ja on suunnitelmissa antaa minulle myös pidempikin, varmaan viikon vapaaputki, jonka aikana testatataan kuinka hyvin pärjään myös vain kotikuntoutuksen tuella kotona. Sitten kun on pidempi vapaaputki ollut niin sen jälkeen kai kotiuttamistanikin voi vankemmin miettiä.

Minä olen kyllä luottavainen tulevaisuuden suhteen ja uskon pärjääväni jatkossakin hyvin myös vapaillani. Ovat nämä vapaapäivät kyllä aina niin virkistäviä ja mieltä piristäviä verrattuna päiviin laitoksella. Ja oma vointini onkin mennyt hurjasti eteenpäin. Mieleni on rauhoittunut, tasaantunut ja olen paljon positiivisempi nyt kuin silloin kun sairaalajaksoni alkoi. Tätä mieltä on myös lääkäri. Vointini on mennyt lähes valovuoden eteenpäin.

Tänään pääsin siis aamulla lähtemään taas kotiini. Tällä kertaa olen tulevan yön pitkästä aikaa myös kotona. Saan nukkua vihdoinkin taas omassa sängyssäni. Tänään sain siivottua asuntoni joten sen puolesta von jatkossa olla levollisin mielin. Olen myös ehtinyt taas jo vähän ruokaakin laittamaan ja saunomaan. Hyvä päivä ollut.

Ja, kyllä sairaalajakson jälkeen palaan taas kotikuntoutuksen asiakkaaksi. Onhan se iso takaisku minulle ja jonkin verran tulee otettua taas elämässä takapakkia mutta sellain se elämä vaan välillä heittelee. Vituttaa vaan kun elämä oli pitkään niin hyvissäkin uomissa ja oli nousujohteisuutta. Nyt taas pari askelta taaksepäin, mutta onneksi ei sentään takaisin sinne kuntoutuskeskukseen tarvitse sentään muuttaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Se on muuten kiva kun iltapalaksi ei ole edes ehdolla sitä samaa leipää päivästä toiseen ja jogurttia joko rasvattomana tai sokerittomana tai kerrosviiliä. Osastolla kun on lähes poikkeuksetta se sama iltapala sisältöineen kello 19 tarjolla.

Siinä iltapalalle on aina sitä samaa vaaleaa leipää tai sitten tummaa leipää. En muista mitä leipiä tarkalleen, mutta ne ovat aina samat. Ja sitten kun niitä säilytetään vielä sellaisessa muoviboksissakin niin on ne leivän palat varsin usein myös kuivahkoja. Alkaa jo etomaan pelkkä mielikuvakin siitä samasta osastoiltapalasta. Ainoa mikä siinä voi muuttua on se onko tarjolla leikkeleitä vai juustoa tai kurkkua, paprikaa tai tomaattia.

Osastollakin on pakko käydä välillä joko kaupasta ostamassa jotain muuta iltapalaksi tai sitten käydä illalla syömässä kanttiinissa iltapalansa. Ei vain pysty osastollakaan päivästä toiseen jauhaa sitä samaa iltapalaa.

Nyt kuitenkin kotona saa kuitenkin syödä jotain aivan muuta iltapalaksi ja se on hieno juttu. Tein tacopellin ja sitä söin. Oli hyvää.

Kerran ostin muuten itse omaa leipääkin sinne osastolle. Osastolla kun hoitajat säilyttävät niitä leipiä siten että on välillä tarjolla ihan oikeasti kuivuneita leivän kranttuja. Olen sanonut asiasta kyllä mutta ei ole oikein muutosta tapahtunut. Mukava välillä sitten ostaa oikein omat leivät läheisestä kaupasta ja syödä niitä edes vaihtelun vuoksi.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Jäätä pitkin ajateltiin käpsytellä saareen nuotiopaikalle. Ei me nuotiota aiota tehdä mutta kahvieväät on repussa.
Vähän sama kuin "lämmiteltiin tuossa rantasauna, mutta ei aiota saunoa" tai "tilattiin juuri pitsat, mutta ei syödä niitä vaan mennään nukkumaan".
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tänään oli tarkoitus mennä rediin pomppulinnamaailmaan ja sitten ravintolaan syömään siellä siskon jengin ja äitini kanssa, mutta yksi siskon lapsista oli sen verran kipeänä (korona kylläkin jo sairastettu) etteivät kehdanneet lähteä julkisille paikoille viemään. No tulivat sitten tänne ja hauskaa oli. Ei siinä mitään, kivat synttäribileet oli kotonakin.

Mutta nyt kun siskon porukka lähti niin ajattelimme tilata ensimmäistä kertaa woltin kautta jotain ravintolaruokaa. Katsottiin kaikille sopivat sapuskat ja ne sai lisättyä ostoskoriin, mutta kun yritti maksaa niin tulikin ilmoitus, että ravintola tilapäisesti suljettu woltissa. V-sana. Puoli tuntia myöhemmin vielä sama juttu, mutta onneksi löyty joku (paljon heikkotasoisempi) rafla, josta sai kuitenkin tilattua lähes samat sapuskat ettei nälkään kuolla.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Vähän sama kuin "lämmiteltiin tuossa rantasauna, mutta ei aiota saunoa" tai "tilattiin juuri pitsat, mutta ei syödä niitä vaan mennään nukkumaan".
No ei oikeestaan sinnepäinkään. Itekkin tullut ja vielä näköjään tulee monta monituista kertaa käveltyä saareen notskipaikalle ihan vaan kahville kera leivän/pullan taikka hernesopalle. Termos on kova sana näinä aikoina.
Toki jos tulet tekisin samalla niin eri juttu, niinkin tulee myös toimittua ja sitten rillataan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mutta nyt kun siskon porukka lähti niin ajattelimme tilata ensimmäistä kertaa woltin kautta jotain ravintolaruokaa. Katsottiin kaikille sopivat sapuskat ja ne sai lisättyä ostoskoriin, mutta kun yritti maksaa niin tulikin ilmoitus, että ravintola tilapäisesti suljettu woltissa. V-sana. Puoli tuntia myöhemmin vielä sama juttu, mutta onneksi löyty joku (paljon heikkotasoisempi) rafla, josta sai kuitenkin tilattua lähes samat sapuskat ettei nälkään kuolla.

Minullakin kokemusta myös noista Woltin kotiinjakelupalveluksista. Tai kenellä nyt ei nykypäivänä olisi?

Mutta minulle sattui ikävästi tänään Woltin palveluja käyttäessä. En jaksanut itse lähteä kauppaan ja nyt kun tällä seudulla on jo ainakin yksi ruokakauppakin lisätty Woltin palveluihin niin tilasin sieltä kautta ruokaa kotiini. Ei tuossa edes ole mikään hirvittävän iso se kotiin jakolisä vaan se on viisi euroa ja jotain senttejä päälle.

Ruoat sitten sieltä aikanaan tuotiinkin. Aloin vain epäilemään että nyt on jotain mätää touhussa kun kauppaostoksia ei näy missään mutta sovellus näyttäisi tilauksen jo toimitetun. No kun näin ettei ainakaan oman asunnon ovelle sitä ole toimitettu niin lähdin tarkastamaan kerrostalon aulasta ja sisäänkäyntiovelta ettei sitä kassia sinne ole toimitettu?

Siinä kun olin alas menossa niin alemmalla kerroksella satuin näkemään toisen asunnon oven takana K-marketin kassin jossa oli kaukaa katsottuna saman näköisiä tuotteita kun mitä olin tilannut. Rohkesin mennä katsomaan sitten lähempää ja selvisi että kassissa myös luki oma nimeni.

Arvasin kyllä että nyt on käynyt lapsus ja ruokatilaukset on toimitettu väärälle ovelle. Yritin soittaa naapurini ovikelloa että olisin selittänyt miksi nappaan nyt teidän ovelta tämän kassin. Koska kukaan ei tullut avaamaan niin rohkesin siitä sitten napata tämän kassin ja omat maksamani tilaukset mukaani ja lähteä omalle asunnolleni. Hassua kyllä niin jäi vähän syyllinen olo tuosta mutta omat tilauksethan minä vain nappasin mukaani jotka oli ensin toimitettu väärään osoitteeseen.

Siinä oli käynyt sellainen erehdys että kun oma osoitteeni kuuluu näin ja on Woltiin syötetty näin että Pihlajasaarenkatu 24 as 33 (osoitetiedot muutettu) niin tuo oli luettu siten että tuo 24 olisi ollut jo oman asuntoni numero. Vaikka se on siis kerrostalon numero.

No, sain tuosta hyvityksenä ensi kerralle ilmaisen kotiinkuljetuksen. Ja ei kukaan ole ainakaan vielä tullut kyselemään mitä vein toisen ovelta. Ja siis omat tilauksethan sieltä vain mukaani otin jotka olivat toimitettu väärän oven taakse.

Mutta hyvä palvelijan tuo Wolt muuten on. Helppo käyttää ja tähän mennessä kaikki muuten toiminut hienosti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minullakin kokemusta myös noista Woltin kotiinjakelupalveluksista. Tai kenellä nyt ei nykypäivänä olisi?
Minulla ei ainakaan ole kokemusta noista. Syön niin harvoin ulkona, mikä on yksi syy ja toinen syy puolestaan on se, että haen safkani mieluummin itse ravintolasta kuin turvaudun johonkin kotiinkuljetukseen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nyt on ollut autismitietoisuuden viikko. Tänään on kansainvälinen autismitietoisuuden päivä. En olisi ollut tietoinen tästä jos värityssovelluksessa ei olisi tullut vastaan liitteen kuva.
Itselläni on todettu asbergerin syndrooma. Se vaikeuttaa ihmisten kanssa kommunikointia ja sanattoman viestinnän ymmärtämistä. Minulla on myös aisti yliherkkyyksiä ja siedän huonosti suunnitelmien muutoksia ja yllättäviä tapahtumia. Ylikuormitun ja ahdistun helposti.

Autismin taustalla on joukko synnynnäisiä ominaisuuksia, joiden vaikutus ihmisen tapaan kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin ja omaan ympäristöönsä vaihtelee yksilöllisesti. Ennakoimattomat tilanteet ja muutokset tutuissa rutiineissa, vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä aistien herkkä kuormittuminen nostavat heidän jo valmiiksi koholla olevaa stressitasoa. Ne haastavat myös mielenterveyttä ja lisäävät ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen riskiä.
Autismi ei ole mielenterveyden häiriö, mutta monia autismikirjon ihmisiä vaivaa ahdistus ja masennus. Tämän ajan epävarmuus ja uhkakuvat haastavat heidän mielenterveyttään entisestään. Autismiliitto nostaa teemaviikolla esiin keinoja, joilla autismikirjon ihminen voi edistää mielen hyvinvointiaan.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    362 KB · kertaa luettu: 41
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Minullakin kokemusta myös noista Woltin kotiinjakelupalveluksista. Tai kenellä nyt ei nykypäivänä olisi?
Itsekään en Woltia käytä. Faktaa ei ole mutta tuntuu, että nämä Wolt ja Foodora ja onko näitä muitakin? Vievät välistä rahaa yrittäjiltä. Joten en näitä palveluita käytä. Jos tilaan ruokaa kotiin, tilaan ravintoloiden omien kanavien kautta. Meneepä sitten rahat suoraan ravintoloille.
 

ace

Jäsen
Viimeinen työpäivä takana Italiassa ja ensi viikolla paluu Suomeen. Yhtä aikaa haikea fiilis jättää tämä hieno paikka, mutta samalla myös odotan kotiin paluuta, varsinkin kun näen taas rakkaan kissani kuukausien jälkeen. Harvoinpa sitä näin ristiriitaisissa tunnelmissa käy nukkumaan.
 

Mustanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Saattaa olla Mustiksen taru lopussa tällä palstalla.
Tuli pelikieltoa, kun arvelin T Halosen olevan hitusen vasemmalle (venäjälle) kallellaan E Tuomiojan kanssa.
Nyt ihmettelin mitä paskaa se Oinonen kirjoittaa, kun sotkee kaikki asiat keskenään huitomisen, Ukrainan ja hoitajien lakon.
En minä tätä palstaa tarvitse, täällä on vain mukavia mielipiteitä luettavaksi ja tukeehan tämä perheen jääkiekkoharrastusta jollain tasoilla.
Valitettavasti valtakunnan median ylikorostunut moraalinen vastuu ei istu nettisaittiin, jonka suurin anti tulee anonyymeistä mielipiteistä.
No, perheen kausi on päättynyt henkilökohtaisen suorittamisen tasolla, IPA vie merstaruuden, minä hyppään Laukontorilta Ratinan suvantoon ja juhlin ainakin viikon.
Elokuussa tavataa, jos ei tule lopullinen lähtö. Voihan se tulla vaikka kun vedän Hayabusalla kaiteeseen? Meinasin kyllä tältä saitilta.
En aio hyväksyä kenenkään mielipiteitä siitä, että Venäjän, entisten ja nykyisten toimien ymmärtäjiä ei saisi arvostella tai olisi mitään tai pienintäkään syytä nähdä heidän tekemisissään mitään hyväksyttävää.
Aivan sama, kuin sanoisi, että olihan siellä keskitysleirillä hauskojakin tilanteita.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ulkona on mitä mainioin ilma. Aurinko paistaa ja lämmintä on muutama aste. Mutta täällä sitä vaan sisällä sohvalla tuijotetaan 50 kilsan hiihtoa jonka voittaja tiedettiin jo ennen kuin kisa alkoi... No jos lähtee sitten kisan jälkeen ulos. Onhan tässä vielä päivää aikaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuli pelikieltoa, kun arvelin T Halosen olevan hitusen vasemmalle (venäjälle) kallellaan E Tuomiojan kanssa.
Kehotit muiluttamaan Tarja Halosen itärajalle, eli kidnappaamaan entisen presidentin ja pahoinpitelemään hänet. Sitten tuo arvelu oli niinkin hellävaraista kuin toteamus siitä, että "Tvaja" ja "Mikrofonin tuulisuoja" (ilmeisesti Erkki Tuomioja) ovat ryssän perseen nuolijoita. En nyt tiedä onko kyseessä semmoinen hienoinen arvelu vasemmalle tai Venäjän suuntaan olosta. Samalla tietysti loukattiin toisen henkilön puhevikaa ja toisen ulkonäköä.
 
Ulkona on mitä mainioin ilma. Aurinko paistaa ja lämmintä on muutama aste. Mutta täällä sitä vaan sisällä sohvalla tuijotetaan 50 kilsan hiihtoa jonka voittaja tiedettiin jo ennen kuin kisa alkoi... No jos lähtee sitten kisan jälkeen ulos. Onhan tässä vielä päivää aikaa.
Niin on. Juuri kävelemästä tulin. Minä tuolla jäillä taas vähäsen kävelin ja pitää varmaan kohta alkaa niitä jo välttelemään, kun eilen oli ollut hukkumistapaus jo tuolla naapurikunnassa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kehotit muiluttamaan Tarja Halosen itärajalle, eli kidnappaamaan entisen presidentin ja pahoinpitelemään hänet. Sitten tuo arvelu oli niinkin hellävaraista kuin toteamus siitä, että "Tvaja" ja "Mikrofonin tuulisuoja" (ilmeisesti Erkki Tuomioja) ovat ryssän perseen nuolijoita. En nyt tiedä onko kyseessä semmoinen hienoinen arvelu vasemmalle tai Venäjän suuntaan olosta. Samalla tietysti loukattiin toisen henkilön puhevikaa ja toisen ulkonäköä.

Minä sain penaltyä kun viittasin erään punatukkaisen ex-presidentin ja johtavan demaripoliitikon olevan vahvasti venäjämielisiä. Syy oli OT.
Ja toisessa ketjussa @Mustanaamio ihmetteli, että pelikielto tuli ohi aiheen kirjoittamisesta. Jos ketjun aihe on Venäjä hyökkää Ukrainaan, niin kirjoitus T Halosen ja E Tuomiojan hitusen Venäjälle päin kallellaan olo vaikuttaisi OT:lta.

Minulla on vahva arvaus, että arvostella saa, mutta tapa, millä sitä tekee, voi vaikuttaa mahdolliseen pelikieltoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös