Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 331 357
  • 66 849

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Entä jos on syntynyt 60-luvulla, jolloin neekereistä puhuttiin ilman sarvia ja hampaita...ihan sinne 90-luvulle saakka? Mikä on se taho, joka perustelee mulle vuosikymmenien termin muutoksen siksi, ettei se vaan sovi tähän päivään joidenkin mielestä vaikka en itse sitä pidä loukkaavana tai sellaiseksi edes tarkoita?
Maailma muuttuu ja siihen muutokseen pitää vaan sopeutua. Tai siis eihän siihen ole pakko sopeutua, mutta ei myöskään ole oikein ns. poimia rusinoita pullasta. Jos on vaikkapa hankkinut väritelkkarin ja matkapuhelimen ja sittemmin vielä digi-tv:nkin, niin silloin on elänyt maailman muutoksen mukana. Silloin on huono selittää, että näin minä tämän asian opin jo 60-luvulla. Jos taas elää muutenkin samoin mitä 60-luvulla elettiin, niin silloin sanokoon tummaihoisia neekeriksi jos haluaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttääköhän Suomessa suurempi osa sanaa neekeri vai jotain toista. Jossain maalla varmaan selvästi enemmän suosittu kuin kaupungeissa.

Vielä 90-luvun lopulla äidinkielen opettaja suositteli sanaa neekeri.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Maailma ei muutu mihinkään, vaan ihminen ja ihmisten määritelmät ja tavat määritellä erilaisia asioita ja ihmisiä muuttuvat. Muutos on kuitenkin pohjimmiltaan hyvin pinnallista ja käytettävä kieli yksi iso sumuverho, joka peittää ihmisten kuvailut jotenkin omituisesti vaikka taustalla olisikin aito halu loukata tiettyjä ihmisryhmiä. Se miksi sitten jotkut loukkaantuvat tavoista määritellä asioita, menee yli hilseen siinä mielessä, että myös mustaksi tai valkoihoiseksi määritteleminen on tietyllä tavalla rasistista, vaikka neekeri-sanaa vihaavat eron tekisivätkin. Ihminen kuin ihminen, oli ihonväri mikä tahansa. Neekeri-sanasta mielensä pahoittavat voivat tehdä helpostikin monia eroja ihmisten ihonväreistä, jolloin valittaminen muotoutuu useinkin tekopyhyydeksi ja kaksinaismoralismiksi. Te, joille se neekeri sanana on aivan ylivoimainen, niin katsokaa, ettette koskaan tulevaisuudessa arvostele tai edes tuo esiin kenenkään ihonväriä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Maailma muuttuu ja siihen muutokseen pitää vaan sopeutua. Tai siis eihän siihen ole pakko sopeutua, mutta ei myöskään ole oikein ns. poimia rusinoita pullasta. Jos on vaikkapa hankkinut väritelkkarin ja matkapuhelimen ja sittemmin vielä digi-tv:nkin, niin silloin on elänyt maailman muutoksen mukana. Silloin on huono selittää, että näin minä tämän asian opin jo 60-luvulla. Jos taas elää muutenkin samoin mitä 60-luvulla elettiin, niin silloin sanokoon tummaihoisia neekeriksi jos haluaa.
Niin...mä elän juuri kuten haluan enkä vertaa termejä matkapuhelimiin tai viihdelaitteisiin. Tästä saa pahoittaa mielen ihan rauhassa.
 

sinikettu

Jäsen
Maailma muuttuu ja siihen muutokseen pitää vaan sopeutua. Tai siis eihän siihen ole pakko sopeutua, mutta ei myöskään ole oikein ns. poimia rusinoita pullasta.
Monet muutokset eivät ole kuin väliaikaisia, sokeiden ideologioiden värittämiä anomalioita. Keskiajalla poltettiin huvin vuoksi kissoja elävältä ja varmuuden vuoksi ihmisiä. Sata tai pari vuotta sitten oli ok ottaa tiettyjä ihmisiä orjiksi. Nykyään on ok kiduttaa julmasti hyvin älykkäitä eläimiä, jos ne grillaa sen jälkeen kypsäksi ja laittaa suuhun. Jos samaa tekis omalle lemmikkikoiralleen, tulis varmaan linnatuomio. Siat eivät esimerkiksi eroa mitenkään koirista älykkyyden tai tietoisuuden osalta.

Neekeriä tai hinttaria on mahdollista käyttää, jos kuulut samaan joukkoon, joihin noilla sanoilla viitataan.

O tempora o mores.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Niin...mä elän juuri kuten haluan enkä vertaa termejä matkapuhelimiin tai viihdelaitteisiin. Tästä saa pahoittaa mielen ihan rauhassa.
Elä rauhassa toki, enkä siitä pahoita mieltäni. Tuskin kovin moni muukaan.

Olen yhä tuota mieltä, mitä yllä kirjoitin. Jos perustelee neekeri-sanan käyttönsä muinoin oppimallaan, mutta muilta osin elääkin nykyaikaisesti, osoittaa olevansa moukka.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos perustelee neekeri-sanan käyttönsä muinoin oppimallaan, mutta muilta osin elääkin nykyaikaisesti, osoittaa olevansa moukka.

Onko moukkamaista myös olla suuttumatta jos esim minusta käytetään vaikkapa nimitystä "valkonaama"?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Etelä-Amerikassa sinulle nauretaan ja huudellaan vitun gringo. Se ei minua loukannut millään tavalla, mutta vähän ihmetytti, kun ainoastaan pyysin apua lipun ostoon jalkapallo-otteluun.

Ne tekevät sitä ihan samaa, mutta jotenkin vain valkoihoisen rasismi on tuomittavaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eniten rasismista tuntuvat vieläpä valittavan valkoihoiset.

Kieltämättä. 20 vuotta sitten oli erikoista ja eksoottista, jos tunsi jonkun ulkomaalaisen. Nykyään melkein kaikki tuntee tai ainakin tietää jonkun neekerin. Siitä sitten pahoitetaan mieli.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nykyään melkein kaikki tuntee tai ainakin tietää jonkun neekerin. Siitä sitten pahoitetaan mieli.
Ai? En mä vaan, muuten kun telkkarista - sen jonkun nimi on James. Ählämiä (vai ählämeitä?), musulmaaneja (ne laulaa hassusti monta kertaa päivässä) ja rättipäitä tunnen aika monta. Jonkun nimi taitaa olla Hintti. Olkoon mitä ovat, mut älkää tänne tulko. Paitsi kun teette hyvää safkaa, verottomana ja halvalla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Monet muutokset eivät ole kuin väliaikaisia, sokeiden ideologioiden värittämiä anomalioita. Keskiajalla poltettiin huvin vuoksi kissoja elävältä ja varmuuden vuoksi ihmisiä. Sata tai pari vuotta sitten oli ok ottaa tiettyjä ihmisiä orjiksi. Nykyään on ok kiduttaa julmasti hyvin älykkäitä eläimiä, jos ne grillaa sen jälkeen kypsäksi ja laittaa suuhun. Jos samaa tekis omalle lemmikkikoiralleen, tulis varmaan linnatuomio. Siat eivät esimerkiksi eroa mitenkään koirista älykkyyden tai tietoisuuden osalta.

Neekeriä tai hinttaria on mahdollista käyttää, jos kuulut samaan joukkoon, joihin noilla sanoilla viitataan.

O tempora o mores.
Eikös siat ole huomattavasti koiria älykkäämpiä?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Futisforumilla tämän ketjun nimi on

Tähän ketjuun ES-jonnen on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä on se taho, joka perustelee mulle vuosikymmenien termin muutoksen siksi, ettei se vaan sovi tähän päivään joidenkin mielestä vaikka en itse sitä pidä loukkaavana tai sellaiseksi edes tarkoita?

Eiköhän se ole yhteiskunta, eli isompi osa ihmisjoukosta kuin vain keskaria Unionin baarissa lipittävät YYA-Suomeen syntyneet henkilöt.

Ne tekevät sitä ihan samaa, mutta jotenkin vain valkoihoisen rasismi on tuomittavaa.

Joku viisas on joskus sanonut, että meidän on ymmärrettävä historiaa, jotta voimme ymmärtää nykyisyyttä. En muista lukeneeni mustaihoisesta kansasta, joka orjuutti valkoisia ja rajoittivat näiden yhteiskunnallista asemaa. Kysymys ei ole pelkistä sanoista, vaan niiden historiallisesta merkityksestä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku viisas on joskus sanonut, että meidän on ymmärrettävä historiaa, jotta voimme ymmärtää nykyisyyttä. En muista lukeneeni mustaihoisesta kansasta, joka orjuutti valkoisia ja rajoittivat näiden yhteiskunnallista asemaa. Kysymys ei ole pelkistä sanoista, vaan niiden historiallisesta merkityksestä.

En tiedä kuka viisas noin sanoi, mutta isältäni tuon opin.

Vaan pikku hiljaa voisi antaa jo olla. Samalla lailla kuin meidän kansamme voisi jo alkaa päästä asioista yli mitkä tapahtui reilu 70 vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Samalla lailla kuin meidän kansamme voisi jo alkaa päästä asioista yli mitkä tapahtui reilu 70 vuotta sitten.
Toimin sohvasurffaajien isäntänä ja minun luona olleet venäläiset ovat olleet erittäin kiitollisia, koska majoitan heidät. On kuulemma lähes mahdotonta venäläisenä saada yösijaa Suomesta.
Eli voisi todellakin päästää irti niistä asioista, jotka on tapahtunut ennen meidän aikaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko teille koskaan käynyt niin että lehmä syö auton takaluukusta mallimerkinnän? Se kävi yllättävän äkkiä, yksi puraisu ja Saabini on nyt vain 9.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko teille koskaan käynyt niin että lehmä syö auton takaluukusta mallimerkinnän? Se kävi yllättävän äkkiä, yksi puraisu ja Saabini on nyt vain 9.

Kuule, eipä ole käynyt. Tosin Talbotiani ei yksikään lehmä tainnut edes haukkausetäisyydeltä nähdä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olipas mukava tulla tänne pitkästä aikaa vittuilemaan muille näin perjantai-iltana.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Onko teille koskaan käynyt niin että lehmä syö auton takaluukusta mallimerkinnän? Se kävi yllättävän äkkiä, yksi puraisu ja Saabini on nyt vain 9.
On ihan vihoviimeinen juttu lähteä naisten kanssa mihinkään, jos niillä on nälkä. Siperia opetti sinuakin.

Nätimmin pitäisi kyllä vaimosta puhua tai se on ero vielä edessä teilläkin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Onpas mukavaa olla pitkästä aikaa ihan rauhassa kotona perjantai-iltana. Kuunnella musiikkia ja fiilistellä. Ja syödä mysliä.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mysli on muuten hyvää ja terveellistä. Mun mielestä se on kyllä huonon makuista enkä ymmärrä miten kukaan sitä voi syödä. Itse tykkään syödä aamulla puuroa ja pari palaa ruisleipää. Perusasiat kunniaan. Joo suosittelin mysliä alkuun sen takia koska niin kuuluu tehdä, mutta eihän sitä syödä voi hymyssä suin. Voikaa hyvin ja rakastakaa alastomia naisia jotka näyttävät hyvältä. Ei liene liian vaikea toive.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös