Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 340 402
  • 66 858

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ehkä kyseessä oli homobaari ja iskurepliikki. "Mutta mun luona voisit keppejä käyttää".
Ei se tietääkseni ollut, vaikka baarin nimi onkin ehkä hieman homoeroottinen. Kaunis Jorma on tämän kapakan nimi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eilen kävin baarissa, käytän vielä kyynärsauvoja kun polvileikkauksesta on reilu pari viikkoa. Joku jonne tuli kysymään "onko hirveen fiksua olla baarissa keppien kanssa?". Vastaan jonnelle "Kyllä se kävely onnistuu täällä ihan samalla tavalla keppien kanssa kuin kotonakin". Jonne alkoi jotain sönköttämään "nöö nöö nin joo". Mitä vittua? Mitä se kenelle edes kuuluu? Olisi edes kysynyt että mitä on sattunut, en itse ainakaan kehtaisi rueta kyselemään että onko fiksua lähteä kävelemään keppien kanssa.
Näin eilen jonkun tyypin (ehkä kaksikin) baarissa kyynärsauvojen kanssa ja hieman ihmettelin valintaa. Lähinnä olin siis kaverin itsensä puolesta lievästi huolissani. Siellä baarissa kun on kasapäin kännisiä, jotka eivät ehkä, eikun jotka eivät osaa varoa ja voivat vaikka potkaista huolimattomuuttaan kyynärsauvan alta. Jos se esim. polvi ei vielä kestäisi sitä sauvattomuutta, niin tilanteessa voipi tehdä kipeää ja hoitotulokselle voi käydä huonosti.

Sitten lopetin lievän huolissaan oloni ja päätin, että antaapa tyypin olla, ei kuulu minulle mitenkään.

Kysymyksen taustalla on kuitenkin voinut olla ajatus sinun hyvinvoinnista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä kyseessä oli homobaari ja iskurepliikki. "Mutta mun luona voisit keppejä käyttää".

On jäänyt hyvin mieleen parikymppisenä, kun olin eräässä kaikkien aikalaisten tuntemassa helsinkiläisessä yökerhossa. Samanikäinen tyttö heilui siellä pyörätuolissa tanssilattialla ja valitteli kuinka on vaikeaa saada kikkeliä. Sanoi, että jos minun jalat ei toimi, niin se ei tarkoita etteikö jalkoväli toimisi.

En uskaltanut ottaa haastetta vastaan, taidan olla rasisti tai muuten joku vihaaja. Olin sinkku silloin, miksi en uskaltanut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
On jäänyt hyvin mieleen parikymppisenä, kun olin eräässä kaikkien aikalaisten tuntemassa helsinkiläisessä yökerhossa. Samanikäinen tyttö heilui siellä pyörätuolissa tanssilattialla ja valitteli kuinka on vaikeaa saada kikkeliä. Sanoi, että jos minun jalat ei toimi, niin se ei tarkoita etteikö jalkoväli toimisi.

En uskaltanut ottaa haastetta vastaan, taidan olla rasisti tai muuten joku vihaaja. Olin sinkku silloin, miksi en uskaltanut.
Eikä olis muuten varmaan juossut karkuun jos olisit vähän rajummaksi heittäytynyt.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Kävelin kampin läpi ja vastaan tuli asiallisesti käyttäytyvä mieshenkilö joka oli oman veikkaukseni mukaan ehkä turkkilainen. Eikös joku naseva suomalainen huutanut hänelle sivummalta "koitappa mua puukottaa".

Vartija meni nopeasti tämän huutelijan luo enkä sen enempää jäänyt tsiikailemaan. Oikeesti voi vittu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pääsitkö peliin ja tuliko vuokra maksetuksi?

Molemmat onnistui. Kelaa aina kritisoidaan, mutta kyllä ne maksavat sovittuna päivänä. Tai kuulema ei ole viime aikoina ihan aina toiminut, mutta siksi kannattaa mennä töihin.

Ei sillä, että liksojakaan aina saisi. Suomalainen Asser (nimi ei muutettu) oli Ruotsissa vankilassa istunut ja katosi sitten ja viikon liksa jäi saamatta. Ilmeisesti oli tuomionsa kärsinyt ja keksi sitten siivousfirman laittaa Suomessa pystyyn.

Menkää lapset kouluun ja jonnekin oikean työnantajan palvelukseen. Olen nykyisin isossa pörssiyhtiössä ja ihan paskaa se on, mutta tilipäivänä ei tarvitse jännittää onkohan mitään maksuja maksettu. Tilinauhankin näkee intrasta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikään ei estä ottamasta opintolainaa ja/tai tekemästä töitä opintojen ohella.

Afrikassa ei ole samanlaisia mahdollisuuksia. Tai lainaa ehkä saa, mutta ei opintotukea. Sitten kun lähdet sinne äitiä auttamaan, niin sille tielle jäät.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomessa onneksi kaikilla on mahdollisuus menestyä lähtökohdista huolimatta. Oli sitten köyhä, keskiluokkainen tai kultalusikka suussa syntynyt.

Vielä kun nämä mahdollisuudet saataisiin käytäntöön. Köyhyys periytyy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kun köyhyys periytyy Suomessa, se on köyhien oma vika. Kun köyhyys periytyy Amerikassa, se on rakenteiden vika.

Jossain juuri kerrottiin, että perheillä ei ole varaa koulukirjoihin ja opintomateriaaleihin.

Onneksi synnyin espoolainen lusikka suussa, ei ollut ongelmaa ostaa parilla tuhannella markalla lukion kirjoja.Taitaa tuo ongelma silti olla todellinen ja miten helvetissä sille ei voida mitään tehdä. Eihän sen pitäisi niin olla, että osakeyhtiöt tekevät tuloja kirjojen myynnillä ja kansalaiset kärsivät.

Pienenä jo oli kirjojen jälkimyyntiä ja kaikenlaista kirpputoria. Toivottavasti nykyään pyörii hyvin. Kaikki köyhät ei välttämättä ole edes tietoisia kaikista näistä.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Joo kyllä Suomessa viimeistään joko koulu tai jokin organisaatio kustantaa oppikirjat, ei kahta sanaa siitä. Ja jos niin sattuisi käymään ettei jostain syystä kustanna, niin luuri käteen ja soitto IS:n toimittajalle. "Marko, 16, haluaisi opiskella autoasentajaksi - ei varaa oppikirjoihin!". Äkkiä onkin GoFundMen kautta 20k tilillä ja postilaatikko täynnä erilaisten bemareiden ohjekirjoja, joista Make sitten saa ne vinkit vasemman takavalon vaihtamiseen ja auxin asentamiseen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sossustakin voi hakea rahaa (omiin tai lasten) koulukirjoihin ja sitä myös myönnetään jos on siihen oikeutettu.

Itse tein aikanani (15-18 v) paria eri duunia muutaman kerran viikossa ja sillä sai käyttörahan lisäksi hommattua koulukirjoja, joiden kanssa yksinhuoltajamutsilla teki tiukkaa. En tiedä kuinka helposti nuoria enää otetaan muutamiksi tunneiksi iltatöihin, mutta 90-luvulla tämä oli vielä aika helppoa. Täyttelin kaupassa hyllyjä ja olin kantoapuna huonekalujen/elektroniikan kotiinkuljetuksissa.

Koulukirjojen ostaminen omilla hiluilla ei oikeastaan vituttanut, mutta se vitutti kun muutamaa niistä ostamaan vaadituista kirjoista ei avattu koko kouluaikana.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En tiedä kuinka helposti nuoria enää otetaan muutamiksi tunneiksi iltatöihin, mutta 90-luvulla tämä oli vielä aika helppoa. Täyttelin kaupassa hyllyjä ja olin kantoapuna huonekalujen/elektroniikan kotiinkuljetuksissa.
Puhelinmyyntiä kyllä varmasti pääsee helpohkosti tekemään vaikka jonkun 15 tuntia viikossa, on sekin tyhjää parempi jos vähän omaa käyttörahaa haluaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Missä maassa? Suomessa ei ainakaa ole mahdollista, että opiskelemaan ei voi mennä, koska kirjoihin ei oo varaa.

Nimenomaan Suomessa. Sekin voi tietysti olla, että kaikki eivät ole tietoisia mitä tukia voi hakea ja saada. Onhan siitäkin ollut ihan rahamääriä kuinka paljon tukia jää nostamatta, kun ei vain ole tietoa tai sitten se hakemusviidakko on niin mahdoton, että ei vain saa tehdyksi.

Ensimmäiseen yksiöön muuttaessani olin siivoushommissa ja sain asumistukea 115 markkaa kuussa. Voi helvetti kuinka paljon siihenkin tarvitsi paperia ja säätöä. Jos joku raha kerran lain mukaan kuuluu jollekin, niin se pitäisi saada helposti pyytämällä eikä sirkuksella.
 

sinikettu

Jäsen
Nimenomaan Suomessa. Sekin voi tietysti olla, että kaikki eivät ole tietoisia mitä tukia voi hakea ja saada. Onhan siitäkin ollut ihan rahamääriä kuinka paljon tukia jää nostamatta, kun ei vain ole tietoa tai sitten se hakemusviidakko on niin mahdoton, että ei vain saa tehdyksi.
Taitaa olla sitä samaa perua kuin alkoholistin valitus siitä, ettei toimeentulotuella saa ostettua tarpeeks viinaa. Missään Suomen oppilaitoksessa ei kirjat maksa yli 50 € kuukaudessa, ellei niitä osta kullattuina pimeiltä markkinoilta. Lukiota aina haukutaan kalliista kirjoista, mutta vielä ihan viime vuosina koko lukuvuoden kirjat on saanut käytettynä helpostikin 300 eurolla.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taitaa olla sitä samaa perua kuin alkoholistin valitus siitä, ettei toimeentulotuella saa ostettua tarpeeks viinaa. Missään Suomen oppilaitoksessa ei kirjat maksa yli 50 € kuukaudessa, ellei niitä osta kullattuina pimeiltä markkinoilta. Lukiota aina haukutaan kalliista kirjoista, mutta vielä ihan viime vuosina koko lukuvuoden kirjat on saanut käytettynä helpostikin 300 eurolla.

Turun Sanomista taisin siitä lukea. Kuulema ihan merkittävä määrä keskeytyksistä johtuisi taloudellista jutuista, mutta äkkiähän siinä on sitten taustalla muutakin ja on vain helpompaa jättää kesken sen enempää asioita selvittämättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös